امروز مجلس تصویب کرد به کار گیری بازنشستگان در دولت ممنوع است. دو نماینده مجلس و یک نماینده از دولت در آنتن زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو در این باره به بحث نشستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصوبه امروز مجلس درباره منع اشتغال و به کارگیری بازنشستگان در دولت و تمامی دستگاه هایی که از بودجه عمومی سهم می برند، باعث شد گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به این مسئله اختصاص پیدا کند. 

در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

تصویب این قانون جدید این شایبه را ایجاد می کند که چرا قوانین قبلی درست اجرا نشده؟
غلامرضا کاتب رئیس فراکسیون اشتغال مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
ما قبلا قوانین متعددی داشتیم و تفسیرهای متفاوتی می شد و از بازنشستگان استفاده می شد. اولین پیام این قانون این است که از این پس با یک قانون واحد طرف هستیم و قوانین متعددی نداریم.

یعنی می خواستید درباره اشتغال بازنشستگان قانون واحدی وضع کنید؟
کاتب:
یکی از اهداف ما این بود. نکته دوم این است که مجلس به دنبالش بود ممنوعیت برای اشتغال بازنشستگان ایجاد کند. دلیلش هم این است که اگر می خواهیم تحول بنیادین ایجاد کنیم یا به تعبیری انقلاب مدیریتی می خواهیم ایجاد کنیم رمز موفق بودن آن در گرو عدم اشتغال بازنشستگان است. یقین باید بدانیم از سرمایه های ملی که جوانان هستند باید در این عرصه استفاده کنیم.

هدف جزئی تری هم بوده؟

کاتب: یکی از عمده دغدغه های مردم ما، مراجعات مکرر مردم و تحصیل کرده ها که ۵ میلیون نفر هستند و ۴.۵ میلیون فارغ التحصیل داریم به ما مراجعه می کنند.

یعنی مشکلات اشتغال حل می شود؟
کاتب:
بخشی از مشکلات اشتغال حل می شود. به استناد این قانون بسیاری از افراد نمی توانند حضور داشته باشند.

علی صفدری معاونت توسعه نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان نماینده دولت در این میزگرد صحبت کرد.

دولت مخالف این مصوبه بود؟
صفدری:
بله. اهداف نمایندگان در خصوص ایجاد فرصت شغلی و اشتغال برای جوانان با این طرح حادث نمی شود. برای این که قانون یکپارچه داشته باشند، اهداف فرعی بوده که تاکنون در مجلس مطرح نشده. طبق قانون سابق کسانی که در واقع می خواهند از بازنشستگی به خدمت برگردند، بایستی اعاده به خدمت می شدند. در سال ۶۶ در اجرای قانون تعدیل به کارگیری بازنشستگان ممنوع بود مگر با مصوبه دولت.
اعتراض من این است که مصوبه دولت در قانون جدید حذف شده. اختیاراتی دولت دارد که به صورت منطقی مانند اصل ۱۲۶ و ۱۳۸ که سازمان اداری دولت را هیات وزیران باید تنظیم کند، قانون گذار حق دارد قانون را تعیین کند ولی جزئیات اجرا با دولت است. قبلا این اختیار به دولت داده شده بود.

شما می گوییدد قوانین قبلی کفایت می کرده؟
صفدری:
ممنوعیت فراوانی برای دولت بود. به دولت اعتماد شده بود. دولت یازدهم تنها ۱۷۴ بازنشسته را فراخواند. دولت در اجرای ماده ۴۱ در دو سال دولت به کار گرفت. اختیار نیز باید مورد به مورد مصوبه بگیرد.

کاتب: نگاه من به ۱۷۴ نفر نیست. در این قانون استثنائاتی گذاشتیم از جمله مقامات، معاونان وزرا و استانداران. اصلا نگاه مجلس این نیست.

آمار را تایید می کنید؟
کاتب:
بله. تعداد ۱۷۴ نفر باشند. مشکل ما این نیست. بسیاری از بازنشستگان در شرکتهای عمومی غیر دولتی وجود دارند در صدا و سیما، هلال احمر، و ... و همه دستگاه هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند این بازنشستگان شاغلند.
پیشنهاد اول این بود این استثنائات نیز حذف شود ولی برای همراهی با دولت بحث مقامات و ایثارگران استثنا شد تا دغدغه ای برای بدنه سیاستگذاری دولت وجود نداشته باشد. ولی خواسته بخش جوان کشور ما این است. در دنیا اگر سهامدار بخش خصوصی در شرکت خودش به بازنشستگی رسید، دیگر کار اجرایی نمی کند. کار مشاوره و فکری می کند. کار اجرایی مال جوانان است.

صفدری: ما در اجرای قانون اجازه داشتیم برای استفاده از تجارب بازنشستگان می توانیم تا یک سوم به کار گرفته شوند در مشاوره های مدیریتی و حقوقی ولی این بند را نیز حذف کردند. این موضوعاتی که عرض می کردم بستن دست دولت است. از طرفی مغایر سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است که بر استفاده از تجارت بازنشستگان تاکید شده. همکاری بازنشستگان قطع شده.

کاتب: این که وزرا، معاونان وزرا، استانداران، ایثارگران، جانبازان و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد می توانند استفاده کنند، این شرایط همیاری با دولت را دارد.
صفدری: نیازهای دولت را بگذارید با تشخیص دولت انجام شود.
کاتب: اگر نگاه دولت این بود که از بازنشستگان در مشاوره استفاده کند، چرا در بدنه اجرایی استفاده می کند؟
صفدری: چنین چیزی نداریم!
کاتب: من صد تا مدیر کل اسم ببرم؟
صفدری: بله اسم ببرید. ما ۱۷۴ تا را داریم نه بیشتر.

یعنی مدیر دیگری غیر از ۱۷۴ نفر را می گویید؟
کاتب:
بله، دولت به نظام خودش نگاه می کند ولی ما به کل نظام اداری کشور نگاه می کنیم. در زیر مجموعه بانک ملی ۱۶۴ شرکت دولتی وجود دارد که مدیران بازنشسته دارند.

صفدری: اصلا اینها دولتی نیستند. شرکتهای بانکها، با سرمایه مردم است و کاری به دولت ندارد. این محدودیتهایی است که مجلس برای دولت می گذارد ولی برای بخش خصوصی باید تشویق و ترغیب کند. درباره اشتغال هم باید عرض کنم ما به طور عمومی برای جوانان باید مباحث کارآفرینی در اقتصاد کشور مطرح شود نه اقتصاد دولت. دولت به هر حال محدود است. یعنی ۵ میلیون تحصیل کرده داریم. دولت همین الان بیش از ظرفیت قانونی، نیرو دارد.

علیرضا محجوب نماینده مجلس به صورت تلفنی از مشهد وارد بحث شد.

فرض بگیریم این قانون اجرا شود، تاثیرش در اشتغال چقدر است؟
محجوب:
فرد یا باید شاغل باشد یا بازنشسته. چه وزیر چه کارگر می گوید یا باید شاغل باشد یا بازنشسته. قانون تامین اجتماعی برای همه است. اگر رفتیم و دیدیم کسی شاغل شده است بلافاصله حقوق بازنشستگی اش قطع می شود. معنی ندارد کسی هم بازنشسته باشد هم شاغل. دولتهای گذشته نیز این روال را ادامه دادند. سازمان مدیریت نیز نمی خواهد این مفهوم را بپذیرد. بحث سالخوردگی و جوانی نیست. چه بسیار نیروهای توانمند سالخورده داریم که بهتر از جوانان کار می کنند. چرا باید صندوق عمومی کشور برای کسی که کار می کند حقوق بازنشستگی بدهد؟ این عین یارانه است. معنی ندارد این پرداخت. پیشنهاد من این بود که ما بایستی بدانیم و تکلیف کشور برای افراد روشن باشد. با چه کسی روبروست یا شاغل یا بازنشسته. در این صورت بازنشسته است و کار نباید بکند. اگر کار کند شاغل است و بازنشسته نیست.

این قانون کمک به زمینه اشتغال می کند؟

محجوب: من جزو امضا کنندگان طرح هستم. کمیسیون آورد اصلاحات کرد.

آماری از تعداد بازنشسته های شاغل می توانید بدهید؟
محجوب:
چشم، خدمت شما عرض می کنم. در کمیسیون رسیدگی کردیم. تقریبا مسایل غیر عملیاتی را گرفتیم. ذهنیتم را عرض کردم که مطلق بنویسیم یا شاغل یا بازنشسته. دوراهی نداریم. وزیر یا نماینده یا شاغل باید باشد یا بازنشسته. چرا باید از صندوقی که پول کافی نداریم عده ای به هر عنوانی استفاده کنند.
چرا پول به بازنشستگان شاغل می پردازید؟

صفدری: ایشان می گویند طرح اولیه چیست. این طرح، هدف اولیه را محقق نمی کند. می بایستی همزمان درباره اشتغال بازنشسته با گرفتن حقوق بازنشستگی را اصلاح می کردند. دقیقا ماده حذف شده همین است. کسانی که بازنشسته می شوند حقوق بازنشستگی آنها قطع می شود و کارمند تلقی می شوند. باز هم تاکید می کنم قانونی که تصویب شده این هدف را نیز پوشش نمی دهد.

محجوب: ۸.۵ درصد کل جمعیت شاغل ما را بازنشسته ها تشکیل می دهد. جمعیت شاغل ما حدود ۲۳ میلیون نفر است. ۸.۵ درصد از این ۲۳ میلیون می شود تقریبا بیش از ۵۰ درصد بازنشسته ها عملا شاغلند. بحث ۱۷۴ نفر نیست. این ۸.۵ درصد عدد سازمان مدیریت است.

صفدری: این ۱۷۴ نفر برای دولت است.
کاتب: بحث ما در این قانون، فقط دولت نیست. باید شمول اشتغال بازنشستگی در همه دستگاه هایی که از بودجه شرکتها و نهادهای عمومی استقفاده می کنند، شامل حالش می شود. حتی خود مجلس که دیگر نمی تواند بازنشسته ها را به کار بگیرد. نمی گوییم بازنشسته آمد سر کار دیگر کارمند تلقی می شود. بحث ما این نیست. بلکه ما با ورود جوانان در عرصه کار و تلاش دنبال این قانون هستیم.

صفدری: با تصویب قانون جدید هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده. در قانون برنامه نوشته در دستگاه های اجرایی یا دارای ردیف هستند یا از بودجه عمومی استفاده می کند اشتغال بازنشستگان ممنوع است. قوانین دیگر ضابطه گذار و قیود بود. هر کسی که بخواهد بیاید باید از دولت مجوز بگیرد. اما الان اینطور نیست و ایثارگران می توانند بدون مجوز بیایند.
کاتب: الان دیگر نمی توانند. در قانون جدید همه قوانین دیگر لغو می شود. دیگر نمی تواند دولت مجوز بدهد تعداد کارمند از بازنشستگان بگیرد. الان بسیاری از هم طراز ها هم نمی توانند استفاده کنند.

آمار اشتغال ۸.۵ درصد را قبول دارید؟

صفدری: چون در باره کل شاغلان گفتند عدد را ندارم. امکان دارد چون ایشان می گوید قبول می کنیم. آنچه در دولت است را آمار داریم.و در خارج از دولت اینطور نیست. باید تمام بازنشستگانی که شاغل حساب می شوند، می آید. مثلا کسی که مسافرکشی می کند را شاغل می دانند. نمی شود به او گفت شما زندگی ات با این حقوق نمی گردد، دیگر مسافرکشی نکن.

محجوب: ما دو موضوع داریم یکی اضافه کاری مرسوم در جامعه است و یکی هم شاغل شدن بازنشسته ها و بعدی هم شاغل شدن زنان خانه دار. مجموع اینها در حد کل بیکاران ماست. این مطالعه ای که است سازمان مدیریت انجام داده و گزارش مال سنوات گذشته است و موجود است. ضابطه اش تغییر نکرده. اگر بیشتر نشده باشد، کوچکتر نشده است. نگرانی مجلس و جامعه را درک کنیم. اگر معادل کل بیکاران ما، بازنشسته داریم، باید ابتدا مشکل بیکاری را حل کرد بعد مشکل سرمایه گذرای را حل کرد. دغدغه دولت را درک می کنیم. اعتقاد داریم باید بگذاریم دولت کارش را بکند. اگر کسی را بخواهد به تیمش کسی را اضافه کند. ما مخالف این نبود برای همین طوری نوشتبم که به حداقل مشکل بخورد. ماده ۶۵ عملیاتی شد. بعد از دو سوم رای که طرح شد به خاطر التفات به این موضوع، رای دادند.

برای مقامات استثنائاتی شده، ابهام دارد یا ندارد؟ مقامات فعلی یا قبلی هستند؟
کاتب:
استثناها برای هیات علمی بود که حذف شد. ما اتفاقا در قانون مشاغل مهم به دانشگاه ها اجازه دادیم حتی در شرکتهای دانش بنیان بیایند سهامدار شوند. اعتقاد داریم به سمت تقویت شرکتهای دانش بنیان بروند باعث تقویت مباحث علمی می شوند. پست ها را اینها اشغال می کنند. اگر یک مقامی را بگویید می خواهد این پست را اشغال کند، نمی تواند. اگر بیایم پست مدیر کل را اشغال کنم نمی توانم ولی می توانم پست معاون وزیر و استاندار را اشغال کنم. این جایگاه پست و مقام است نه افراد. اگر اینطور می شد نمایندگان می توانستند استفاده کنند فقط پستهای مقامات می توانند استفاده کنند.

چرا این قانون بلافاصله اجرا نمی شود و فرصت ۶۰ روزه دارد؟
صفدری:
در قانون پیش بینی شده بازنشستگان قراردادهای یکساله دارند. بودجه سالانه دارد. چون کلمه به کارگیری آمده یعنی ابتدای سال که می خواستند قرارداد جدید بنویسند، ممنوعیت داشت. قانون اینطور است.
کاتب: ما نظرمان اینطور نیست. دیوان محاسبات مکلف است به عنوان بازوی نظارتی، بعد از ۶۰ روز اگر ببیند کارمند بازنشسته ای غیر از مقامات وجود دارد برابر قانون باید رسیدگی کند.
صفدری: درست است، این قید الان گذاشته شده. به کار گیری بازنشسته ممنوع شده. در تبصره آمده کسانی که در اجرای قانون موجود استفاده از موقعیت شغلی می کنند باید ۶۰ روزه خارج شوند.
کاتب: شما ۶۰ روز وقت دارید به عنوان یک بازنشسته تسویه حساب کنید. اگر مقامات باشید نه. خود دیوان محاسبات اگر بازنشسته باشد چون این قانون شامل حالش می شود باید تسویه حساب کند. اینجا استثنا ندارد.

من اگر به عنوان یک بازنشسته دوباره مشغول کار شوم، یکی از دلایلش نیاز اقتصادی است. این نگاه را چطور ارزیابی می کنید؟
کاتب:
باید بازنشسته برود در بخش خصوصی کار کند. جوان فارغ التحصیل مراجعه می کند و ما شرمنده اش می شویم. بالغ بر عمده این جوانان تحصیلات عالیه دارند و وقتی می گوییم در سیستم دولتی کار نکن می گوید چرا بازنشسته را استخدام کرده ای؟
صفدری: این بازنشسته های متخصص احتیاج به کار در دولت ندارند. این دولت است که نیاز به بازنشسته های با تخصص دارد.
کاتب: اگر بخش خصوصی می خواهد به سودآوری و رشد برسد باید بیایند در سیستم خودشان نیز از بازنشسته ها استفاده نکنند.

 

 

23۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =