دفترخانه‌ها چرا پول زیادی از مردم می‌گیرند؟/ خزانه‌دار کانون سردفتران و دفتریاران: مدت‌هاست تعرفه‌ها تغییر نکرده

خزانه دار کانون سردفتران و دفتریاران می گوید چهار سال است که تعرفه تحق التحریر دفترخانه‌ها زیاد نشده است و خرج و دخل دفترخانه ها با هم نمی‌خواند.

شاهين بحری: به دليل نظارت هاي دقيق و عبور سردفتر از فيلترهاي متعدد، تخلف بسيار كمي در اين صنف ديده مي شود؛ اما دريافت حق التحرير بيشتر از تعرفه اعتراض برخي مردم را به دنبال داشته است. از اين رو با احمدعلي سيروس، عضو هيات مديره و خزانه دار كانون سردفتران و دفترياران دراين باره گفت و گويي انجام داديم و او نيز دلايلي را برشمرد. حاصل اين گفت وگو در پی می‌آيد:

گاهي اوقات ديده شده دفاتر اسنادرسمي از مراجعه كنندگان حق التحرير بيشتر از تعرفه مصوب سازمان ثبت دريافت مي كنند. چرا اين اتفاق مي افتد؟

اول بفرماييد كه اين تعرفه اي كه شما مي گوييد مربوط به چه سالي است؟

مگر جديد نيست؟

خير اين تعرفه براي 15/5/1390 است. يعني نزديك به 4 سال پيش .

يعني به روز نشده است؟

نه تنها به روز نشده بلكه در طي اين 4سال اجرای 2 بار قانون هدفمندي يارانه ها، موجب چندين برابر شدن هزينه ها شده . ضمن اينكه در مقطعي نرخ ارز سه برابر و موجب افزايش هزينه هاي كالا و خدمات شد. بنابراين خود به خود در هزينه هاي دفاتر اسنادرسمي تغييرفراوانی ايجاد كرده گذشته از اين هر سال با توجه به قانون کار، به طور متوسط بين 20 تا 25 درصد به حقوق كاركنان دفاتر اسنادرسمی نيز افزوده مي شود.

يعني حق التحرير اضافه نشده ولي حقوق كارمندان دفاتر افزايش پيدا كرده است؟

نه تنها حقوق كارمندان و اجاره محل دفاتر اسنادرسمي افزوده شد. بلکه حق بیمه تامين اجتماعي كه 30 درصد حقوق كارمندان است نیزاضافه شده. يك سردفتر مانند همه مردم هزينه هاي زندگي اش چندين برابر شده ولي همان حق التحرير 4 سال پيش را دريافت مي كند.

چطور مي شود همه درآمدها، حتي نرخ كرايه تاكسي ها هر سال تغيير كند اما درآمد دفاتر اسنادرسمي تغييري نكند؟

از ماده 54 قانون دفاتر اسنادرسمي سوءتعبيري در اين زمينه وجود دارد كه مي گويد تعرفه حق التحرير دفاتر اسنادرسمي طبق تعرفه قوه قضاييه است که هر 4 سال يكبار بايد مورد بررسی قراگرفته و در صورت اقتضا تغيير كند. اين ماده را مبنا قرارداده اند و تاكيد دارند كه هر 4 سال يكبار بايد تعرفه دفاترتغيير كند و زودتر نمي توان تغيير داد. درحاليكه منظور قانونگذار اين بوده كه تغيير در نرخ حق التحرير بيشتر از 4 سال نبايد طول بكشد به همين دليل متاسفانه در دوره ها و سنوات قبل حتي مواردی داریم که 5 الي 10 سال تعرفه دفاتر اسنادرسمی تغيير نكرده است؛ بنابراين توقع داريد كه يك سردفتر چه كند؟ گذشته از اينكه قانون دیگری بنام قانون توزیع حق التحرير دفاتراسنادرسمی در سال 73 به دفاتر اسنادرسمي تحميل شد. بند يك اين قانون مي گويد: 10درصد از حق التحرير دفاتر اسنادرسمي بايد برای بيمه بازنشستگي واموردرمان وغیره به كانون سردفتران پرداخت شود. در بند دوم این قانون آمده : 15 درصد از حق التحرير بايد به دفترياراول كه نماينده سازمان ثبت است به عنوان حقوق پرداخت شود. در بند سوم هم مي گويد: 15 درصد ديگر از حق التحرير بايد به كاركنان دفاتر اسنادرسمي که حقوق ومزایا هم دریافت می کنند به عنوان پاداش پرداخت شود؛ بنابراين 40 درصد از حق التحرير هر سردفتر به كانون سردفتران ، دفتريار و كاركنان پرداخت مي شود. همچنين به طور متوسط حدود 10% باید ماليات شغلي پرداخت كند. از 50 درصد باقي مانده هم بايد غير از حقوق و مزايا و عيدي و سنوات، حق بيمه تامین اجتماعی ، اجاره محل، آب وبرق وگاز وتلفن وسایرهزينه هاي جاري دفترخانه را پرداخت كند و مبلغي هم براي خودش بماند كه بتواند با آن زندگي كند!

حالا معمولا چقدر باقي مي ماند؟

رقم خيلي ناچيز است. اگر فرض كنيم 10 ميليون تومان حق التحرير ماهانه يك سردفتر باشد كه معمولا نيست، با توجه به اين درصدهايي كه گفته شد 5 ميليون تومان صرف كانون، دفتريار، كاركنان و ماليات شغلي مي شود، فرض كنيم سه كارمند داشته باشد، 730هزار تومان حداقل حقوق يك كارمند است لذا جمعا نزديك2/2 ميليون تومان حقوق پرداخت مي كند. 30درصد اين رقم (660 هزار تومان ) هم به سازمان تامين اجتماعي تعلق مي گيرد(زیرا در بيشتر موارد 7درصد سهم بيمه كارمند راهم سردفتر مي پردازد) يعني 2 ميليون 860 هزار تومان بابت حقوق و حق بيمه پرداخت مي كند. اگر ماهي يك ميليون تومان هم بابت اجاره محل و اگر حدود 600 هزار تومان هم هزينه هاي آب وبرق و... پرداخت كندیعنی حداقل4 میلیون و460 هزارتومان هزینه است آیا چيزي براي سردفتر باقی می ماند؟.

آيا دريافت اضافه بر تعرفه توسط دفاتر اسنادرسمي تخلف محسوب مي شود؟

بله تخلف است.

اين حرف شما به معناي دفاع از تخلف است؟

از كدام تخلف صحبت می کنید؟ وقتي كه 4 سال تعرفه حق التحرير تغيير نكرده و سردفتر كه در فشار است، من چطور مي توانم سردفتر را محكوم كنم، به عنوان خزانه دار كانون مي گويم كه بيشترين ضرر را کانون سردفتران متحمل مي شود چون كه 10درصد از حق التحرير دفاتر به خزانه كانون واريز مي شود كه ما از اين رقم بيمه بازنشستگي سردفتران را پرداخت مي كنيم؛ سالهاست كه نتوانستيم به قدر مناسب حقوق بازنشستگي ویا حتی میزان وام صندوق تعاون را افزايش دهيم؛ هزينه درمان را هم ما پرداخت مي كنيم؛ ما يك صندوق خصوصي و بيمه خصوصي هستيم كه اينها را پرداخت مي كنيم. به خاطر كمبود دريافتي ، ارائه خدمات ما باانتقاد همکارانمان مواجه شده . بنابراين بيشترين ضرر را كانون سردفتران و دفترياران دارد. چطور مي توان سردفتري را كه به خاطر بی توجهی مسئولین قوه قضائیه و اينكه تحت فشار واضطراراست تحت تعقيب قرار داد؟

اگر با همين بهانه جعل شود چه؟

هم اكنون پرونده هايي داريم كه اضافه دريافتي است. اگر كسي كه مي خواهد جعل كند نگراني اضافه دريافتي ندارد چون كسي كه نياز مالي داشته باشد يا نداشته باشد جعل مي كند. درحال حاضر دو نوع تخلف در دفاتر اسنادرسمي داريم. يكسري تخلفات اداري است مثل اينكه كسي دير به سركار مي رود و یا اضافه دريافتي ویاعدم تکمیل و امضاي سند غير از موعد مقرر. يك تخلفاتي هم هست كه تخلفات منجر به فساد است مثل جعل سند ویا اينكه كسي به جاي شخصي ديگر امضا كند.ویا اینکه کسی مالک نباشد اما سردفتر اورا مالک تلقی کرده ومبادرت به تنظیم سند کند مانند مواردی که فقط به استناد تعویض پلاک وبدون مطالبه بنچاق قبلی ، سردفتر سند انتقال خودرو را تنظیم کند.
در سال 87 بخاطر اعمال فشار دولت وقت تبصره ای به آئین نامه دفاتراسناد رسمی مصوب 1317 الحاق شد که بجای اینکه حق التحریر به استناد مبلغ مندرج در سند محاسبه شود طبق ارزش معاملاتي اعلام شده توسط وزارت دارائی درنظرگرفته شد مي بينيم كه اين تخلفات به خاطر بي توجهي قوه قضاييه به خاطر تبصره ای که به آيين نامه منسوخه الحاق شد آغاز شده است و بعد از آن به جاي آنكه هر سال تعرفه حق التحرير تغيير كند هزينه ها هر سال تغيير مي كند كه به اين موضوع هم متاسفانه بي توجهي شده است. تغيير تعرفه هر 4 یا 5 سال يكبار باعث شده چنانچه بعد از 4 سال درحالیکه هزینه ای دفترخانه سه يا چهار برابر شده، اگر تعرفه حق التحرير سه چهار برابر افزايش يابد آيا مردم نخواهند گفت كه چرا یکباره حق التحرير دفاتر 4برابرشده است؟ ولي اگر سالي 20 تا 25 درصد افزايش تعرفه داشته باشيم مثل نرخ تورم 41 درصدی كه از سال 91 به بعد بوجود آمداگر حق التحریر هم به همان نسبت افزايش مي يافت آنچنان نمودي در جامعه نداشت و فشاري هم به جامعه و دفاتر وارد نمي شدتا اعتراضي بدنبال داشته باشد. امسال در فصل تغيير تعرفه هستيم ولي متاسفانه شنیده می شودکه 40 تا 50 درصد می خواهند به تعرفه ها اضافه كنند هزینه ها 4 برابر شده يعني 400درصد به طور متوسط با نرخ بانك مركزي افزايش پيدا كرده و اگر يكباره 40 درصد به تعرفه ها افزوده شود، توقع داريد كه يك سردفتر چگونه عمل كند؟ ممكن است كه تا يك مدت كوتاهي با همين تعرفه بگذراند ولي بعد چه خواهد شد؟

پيشنهاد شما چقدر است؟

ما مي گوييم كه طبق جدولي كه به سازمان ثبت پيشنهاد كرديم و طبق تورمي كه در اين چند ساله به وجود آمده برآورد شود ضمن اينكه با اين وضعيت تا چهار سال آينده هم تغييري نخواهد كرد. اين رقمي كه مي گويند فقط براي چهار سال گذشته نيست بلكه چهار سال آينده را بايد مدنظر قرار دهد حال آنكه مشخص نیست چه تغييراتي در4 سال آینده پيش مي آيد. بنابراين آيا مي توان يكباره حق التحرير را هشت برابر كرد؟ پيشنهاد ما متوسط بين 2 تا 2.5 برابر در مورد اسناد قطعي منقول ورهنی وغیره است و در مورد اسناد قطعي غيرمنقول طبق مبلغ واقعي كه معامله مي شودحق التحریر دریافت شود همان طوریکه مشاورين املاك به ماخذ مبلغ واقعی معامله حق الزحمه دريافت مي كنند.

به نظر شما افزايش حق التحرير دفاتر اسنادرسمي باعث دور شدن مردم از سندرسمي نمي شود؟

در حال حاضر براي تنظيم سند قطعي خانه ای كه 500 ميليون تومان مبلغ معامله باشد طبق تعرفه مشاورين املاك، طرفين نيم درصد به مشاورين املاك مي دهند یعنی حدود 2.5 ميليون تومان مي شود. لکن حق التحریر همین سند درحال حاضردر دفترخانه بين 30 تا 40 هزار تومان است. بنابراين پيشنهاد ما اين نيست كه 2.5 ميليون تومان به دفتر اسنادرسمي بدهند. بلكه پيشنهاد ما بين 200 تا 300 هزار تومان است. ضمن اين كه بين 40 تا 50درصدش را سردفتر طبق همان قانونی که قبلا گفتم باید به کانون سردفتران ودفتریار وکارکنان بابت پاداش پرداخت كند. طبق آماري كه موجود است 853 دفتر در كل كشور زير يك ميليون تومان تحرير دريافت مي كنند. يعني دفتريار كمتر از 150 هزار تومان در ماه دريافت مي كند. درحاليكه كارمند همان دفتر 730هزار تومان حقوق مي گيرد. بنابر اين اين ارقام متعادل نيست.

به نظر شما افزايش هزينه سندرسمي باعث افزايش قيمت مسكن و خودرو نمي شود؟

اصلا تاثيري ندارد.

وقتي نقل و انتقال و سند گران مي شود بالطبع تاثيرگذار است.

مگر چقدر گران مي شود؟ چه تاثيري دارد؟ هم اكنون حدود نيم درصد هر معامله اي حق الزحمه مشاورين املاك است. به عبارت ديگر مردم چندين ميليون تومان به بنگاه پرداخت مي كنند اگر حدود 300 هزار تومان به دفاتر اسنادرسمي پرداخت كنند فكر مي كنيد كه تاثيري در نرخ سبد كالا خواهد داشت؟ اين رقم بسيار جزئي است. دفاتر اسنادرسمي با امكانات بالقوه اي كه دارند بسياري از بارهاي حكومتي را به دوش مي كشند. تهيه محل دفترخانه ، ملزومات دفتر، پرداخت حقوق پرسنل توسط سردفتر صورت مي گيرد و با اداره كردن اين تشكيلات، موفق ترين بخش خصوصي در كشورمان دفاتر اسنادرسمي هستند. وقتي كه يك ملكي 400 تا 500 ميليون تومان درحال معامله است با 300 تا 400هزار تومان كه بين خريدار و فروشنده نصف مي شود، فكر مي كنيد كه مردم نسبت به اين موضوع كم توجه مي شوند؟ در سال 1390كه تعرفه حق التحرير دفاتر تعيين شد، براي پاسخ استعلام ، سازمان ثبت 4هزار تومان هزينه تعيين كرده بود و در سال 1394، 40هزار تومان تعيين كرده یعنی 10 برابر شده و مردم هم تحت فشار قرار نگرفتند و كسي هم اعتراضي نكرد. در برخی مواردحق التحریرنقل و انتقال قطعي ملك در دفتر اسنادرسمي بسيار كمتر از رقم استعلامي است كه به سازمان ثبت پرداخت مي كنند. درمواری که سند مالکیت متعدد است ممکن است که هزینه استعلام از اداره ثبت محل چندصد هزار تومان شودحال آنکه كل هزينه محضر (اعم از حق التحرير، ارزش افزوده و حق الثبت) ممکن است به 100 هزار تومان نرسد. آيا مجلس محترم شورای اسلامی و سازمان برنامه، سازمان ثبت و قوه قضاييه فكر نكردند كه با ده برابر كردن هزینه پاسخ استعلام مردم را تحت فشار قرار مي دهند؟ پس به اين موضوع فكر كرده اند كه اين رقم براي مردم ارزش دارد كه اين خدمات رادريافت كنند و در ازاي اين خدمات اعتبار سندرسمي برايشان مسجل مي شود و به اعتبار اين سند اين ارقام آنها را تحت تاثير قرار نمي دهد.

افزايش نرخ حق التحرير باعث افزايش سندهاي دستنويس نمي شود؟

در حال حاضر هم سندهاي دست نويس زياد است. قولنامه هايي كه در مشاورين املاك نوشته مي شود. نمونه اي از سندهاي عادي است. در ماده 46 و ماده 47 قانون ثبت آمده است كه اگر سندي به صورت رسمي ثبت نشود در هيچ مرجعي پذيرفته نمي شود. اگر اتفاقي براي سند دستنويس بيفتد يا خريدار و يا فروشنده فوت كند يا اينكه طرف مقابل ادعاي ديگري بكندویا فروشنده ممنوع المعامله ویا محجور باشد اين شخص بايد يك وكيل دادگستري بگيرد و از ورقه عادي دفاع كند تا بتواند حكم بگيرد. پرداخت هزينه دادرسی وسایر هزینه هاي جانبي و عدم کسب درآمد درزمانی که دردادگستری بدنبال احقاق حق است و همچنين هزينه بار رواني را بايد در اين ميان متحمل شود. با احتساب ما نفر ساعت هر پرونده دادگستری ازابتدا تا انتها براي دولت بين 8 تا 10 ميليون تومانهزینه در بردارد. هزینه ارباب رجوع بیش از این ارقام است .
يك فرد بيمار ممكن است با خوددرماني ویا با مراجعه به داروخانه و مصرف يك دارو خوب شود لکن چنانچه بعلت همین بی توجهی دچار بیماری سخت شودباید هزینه خیلی سنگینی را درمراجعه به بیمارستان متحمل شود اما اگر اين بيمار از ابتدا به پزشك متخصص مراجعه می کرد بعدها نيازي به صرف هزينه هاي زياد مالي و رواني نداشت آيا کسی حاضر است اين ريسك را بپذيرد و پيش متخصص نرود؟ قطعا همگان حاضرند كه ويزيت پزشك متخصص را بدهند تاكارشان به صرف هزينه هاي چندين ميليوني بيمارستاني نكشد. در حال حاضر در دادگستري پرونده هايي وجود دارد كه سالها از عمرشان مي گذرد که بدليل عدم مراجعه به يك كارشناس حقوقي گریبانگیر مردم شده است. تحمیل هزينه اجتماعي اين پرونده ها، براي دولت و حكومت و هم براي خود مردم است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 121
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی.دفتریار اول IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    35 36
    بنام خدا آقای سیروس لطفا بفرمائید اگر دفتریار فقط نماینده ثبت است ، چرا به او دفتریار می گویند،همان قانونی که به شما مجوز داده که سردفترباشید،دفتریار را نیز تعیین کرده و اینگونه دفاع کردن بدتر از حمله کردن است. مگر دفتر در دفتر کاری انجام نمیدهد.لطفا نمایش داده شود.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      25 16
      رویه مملکت شده دلال پروری. بنگاهها فقط برای حرف زدن و مخ زدن هزینه های نجومی میگیرن. اونوقت دفاتر با اینهمه مسئولیت سنگین و هزینه دفاتر و درآمدی هنگفتی که برای دولت و خزانه در میارن تعرفه شون با تورم تجمعی 4 سال یعنی حدود 200، درصد ثابت مونده. کاش میپرسیدید چرا چهار پنج ساله تعرفه حق التحریر رو تغییر ندادن؟؟؟؟ این تعرفه مال زمانیه که دلار 1000 تومن بود و پراید 8 میلیون.
  • نادری A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    54 50
    با سلام و سپاس از خبر آنلاین واقعا تعرفه دفاتر اسناد در مقابل هزینه های دیگر مثلا حق لزحمه مشاورین املاک خیلی ناچیز است بالاخره سردفتران و کارکنان دفترخانه هم باید زندگی کنند
    • بی نام RO ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      30 23
      لطفا مظلوم نمایی نکنید. تعرفه ها همین الانش هم گران هست. یک گواهی امضا که کلا یک دقیقه هم وقت نمیبره را 15 هزار تومان میگیرید. حالا حساب کنید توی روز چقدر از این 15 هزار تومان های بی زبان توی جیبتون میره. تازه این یک قلمش بود. یکجوری حرف میزنن انگار ملت جیگر هستند
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    28 25
    سر دفتر ماهی 10 ملیون 12 ملیون خالص برش میمونه مگه چه کار میکنه فوقش ی لیسانس حقوقه دیگه 300 ملیونم میدن امتیاز میخرن..هر وکالت عادی 35000 تومن میگیر و ..........
    • بي نام A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
      16 18
      به قول خودت سيصد ميليون ميدن امتياز ميخرن .شما خودت اينقدر سرمايه گذاري كني چقدر انتظار درآمد داري؟ در مورد اون درآمد خالص هم كه اشاره كردي يه بار ديگه متنو بخون شايد چيزي دستگيرت شد.
  • کیومرث A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    22 18
    با سلام دفاتر تنها نهاد خصوصی کشور است که امور حاکمیتی را انجام میدهد لذا شایسته است از نظر مالی تامین باشند تا خدای ناکرده تخلف نکنند
  • وحید A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    16 14
    سلام از جناب سیروس ممنون واقعا از درد دل ما سردفتران باخبره و تمام صحبتهای ایشان کاملاً حقیقته بنده سردفتر هستم ولی باور بفرمایید هر ماه بایستی واسه هزینه ها قرض بگیرم اجاره ماهی یک ونیم کارمند ماهی دو ونیم
  • حسام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    21 14
    همان 4 سال پيش هم دفترخانه‌ها نرخ های مصوب را رعایت نمی کردند وای به حال الان که به قول ایشان قیمت دلار 3 برابر شده است.
  • سلیمی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    33 29
    با سلام. فرمایشات استاد گرانقدر بسیار متین و صحیح هست. انشاالله مسولین فکری بحال دفاتر بکنن
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    34 21
    اگر فرض كنيم 10 ميليون تومان حق التحرير ماهانه يك سردفتر باشد كه معمولا نيست،که خیلی بیشتر است با توجه به اين درصدهايي كه گفته شد 5 ميليون تومان صرف كانون، دفتريار، كاركنان و ماليات شغلي مي شود، یعنی ماهی 5 میلیون کمه میگه 2.5 برابرش کنید واقعا که...
    • افسرده IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      12 9
      آقای بینام لطفا مطالب را تا آخر پاراگراف بخونید بعدا مجددا نظربدید جملاتی که نخوندید:فرض كنيم سه كارمند داشته باشد، 730هزار تومان حداقل حقوق يك كارمند است لذا جمعا نزديك2/2 ميليون تومان حقوق پرداخت مي كند. 30درصد اين رقم 660 هزار تومان هم به سازمان تامين اجتماعي تعلق مي گيردزیرا در بيشتر موارد 7درصد سهم بيمه كارمند راهم سردفتر مي پردازد يعني 2 ميليون 860 هزار تومان بابت حقوق و حق بيمه پرداخت مي كند. اگر ماهي يك ميليون تومان هم بابت اجاره محل و اگر حدود 600 هزار تومان هم هزينه هاي آب وبرق و... پرداخت كندیعنی حداقل4 میلیون و460 هزارتومان هزینه است آیا چيزي براي سردفتر باقی می ماند؟.
  • نیکزاد A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    34 14
    سلام مالیان نقل و انتقال و حق الثبت جز خرج دفتر نیست درسته دفاتر اسناد میگیرند ولی مستقیم در جساب ثبت و دارایی است من کامیون اف12زده ام 1640000تومان دادم بعد دیدم 920000تومان دارایی و 460000تومان ثبت گرفته و سهم دفتر فقط240000تومان بود و 20000تومان ارزش افزوده اگه فقط خوده محضر پول بگیره طوری نیست دفترخانه شده محل وصول مطالبات دارایی
  • کریمی دفتر4شازند A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    26 23
    بسیار عالی و تشکر از جناب سیروس همه موارد اساره سد.
  • حمیدرضا شرفخانی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    23 28
    درود بر جناب سیروس که با صراحت لهجه همیشگی بیان انتقاد فرمودند . جانا تو سخن از زبان ما میگویی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    29 21
    حق التحرير واقعا ناعادلانه هست
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    40 19
    واقعا این چه بی عدالتی است بنگاه املاک به صرف تنظیم قولنامه ای که هیچ اعتباری ندارد میلیونی پولل میگیره ولی دفتردفترخخانه با این تحصیلات و اعتبار یک مبلغ ناچیز خوب این تبعیض هد خودش باعث فساد میشه
    • رضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      22 31
      در این که هزینه بنگاه ناعدلانه زیاده شکی نیست. اما انتظار می ره که تفاوت دفتر خانه با بنگاه رو درک کنی عزیز دل. در ضمن وقتی برای در رهن گذاشتن سند برای یه وام 30 میلیونی ، یک ملیون تومان هزینه هزینه دفترخانه دریافت می شه ناچیز که نیست خیلی هم زیاده منصف باشین
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
      13 13
      کاملا با آقا رضا موافقم. یک گواهی امضا که در عرض یک دقیقه کارش تموم میشه را 15 هزار تومان دریافت میکنن. تازه این یک قلمش هست. من نمیدونم این مظلوم نمایی ها برای چی هست. مثل اینکه سردفتران و کارکنان دفاتر عزیز ریخت اینجا و ننه من غریبم بازی در میارن. خودتون را با بنگاه مقایسه نکنید. ترافیک کاری شما کجا و بنگاه کجا والا مردم جیگر نیستند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    18 21
    همون 4 سال پیش هم یادمه بیش از تعرفه می گرفتند .چند وقت پیش هم چند تا دفتر خونه رفتم که حق الوکاله بگیرم تا 40 تومن تفاوت قیمت وجود داشت .
    • نادعلی A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      17 15
      دستمزد دفترخانه ها با توجه به هزینه ها و مسیولیتهای آنها بسیار ناچیز است و به نسبت پولی که بنگاهها میگیرند هیچ است به امید روزی که عدالت اجرا شود
  • سردفتر اسنادرسمی اهوازی A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    29 20
    شرم آور است .هیچ شخص حقیقی وحقوقی دیگری وجوه مازاد اخذ نمیکند که سراغ ما آمده ای ؟ حداقل که در شهرستان ها کسی اینچنین نمیکند .اینجانب چهار ماه است در تادیه اجاره ماهیانه دفتر خود و پرداخت اقساط ماهیانه و هزینهای سنگین درمان مانده ام .اما خدا نکند ریا لی از کسی اضافه تر بگیرم .همکاران ما بسیار شریف تر و پاک تر از آنند که در معرض های حاسدانا قرار بگیرن . .چرا از مالیات های سنگین نمینویسید و جولان بنگهاها ؟چرا از عدم التزام دارائی به دستور دیوان عدالت اداری مبتنی بر لغو اخذ کد رهگیری نمیگویید ؟مفتاحش کجاست
  • علی امانی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    28 20
    حضرات ما در حال ورشکتگی هستیم از پرداخت اقساط بانکی خود عاجزیم قشری که باید شان قضا داشته باشد به تکدی و طلب خواستن از کس و ناکس افتادیم . سردفتر
  • هادی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    20 17
    این توهم آقایان است که پول اضافی گرفته میشه حداقل در شهرستانها اینطور نیست لطفا کسانی که این تهمت رو میزنند از بدهی بانکی سردفتران و اقساط معوقه سردفتران و دفتریاران هم گزارش تهیه کنند
    • کاظمی EU ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      14 12
      . ممنون از جناب سیروس که نکات لازم را متذکر شدند.اصلی ترین مشکل دفاتر ،میزان درآمد اونهاست امیدواریم که با مدیریت صحیح مسولین جایگاه سران دفاتر حفظ بشود...
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    24 14
    چیزی که بیشترازدرامد ناچیزمنو عذاب میده نظرات غیرمنصفانه جامعه نسبت به صنف ماست.ازبین کسانی که به ما توهین میکنند یکنفرحاضر هست با درامد 4 سال پیشش برای یکماه زندگی کنه؟وضع اقتصادی ما اصلا با جایگاهمون توی دستگاه قضا تناسب نداره
  • مهدی میچانی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    17 6
    مواردبسیاردقیق وموشکافانه اشاره شد.ازایشان تشکرمیکنم
  • جهان A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    28 10
    با سلام من سردفتر نیستم ولی دلم بحال این سردفترها میسوزه . انصاف نرخ حق استقرار دفترخانه ها خیلی خیلی از بنگاه پایین هستش.
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    22 11
    هزینه سند منزل که معمولا هر 10 الی 20 سال کسی منزل عوض میکند در سبد هزینه خانوار در واقع تقسیم بر سال که شود در واقع صفر است
  • اکبر A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    18 12
    حق الزحمه دفاتر اسناد خیلی پایین است .بعضی از مردم فکر میکنند کلیه مبالغی که میپردازند در جیب سردفتر میرود در حالی که چنین نیست
  • هادی خدابخشي A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    16 7
    احسنت بر آقای سیروس... واقعا اهل تظاهر نیستید و صرفا واقعیت رو میگید... ممنون
    • بی نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      9 2
      جناب سیروس در این مورد حقیقت را گفتند جا دارد مسئولین و ریاست قوه در این موارد همچنین قانون دفاتر اسناد رسمی بازنگری کنند و مورد اصلاح واقع شود و سردفتران به حق واقعی خود برسند
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    7 10
    مگه طرف به زور ازش می گیرن خوب بره یه دفتر دیگه. به لطف سازمان دفاتر تا بخؤای هست. اینا خودشون این باب را رسم کردن که برای ثبت معاملات میلیاردی پولهای قلمبه هم بدن دفاتر. خود ارباب رجوع رویه کرده. ضمن این رویه فقط مخصوص تهرانه تؤ شهرستانها ازاین کارها بکنی ازحلقومت میارن بیرون
  • داود بایروند IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    17 12
    درود بر جناب سیروس،جانا سخن از زبان ما میگویی،افزایش تحریر برای دفاتر جبران کسری 4سال گذشته و 4سال اینده ای که معلوم نیست چه خواهد شد میباشد،آیا خدمات دولتی در طی 4سال گذشته افزایش نیافته؟؟؟آیا فقط تحریر دفاتر فشار بر مردم می باشد؟؟آیا خانواده سران دفاتر و دفتریاران جزئی از این مردم نیستند؟؟؟آیا کارمندان دفاتر و خانوادهایشان جزئی از مردم نیستند؟؟؟افزایش تحریر در طی چهار سال جبران کسری های 3سال گذشته دفاتر نیز نمیشود ،تنها راه حل مشکل و اینکه پذیرش افزایش مناسب با تورم توسط مردم افزایش سالانه تحریر در ابتدای هر سال است،سپاس از جناب سیروس که گفتنی ها را گفتند ،امید است نگاه به دفاتر از طرف مسئولین تغییر نمایید،و ما همچنان معتقدیم که یک روز خوب خواهد آمد....
  • الفتي AE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    10 12
    با سلام ممنونم بسيار عالي بود واقعيت را فرموديد بعضي تصور مي كنند منظور تاييد تلويحي گرفتن وچه اضافي بوده ولي من دفاع منطقي اقاي سيروس را احساس كردم اميد وارم تحرير ها با هزينه ها همخواني پيدا كند و همكاران ما دغدغه معاش نداشته باشند
  • فريد A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    18 11
    من بعنوان يك شهروند واقعا متسفم قشر تحصليكرده سردفتر كه هميشه امين ومورد اعتماد طرفين معامله ومشاور عموم مردم است از مشاورين املاك كه كوچكترين تخصصي درزمينه سند وحقوق ندارند به اين فاصله زياد ممتر دستمزد بگيرند خودمان را جاي دفترخانه ها بگذازيم آيا انصاف است چهار سال يكبار ولي در واقع هشت سال دوبار تجديد نظر در تعرفه شود؟ مگه همه اقشار از كارگران گرفته تا پزشكان سالانه افزايش دريافتي ندارند پزشكان كه ارقام نجومي ميگيرند در هشت سال هشت مرتبه افزايش ويزيت دارند ولي دفترخانه در هشت سال دوبار؟ باور نميكنم همچين قانون بي منطقي تصويب شده باشه
  • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    16 14
    حقوق کارمندان،کارگرها،هزینه ی تاکسی ها هر ساله 20 درصد افزایش یافته .جالب اینجاست که تعرفه ی دفاتر اسناد رسمی وقتی در سال 90 افزایش پیدا کرد بسته به 4 سال قبل تغییر کرد .یعنی الان تعرفه دفاتر مطابق با سال 84 است .در کشور ترکیه یک برگ برابر اصل 50 لیر یعنی 70هزار تومان است .در ایران 2000 تومان.واقعا جای بسی تاسف است که اینگونه در حق دفاتر اسنادرسمی اجحاف میشود.ضمنا اخذ پولی بیش از تعرفه را تا کنون بنده در هیچ دفترخانه ای که رفته ام ندیده ام
  • بي نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    12 9
    با سلام افزايش چهارساله تعرفه براي زماني كارامد است كه تورم صفر باشد سردفتري كه ميبايست در شهرستان حداقل ماهيانه دو ميليون اجاره محل دفتر حق بيمه و حقوق كارمندان اجاره منزل هزينه اب و برق و گاز و تلفن كه هر شش ماه افزايش ميابد و ٤٠٪ هزينه هاي جاري پرداخت نمايد ، سردفتر پزشك نيست ، روزانه مهماندار بازرسين ، دارايي ثبت ارزش افزوده و ساير مراجع ذيصلاح است چگونه ميتولند وجه اضافه دريافت دارد ايا سردفتر نبايد مناسب شان و جايگاهش با شرافت زندگي كند طبق دفتر درامد تا ريال اخر ماليات پرداخت نمايد اما تحصيكردگان ديگر حقوقي با درامدي چند برابري يك پنجاهم ماليات مشاغل پرداخت نمايند ، به نظر ميرسد ؛ حفظ شرافت و شان سردفترفقط باتامين زندگي وي امكانپذير است تابه فكر استعفا وشركت درامتحان وكالت نباشد
  • حسین A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    13 15
    اینکه تعرفه ثبت 4سال یکبار باید تجدید نظر بشود مربوط به قانون سال 1354 است که تورم ناچیز بوده و با تورم کمرشکن فعلیسردفتر برای بقا راهی جز گرفتن حق خود بطور مستقیم و عدم رعایت قانون ندارد چرا که اگر بیم موت ناشی از گرسنگی و عدم دسترسی به غذا برود خوردن مردار هم جایز می شود.
  • حمید/دفتریاراول/کرج A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    9 7
    با عرض سلام و ادب ، جناب سیروس ممنون و متشکر از توضیحاتی که ارائه فرمودید ، اما بعنوان یک دفتر یار از شما انتظار داشتیم مسائل و مشکلات حوزه دفتر یاری را بیشتر توضیح می دادید و اینکه با طرح پیشنهادی کانون مرکزتهران که جنابعالی خزانه دار آن می باشید همان 150/000 تومانی که در بالا به آن اشاره فرمودید به 90/000 تومان کاهش خواهد یافت که این موضوع دفتر یاران را نابود خواهد کرد . از طرفی تعرفه ها هر چهال سال یکبار تغییر می یابد که تا تصویب شود تا 5/5 سال هم طول کشیده و از طرفی هم موضوع جفایی که کانون مرکز به دفتریاران کرده است را باید تحمل کنیم . ببینید ما دفتریاران و خانواده هایمان با این درآمد چگونه زندگی می کنیم و از کانون مرکز و ریاست محترم سازمان ثبت انتظار کمک داریم.
  • مهراد IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    18 9
    باید به کی گفت الان هفت ماهه هزینه های دفترخانه بیشتر از درآمد دفترخانه هست وام گرفتم اقساط وامم عقب افتاده . حالا بعد از 4 سال میخوان تحریررو اضاف کنن منت سر دفاتر هم میذارن کاش فقط یک ماه جای ما بودن تا درد رو استخوانی درک کنن
  • علي قاسمي ES ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    9 9
    درود بر شما جناب سيروس واقعا حرف دل همه أركان دفاتر را زديد
  • sasan FI ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    15 12
    من زمانی که خونه خریدم پول زیادی که به بنگاه دادم. در مقابل پول کمی که به محضر خونه دادم وقعا خنده دار بود اونجا فهمیدم که صدای دهل شنیدن از دور خوش است
  • سردفتر از تبریز A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    11 5
    با تشکر از جناب آقای سیروس که همه دردهای سران دفاتر را بیان فرمودند و. به امید روزیکه اجرت کاتب سردفتربر اساس ارزش واقعی معاملات اخذ گردد که نظر و فتاوای مراجع تقلید هم در این خصوص است.
  • علی RO ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    11 5
    انصافا هزینه های دفترخانه نسبت به بنگاههای املاک بسیار ناچیز است درحالیکه مسیولیت اصلی بعهده دفترخانه هاست .دفاترهم برای هرینه های انجام شده دقیقا چهارعدد رسید می دهند که من شخصا این امر را شاهد بوده ام واین امر امکان اضافه دریافتی را ازبین می برد سردفتران و کارکنان انجا جزوی از مردم هستند و حق زندگی دارند باید منصف باشیم چرا با افزایش این همه هزینه تعرفه انها چهارساله باشد در حالیکه تمام تعرفه هت سالانه اضافه میشود؟
  • داود بایروند IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    12 8
    جناب سیروس باید عرض کنم با این صحبت که دفاتر اضافه میگرند موافق نیستم،خیلی رک میگویم که اگر دفتر شما اضافه میگیرد دلیل بر آن نیست که کلیه دفاتر اضافه میگیرند،شما اگه به شهرستان ها بروید خواهید دید حتی گرفتن 500تومان اضافه چه مشکلاتی را بوجود خواهد اورد،دفترخانه ها جمع دفاتر و استفاده از این واژه کاملا اشتباه است ،دفاتر شهرستان با همه مشکلات کنار امده ولی اصول اخلاقی خود را زیر پا نگذاشته اند،ولی ممنون و سپاس از تلاش شما در جهت اعلام مشکلات این صنف.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 9
    نسبت به کاری که انجام میدهن بالا ترین پول را از مردم میگیرند 2 تا امضا 30 هزار تومان
  • یک سردفتر A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    11 2
    سلام . من به عنوان یک سردفتر حاضرم ، سازمان مرا تغییر وضعیت دهد و یک کارمند اداره ثبت شوم.بخدا هم راحت ترم ، هم درآمدم بیشتر است
  • مصطفی A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    10 0
    چطور میشود که سردفتران با مدارک اکثریت کارشناس ارشد ودکتری درهزینه زندگی ودفترخانه خود بمانند ولی یک مشاور املاک با مدرک تحصیل پایین وحتی بدون مدرک تحصیلی درامدهای چندمیلیونی برای هرقولنامهای که اعتبارسندعادی رادارد دریافت کنند این چه انصاف وعدالتی است؟
  • مهدی A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    8 1
    احسنت به جناب سیروس ای کاش این دغدغه به گوش آقایون مسولین برسه هزینه های محضر واقعا" زیاده ولی این زیادی از طرف دولت اعمال شده مثلا وصول مالیات ،حق الثبت ،استعلام هزینه اسناد مالکیت ،هزینه های پستی وغیره که دخلی به درآمد محضر نداره ولی آقایون انداختن به دوش محضر ومردم هم از چشم دفاتر می بینند ولی هزینه های خود محضر بسیار ناچیز وبا این تورم اصلا"هم خوانی نداره لطفا کاری کنید
  • رفيعي دفتريار A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    14 10
    جناب اقاي سيروس چرا از قانون تفسير به راي ميكنيد كجاي قانون گفته حداكثر تا چهار سال مورد بازبيني قرارگيرد براي خودتان تفسير ميكنيد ؟ هر چند قانون در اين مورد واضح است ولي اين مجوزي براي اخذ وجه اضافي از ارباب رجوع نيست اين عين تخلف است و شما كه خزانه دار كانون هستيد چگونه اين را تخلف نمي دانيد مشكل را از مجلس و اقايان قانونگذار كه بدون فكر و تامل قانون تصويب مي كنند حل و فصل كنيد نه با مجاز جلوه دادن تخلفات
    • امامی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      4 4
      این آقا با این حرفش یعنی حامی متخلفینه و بس حتی یک ریال اضافه گرفت هم جرمه چه برسه به 2 یا 3 برابر تعرفه وجه دریافت کردن
  • بهرام دهقان پير EU ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    23 11
    باسلام حق التحرير نسبت به قيمّت يك مسكن و يك ماشين يك به ميليون هم نيست كه بخواهد تأثير گذار باشد رو قيمت تمام شده بحث مسكن و اتومبيل حق التحرير هاي كنوني فقط جلوي گدايي را ميگيرد
  • مقیمی A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    17 30
    هیچ جا پول مفت به راحتی محضرها نمی گیرند . 40 میلیون وام گرفتم منزلم را در رهن بانک کردم محضر برای 4 برگ کاغذ و یک مهرزدن 370 هزار ازم گرفتند .
    • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      12 1
      جناب آقاى مقيمى لطفا ابتدا بررسي و سپس اعلام نظر فرمائيد . حدود ٧٠ در صد از مبلغى كه بابت وام شما اخذ شده متعلق به سردفتر نيست.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      9 3
      اولا اون چهاربرگ کاغذ سندرسمیه.درثانی ازاون 370 هرارتومن 200 هزارتومنش حق الثبت که به سازمان ثبت تعلق داره و با کسرمالیات برارزش افزوده و صدورالکترونیکی کمتر از 100 هزارسهم دفترخانه هست.چرا وقتی چیزی نمیدونید اینقدر توهین میکنید؟ تا دلتون بخواد افترا و تهمت میزنید ادعای مسلمانی هم دارید
    • arn IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      10 2
      دوست عزیز شما ببین چقدر از اون مبلغ واسه دفتر خونه هست احتمال میدم 100 الی 120 که باز هم احتمالا 70 بابت هزینه های دفتر کم میشه 50 هزار توامن واسه سر دفتر هست اگر زیاده بفرمایید؟؟؟؟شما زیر سند ببین حق التحریر چقدر هست و 50 تا 60 درصد بابت هزینه ها کسر کن ازش
    • h.m IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      12 2
      آقای محترم فقط بخش کمی از مبلغی که شما پرداخت کردید برای دفترخانه هست و بخش عمده آن به حساب دولت واریز میشه.. متاسفانه این پارادایم که تمام مبلغ دریافتی برای دفترخانه میباشد به اشتباه در ذهن عوام جا افتاده
    • مهدی سجادی فر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      12 1
      جناب آقای مقیمی با سلام و عرض ادب و احترام آیا شما می دانید نیم درصد مبلغ مندرج در سند رهنی صرفا حق الثبت بوده و مستقیما به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز می گردد و هیچ ارتباطی به دفترخانه ندارد و فقط وصول و واریز آن به حساب سازمان بر عهده دفترخانه است و صرفا 35 درصد حق التحریر به سردفتر تعلق می گیرد مطمئنم نمی دانید و الا این گونه قضاوت نمی کردید ای کاش ندانسته اظهار فضل نکنیم برادر .. ای کاش .. ای کاش
    • شهروند IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      13 2
      شمایی که 40 میلیون وام گرفتی حداقل 10 میلیون بابت ربا به بانک باید برگردونید به این میگن پول مفت . 370 هزار تومان به دفترخانه دادید ولی خبر ندارید که از این مبلغ 200 هزار سهم سازمان ثبته که راحت ترین کار رو انجام میده و مسئولیتی در قبال سند تنظیمی نداره . الباقی مالیات ارزش افزوده و هزینه استعلامه چیزی حدود 120 تومان به دفترخانه می رسه که در مقابل سندی که ارزشش 40 میلیونه در مقابل حق الزحمه 120 تومانی به اندازه 40 میلیون مسئولیت داره . حالابه نظر شما پول مفت رو بانک و سازمان ثبت میگیرن یا دفاتر اسنادرسمی ؟
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      9 2
      پول حق الثبت و دارايي را به حساب سردفتر نگذاريد چون همه به جيب سردفتر نمي ره
    • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
      9 1
      اول برو تحقیق کن بعد تهمت بزن از اون سیصد وهفتادهزارتومان که پرداختی فقط هفتادهزارتومانش تحریر دفترخونه ست که از این مبلغ هم چهل هزارتومانش واسه سردفتره
    • مهدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
      12 2
      جناب مقیمی اگرپایین سند رو ملاحظه کنید میبینید که 370 هزارتومان برای چه مواردی به دفتر خانه پرداخت شده از کل مبالغ دریافتی فقط حق التحریر متعلق به دفترخانه و نه سردفتر هست که از همین مبلغ حق التحریر فقط 40 درصدش برای سردفتر باقی میمونه شما فقط همین 4برگ کاغذ رو میبینید در حالیکه از مسولیت سنگین سردفتر اطلاع ندارید اگر مدارک مالکیتی یا هویتی وام گیرنده جعلی باشه آرزو میکنید که هیچوقت جای اون سردفتر بیچاره نباشید که باید هم خسارت بانک رو پرداخت کنید هم اینکه در مراجع قضایی و آگاهی و بازپرسی بازجویی بشید پس لطفا انصاف داشته باشید.
  • محمد A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    16 21
    صرف نظر از مسئله مادی قضیه بنازم هماهنگی رو . یک نفر حرفی زده و همکاران و ذینفعان چه حضور مسلسل واری نشون دادند . به این میگن اتحاد صنفی .
  • ﻣﺮﻣﺮﺍﺩ ﻣﻼﯾﯽ ﭘﻮﺭ ﺩﻓﺘﺮ ۱۳۴ﺭﺷﺖ IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    12 2
    ﺟﺎﻧﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺎ ﻣﯿﮕﻮﯾﯽ .
  • ﻣﺮﺍﺩ ﻣﻼﯾﯽ ﭘﻮﺭ ﺩﻓﺘﺮ ۱۳۴ﺭﺷﺖ IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    9 2
    ﺟﻨﺎﺏ ﺳﯿﺮﻭﺱ . ﻋﺰﯾﺰ .ﺟﺎﻧﺎ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺎ ﻣﯿﮕﻮﯾﯽ .
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    6 9
    وقتی حقوق دولتی مطرح میشود گرانی وتورم وفشار به مردم مهم نیست ولی به بخش خصوصی که می رسنداین بحث ها مطرح است
  • پورحسن دفترخانه ١٠٥٠تهران IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    15 3
    واقعاهزينه هاي دفترخانه با درامدهمخواني ندارد وهمچنين سرعت تورم بسيار بالاتر وچندين برابردرامداست
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    12 2
    با سلام، واقعا انصاف نیست بعد از چهار سال و تحمل این همه تورم واسه اضافه کردن حق التحرير این همه صغری کبری چیدن، ببینیم دریافتی پزشکان سال نود چقدر بود و الان چقدر؟ودر ضمن مسوليت کدام شغل با مسوولیت سر دفتر و دفتریار برابری می کند؟
  • علي حاجي IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    6 2
    واقعاً فاجعه است تعرفه ٤ سال يكبار تعيين بشه اونم به مقدار ناچيز
  • سردفتر A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 0
    سلام باید تعرفه تحریر دفترخانه ها سالی یک بارافزایش یابد بانرخ تورم الان بعداز پنج سال است که تعرفه ها تغییرنکرده
  • نادعلی A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 1
    درآمد دفترخانه ها ناچیز است و بیشتر پولی که توی دفاتر هزینه میشود متعلق به دولت است
  • مهدی سجادی فر سردفتر 49 ارومیه IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    5 1
    با سلام و ضمن تقدیر و تشکر از جناب سیروس هر چند بحث دریافت اضافه تحریر برای حقیر غیر قابل هضم بوده و هست و ما این جا حتی برای دریافت هزبنه های قانونی و جمع کل مندرج در سند هم مشکل داریم و اکثرا با تقاضای تخفبف هم روبرو هستیم و از خیر هزینه هایی چون کپی هم مجبوریم که بگذریم ... که بماند.... ولی باید عرض کنم ایا واقعا در عرض چهار سال و اندی که حق التحربر ثابت است یعنی ما هیچ تورمی نداشته ایم یا اینکه اصلا بحث تورم ارتباطی به دفاتر اسناد رسمی نداشته و دفاتر کلیه هزینه ها را برابر با همان هزینه های سال نود پرداخت می کنند چرا باید برخی از دفاتر اسناد حتی در معیشت خود هم با مشکل مواجه باشند
  • مقدسي دفتريار IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 1
    بسيارعالي جناب سيروس fantastic
  • مهدی سجادی فر سردفتر 49 ارومیه US ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    5 2
    چرا حق التحریر هم چون گوشت قربانی باید تقسیم شود و سردفتر در صورتی که ته تحریر چیزی برایش ماند از آن امرار معاش کند و الا بدنبال شغل دومی باشد من سوالم دارم و آن ابن که بنگاهچی صاحب کدام علم ، کدام تخصص و کدام فضیلت و ... است که در یک معامله هزینه میلیونی می گیرد اما برای تنظیم سند در دفترخانه طرفین فقط هزینه کاغذهای و اواراق مصرفی را می پردازند واقعا چرا ؟؟ آیا کسی در این مملکت نیست که به سوال بنده پاسخی دهد این با کدامین منطق سازگار است چرا در این خصوص بر خلاف نظر آیات عظام قیمت واقعی در سند درج نمی شود چه ابرادی دارد دفاتر نیز بتوانند یک دهم هزینه بنگاه را در اسناد غیر منقول اخذ کنند تاسف آور است
  • دفتریار A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 3
    با سلام و احترام جناب سیروس اولا همه دفاتر اضافه نمیگیرند دوما تفسیر قانون شخصی نیست سوما دفتریار بخاطر نظارت بر صحت وصول حقوق دولتی است که متاسفانه درصدد حذفش هستند حال اگر نباشند چه میشود؟؟؟؟
  • نازیلا فیروزفر ES ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 1
    جناب سیروس تمام نظرات سردفتران را با شنوایی بیان نمودند.متشکریم
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 1
    باسلام وخسته نباشید واقعا درحق دفاتر ظلم شده قبلا که قیمت های واقعی املاک نوشته میشد خیلی بهتر بود والان یک دفتریار با حقوقی که دریافت میکند چه جوری گذران عمر کند حداکثر حقوقی که دریفت میکنیم یک میلیون شاید بشود بااین اقساط واجاره ها نجومی چه باید کرد
  • حسین A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 2
    صدای مظلومیت جمع کثیری از سردفتران است الحق والانصاف آفرین بر آقای سیروس
  • محمد سجاد A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 1
    درود بر آقای سیروس.خدا رو شکر یه نفر پیدا شد از حقوق صنف دفتر خانه دفاع کنه. شغلی که فقط مسولیت و استرسه.با درآمد کم و ناحق و مورد ظلم قرار گرفته.امیدوارم که حرفامون به گوش بعضی از عزیزان برسه
  • تارا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 3
    جناب سيروس بسيار عالي و به حق از زبان و دل صنف سران دفاتر گفتند. سپاس و تشكر و به اميد رسيدگي
  • مهدی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 2
    ضمن سلام هزینه برابر با اصل در دفاتر 500 تومان هست نه دو هزار تومان ضمنا آقای محمد که فرمودین برای وام 40 میلیونی 370000 تومان برای 4 برگ کاغذ به دفترخانه پرداخت کردید توجه نکردید که درصد زیادی از هزینه پرداختی شما بابت حق الثبت و ارزش افزوده هست از طرفی شما فقط 4 برگ کاغذ و مهر رو میبینید در حالیکه از مسولیت سنگین سردفتر برای صدور به قول شما همین چهار برگ کاغذ اطلاع ندارید تعرفه دفاتر اسناد رسمی به هیچ عنوان با مسئولیت سنگین سردفتر همخوانی نداره اگر مستند تنظیم سند یا اسناد هویتی متعاملین جعلی باشه و سردفتر دچار اشتباه بشه کاری با سردفتر میکنن که آرزو میکنه کاش هیچوقت سردفتر نمیشد این شغل جز استرس و اضطراب هیچی نداره هر روز باید نگران باشی که اتفاقی نیفته کارمند اشتباه نکنه سند گم نشه و...
  • بی نام A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 3
    با تشكر از جناب اقاي سيروس .مشكلات اقتصادي سران دفاتر واقعيتي است كه مواجهه با ان گريز و گزيري نيست اما تدابير دلسوزانه و عادلانه مسئولين محترم در جهت بازنگري عميق و تحولي كارساز در ساختار تعرفه دفاتر ميتواند مرارتهايي كه در وضعيت كنوني گريبانگير سردفتران. اين قشر شريف و فرهيخته شده است را تا حدودي كاهش دهد
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 2
    عالي
  • بی نام GB ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 1
    باعرض تشكرازبيانات مبسوط جناب سيروس باستحضار ميرسانم درموردخاص سردفتري كه درحال مرخصي تحصيلي بسر ميبرد وعليرغم وجود بخشنامه ثبتي كه بايد كفالت بدفتريارش بدهند به سردفتر ديگري داده اند كه اين تحرير ناچيزم را نصفشو سردفتر كفيل برده ومورچه چيه كه كله پاچه ش باشه؟؟
  • مهرداد US ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    4 1
    دوست گرامی که میگی 370هزار تومن واسه یه مهر زدن دادی؛بیش از 250هزار تومنشو به سازمان ثبت دادی نه سردفتر بنده برای ملکی که 420 میلیون خریداری کردم به بنگاهی بی مسولیت وشیاد هر نفرمون2میلیون و 200 دادیم ولی دفترخونه نفری 85 تومن کلا گرفت.خداییش دلم بحالش سوخت 150 دادن انصاف هم بد چیزی نیست.آخه بنگاه چه مسولیتی داره که میگی واسه یه مهر زدن....هر کاری یه شان و کلاسی داره.اگه فک کنی کاره ای هستم بخوا هیچکارم.
  • سردفتر A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 2
    باسلام عنوان مطلب فوق به دوصورت می توات تفسیرکرد اگرمنظور پول زیادهزینه های هنگفت است که بایدگفت تمام دریافتی دفترخانه به موجب دستورالعمل سازمان ثبت اخذ می شود که بشترآن یعنی 94درصد به حساب خزانه واریز مشود وباقیمانده سهم سردفتر وکارمندان است وکاملا قانونی اماگر منظور پول اضافه باشد که این سخن کاملا غلط ودروغ است وتعمیم عنوان مطلب به کلیه سردفتران تهمت وافترا محسوب شده وقابل پیگرد می باشد
  • کوزه گری اهری IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 2
    با سلام وتشکر از جناب سیروس به قول معروف جانا سخن از زبان ما میگویی, ایکاش از مقامات مسِول هم این سوال پرسیده شود بینی بین الله شما تحمل عدم افزایش حقوق ودستمزدتان را بمدت چهار سال انهم با این تورم لجام گسیخته را دارید؟سردفتر هم انسان است ودر این مملکت زندگی میکند تفاوتش اینست که به اندازه یک کارمندش در آمد ندارد
  • شکور A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    9 7
    حق التحرير دفاتر اسناد باید ااز همه لحاظ اصلاح شود واقعا به دفاتر ظلم میشود
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
      4 7
      نخیر ..خیلی هم مناسبه. یک گواهی امضای ناقابل را 15 هزار تومان میگیرید. تازه این قلم از پولهای مفت هست
  • مقیمی A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 4
    این 6 نفری که به کامنت من منفی دادند راضی هستند به دادن این مبالغ به محضرها ؟؟؟؟؟؟ مثل اینکه هر چی محضرداره امشب توی خبرآنلاین جمعند
  • محمد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 2
    اقايوني كه وام ميگيريد به دفتر خونه ٣٧٠ تومن پول ميگيره لطف ميكني حق التحرير اون سندت رو هم مينوشتي بدونيم عزيزم حق الثبت و ارزش افزوده برا دفترخونه نيست چرا به بانكت نميگي ٢٦درصدسود رو چرا ميگيره اون ٢تاورقميدونيچه مسوليتيرو دوش سردفتر ميزاره حقالتحرير نميگيريم كه حق استرس ميگيريم
  • قوام پور A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 1
    متاسفانه بي عدالتي حاكم بر دفاتر اسناد رسمي در همه جوانب ان از قبيل حداقل كسب حق التحرير نسبت به آژانس هاي املاك ،اخذ حق التحرير به ماخذ غير واقعي افزوده نشدن حق التحرير متناسب با تورم و از طرفي هزينه هاي روزمره و افزايش هزينه ها و نورم جامعه و ثبات درآمدها و كاهش ميزان در آمد كه هيچگونه تناسبي بين در آند وهزينه نيست و در هيچ صنفي متاسفانه چنين اجحافي صورت نگرفته
  • اسحاقیان IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    4 2
    تشکر از جناب سیروس بخاطر فرمایش کاملا منطقی...جناب مقیمی که فرموده اند برای یک وام 370 دفترخانه گرفته خوبست به لیست هزینه ها بقول خودتان زیر همان چهار برگ مراجعه و ببینی چقدر متعلق به دفترخانه است..تحیر چهارساله ظلم فاحشی به این صنف است
  • یک شهروند A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 9
    وقتی میری توی یک دفترخونه و می بینی که حداقل 10 تا میز گذاشتن و چندتا خانوم جوون و چندتا مرد اعم از بازنشسته و پیر و جوون و غیره و هر کدوم جز کاغذ بازی و کارای بروکراسی اداری ، کار دیگه ای نمی کنن و بنابراین دفترخونه های اسناد رسمی شده محل ایجاد اشتغال برا بیکارای فک و فامیل و آشنایان خب معلومه که من شهروند که گذرم به همچین جایی میوفته باید کلی هزینه کنم و بخاطر این کاغذبازی کلی ار وقتمم تلف بشه. آقایون دفتردار یه مقدار تعداد کارمندا و منشی ها رو کم کنن تا دخل و خرج دفترشون میزون بشه. در ضمن اگه درآمد دفترخونه ها کم بود پس واسه چی زیر پای اکثر دفتردارا ماشینای خارجی به خصوص هیوندایی و کیا هست ؟
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    2 0
    درود بر شرف جناب سيروس كه بحق از قشر زحمت كش و مظلوم سران دفاتر اسناد رسمي دفاع كرد
  • بيطرف IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    1 0
    مشكل درتغييرتعرفه درهرچهارسال يكباراست اگرنقص قانون برطرف بشه وسالي يكبارمطابق بارشدتورم تعرفه نيز تغييركنه هيچ مشكلي براي دفاترومراجعين پيش نمياد.
  • بنگاه دار املاک IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    3 0
    من شرمم میاد وقتی میخوام هزینه سند رو به دفترخونه بدهیم از سوی طرفین معامله واقعا خیلی کم و ناچیزه
  • شرفخانى ٩ خوى EU ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 2
    قسمت اولباسلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات. باتشكر از دست اندركاران سايت خبرآنلاين براي انجام اين مصاحبه و تشكر ويژه از دوست و همكار و سرور ارجمندم جناب آقاي سيروس بخاطر روشنگري در زمينه مصائب و مشكلات دفاتراسنادرسمي و پاسخ به سوء تفاهم ها و سوء برداشتهاي عمومي در زمينه هزينه هاي وصولي در دفاتراسنادرسمي. پيرو فرمايشات جناب سيروس بايد عرض كنم، كه دفاتر اسنادرسمي، بر اساس تعرفهء حق التحرير مصوب سازمان ثبت اسنادو املاك كشور و نيز قانون ثبت اسناد و املاك كشور و نيز قانون ماليات هاي مستقيم، مكلف به وصول هزينهء تنظيم اسنادرسمي مي باشند. شايد تصور ارباب رجوع اين باشد كه دفترخانه مثلا براي تنظيم يك سند، يا بقول خودشان ٤ ورق كاغذپول يامفت از ما وصول مي كند.
  • شرفخاني ٩خوي EU ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 3
    قسمت دومدر پاسخ به اين برداشت ناصواب، بايد عرض كنم كه هزينه ها در دفترخانه براي اسناد مالي براساس مبلغ مندرج در سند وصول مي گردد. كه بخشي به عنوان حق الثبت و بخشي به عنوان حق التحرير و در مورد اسناد خودروها، بخشي به عنوان ماليات نقل و انتقال از ارباب رجوع وصول مي گردد و همان طور كه مي دانيم حق الثبت و ماليات مستقيما به خزانه عمومي دولت واريز مي شوند و تنها حق التحرير بحساب سردفتر واريز مي شود. پس با امعان نظر به اين مطلب، براي ارباب رجوع روشن مي شود كه دفترخانه هزينه اي خارج از چهارچوب قانون، از ايشان وصول نمي كند. گو اينكه هر نهاد يا اداره يا موسسه خدماتي غيرازدفاتراسناد مانندشهرداري،دفاتر خدمات دولت، پليس١٠ نيز به همين منوال هزينه وصول مي كنند و براي وصول هزينه ها قانون و تعرفه دارند.
  • شرفخاني ٩ خوي EU ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 3
    قسمت سوم دفاتر اسناد رسمي نيز از اين قاعده مستثني نيستند. بنابراين از عموم مردم عزيزمان، خاصه اربابان رجوع دفاتر اسناد رسمي، استدعا دارم با برداشت ناصواب از پروسهء وصول هزينه در دفاتر اسناد رسمي، چهره اين قشر خدوم را مخدوش نفرمايند. همانطور كه جناب سيروس به تفصيل فرمودند، از حق التحرير وصولي دفاتر اسنادرسمي كه به حساب سردفتر واريز مي گردد، طبق قانون بخشي به عنوان بيمه و بازنشستگي سردفتر و دفتريار و بخشي به دفتريار و بخشي به عنوان پاداش به كارمندان دفترخانه پرداخت مي شود. از مقدار باقيمانده سردفتر بايد حقوق و بيمه كارمندان، ماليات، عوارض شهرداري، هزينه هاي استيجار محل، انشعابات، تلفن، خريد اوراق، خريد تعمير و نگهداري ماشين آلات مانند رايانه و چاپگر و اسكنر و فكس و غيره و هزينه تامين زندگي و
  • شمس IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 3
    فکرکنم اینکه دفاترتقاضای رسیدگی به این موضوع رادارند توقع زیادی نیست.امیدوارم تصمیم درستی گرفته شود.وعدالت اجراشود
  • شرفخاني ٩ خوي EU ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 3
    قسمت چهارم معيشت خود را بپردازد كه در اين بين اگر سردفتر وامي هم از بانك ها وصول نموده باشد، اقساط وام ها همان حكم ضرب المثل معروف كه : گل بود به چمن نيز آراسته شد، را خواهد داشت. حتي در برخي مواقع خرج و هزينه ها از درآمد پيشي گرفته و سردفتر را دچار بحران كمبود بودجه مي نمايد. اي بسا همكاراني كه بهمين علت ها مجبور به استعفا شده اند. بنابراين دفترخانه به عنوان يك نهاد نمايندگي حاكميت، تافته جدا بافته از مردم نيست كه هرچه وصول كند به جيب بزند و نم پس ندهد، خير. دفاتر هم چونان ساير اقشار مردم مصائب و مشكلات خاص خود را دارند و حتي براي خرج كرد درآمد خود نيز قانون دارند. يكي از مشكلات اين است كه تعرفه حق التحرير دفاتر به موازات تورم اصلاح نمي شود و تعرفه ها بصورت سالانه نيست.
  • شرفهاني ٩ خوي EU ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 3
    قسمت پنجمهرگاه تعرفه اصلاح و تصويب مي شود براي اجرا در چهارسال آتي قرار داده مي شوند كه با افزايش تورم و شاخص هاي اقتصادي و بالا رفتن سطح هزينه هاي دفاتر و بار شدن برخي هزينه ها به دفاتر، تعرفهء مصوب از تورم و شاخص هاي اقتصادي عقب مانده و دفاتر را دچار بحران مي كنند. همانطور كه جناب سيروس نيز اشاره فرمودند، طي چهار سال گذشته ما شاهد افزايش چند صد درصدي هزينه هاي وصولي براي سازمان ثبت در دفاتر اسناد رسمي و ادارات ثبت بوديم كه در برخي موارد پيشتر بصورت رايگان انجام مي شد. شايد از نظر قوه قضاييه و سازمان ثبت، اين افزايش ها با توجه به نياز مردم به انجام امور ثبتي در جهت تثبيت مالكيت خود، نمود زيادي ندارد.
  • شرفخاني ٩ خوي EU ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 3
    قسمت ششماما تا صحبت از اين مي شود كه مثلا تعرفه اسناد غيرمنقول مانند خانه، زمين و آپارتمان از قيمت واقعي آنها وصول گردد، مسئولين امر تمامي شاخص هاي اقتصادي و تورمي فشار آورنده بر مردم را پيش مي كشند كه اين كار بر مردم فشار مي آورد و بر تورم تاثير مي گذارد و .. نهايتا به وضع تعرفه عادلانه براي دفاتر رضايت نمي دهند. متاسفانه در كشور ما ارزش و اعتبار سند رسمي بين مردم و حتي در قوانين، آنطور كه بايد شناخته و بها داده نشده است. اگر فرهنگ مردم و قوانين موضوعه كشور راجع به سند رسمي تغيير و اصلاح شود و ما شاهد روزي باشيم كه بساط سند عادي از ميان مردم و قوانين ما رخت بربندد، نه تنها باعث كاهش تنش ها و درگيري ميان مردم و كاهش آمار پرونده ها در دادگستري ها خواهد شد..
  • شرفخاني ٩ خوي EU ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 3
    قسمت آخر بلكه مردم خواهند توانست با پرداخت مبلغ معقول و قابل قبولي، از خدمات و مزاياي سند رسمي در راستاي تثبيت مالكيت و تضمين حقوق خود و ده ها و صدها مزيت ديگر، بهره مند گردند. در پايان از مسئولين محترم قوه قضائيه و سازمان محترم ثبت نيز خواهش دارم كه با وضع تعرفه عادلانه براي دفاتر اسنادرسمي بطور سالانه وبا حذف تبصره م ٥٨ آ.ق.د ووضع وصول حق التحرير اسناد غيرمنقول براساس قيمت واقعي آنها، ضمن كمك به بهبودارائه خدمات در دفاتر و كمك به وضع معيشت اين صنف خدوم و زحمت كش، گامي بزرگ در جهت ايجاد همدلي و همزباني ميان دولت و مردم بردارند. باشد كه مورد رضاي حق تعالي قرار گيرد. ضمنا از كليه همكاران خواهشمندم بقول عزيزي،مسائل منزل را به خيابان نكشند. متشكرم
  • دفتریارتبریز IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 3
    ممنون از نظرات و بیانات جناب آقای سیروس . لازمه بعضی مسایل و در نظر بگیریم که درآمد پایین دفاتر تنها سردفتران محترمو با مشکلات عدیده مواجه نکرده بلکه کلیه کادر دفاتر از این جریان آسیب شدید دیده اند. و تویه شهرستانها کمتر کارمند دفترخونه ای هست که حقوقی بالای 7000000 ریال دریافت کنه و تویه این شرایط بحران مالی غیر ممکنه با چنین درآمدی امرار معاش کرد . دفترخانه یک مجموعه ای هست که کمی درآمد نه تنها سردفتر بلکه کل کادر دفترخونه رو درگیر مشکلات کرده . من دفتریار حتی نمیتونم اقساط وام کانونو که ماهی 730000 تومان پرداخت کنم.
  • وحید افشار IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    3 4
    درود و صد درود بر شرف شما جناب سیروس.واقعا وضعیت اقتصادی دفاتر اسناد در سالهای نه چندان دوربا سالهای اخیر قابل قیاس نیست.امیدوارم عدالت در همه زمینه هااز جمله تحریر دفاتر که در حال حاضر بزرگترین چالش این قشر همیشه مظلوه برقراربشه.
  • ع ع A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 3
    هزینه بیمه کارکنان سال 90مبلغ 80هزارتومان بود سال 94 شده 253هزارتومان یعنی بیش از سیصد درصد افزایش داشته یا هرینه حقوق و دستمزد و هزینه اجاره محل و غیره .واقعا ظلم بزرگی در حق دفاتر اسناد رسمی در جریان بوده و هست در سال 93هزینه استعلام ثبت 10هزارتومان بود در قانون بودجه یکباره 400درصد گران شده انجا به مردم فشار نمیاد اما افزایش حقوق دفاتر به مردم فشار میاره.یا مبلغ 5000هزار تومان به زور جهت هزینه صدور الکترونیکی اسناد از مردم وصول و به حساب خزانخ داری دولت واریز میشه که هیچ محمل و مستند قانونی نداره و اینجا مردم تحت فشار نیستند
  • ستایش IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    9 8
    همین هم زیاده دارن میگیرند مگه چه کاری میکنن که این همه پول اضافی از مردم دریافت میکنن برای یک تیکه دست نوشه 70 هزار تومان پول دریافت میکند یکم هم انصاف خوب چیزیه من باری یک تعد دانشجوعی مراجعه کردم به یکی از دفاتر اسناد رسمی در غرب تهران از من 50 هزار تومان دریافت کرد با اینکه زیر برگه حدودا شده بود 25000 هزار تومان این انصافه
  • بافقی دفتریار سابق .. تهران US ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 4
    ایراد وارده به سخنان آقای سیروس اول از اینکه 99 درصد دفاتر اسناد رسمی 15 درصد پاداش کارمندان خود رو پرداخت نمیکنن دوم اینکه بقول فرمایش ایشان 50 درصد که پانزده درصد پاداش کارمندان اضافه به مانده در آمد میشود با در آمد 10 میلیونی در دریافت حق التحریر قانونی می ماند 5 میلیون آیا در آمد 5 میلیونی درماه پول کمیه ؟ تازه هزینه های اضافی رو هم حساب کنیم در آمد را10میلیون باید حساب کنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    4 4
    با توجه به مسئولیت دفاتر و تورم واقعا حق التحریر دفاتر بسیار ناچیز است مسئولیت احراز هویت ممنوع المعامله، عدم بازداشت املاک، بایگانی و ارسال امارها که طوماری است و ... گذشته از این موارد اگر کسی یک پرونده را به امانت بگیرد و موظف باشد هر زمان که به وی مراجعه شد از ان پرونده کپی بدهد انصافا برای نگهداری ان ماهیانه چقدر می گیرد ؟ کاری که دفترخانه ها بی هیچ منتی و ادعایی رایگان برای اسناد انجام می دهند. مشاورین املاک چندین برابر دفترخانه ها وجه دریافت میکنند بدون اینکه هیچ مسئولیتی داشته باشند امروز هستند فردا نیستند نه با شهرداری نه ببا دارایی و نه با بازرسی کار دارند
  • سردفتر از کرج A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    5 3
    باسلام، جناب آقای سیروس چرا فقط به 300 یا 400 هزار تومان به نسبت دو و نیم میلیون تومان راضی هستند آیا این واقعا " عادلانه است چرا با اجباری بودن کد رهگیری از بنگاههای معاملات املاک برای اخذ پاسخ استعلام دارایی هر معامله حتی بر خلاف خواسته متعاملین باید ابتدا در بنگاه تنظیم و آن هزینه پرداخت شود، پس عادلانه ترین این است که اگر معادل آن نباشد از نصف آن کمتر نباشد چرا که این تعرفه بگفته جناب سیروس و با توجه به ماده 54 ق د ا ر برای چهار سال آینده نیز می باشدپس خواهشی که از جناب آقای سیروس داریم اینست که بجای حدود هشت هزار دفتر خانه در سراسر کشور تصمیم نگیرند. متشکرم.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    7 2
    کو قانون .شاید سر گردنه بخواهند مال مردم را ببرند کو قانون
  • محمد.جاجی... IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    7 3
    با سلام کارمند دفتر خونه هستم پولی که سردفتر در میاره تو جیب من نمیره منم آدمی نیستم که بخوام تا آخر عمر کارمند بمونم داماد ما در بنگاه املاک به همراه پدرش و برادرش کار میکنه میخوام شرایط زندگی هر دوطرف بگم قضاوت با شما داماد ما متولد 64 ماشین توسان فول2014 یک واحد در افسریه یک واحد آپارتمان در مسعودیه تهران و مغازه برای پدرش است حالا سردفتر متولد 44 50 سال اجاره نشین منطقه 15 ماشین پرشیا بنده هرروز دعا میکنم که سردفترمون استعفا نده من هرچی ام بگم مملکت ما کلا شده دلالی یه سری آدم زبون باز که سواد نوشتن ثبت با سند رو هم نداره با کمیسیونای آنچنانی شده امین و معتمد مردم سردفتر پولی که بابت تنظیم سند گیرش میاد نصفشم بهش نمیرسه.نگین سردفتر من بهش میگم مامور وصول مالیات دولت.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    3 5
    جناب آقای سیروس با تشکر از شما مثل همیشه جسور و صادق در خصوص افزایش تعرفه های اداره ثبت بسیار بجا بود واقعاتمام زحمات بر عهده دفاتر است از اونطرف قوه قضاییه مدام از ریاست اذاره ثبت تشکر و قدر دانی میکنه درآمدشان هم بطور مکرر افزایش میده کلا دفاتر را نادیده میگیرند
  • سردفتر US ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    3 6
    با تشکر از جناب آقای سیروس .... جسارت جنابعالی در بیان واقعیت جهت برقراری عدالت شایسته تقدیر است متاسفانه کسانی که قضاوت ناعادلانه ای درباره ما دارند خود منفعتی از این مخالفتها می برند اینها باید فقط در بطن کار و فشار و استرس و کابوسهای مسئولیت ناشی از کار باشند تا درد ما را درک کنند سردفترانی که باسیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند کم نیستند متاسفانه در هر صنفی افراد ناخلف هم داریم که آن هم در صنف ما تعداد کمی هستند و اکثرا با شرافت زندگی می کنند اما وقتی مردمی که فقط ظاهر را می بینند و نمی دانند مبلغ قابل توجه وجوهات دریافتی دفترخانه برای خزانه دولت است و مقدار مختصری بعنوان حق التحریر آن هم پس از کسر 50 درصد متعلق به سردفتر است به حال ما گریه خواهند کرد متاسفم برای این ظاهر بینی و قضاوت
  • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    7 4
    جای بسی تاسف است که جایگاه قولنامه عادی مشاورین املاک بالاتر از سند رسمی استبنگاه دار بایک قولنامه عادی و یا اجاره نامه چندین برابر یک سردفتر که سند رسمی تنظیم میکند از مردم پول میگیرد.بنگاه دار در یک معامله ملک نیم درصد قیمت واقعی معامله و سردفتر با آنهمه مسولیت تحریرش اگر به صد هزار تومان برسد
  • سر دفتر A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    3 5
    درود و سپاس فراوان سرور ارجمند جناب اقای سیروس.با آرزوی توفیق روز افزون برای شما پیشکسوت عزیز.
  • سپید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    10 7
    همون 4سال پیش هم زیاد می گرفتن. مال امروز و دیروز نیست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    9 1
    در تمام اقشار جامعه فساد مالی بیداد می کند