دکتر جواد هروی عضو کمیسیون آموزش مجلس به روزنامه ایران گفت:

  *الان کسانی که مخالف پیگیری‌ پرونده بورسیه‌ها هستند ادله‌شان این است که از این موارد در دولت‌های قبل‌تر هم وجود داشته است. اگر موارد قبل از دولت‌های نهم و دهم فاقد اشکال بوده است چرا اصرار دارید پرونده‌های بورسیه دولت‌های نهم و دهم مورد بررسی قرار گیرد.
*اگر در بحث بورسیه‌های دوره دکترای ما قبل از دولت‌های نهم و دهم هم اشکالاتی وجود دارد آنها هم باید اعلام شود. این حرف البته بیراه نیست اما توجیه خوبی برای رسیدگی نکردن به این مفسده نیست. به نظر من اگر شائبه فسادی در بحث بورسیه‌ها وجود دارد این شائبه باید به طور اساسی جراحی شود چه در دولت‌های نهم و دهم و چه در دولت‌های قبل‌تر.
*واقعیت این است که در پذیرش بورسیه دوره دکترا 3000 نفر، تخلف کاملاً محرز است. همه دستگاه‌ها مثل دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و حتی مجلس به این رسیده که پرونده‌های اینها مشکل دارد. اما از آنجا که برخی می‌خواهند تسامحی در این مورد صورت بگیرد گاه اصل آن‌را رد می‌کنند یا موارد آن‌را تقلیل می‌دهند. من به عنوان یک نماینده مجلس و یک مرتبط با حوزه آموزش عالی معتقد نیستم که تسامح کنیم و فساد محرز را نادیده بگیریم بلکه معتقدم ریشه این مفسده هر کجا که هست باید خشکانده شود. چطور ممکن است امتیازی به برخی دانشجویان داده شود که بدون آزمون وارد دوره دکترا شوند. از منابع مالی دولت استفاده کنند و سپس بدون هیچ رقابتی استخدام هم بشوند. اسم این، اگر رانت نیست چیست؟ این شیوه از ورود به دوره تحصیلات تکمیلی کاملاً با اصل عدالت منافات دارد.
* من با وزیر و برخی مسئولان در این خصوص صحبت هایی داشته ام به نظر می‌رسد همه مانده‌اند که چه کار کنند. در حالی که تکلیف روشن است چون خلافی صورت گرفته است.

*جامعه علمی در این موضوع نگران است و هنوز پاسخ روشنی نگرفته است. از همه دستگاه‌ها و نمایندگان  مجلس خواهش دارم رویکرد سیاسی نسبت به  این پرونده نداشته باشند تا در فضای آرام به نتیجه مشخص برسد و منجر به ریشه‌کن شدن این مفسده علمی شود.
* از اینکه این پرونده متأسفانه از روال رسیدگی عادی خودش دارد خارج می‌شود نگران هستیم و امیدواریم وزارت علوم و مجلس با متانت و تأمل و بدون حب و بغض‌های سیاسی این پرونده را تمام کنند تا بتوانیم پاسخ روشن به اذهان عمومی بدهیم بویژه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان. من به عنوان نماینده مجلس که نماینده کل کشور محسوب می‌شوم و بر اساس قانون حق دارم این پرونده را دنبال کنم و حتماً آن را دنبال می‌کنم.

*احساس می‌کنم در این پرونده اغماض زیادی دارد صورت می‌گیرد و چون برخی نگران تبعات سیاسی شدن این پرونده هستند، می‌خواهند پرونده زودتر بسته شود. در حالی که این آتش زیر خاکستر است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =