ایبنا نوشت : راه‌های دسترسی به شهر آفتاب، محل برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گزارش پیش‌رو تشریح شده است.

از جمله دغدغه‌های مسئولان و بازدیدکنندگان بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دسترسی به شهر آفتاب، محل برگزاری این رویداد عظیم فرهنگی بود. با پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همت و پشتکار شهرداری تهران این دغدغه با ارائه خدمات ویژه حمل و نقل رفع شده است. گزارش پیش‌رو ضمن تشریح این خدمات، فیلم کوتاهی از راه‌های دسترسی به شهر آفتاب ارائه می‌کند.

مترو شهر آفتاب

صبح دوشنبه (30 فروردین‌ماه) ایستگاه مترو شهر آفتاب با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و اعضای شورای شهر و افتتاح شد.

این ایستگاه با هدف ارائه خدمات به بازدیدکنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد.

ایستگاه مترو شهرآفتاب به صورت جزیره‌ای و با مساحت 25 هزار مترمربع و سه برابر ایستگاه‌های معمولی باهدف تسهیل در تردد به مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب و در انتهای مسیر فاز نخست خط یک مترو تهران ـ پرند احداث شده است. ایستگاه مبدا این خط در میدان تجریش است و مهم‌ترین ایستگاه‌های آن، میرداماد، شهید بهشتی (محل تلاقی خط 3 مترو قائم-آزادگان)، دروازه دولت (محل تلاقی خط 4مترو کلاهدوز-اکباتان)، امام خمینی(ره)، (محل تلاقی خط 3 مترو صادقیه-فرهنگسرا(تهران‌پارس)) هستند.
این خط همچنین ایستگاه‌هایی در ترمینال جنوب و شهر‌ری دارد.

انتقال رایگان بازدیدکنندگان از ورودی مترو شهر آفتاب تا محوطه درونی نمایشگاه کتاب تهران

نمایشگاه شهر آفتاب به خودروهای 14 نفره شارژی و برقی (شاتل) مجهز خواهد بود. استفاده از این خودروها در محوطه داخلی نمایشگاه برای تمامی بازدیدکنندگان رایگان است.
همچنین این خودروها با استقرار در ورودی مترو نسبت به جابجایی بازدیدکنندگان در درون محوطه نمایشگاه اقدام می‌کنند.

اتوبوس

50 اتوبوس برای رفت و آمد مردم و بازدید از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص یافته است، این تعداد اتوبوس از 6 مسیر انتخاب شده، بازدیدکنندگان را به شهر آفتاب می‌رسانند.

مسیر نخست: میدان صنعت، بزرگراه شهید فضل‌الله نوری، میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، بزرگراه خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر دوم: میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر سوم: میدان رسالت، بزرگراه امام علی(ع)، خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر چهارم: پایانه خاوران، بزرگراه آزادگان، خلیج‌فارس و نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر پنجم: میدان راه آهن، خیابان دشت آزادگان، بلوار تندرویان، بزرگراه خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر ششم: پایانه جنوب، بزرگراه بعثت، میدان بهمن، بزرگراه خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

اتوبوس‌ها از ساعت شروع کار نمایشگاه کتاب تهران حرکت می‌کنند و کار آنها تا پایان ساعت کار نمایشگاه ادامه دارد.

تاکسی

بیش از 100 دستگاه تاکسی به‌صورت ویژه وظیفه انتقال هموطنان به بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده دارند. در 8 نطقه مشخص از شهر تهران (پایانه مترو شاهد، پایانه مترو آزادگان، پایانه‌های اصلی شهر و...) تاکسی‌ها برای خدمات‌دهی به بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب فعالند.

به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، هر زمان نیاز شد تعداد تاکسی‌ها برای خدمات به بازدیدکنندگان افزایش یابد، مشکلی در این باره نخواهد بود.

نرخ معینی برای جابه‌جایی مسافران به مقصد مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در نظر گرفته‌ شده است. تاکسیران‌ها ملزم به رعایت نرخ مشخص شده هستند و اگر تاکسیرانی از این نرخ تخطی کند، مسافران می‌توانند ضمن عدم پرداخت وجه اضافی شماره پلاک خودرو را به سامانه تخلفات ما ابلاغ کنند.

دیگر راه‌های دسترسی به نمایشگاه کتاب تهران

شهروندان می‌توانند از مسیر بزرگراه خلیج فارس از تهران به سمت عوارضی قم و همچنین از سمت آزادراه قم به سمت عوارضی تهران به مجموعه شهر آفتاب تردد داشته باشند.

خودروهایی که از محور بزرگراه خلیج فارس می‌خواهند وارد مجموعه شهر آفتاب شوند؛ می‌توانند با ورود به لاین کندرو غربی- شرقی این بزرگراه به شهر آفتاب وارد شوند.

برای استفاده مطلوب‌تر از نمایشگاه این امکان فراهم شده تا شهروندان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه از طریق بزرگراه‌های امام علی(ع)، شهید هاشمی و جاده قدیم قم با ورود به محور بزرگراه علامه عسگری که در مجاورت بهشت زهرا(س) قرار دارد؛ به این محموعه نمایشگاهی دسترسی داشته باشند.

همچنین برای ورود به شهر آفتاب راه‌های دسترسی از ورودی کهریزک و سایرشهرهای اقماری واقع در این محدوده با ورود به محور بزرگراهی علامه عسگری به محل پارک خودروها واقع در شهر آفتاب ایجاد شده است.

تخفیف‌ها

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین مؤسسه خانه کتاب و شرکت رجاء منعقد شده است، یک واگن قطار در ضلع غربی طبقه دوم بخش اداری محل برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برای ارائه خدمات مربوط به شهروندان مستقر شده است.

شهروندان می‌توانند با ارائه بلیت رفت و برگشت یا کارت ملی خود، حواله‌ای که امکان استفاده از ۵۰ درصد مبلغ بلیت را جهت خرید کتاب از نمایشگاه به آنها می‌دهد، دریافت کنند.

مبلغ بلیت‌های رفت و برگشت باید بالای 12 هزار تومان باشد تا این تسهیلات به شهروندان تعلق بگیرد و شهروندان می‌توانند برای دریافت حواله به محل استقرار واگن قطار در نمایشگاه کتاب مراجعه کنند.

تخفیف 30 درصدی بلیت قطار به دانشجویان شهرستانی

دانشجویانی که برای بازدید از بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب به تهران سفر می‌کنند از تخفیف 30 درصدی بلیت قطار از سوی شرکت حمل و نقل ریلی رجا برخوردار می‌شوند.

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست نهایی دانشجویان را به شرکت حمل و نقل ریلی رجا ارسال می‌کند و این شرکت، تسهیلات در نظر گرفته شده را به داشجویان ارائه می‌دهد.

دانشجویانی که نام آنها در فهرست مذکور قرار گرفته باشد، در زمان خریداری بلیت قطار به صورت خودکار از تسهیلات در نظر گرفته شده بهره‌مند خواهند شد.

پيش‌بينی 10 هزار فضای پارکینگ در شهر آفتاب

در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب فضای پارک مناسب برای خودروهای شخصی و عمومی در نظر گرفته‌شده و به این منظور، 10 هزار محل توقف برای خودروهای سواری و علاوه بر آن، 300 محل توقف برای اتوبوس‌ها پیش‌بینی شده است.

همچنین ترتیبی داده شده است که به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان و رفع ترافیک احتمالی، در روزهای برگزاری این رویداد بزرگ، گیت‌های عوارضی آزادراه تهران قم باز باشند و محدودیت ترافیکی برای خودروهای سنگین که قصد جابه‌جایی کتاب و تجهیزات ناشران را دارند،‌ رفع شود.

 

 

 

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =