۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵

ابوالحسن خلیلی

این روزها به دنبال تنش های سیاسی فی مابین کشور جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی و آتش افروزهای منطقه ای آل سعود، موضوع سلامت محصولات کشاورزی صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس در فضای مجازی مطرح و وسواسان خیره سر با طرح موضوعاتی، جنجال آفرینی جدیدی را بر علیه کشور ما مطرح کردند.

 

فارغ از اینکه آزمایشات صورت گرفته بر روی هندوانه های صادراتی، اخبار منتشر در فضای مجازی را کذب محض دانسته و بر سلامت کالای صادراتی ایران مهر تأئید نهاده است ولی در این زمینه چند نکته قابل توجه است:

1-   در طول یکسال گذشته وزیر محترم بهداشت و ریاست محترم سازمان غذا و دارو سعی کامل و وافر داشته اند که در اذهان مردم کشور خود صنعت هراسی و ترس از محصولات غذائی تولید داخل را گسترش دهند.

موضوع استفاده از روغن پالم در صنعت لبنیات، اختلاف نظر برسر استفاده، استفاده از خمیر مرغ، باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیائی در محصولات کشاورزی و استفاده از هورمون در تولید مرغ در کشور، همه و همه از جمله مواردی هستند که در یکسال گذشته بارها و بارها از طریق جراید و وسایل ارتباط جمعی، در بین مردم پخش و ابهامات فراونی را برای مردم بوجود آورده است.

2-   رئیس کمیسیون بهداشت مجلس جناب آقای دکتر شهریاری نیز در این بین، هراز چند گاهی با اظهارات خود، بازار شایعات مرتبط با عدم سلامت تولیدات موادغذائی را داغ تر و مسئولین و متولیان تولید مواد غذائی را به تقلب و عدم صداقت متهم کردند.

3-   سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی به موجب قانون وظیفه تدوین ضوابط ونظارت بر اجرا را بر عهده دارند:

بدون شک تولید بدون ضابطه و تقلب در تولید در همه جا دنیا وجود داشته و کشور ما نیز جدای از این واقعیت نمی باشد که اگر غیر از این بود و تقلبی صورت نمی گرفت، وجود دستگاههای نظارتی بی مفهوم می گردید.

4-   در طول یکسال گذشته وزارت بهداشت و علی الخصوص شخص وزیر بهداشت، در عوض استفاده از تریبون های صداو سیما و مطبوعات برای اطمینان بخشی به مردم درخصوص نظارت بر فراورده ها ی غذایی، مسیر بیان مشکلات و صنعت هراسی مردم را در پیش گرفته اند، بدون شک اگر از فرصت رسانه ملی برای آگاهی رسانی درخصوص چگونگی نظارت بر فرآورده ها و استمداد از مردم برای مشارکت در کنترل تولیدات در سطح عرضه و اعلام به مراکز نظارتی بهره گیری می شد، بی هیچ تردیدی مسیر سلامت مردم و اعتبار بخشی به تولید کنندگان کیفی و با شناسنامه همواره تر و راحت تر طی می شد.

باور داشته باشیم که آنچه امروز درخصوص هندوانه ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس با آن روبرو هستیم، ریشه در کم کاری های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد داشته و ما همگی مقصرین اصلی آن هستیم.

*عضو هیئت مدیره و دبیر خانه صنعت و معدن استان تهران

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    81 3
    وقتی هندوانه می خری که قرمز قرمزه بعد می بری خونه مزه آب میده خوب حتما بلای سرش آوردند دیگه اصلا وجدانا میوه های امروزه بازار اصلا مزه میوهای چند سال گذشته را نمی دهند.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    24 10
    ةچند نفر در يك مهماني فاميلى بعد از خوردن هندوانه مريض شدند دوتاش فرزندان من ويكيش همسرم بود
    • امید A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      10 10
      ممکنه به خاطر صرف غذا یا مواد خوراکی دیگر باشد
  • داود IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    13 1
    حالا یک نفر پیدا شده واقعیت ها را می گوید و مردم را آکاه می کند شما متهم می کنید ، بجای اینکارها برید به تولید کننده ها بگویید به مدم رحم کنند . در ضمن از آقای وزیر محترم بهداشت خواهش می کنیم تولید کنند گان متقلب را معرفی کنند تا تکلیف مردم روشن شود . شما هم لطفا نظر را پخش کنید و از بازدید کنندگان خبر آنلاین خواهش می کنم نظر بدهند . با تشکر
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    38 5
    آلودگی به نیترات و باقیمانده انواع سموم که در هندوانه محرز هست.چرا مسئولین این حقیقت را کتمان می کنند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    3 0
    نمیدونم دم خروس رو باور کنم یا قسم حضرت عباس رو . با انکار هیچ مشکلی حل نمیشه دستگاه های ناظر هم مشغول کار دیگری هستند . ضمنا من شعور دارم.
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    19 1
    آقای خلیلی سرتان را کمی بالا بیاورید.زمستان رفته و برفی نیست. چرا در جایی که یک نفر میخواهد برخلاف جریان آب شنا کند و برای سلامت مردم بجنگد،مورد طعنه شما و امثال شما قرارمیگیرد؟ یکی از آشنایان ما که کشاورز است و کود را از غیر کود میشناسددر منطقه ای که اسمش را نمی برم زمینش را به هندوانه کاران اجاره داده است. پارسال متوجه شد پای همه ی بوته های هندوانه گرد قرمز ریخته اند تا هندوانه ها غیرعادی قرمز شوند.کار از این حرف ها خرابتر است . نظارت بر مواد غذایی در ایران عملا منهای صفر است. ما از جناب وزیر که فحش میخورد، طعنه میشنود و علیه رفتار درستش مقاله مینویسندولی همچنان برای ترمیم این ناوگان فرسوده تلاش میکند و اطمینان الکی به مردم نمی دهدسپاسگزاریم حتی اگر این تلاش به جایی نرسد.
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    8 1
    خدا کنه عربها محصولات کشاورزی ایرانی را تحریم کنند اینطوری قیمت میوه تو بازار ارزون میشه و مردم عادی و معمولی و کم درامد میتونند میوه بخرند
  • رضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    4 0
    آقای خلیلی بنده شما را از نزدیک می شناسم. شما یک تاجر و مدیر موفق هستید. سالهاست در صنایع غذایی کشور مشغولید. شغل ها و مسئولیت های زیادی داشته و دارید. واقعیت این است که اگر صحبتی از سلامت در کسب و کار پیش بیاید در ابتدا همه مدیران به قیمت تمام شده نگاه می کنند. چون شرط ماندن این است.
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 2
    بهتر. خودمان هندوانه ها را می خوریم. البته من با شما موافق نیستم و به جای این حرفها بهتر است کیفیت محصولات را بالا ببرید. نمی شود مثل کبک سرمان را بکنیم زیر برف. متاسفانه ما از روشهای منسوخ برای افزایش تولید استفاده می کنیم و باید روشهایمان را اصلاح کنیم. علم نو شده اما ما هنوز در 50 سال پیش به سر می بریم. مسئله استفاده از سموم در کشاورزی را باید به روز کنید و البته این به آن معنی نیست که هندوانه ها مسموم است و من با کمال میل حاضرم آنهایی که مسترد شده را بخورم. استاندارد هایمان را باید بالا ببریم اگر می خواهیم در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    1 0
    هركس واقعيت را بگويد درسترين كار را انجام داده در اين بين شايد كساني هم متضرر شوند