ایسنا نوشت: رییس سازمان غذا و دارو گفت: 90 درصد بازار دارویی ناصرخسرو در اختیار پاسخگویی به نیازهای غیرقانونی است. البته گاهی پزشک دارویی را خارج از لیست دارویی تجویز می‌کند و این موضوع بیماران را در بازاری چون ناصرخسرو سرگردان می‌کند.

رسول دیناروند در نشست خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه در شهریورماه امسال فرصت خوبی است که مردم با دستاوردهای صنعت دارویی کشور آشنا شوند، گفت: البته انتظار است که بتوانیم در این نمایشگاه‌ها جمعیت مخاطبان خود یعنی داروسازان و پزشکان را وارد کرده تا با این دستاوردها آشنا شوند. در عین حال این نمایشگاه فرصت مناسبی برای صنایع دارویی جهان است و چه شرکت‌هایی که در ایران دارو تولید می‌کنند و چه آنهایی به ایران دارو صادر می‌کنند، می‌توانند از این نمایشگاه بهره برند.

او گفت: با توجه به تجربه سال گذشته در برگزاری نمایشگاه ایران فارما، امسال حتما نمایشگاه با شرایط بهتری برگزار می‌شود و در حاشیه آن سمپوزیوم‌های آشنایی با دستاوردهای دارویی کشور برگزار می‌شود.

رییس سازمان غذا و داروی کشور با بیان اینکه در طی سه سال اخیر در هر ماه دو فرآورده دارویی که در ایران وجود نداشتند، وارد بازار ایران شدند، ادامه داد: البته نگاه ما باید به تولید داخل باشد و باید افتخار کنیم که یک داروی تولیدی ما در 50 کشور عرضه شود و یا 50 درصد فروشش در خارج از مرزهای ایران باشد. من اطمینان دارم که چنین اتفاقی امکان‌پذیر است زیرا توانمندی‌های آن از نظر علمی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی ماهر و... شرایط خوبی داریم و امیدواریم چند سال دیگر به تراز مثبت تجاری برسیم. یعنی صادرات ما بیش از واردات ما باشد.

دیناروند همچنین گفت: در حال حاضر دستاوردهای ما این است که وابستگی‌های ارزی را کاهش داده و روز به روز واردات‌مان را کمتر کنیم. این اقدامات به صنعت نیز کمک می‌کند. زمانی که می‌گوییم در چهار سال گذشته سهم واردات دارو در کشور بیش از 40 درصد بوده و امسال به 30 درصد رسیده است، یعنی صنعت دارویی کشور در این زمینه کار کرده است. بنابراین همین راه را ادامه می‌دهیم و با اطمینان می‌گویم که می‌توانیم حتی در سال آینده به این هدف برنامه ششم توسعه یعنی رسیدن سهم صنعت در بازار داخلی که 75 درصد است، برسیم.

او ادامه داد: بنابراین هدف‌گیری این نمایشگاه‌ها باید خارج از مرزها متمرکز شود و به جایی برسیم که در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یابیم، در این نمایشگاه تلاش کنید که مسوولان دارویی کشورهای اطراف مانند عراق، ارمنستان و... را دعوت کنیم. البته وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش هیات مدیره سندیکای دارو است تا بتواند استراتژی دارویی ما را متحول کند و به ارتقای کیفیت، توسعه صادرات و درخشیدن شرکت‌های ایرانی در منطقه متمرکز شود. از طرفی ما خودمان را متولی صنعت نمی‌دانیم بلکه می‌گوییم که ما باید از صنعت حمایت کنیم و این کار را انجام می‌دهیم. بنابراین صنعت خودش متولی خودش است.

قیمت دارو در سال 95
رییس سازمان غذا و داروی کشور در پاسخ به سوالی درباره قیمت دارو در سال 95 گفت: از آنجایی که مسوول قیمت‌گذاری دارو و تعیین استراتژی قیمت دارو، سازمان غذا و دارو است از نیمه دوم سال 92 تاکنون این استراتژی تغییری نکرده و در سال 95 نیز همین مسیر را ادامه می‌دهیم؛ به طوری که در زمینه داروهای خارجی استراتژی ما این است که سختگیرانه عمل کنیم و سیاست ما کاهش قیمت داروهای خارجی است. باید توجه کرد که میانگین داروهای وارداتی ما در سال 93 و 94 به میزان هشت درصد کاهش قیمت داشته است.

دیناروند با اشاره به استراتژی سازمان غذا و دارو در زمینه داروهای تولید داخل گفت: در این زمینه سیاست ما کاهش قیمت داروهای داخلی نیست؛ چراکه قیمت داروهای داخلی پایین است و اینکه انتظار داشته باشیم، قیمت آنها کمتر شود درست نیست. بنابراین استراتژی ما درباره داروهای تولید داخل این است که هیچ دارویی زیان‌ده نباشد و برهمین اساس اعلام کردیم داروهایی که زیان‌ده هستند و این موضوع باعث می‌شود که کیفیت‌شان کاهش یافته یا دچار بحران در دسترسی شوند، در حد معقول اصلاح قیمت شوند. البته باید توجه کرد که میانگین افزایش قیمت دارویی ما در حد تورم است. برای مثال اگر در سال 94 میزان تورم 13 درصد بوده است، میانگین قیمت کل داروهای داخلی نیز در همین حدود اعمال شده است. از طرفی با توجه به کاهش قیمت داروهای وارداتی، افزایش قیمت داروهای داخلی از حد تورم نیز کمتر بوده است.

او درباره کاهش پوشش بیمه‌ای برخی از داروها گفت: بیمه ساز و کار خود را دارد و هر زمان که دارویی با قیمت پایین‌تر وارد بازار شود، بیمه آن داروی ارزان‌تر را مبنای خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال اگر یک داروی تولید داخل یا وارداتی برند داشته باشیم که نوع ژنریک به بازار عرضه شود، بیمه آن را مبنا قرار می‌دهد. البته ما به این مکانیزم اعتراض داریم و می‌گوییم تا زمانی که داروی ارزان‌تر سهم قابل توجهی از بازار نگرفته، نباید بیماران را تحت فشار قرار دهیم. از طرفی پاسخ بیمه‌ها این است که اگر این دارو را تحت پوشش نبریم، هیچ‌گاه سهمی از بازار نمی‌گیرد بنابراین این موضوع کلی است بین ما و بیمه‌ها که همچنان ادامه دارد.

افزایش قاچاق با سخت‌گیری در واردات
رییس سازمان غذا و داروی کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال افزایش قاچاق در صورت اعمال سخت‌گیری زیاد در واردات گفت: حتما سخت‌گیری زیاد منجر به توسعه قاچاق می‌شود، اما نمی‌توانیم برای کنترل قاچاق درهای مملکت را به روی واردات بی‌رویه باز کنیم؛ البته در زمینه کنترل قاچاق طرح کنترل اصالت را طراحی کردیم که در حال اجراست اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده تا بتوانیم با اطمینان کامل آن را به مردم معرفی کنیم. در عین حال در صورتی که این طرح کنترل اصالت اجرا شود، هیچ فرآورده قاچاقی نمی‌تواند وارد چرخه توزیع ما شود و اگر هم وارد چرخه توزیع شود، قابل شناسایی است. بنابراین افزایش قاچاق با سخت‌گیری در واردات اتفاق می‌افتد و اکنون نیز اتفاق افتاده است، اما هنوز راه مبارزه با آن وجود دارد و به زودی به مرحله نهایی می‌رسد.

دیناروند تاکید کرد: البته اگر دارویی در کشور جایگزین نداشته باشد و یا کیفیت تولید داخل مورد تایید نباشد، نباید واردات آن سخت‌گیری شود.

90 درصد بازار ناصرخسرو در اختیار نیازهای غیرقانونی است
او در پاسخ به سوالی درباره سرگردانی بیماران مبتلا به سرطان برای تامین داروهای خود در بازار ناصرخسرو گفت: باید توجه کرد که 90 درصد بازار ناصرخسرو برای پاسخگویی به بیماران نیست بلکه جهت پاسخ به نیازهای غیرقانونی مانند سقط جنین غیرقانونی، دوپینگ، مواد مخدر، داروهای جنسی و... است و از طرفی داروهای بیماران سرطانی عمدتا وارداتی است و دولت 90 درصد از آنها حمایت می‌کند؛ به طوری که 1000 میلیارد تومان در این زمینه برای حمایت از بیماران سرطانی اختصاص داده شده است. بنابراین دسترسی بیماران سرطانی به داروهایشان عالی است.

ارتباط برخی پزشکان با شبکه قاچاق دارو
رییس سازمان غذا و داروی کشور تأکید کرد: البته گاهی برخی پزشکان دارویی را برای بیمار تجویز می‌کنند که در لیست دارویی ما وجود ندارد، بنابراین بیمار در مراکزی چون ناصرخسرو سرگردان می‌شود. در اینجا پزشک بی‌انصافی می‌کند، حال اگر دارویی در بازار ایران وجود ندارد و تایید نشده، تجویز شود باید شبکه قاچاقی برای پاسخگویی به آن شکل بگیرد و ما اطمینان داریم برخی از این پزشکان می‌توانند با شبکه قاچاق ارتباط داشته باشند. چراکه اگر چنین دارویی تجویز نشود، قاچاق هم پا نمی‌گیرد.

تجویز داروهای خارج از فهرست ممنوع شود
دیناروند تاکید کرد: امیدوارم در مجلس تجویز داروهای خارج از فهرست ممنوع شود و تجویز چنین داروهایی تخلف محسوب شود؛ چراکه ما یک لیست دارویی رسمی در کشور داریم که پزشکان برجسته آن را تعیین می‌کنند. البته نگرانی بیماران را درک می‌کنیم. به همین دلیل هم واردات دارو را صفر نکردیم به طوری که اکنون یک میلیارد تومان واردات دارو در کشور انجام می‌شود.

او درباره صادرات دارو نیز گفت: هنوز عدد صادرات دارویی ما امیدوارکننده نیست، البته نسبت به چهار سال قبل افزایش داشته است اما از آن راضی نیستیم. البته رقم مطلوب ما رسیدن به تراز مثبت است به طوری که باید صادرات‌مان بیش از واردات باشد و اگر یک میلیارد واردات باشد، صادرات ما بیش از این عدد باشد.

رییس سازمان غذا و داروی کشور در پایان گفت: انتظار می‌رود در این نمایشگاه تمام شرکت‌های دارویی و وابسته شرکت کنند و شرکت‌های خارجی دارویی نیز که در بازار ایران هستند یا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران بوده‌اند، امکان حضور در نمایشگاه را خواهند داشت.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
    0 0
    درست می گی اما پزشکان رییس مافیای قاچاق دارو نیستند و فقط ابزارند.