در حالی که در سالیان قبل کمبود داروهای وارداتی مشکلاتی را برای نظام سلامت جامعه ما به وجود آورد، وزیر بهداشت بر حمایت از تولید دارو های داخلی تاکیدی چند باره کرد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر بهداشت در اولین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته «ایران فارما» و در جمع خبرنگاران با اشاره به این که صنعت داروسازی در ایران پیشرفت های خوبی داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی خطوط داروسازی در ایران وجود دارد و تقریبا تمام انواع فرمول دارویی در ایران قابل تولید است.

به گفته دکتر سید حسن هاشمی در سالهای اخیر کشور ما در حوزه داروهای با فن آوری بالا پیشرفت های چشمگیری داشته به طوری که داروهای نوترکیب، آنتی بادی های منوکلونال، داروهای ضد سرطان و داروهای بیماران خاص در داخل کشور تولید می شود.

وی با اشاره به این که البته در حوزه پژوهش های داروسازی نیز پیشرفت های چشمگیری داشته ایم، ادامه داد: 50 درصد دانشمندان کشورمان در حوزه دارو رتبه های بالای بین المللی دارند در حالی که محققان دانشکده های داروسازی کمتر از 5 درصد محققان دانشگاه های علوم پزشکی هستند.

وزیر بهداشت در زمینه سیاست های وزارت بهداشت در حوزه دارو خاطرنشان کرد: حمایت از تولید داخل هم برای افزایش سهم آن در بازار داخلی کشور و هم به منظور افزایش میزان صادرات، از مهمترین سیاست های وزارت بهداشت است.

دکتر هاشمی با بیان این که سهم عددی تولید داخل از 15 سال قبل همواره بالای 95 درصد بوده است، گفت: با این حال سهم ریالی متاسفانه در سالهای اخیر کاهش داشته و در سال گذشته به حدود 60 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر این که امسال مهمترین برنامه وزارت بهداشت افزایش سهم تولید در بازار داخلی است، افزود: در 6 ماهه اول امسال حدود 40 درصد صرفه جویی ارزی در واردات دارو داشته ایم که قاعدتا این روند موجب افزایش سهم تولید داخل در بازار داخلی خواهد شد.

 

حمایت از بیماران بخصوص بیماران خاص و صعب العلاج

دکتر هاشمی با اشاره به سیاست دیگر وزارت بهداشت مبنی بر حمایت از بیماران بخصوص بیماران خاص و صعب العلاج، بیان داشت: از محل حمایت های وزارت بهداشت، مازاد بر پوشش بیمه ای معمول، معادل یک هزار و یکصد میلیارد تومان به داروهای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یافته به طوری که سهم پرداختی این بیماران را کاهش داده است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: البته برای کاهش هزینه های بیماران مزمن نیز برنامه هایی در دست اجرا است که در نیمه دوم سال جاری اجرایی می شود. ضمن این که برنامه ارتقاء کیفیت خدمات سرپایی و بستری در بیمارستان های دولتی تعیین شده و به زودی اجرایی می شود.

 

ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل

دکتر هاشمی با تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل، جلب اعتماد جامعه پزشکی به کیفیت و اثربخشی داروهای تولید داخل، در ادامه اظهار کرد: در این زمینه سازمان غذا و دارو موظف است دقت و جدیت بیشتری در حوزه تولید، توزیع و عرضه داروها بخصوص داروهای تولید داخل داشته باشد. ما موظف هستیم با اهتمام بیشتری با تخلفات در این زمینه برخورد کنیم.

وی با اشاره به این که ما امسال برای ارتقاء کیفیت داروهای تولید داخل، برنامه های تخصیص ارز برای خرید ماشین آلات جدید تولیدی، دستگاه های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت دارو را شروع کردیم، تاکید کرد: بدون محدودیت تمامی این برنامه ها را ادامه خواهیم داد.

دکتر هاشمی گفت: انتظار می رود صنعت دارویی کشور از این فرصت حداکثر بهره برداری را برای ارتقای سهم تولید ناخالص ملی و فن آوری تولید خود به عمل آورد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: به صورت عام در مورد کیفیت دارو شرایط‌مان خوب است اما در برخی موارد ضعیف هستیم که باید ارتقا یابد. با تولیدکنندگان صحبت‌هایی انجام دادیم آنها نیز انتظاراتی دارند که به حق است. تا پایان امسال شرکت‌های تولیدکننده دارویی براساس کیفیت محصولاتشان رتبه‌بندی خواهند شد.

هاشمی ضمن اشاره به صادرات سالانه 150 میلیون دلاری داروی در کشور گفت: از این ارقام راضی نیستیم. البته این موضوع به سیاست‌هایی که در دو سه دهه گذشته اتخاذ شده، بازمی‌گردد. در حال حاضر کشور در شرایط استثنایی فرصت بسیار مناسبی پیش روی‌مان است. باید تجدیدنظر کنیم. نباید با آهنگ قبلی حرکت شود. بازار وسیعی پیش روی ما است که باید از این فرصت استفاده شود.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    0 0
    ول کن بابا توی لبنیاتش پالم میریختند داروش که پیشکش