روزنامه روسی: بعید است ایران بزودی عضو شانگهای شود

یک روزنامه روسی با اشاره به جهت گیری های خاص ایران نسبت به آمریکا و اتحادیه اروپایی نوشت: بعید ایست ایران بزودی عضو سازمان همکاری شانگهای شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه مسکوفسکی کمسمولتس، برغم اینکه اعضای شانگهای به توانمندی ها و قابلیت های ایران اذعان دارند اما مسایلی وجود دارد که باعث می شود عضویت ایران در این سازمان به تاخیر بیفتد. 

نویسنده این مطلب با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در جمعه گذشته در تاشکند به نقل از ولادیمیر ساژین کارمند علمی ارشد مرکز مطالعه کشورهای خاورمیانه در انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم روسيه نوشت : عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برای روسيه مناسب است. ایران در منطقه موقعیت خیلی مهمی دارد، ما در مورد امور سیاسی بسیار (در مورد افغانستان، مبارزه با تروریسم اسلامی، عدم حضور نیروهای مسلح بیگانه در قفقاز و دریای خزر) مواضع نزدیکی داریم. ولی ایران قبل از رفع مجازاتها می‌خواست وارد سازمان شود. ایران به این چتر سیاسی دیپلماتیک نیاز داشت. حالا خطر رفع شده و همراه با آن نیاز ایران به عضویت در سازمان هم رفع شد.

این کارشناس در عین حال تاکید کرد: ایران به سوی غرب، به اتحادیه اروپا، جهتگیری می‌کند. ایران به فن‌آوریهای پیشرفته و سرمایه گذاریهای هنگفت خارجی نیاز دارد. اما در سازمان همکاری شانگهای، به غیر از چین کمتر کسی بتواند این خواسته‌ها را تأمین کند. جینی ها هم بعید است این نیازهای ایران را به راحتی در اختیار آن قرار دهند. لذا فکر نمی‌کنم ایران در آینده نزدیک به عضویت سازمان درآید.

آندری کازانتسف مدیر مرکز تحلیلی انستیتوی مطالعات بين‌المللي دانشگاه دولتی روابط بین‌المللی مسکو، دکترای علوم سیاسی می‌گوید: یکی دیگر از دلایل بحث افزایش اعضا و نحوه تاثیر گذاری انها در اتخاد تصمیم است. به هر میزان که تعداد اعضا زیاد میشود به همان میزان هم شرایط اتخاذ تصمیم گیری سخت تر می شود. خصوصا اینکه کشوری مثل ایران باشد که به هرحال منافع خاص خود را در منطقه و جهان پیگیری می کند. 
 این روزنامه به نقل از این کارشناس از طرح عضویت افغانستان در سازمان شانگهای به عنوان تعجب برانگیز ترین تصمیم این دور از نشست ها یاد کرد و نوشت: اما عضویت افغانستان فقط باعث بروز مشکلات جدید مي‌شود. اوضاع این کشور هنوز خیلی سنگین است. در این صورت اعضای سازمان و بطور اخص روسيه، چین، هند و پاکستان اساس بیشتری برای دخالت در امور افغانستان خواهند داشت، ولی این دخالت در هر حال رخ می‌دهد زیرا نقش آمریکایی‌ها در این کشور پایین می‌رود، نیروهای آمریکایی تا ابد آنجا نخواهند ماند. وقتی آنها بروند تعهد برقرار کردن ثبات در افغانستان به دوش کشورهای همسایه گذاشته مي‌شود".
49261 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    24 1
    وقتی در دنیا دشمن تراشی میکنیم حتی کشورهای عقب مانده هم برای ما ژست میگیرند