براساس اخرین گزارش مجمع اقتصاد جهانی در ژانویه 2016، عدم مقابله با تغییرات آب و هوا و مهاجرت های دسته جمعی و یا به تعبیر بهتر جابجایی های جمعیتی وضعیت جهان را در آینده تحت تاثیر قرار خواهد دارد.

 

این گزارش یازدهمین گزارش منتشر شده در مجمع اقتصادی داووس (این مجمع هر ساله در ماه ژانویه در شهر کوچک داووس در شرق سوئیس برگزار می شود) به معرفی برجسته ترین تهدیدهای ملموس و قریب الوقوع در جهان پرداخته شده است. نویسندگان این گزارش که بالغ بر 750 کارشناس از بخش های اقتصادی، دانشگاه های جهان، دولت و سازمان های غیر دولتی هستند، در مجموع  29 ریسک را با توجه به تاثیر بالقوه و احتمال تبدیل شدن به یک واقعیت تقسیم بندی کردند.  

تحقیقات در این گزارش نشان داد که شکست تلاش برای کاهش تغییرات آب و هوا می تواند خطر بزرگ تری را نسبت به سلاح های کشتار جمعی و بحران آب در پی داشته باشد. در مقایسه، ریسک های  دسترسی به آب و شیوع بیماریهای واگیر دار دو فاکتور مهم در بین ریسک های سال 2014 بودند. برای ریسک هایی که به احتمال زیاد رخ خواهند داد، نظر اکثر کارشناسان بر موج عظیم مهاجرت ها در جهان به دنبال حوادث آب و هوایی شدید و عدم انطباق با تغییرات آب و هوایی است. مسئله مهاجرت به عنوان بالاترین رتبه بندی در طبقه بندی ریسک ها در سال 2015 قرار گرفته است.

اسپن بارث اد، مدیر بخش ژئوپلیتیک مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش تاکید می کند که ما مشاهده کردیم خطرات به هم پیوسته و قریب الوقوع هستند. واکنش های زنجیره ای در واقع متعدد هستند : تغییرات آب و هوایی دلیل بحران های مرتبط با آب است که می تواند باعث نزاع ها و باعث تشدید مهاجرت های اجباری گردد. استدلال سیسیلیا رایس، مسئول بیمه های ریسک زوریخ و یکی از کارشناسان گزارش مجمع اقتصادی جهان این است که تغییرات آب  و هوا منجر به تقویت بسیاری از ریسک ها بیش از هر زمان دیگری شده است. در واقع تغییرات آب و هوا و خطرات کمبود آب با کاهش امنیت غذایی در هم تنیده شده اند. در بخش سوم این گزارش به برداشت 70% منابع آب شیرین در جهان اشاره می کند و متذکر می گردد که این برداشت در کشورهای کمتر توسعه یافته جهان تا 90% هم میرسد.

به برداشتی دیگر از روند صعودی جابجایی جمعیت ها در جهان، بحران مهاجران در اروپا موجب تنش بین کشورها با دیدگاه های متفاوت شده است که می تواند بر روابط تجاری فی مابین تاثیر گذاشته و به اقتصاد آسیب برساند. موجب افزایش بیکاری و در نهایت بی ثباتی اجتماعی گردد.

بخشی از گزارش سالانه مجمع اقتصاد جهانی به ریسک های مرتبط با کسب و کار در مقیاس ملی و بین المللی پرداخته است. در سال 2015، بیکاری و همچنین شوک وارده بر قیمت انرژی دو ریسک مهم در 140 کشور مورد مطالعه شناخته شدند.

به طور مثال، تهدید شماره یک در کانادا قیمت انرژی است، بدون شک به علت سقوط  قیمت نفت که ضربه به اقتصاد کشورها بود. آمریکایی ها هم به نوبه خود از حملات سایبری نگران هستند.

بخش ارتباطات مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش اشاره می کند که طبقه بندی حملات سایبری در میان خطرات کلیدی در آمریکا جالب توجه است.  در اصل هنوز تاثیر واقعی بحران فن آوری بر اقتصاد و امنیت روشهای سیستماتیک بررسی نشده است.  اما این ریسک اهمیت بیشتری یافته است و حقیقت این است که کارشناسان شاید این ریسک را در همه کشورها در نظر نگرفته اند. 

به گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، حملات سایبری هزینه ای نزدیک به 445 میلیارد دلار را به اقتصاد جهانی در سال 2015 تحمیل کرده است.

مترجم :شهره صدری خانلو

منبع: لو دوار

 

http://www.ledevoir.com/economie/actualites-economiques/460299/forum-economique-mondial-les-changements-climatiques-et-les-migrants-au-coeur-des-preoccupations-a-davos

گزارش جهانی ریسک سال 2015، نسخه یازدهم، مجمع اقتصاد جهانی

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =