۰ نفر
۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

تسنیم نوشت:در حالی که امروز بیکاری به روستاها هم رسیده و ظرفیت اقتصادی روستاها بلا استفاده مانده است، صندوق کارآفرینی امید طرح صنعتی شدن روستاها را در دستور کار قرار داده است.

شناخت مسائل مربوط به روستاهای ایران از آن جهت دارای اهمیت است که امروزه  ریشه تمام مشکلات و مسائل عقب مانده مانندفقر، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده در مناطق روستایی ناشی از بی توجهی به روستاهاست.

 در تمامی کشورها کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورهاست.  از آنجایی که بیکاری امروز دیگر تنها مختص شهرها نیست و روستاها را نیز نشانه گرفته  و هزاران جوان تحصیل کرده و جویای شغل کشور امروز ساکن روستاها هستند و بخش قابل توجهی از این جوانان روستایی پس از فراغت از تحصیل، در جستجوی کار راهی شهرها شده اند وزارت کار طرح صنعتی شدن روستاها را در دستور کار قرار داده است.

حل مشکل اشتغال با صنعتی شدن روستاها

 اصغر نورالله زاده،مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید به شعار یک روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: اقتصاد هر روستایی علاوه بر تکیه به کشاورزی سنتی و نیمه صنعتی از مزیت های توسعه صنعتی و صنایع کوچک و دستی هم برخوردار است و می تواند با برند جهانی تولید کند و وارد بازارهای دنیا شود.

 وی نقش روستاها در اقتصاد مقاومتی را مهم می‌خواند و می‌گوید:گسترش کسب و کارهای خرد و کوچک در روستاها نقش مهمی در رونق اقتصادی هم دارد و ما راهبرد صنعتی سازی روستاها را در برنامه داریم که این طرح در قالب شعار یک روستا-یک محصول و هر خانه یک کارخانه اجرا می شود.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید با اعلام اینکه در هر منطقه ای یک روستای نمونه گزینش می شود ، افزود : طرح‌‏هایی مانند شناسایی و حمایت مالی از مزیت رقابتی محصول خیار در روستای سارمران استان خراسان شمالی، شناسایی و حمایت مالی از مزیت رقابتی محصول قارچ در روستای قلعه ممکا استان چهارمحال و بختیاری، شناسایی و حمایت مالی از مزیت رقابتی پرورش ماهی در روستای پالنگان استان کردستان، شناسایی و حمایت مالی از مزیت رقابتی و احیای نان سنتی در روستای زردوئی استان کرمانشاه و شناسایی شرایط اقلیمی و حمایت مالی از پرورش گل در روستای گایکان استان لرستان برنامه ریزی شده است.

 نورالله زاده با بیان اینکه تاپایان سال جاری  حداقل یک روستا در هر استان، زیرپوشش این طرح قرار خواهد گرفت بیان می‌کند: کسب و کارهای کوچک دیگر مانند پوشاک، اسباب بازی و محصولات فکری، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، جواهرسازی، صنایع دستی، فرش، خدمات گردشگری، حمل و نقل و.. دارای مزیت رقابتی است و باید با نشان و برند خاص و جهانی تولید و حتی صادر شود.

وی در بیان هدف توجه به توسعه روستا می افزاید:‌اگر در فرآیند توسعه اقتصادی روستاها ،تولیدثروت و بهره وری منابع زیاد شود ، با افزایش تولید ، زنجیره ای از دستاوردهای مثبت مانند افزایش اشتغال ،افزایش درآمدها ،تعالی اجتماعی و رفاه ساکنان ، شکوفایی و رشد اقتصادی ، رسیدن به توسعه بادوام و علمی و پایدار ایجاد می شود.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =