لاریجانی: دولت در مسئله هسته‌ای گام‌هایی عقلایی برداشته است/ رفتار حریفان را رصد می‌کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در پرونده هسته ای گام هایی عقلایی برداشته و تعاملی رو به جلو در صحنه های بین المللی و منطقه ای داشته است.

به گزارش ایرنا علی لاریجانی عصر چهارشنبه در دیدار با نخبگان و مدیران استان کرمانشاه که در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد اظهار کرد: البته امریکایی ها در روزهای اخیر اظهاراتی داشته اند که نشان می دهد آنان از تحلیل درست مسایل مربوط به پرونده هسته ای ایران عاجزند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ایران در مجموع بر مدار عقلانیت حرکت می کند افزود: مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 رویه مناسب و معقولی داشته ولی مجلس شورای اسلامی هم روند این مذاکرات را رصد می کند علاوه بر این رفتارهای حریفان هم از نگاه مجلس پنهان نمی ماند.

قصد ایجاد امپراطوری و اختلاف افکنی نداریم

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع منطقه و بروز بحران هایی که شاهد آن هستیم، ثبات ایران را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: البته برخی رفتارهای کودکانه و ناشیانه از سوی برخی ها انجام می شود ولی ایران حرکتی کاملا حکیمانه داشته است به گونه ای که نه احساسی رفتار می کنیم و نه از راهی که انقلاب برای ما ترسیم کرده، پشیمان هستیم.

وی گفت: امروز شرایط ملتهبی بر منطقه حاکم است و نقش و کارکرد ایران می تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد و برخلاف برخی ها که به ایران برچسب هایی می زنند باید گفت که ما نه در پی مسئله سازی برای کشورهای دیگر هستیم و نه قصد ایجاد امپراطوری و اختلاف افکنی داریم زیرا تاریخ ملت ایران نشان می دهد که هرگز ما متجاوز به خاک کسی نبوده ایم و همواره از خودمان دفاع کرده ایم.

کارنامه موفق دولت یازدهم و روابط نیک سه قوه

لاریجانی با اشاره به مدتی که از فعالیت و بر سر کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد، کارنامه این دولت را موفق عنوان کرد و گفت: دولت در مدتی که فعالیت خود را آغاز کرده، موفق به ایجاد فضای آرامش در کشور شده و فضا را برای اظهارنظر اقشار و گروههای مختلف بخصوص نخبگان فراهم آورده است که چنین رویه ای برای موفق بودن یک دولت ضروریست.

وی همچنین ایجاد فضای امیدواری و ترسیم دورنماهای پیشرفت کشور را یادآور شد و گفت: لایحه ای که دولت در مورد بهبود فضای کسب و کار به مجلس داد و مورد بررسی هم قرار گرفت دلیل این مدعاست و برهمین اساس، مجلس شورای اسلامی نیز در قانون بودجه، ظرفیت هایی جدی برای سرمایه گذاری مردم را پیش بینی کرد.

لاریجانی همچنین روابط نیک میان قوای سه گانه در کشور را یادآور شد و گفت: امیدواریم در سال همدلی و همزبانی شاهد بهتر شدن روابط این قوا باشیم.

وی افزود: روابط سه قوه در مدتی که دولت یازدهم بر سر کار آمده در نهایت مودت و دوستی بوده و بر این باورم که برای پیشرفت و توسعه کشور همین روند را تداوم بخشیم و مشکلات را برطرف کنیم.

وی گفت: فضای کشور ایجاب می کند که برای پیشرفت باید حریص باشیم و مزیت های موجود در هر استانی را شناسایی کنیم.

امور دیوانی ما برای سرمایه گذار سختگیرانه است؛ کفش آهنی لازم است!

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به حوزه اقتصادی کشور پرداخت و گفت: متاسفانه در سالهای گذشته نتوانسته ایم بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری مردم در حوزه های مختلف اقتصادی را فراهم کنیم و دلیل این کار هم فرآیند سختگیرانه امور دیوانی و اداری در کشورمان است.

وی افزود: امروز سرمایه گذاران برای به نتیجه رسیدن طرح های خود باید کفش آهنی بپوشند و زمان زیادی را بخاطر فرآیند اداری از دست بدهند در حالی که در یکی از همین کشورهای اطراف ما، سرمایه گذار می تواند 48 ساعته، فعالیت خود را آغاز کند.

لاریجانی گفت: در برخی استان های کشور متاسفانه با سرمایه گذاری از سر شکم سیری رفتار می شود که باعث بازدارندگی و فرار سرمایه گذاران است.

کرمانشاه در کانون توجه مجلس

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت استان کرمانشاه پرداخت و گفت: آنگونه که گزارش دادند در این استان 900 واحد صنعتی وجود دارد که تنها 18 هزار و 500 نفر را دارای شغل کرده که برای من مسئله ای عجیب است.

وی به ظرفیت های آبی (بارش سالانه 420 میلیمتری) و خاکی (وجود 900 هزار هکتار زمین کشاورزی) در این استان اشاره کرد و گفت: به یقین مزیت های بخش کشاورزی این استان در کانون توجه مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به خواست استاندار کرمانشاه برای حمایت از ایجاد منطقه ویژه آزاد قصرشیرین گفت: این گونه مناطق در اصل برای فعالیت های صادراتی ایجاد می شوند و اگر در این منطقه قرار است به رشد صادرات کشور کمک شود، ما آماده حمایت هستیم اما اگر برای واردات قصد ایجاد چنین منطقه ای وجود دارد، حمایت نخواهیم کرد لذا اگر دولت لایحه بررسی این منطقه را به مجلس پیشنهاد کند، آن را در صحن مجلس بررسی خواهیم کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین طرح راه آهن غرب را از طرح های مهم کشور و استان کرمانشاه عنوان کرد و گفت: توجه خاصی به این موضوع از سوی مجلس وجود دارد.

وی همچنین وعده بررسی ارائه تسهیلات تشویقی برای صنعتگران و سرمایه گذاران استان کرمانشاه و نیز فعالان بخش معادن این استان را داد و خواستار ارائه مدون این پیشنهادات به مجلس شورای اسلامی شد.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، دارای هشت نماینده در مجلس شورای اسلامی می باشد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =