تسنیم نوشت:

شبکه خبری الجزیره طی بیانیه‌ای از متوقف شدن فعالیت شبکه "الجزیره مباشر مصر" خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، شبکه الجزیره پخش برنامه‌های شبکه الجزیره مصر را از روز دوشنبه به حالت تعلیق درآورد.

رویترز نوشت که تعلیق برنامه‌های الجزیره مصر در راستای بهبود روابط میان دوحه و قاهره صورت می‌گیرد که طی یک سال اخیر و پس از کنار گذاشته شدن "محمد مرسی" از قدرت توسط عبدالفتاح السیسی به تیرگی گراییده بود.

قطر یکی از مهمترین حامیان مرسی و اخوان‌المسلمین در جریان یک سال حکومت آنها بر مصر بود. روابط میان مصر و قطر پس از به قدرت رسیدن السیسی به شدت تیره شد.

قاهره معتقد بود که شبکه الجزیره که توسط قطر تامین مالی می‌شود به زبان گروه اخوان المسلمین تبدیل شده و نیروهای امنیتی مصر اقدام به تعطیل کردن دفاتر این شبکه در پایتخت مصر کردند.

اما این شبکه پخش برنامه‌های خود درباره مصر را توسط شبکه الجزیره مباشر مصر و از دوحه ادامه داد و اعتراضات و تظاهرات روزانه مردم مصر علیه حکومت السیسی را پوشش می‌داد که همین موضوع باعث ناخرسندی مقامات مصر شده بود.

تصمیم‌ها برای متوقف کردن پخش برنامه الجزیره مصر پس از دیدار اخیر میان السیسی و نماینده ویژه امیر قطر اتخاذ می‌شود.

سیسی نیز اعلام کرده که عفو سه روزنامه نگار شبکه خبری الجزیره را که هم اکنون به اتهام کمک به سازمان‌های تروریستی با انتشار دروغ در زندان به سر می‌برند بررسی خواهد کرد.

الجزیره اعلام کرده که شبکه الجزیره مباشر عام را جایگزین شبکه الجزیره مباشر مصر خواهد کرد که در این شبکه تمامی رویدادها در جهان و نه فقط مصر را پوشش خواهد داد.

شبکه الجزیره در بیانیه خود اعلام کرده که فعالیت شبکه الجزیره مباشر مصر تا زمانی که مجوزهای لازم از سوی دولت مصر برای ادامه فعالیت این شبکه در قاهره صادر شود، متوقف خواهد شد.

پیشتر هیاتی از شورای همکاری خلیج فارس به سرپرستی خالد التویجری رئیس دربار عربستان به قاهره پایتخت مصر سفر کرد و باعبد الفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی فرستاده ویژه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این هیئت حضور داشت. در واقع اهمیت اصلی این سفر در تلاش عربستان برای برقراری آشتی بین مصر و قطر و ذوب کردن یخ های روابط دو کشور است که در سال‌های اخیر و به طور مشخص از زمان سرنگونی جنبش اخوان المسلمین و دولت مرسی بر روابط دوحه و قاهره حاکم شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =