عضو سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: «برای کاهش نرخ سود بانکی باید با تعقل بیشتری عمل کرد؛ چراکه می تواند روابط پولی را در بازار بهم بریزد و مختل کند و بازار غیر متشکل و بازار غیر قانونی و بازار سیاه تقویت شود. »

مجیدرضا حریری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین خبرآنلاین درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور گفت: «حرف و حدیث بسیار است. زمانی صحبت بوده که تورم که بالا است، نرخ سود باید بالا باشد، ولی تورم که به ۴۰ درصد رسید، اما سود بانکی از ۲۲ درصد تغییر نکرد. از این طرف، می گویند نرخ تورم ۱۳ تا ۱۴ درصد که این هم خیلی واقعیت ندارد. چون فرمول هایی که منتهی به تعیین نرخ تورم می شود، با واقعیت اقتصاد جامعه کمی متفاوت است.»
وی افزود: «انچه مردم و فعالان اقتصادی از تورم حس می کنند، با انچه اعلام می شود، خیلی از مواقع منطبق نیست.»

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: «چند نکته در مورد سود بانکی وجود دارد. اگر بانک ها تسهیلات را می خواهند به پایین ترین نرخ عرضه کنند، این موضوع باعث می شود ارزش سرمایه های خرد مردم در بانک ها کمتر شود. بنابراین این خطر وجود دارد که منابع تامین کننده و منابع مالی بانک ها که پس اندازها است، از چرخه خارج شود.»

حریری عنوان کرد: «اصولا بین نرخ سودی که بانک ها می دهند و پولی که از مردم می گیرند، تفاوت فاحشی وجود دارد و این اشتباه سیستم بانکی ماست.»
وی تصریح کرد: «باید به این موضوع بپردازیم که هزینه تبادل پول در دنیا چقدر است. مشکلات در بانک ها آیا به دلیل ناکارآمدی شعبات بانکی و رفتار بانکی است یا دلیل دیگر دارد.»

حریری افزود: «بانک ها از هزینه مبادله پولی سود زیادی می کنند. واقعیت این است که نرخ پول و ارز را بازار آزاد تعیین می کند و بازار آزاد بسیار بالاتر از آن چیزی است که ما در بانک ها مشاهده می کنیم.»

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: «در حال حاضر صف دریافت وام در بانک ها طولانی تر از منابع بانک ها است. باید یک منشور جند جانبه را بررسی کرد و مجموعه این ها نتیجه گرفت. »

وی درمورد کاهش سود بانکی اینگونه اظهارنظر کرد: «برای کاهش سود بانکی می بایست با تعقل بیشتری عمل کنند. کاهش سود بانکی می تواند روابط پولی را در بازار به هم بریزد و مختل کند و بازار غیرمتشکل و بازار غیرقانونی و بازار سیاه تقویت شود.»

حریری خاطرنشان کرد: «همین الان با نرخ فعلی تسهیلات، صف تقاضا در بانک ها وجود دارد و حالا اگر ارزان تر شود، این صف خفیف تر می شود. اگر نتوانند به این متقاضیان پاسخ دهند و مردم پول نبرند به بانک ها، می تواند یک بازار غیرمتشکل و غیرقانونی در کنار بانک ها شکل بگیرد. تصمیم گیرندگان باید همه جانبه ببینند و الان صحیح نیست ترخ بهره را پایین آورند.»

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    6 34
    سیستم بانکی در کشور باعث رکود اقتصادی و کندی حرکت چرخه های تولید شده است. جالب است کسی که پول دارد بانک بهش بهره میده و کسی که میخاد تسهیلات بگیره باید به بانکها بهره بده. بنظرم کسی که پولشو توی بانک میزاره نه تنها نباید سود بگیره بلکه هزینه نگهداری پولش به بانک را نیز بدهد تا مردم بفکر تولید باشند و افراد نیازمند هم، بدون پرداخت بهره بتوانند تسهیلات دریافت کنند. این میتواند بهترین الگو برای بانکداری اسلامی باشد.
  • حسین A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    1 1
    سلام.یه سوال .یه وام برداشتم با نرخ سود سررسید24درصد اگه نرخ سود تعقیر کند در سر رسد با چه نرخی از من سود میگیرن آیا همون 24درصد یا نرخ جدید .ممنون
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    10 0
    حسین اقا سود پرداختی شما همان سود زمان انعقاد قرارداده یعنی ۲۴
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
      7 0
      با سایر هزینه ها تا ۲۷ میرسه
  • منوچهر A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    24 2
    هر وقت نرخ برابری دلار با ریال کاهش یافت اونوقت می شه از کاهش نرخ سود بانکی صحبت کرد.
  • مهدی A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    5 16
    من مخالف نظر ایشونم تا نرخ سود بانکی بالا باشه این رکود ادامه پیدا میکنه چراکه سرمایه گذاری توجیه نخواهد داشت و گردش مالی در اقتصاد هم ققل میشه
  • میثم IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    11 1
    چطور اونموقع که میخاستن سودها را بالا ببرن کسی به اینها فکر نمیکرد ولی برا پایین آوردن سود تسهیلات اما و اگر میارن . من یه کاسب نوپا هستم وقتی میرم بانک میگه کمترین سود 21 درصد است . در عمل 26 درصد در میاد . من این پولو برم جنس بخرم برا مغاه باید حداقل با 60 درصد سود بفروشم تا جواب هزینه اشو بده .
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    22 0
    زمانی که تورم 40 درصد بود چرا از این فرمولا نمیدادین؟ چرا اون موقع همه مردم سپرده گذار ضرر کردن کسی چیزی نمیگفت؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    31 0
    چراهیچ وقت صحبت ازکاهش نرخ ارزنمیکنین هی گیرمیدین به ارزش سپرده های مردم ونرخ سودبانکی
    • بی نام A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
      9 1
      برای من هم واقعا عجیبه که چه کسی این جو را به رسانه ها می دهد که الان شش ماه است هر روز سعی دارند نرخ سود بانکی را کم کنند و این مساله را تیتیر یک می کنند.مگر خودتان زن و بچه ندارید؟ مگر خودتان پدر و مادر بازنشسته و از کار افتاده ندارید؟ چه شده که خبرنگاران هم این قدر از جامعه دور شده اند؟ مگر کاهش تورم فقط باید روی کاغذ اتفاق بیفتد؟ این کاهش تورم کجاست که قیمت لبنیات هر دو ماه دارد افزایش می یابد،قیمت گوشت سالی سه بار ،مرغ هر موقع که دوست دارند،میوه هر هفته....
  • علی A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    2 7
    مادامیگه بانکها بخش عمده ی بازار تامین مالی رو بر عهده دارند رونق و شکوفایی اقتصادی در ایران رخ نمی دهد؛ این مهم زمانی رخ میده که بازار بورس به کارایی و قدرت لازم برسه و از بنگاهداری بانکها که با سپرده های مردم تولیدی انجام نمیدهند کاسته شود؛ بنابراین باید نرخ سود بانکها بخصوص موسسات مجازو غیر مجاز کاسته شود تا این همه پول راکد در بانکها ب سوی امور مولد تولیدی سوق داده شود، روانه بازار بورس شود، بانکها از وظیفه اصلیشون فاصله گرفتن..
  • بی نام A1 ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    6 1
    آخه تورم واقعی زیر بیست درصد نیست هنوز‌ که بخواهید نرخ سود بانکی زا کم کنید.تا دلار گران باشد ،رکود تمام نمی شود.تجربه هم نشان داده هروقت نرخ سود بانکی پایین آمده ففقط به نفع بانک ها بوده است و لا غیر وگرنه بانکها کماکان دارند ملک می خرند و فعالیتهای ناسالم اقتصادی انجام می دهند که منجر به افزایش تورم می شود،با کاهش نرخ سود بانکی فقط اشیه سود بانکها افزایش می یابد وگرنه تسهیلات اصلا به افراد واجد شرایط بدون پارتی داده نمی شود که بخواهیم درباره نرخ بهره آن صحبت کنیم که کم است یا زیاد است.کمی واقع بین باشید،آش آنقدر شور شده است که دیگر کسی نمی تواند آن را بدزدد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    7 1
    گذاشتن بعد انتخبات بیارن پایین و مالیات رو بالا ببرن بنزینم ببرن بالا