خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز نوشت: وزیر نفت هند از توافق بانک های مرکزی ایران و هند بر سر سازوکار تسویه طلب نفتی ۶.۴ میلیارد دلاری ایران خبر داد و گفت این کار از طریق بانک های اروپایی انجام می شود.

دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند گفت بانک های مرکزی ایران و هند بر سر سازوکار پرداخت بدهی نفتی هند به ایران از طریق بانک های اروپایی به توافق رسیده اند.

مبلغ بدهی نفتی هند به ایران 6.4 میلیارد دلار اعلام شده است. پالایشگاه های هندی خریدار نفت ایران از سال 2011 و به بهانه تحریم های غرب علیه ایران بخشی از پول نفت ایران را نزد خود نگه داشته اند که اکنون با رفع تحریم ها، ایران خواستار دریافت این مبلغ شده است.

بر اساس توافق میان دو کشور در دوران تحریم ها 55 درصد پول نفت ایران نزد پالایشگاه ها باقی می ماند و بقیه به روپیه در حسابی متعلق به ایران در یکی از بانک های هندی نگهداری می شد.

وزیر نفت هند گفت: توافقی بین بانک های مرکزی دو کشور حاصل شده است که بر اساس آن بانک های اروپایی عامل تسویه طلب نفتی ایران از هند خواهند بود. ما باید این پول را به بانک های اروپایی انتقال دهیم و آن ها با بانک های ایرانی ارتباط خواهند داشت.

بر اساس این گزارش مقامات ایرانی در جریان سفر اخیر وزیر نفت هند به تهران خواسته بودند طلب خود را از طریق بانک هندلزبانک در آلمان، بانک مرکزی ایتالیا و هالک بانک ترکیه دریافت کند.

بانک مرکزی هند با انتقال این مبلغ از طریق هالک بانک ترکیه مخالفت کرده است.

یک مقام هالک بانک در این باره گفت: مراودات تجاری ایران از طریق هالک بانک از سال 2004 انجام شده است و هالک بانک به فعالیت های خود بر اساس قوانین بین المللی ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش منابع خبری، پیش تر از اختلافات ایران و هند بر سر تسویه 6.4 میلیارد دلار طلب نفتی ایران خبر داده بودند . پالایشگاه های هندی خواستار محاسبه طلب ایران بر اساس نرخ برابری روپیه و دلار در سال دریافت محموله های نفتی ایران بودند که به دلیل کاهش ارزش روپیه، ایران میلیون ها دلار در این زمینه متضرر می شد.

اما روز چهارشنبه رسانه های هندی اعلام کردند هند در اقدامی به نشانه حسن نیت موافقت کرد بهره ای 1.5 درصدی بابت 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی پالایشگاه های این کشور به ایران پرداخت نماید.

یک مقام وزارت دارایی هند در این باره گفت: «هرچند ما معتقدیم که هیچ بهره ای به این پول تعلق نمی گیرد، اما شرکت های نفتی به نشانه حسن نیت موافقت کرده اند که نرخ بهره ای را برای این پول پرداخت کنند.»

وی افزود: «ایران معتقد است که حدود 15 میلیارد روپیه(226 میلیون دلار) به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر شده و این نرخ بهره به جبران این زیان کمک خواهد کرد.»

 

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =