مدیران دفاتر زیست بوم و اکولوژی های دریایی، بررسی آلودگی های دریایی و سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، در این مراسم داوود میرشکار به عنوان مدیرکل دفتر زیست بوم و اکولوژی های دریایی، ضیاء الدین الماسی به عنوان سرپرست اداره کل بررسی آلودگی های دریایی و فریبرزجمال زاد فلاح به عنوان مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شدند.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم معارفه این مدیران، با اشاره به نقش مهم و کلیدی معاونت محیط زیست دریایی در حفظ محیط زیست کشور و تأمین و ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی مردم، گفت: به دلیل شرایط سرزمینی ایران و شرایط نامطلوب منابع آبی در ایران در حال حاضر، سرمایه گذاری در دریا و سواحل یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نحوه مدیریت منابع و مصارف آب در گذشته به شکلی بوده که امروزه منتج به آسیب پذیری بالا و بحران جدی در این حوزه شده است، گفت: از این رو راهبرد توسعه ای کشور در بحث سرمایه گذاری های جدید به ویژه در حوزه های مثل انرژی و صنایع سنگین و به طور کلی فعالیت هایی که نیاز به منابع آبی دارند، حتی فعالیت نیروگاهی به سمت سواحل کشور سوق داده می شود.

 

تدوین طرح آمایش و تعیین ظرفیت زیستی سواحل

وی گفت: از این رو برنامه ریزی برای مدیریت صحیح سواحل، انجام طرح آمایش و تعیین ظرفیت زیستی سواحل، حفظ زیستگاه های حساس، پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، جزیره های کشور که متاسفانه نحوه مدیریت آن ها در دوره گذشته دچار تغییرات ناخوشایندی شد، همچنین مدیریت مناطق آزاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید با قوانین و سیاست های ملی حفاظت از محیط زیست همراستا و هم گام باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه معاونین و مدیران قبلی این دفتر زحمت های زیادی در این حوزه متقبل شده اند، اما واقعیت این است که امروز بیش از اینکه نیاز به پژوهش های نظری در این حوزه داشته باشیم، نیازمند پژوهش های کاربردی، تدوین سیاست های اجرایی و ورود به حوزه اجرا داریم.

ابتکار گفت: معاونت محیط زیست دریایی باید بر تدوین سیاست های مبتنی بر پژوهش های کاربردی متمرکز شود و با تشکیل هسته مشورتی شامل اساتید مجرب دانشگاهی، نخبگان این حوزه، پژوهشگران، کارشناسان، محققین و صاحبنظران محیط زیست دریایی سعی در ایجاد هماهنگی و انسجام درون سازمان و برون سازمانی برای اجرای برنامه های موثر و علمی در این حوزه داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با یادآوری شرایط نامطلوب حال حاضر محیط زیست ایران و مسئولیت سنگین سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص، همچنین آغاز تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: انتظار این است که برنامه ای جامع، کاربردی و اجرایی با در نظر گرفتن جمیع شرایط در این حوزه تدوین و تهیه شود و سپس به صورت هماهنگ از سوی استان ها، ستاد مرکزی و در تعامل و همکاری با سایر دستگاه های مرتبط به اجرا برسد.

 

دریا در اولویت برنامه های محیط زیستی دولت تدبیر و امید

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی نیز با تقدیر از تلاش مدیران گذشته این دفاتر، در خصوص نحوه انتخاب مدیران فعلی گفت: این انتخاب ها بر اساس اعلام عمومی و دعوت از متخصصان علاقمند حوزه برای ارسال سوابق فعالیت ها و اقدامات به منظور بررسی شرایط احراز این پست ها صورت گرفت و در نهایت از میان تمام افرادی که اعلام آمادگی کرده بودند، فریبرز جمال زاد فلاح ، داوود میرشکار و ضیاء الدین الماسی برای مدیریت دفاتر زیست بوم و اکولوژی های دریایی، بررسی آلودگی های دریایی و سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست برگزیده شدند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی، سیاسی، ژئوپولیتیکی استان های ساحلی برای کشور، همچنین وضعیت محیط زیست کشور، گفت: محیط زیست دریایی نیازمند برنامه ریزی دقیق و تعامل سازنده و مثبت در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت یازدهم توجه جدی به دریا محور بودن کشور دارد، گفت: دریا محوری از اولویت های برنامه ای دولت یازدهم است و از این رو اهمیت حفظ محیط زیست دریایی و تنظیم فعالیت ها در این حوزه بیشتر می شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =