ایرنا نوشت:

ستاره شناسان روس حاضر در تیم مطالعاتی ستاره های کوتوله های سفید، تصورات سنتی در باره آنها مبنی بر ˈآرام ترین ستاره هاˈ را رد کردند. آنها می گویند که شواهد نشان می دهد که ستاره ها هنگام دعوا با یکدیگر منفجر می شوند.

به گزارش RUSSIATODAY ، بر اثر چنین انفجاری، ستاره کاملا جدیدی شکل گرفت که اوایل سال جاری توسط اخترشناسان به ثبت رسید و از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. دانشمندان در باره اصل و نسب آن پرداختند اما فرضیه نهایی اعلام نشد.

ستاره مافوق نو ' SN 2014J ' که توسط دانشجویان دانشگاه لندن کشف شد، در ماه ژانویه یک ستاره به معنای کامل و محبوب شد.

اخبار مربوط به این ستاره مدت طولانی در صفحات روزنامه ها به چشم می خورد. ظاهر شدن این ستاره دانشمندان را مجبور به بازنگری در بعضی از تئوری های اخترشناسی کرد.

قبلا فرض می شد که وقتی سوخت ستاره ای به اندازه خورشید، برای انجام واکنش ها تمام می شود هسته آن تا اندازه سیاره زمین جمع و آرام آرام سرد می شود.

'کوتوله'هایی که در نتیجه چنین روندهایی شکل گرفتند در زمره ستاره های ساکن و فاقد نیروی جنبش به حساب می آمدند که بخودی خود نمی توانند منفجر شوند.

اما تحقیقات نشان داد که ستاره های 'جمع شده'هنوز می توانند'خودی نشان بدهند' و در تعامل با ستارگان دیگر منفجر شوند.

دانشمندان روسیه از چند مرکز علمی مسکو از جمله انستیتوی اخترشناسی آکادمی علوم روسیه همراه دانشمندان اروپایی از انستیتوی نجوم ماکس پلانک ثابت کردند که 'کوتوله های سفید' واقعا از حالت انفجاری برخوردارند.

تا کنون اخترشناسان ثبوت 'شرکت'کوتوله های سفید در ظاهر شدن ستاره های ما فوق نو را در اختیار نداشتند.

نیکلای چوگای شرکت کننده این پروژه و رئیس بخش ستارگان متغییر انستیتوی اخترشناسی فدراسیون روسیه در این باره توضیح داد: ثبوت موثق می بایست هسته رادیو اکتیوی باشد که در زمان انفجار ترمو هسته ای رخ می دهد. بر طبق تئوری موجود در زمان چنین انفجاراتی ، هیدروژن واکسیژن که در کوتوله سفید وجود دارد باید با نیکل رادیو اکتیو ادغام شود. نیکل رادیو اکتیو باید خیلی سریع به کوبالت رادیو اکتیو مبدل شود و این ماده به مرور زمان تغییر می کند.

اینک متخصصان درصدد هستند تا بدانند کوتوله سفید چگونه به وزن زیادی رسیده است. وزن بسیار بالای کوتوله های سفید می تواند ناشی از جذب ستاره های همجوار باشد. چنین تعاملی نهایتا باعث تولد ستارگان مافوق نو می شود.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    6 1
    خب آقا چرا آشتیشون نمیدید ؟ شما که خوب میشناسیدشون .
  • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    3 1
    دقیقا مثل دایی ودرخشان
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    دو پاراگراف آخر بد ترجمه شده
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 0
    قبلا میگفتن ابرها با هم دعوا میکنن و رعد و برق میشه: حالا آمریکا و روسیه جنگ کنن دوتاشون نابود بشن