سایه توقیف این بار بر سر «خانه دختر» می‌افتد؟ /حاشیه‌های یک فیلمِ در انتظار اکران

«خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی وارد مسیری شده که در سال‌های اخیر برخی فیلم‌های توقیفی پیموده و در انتظار نمایش باقی مانده‌اند.

درنا حسین‌زاده: همزمان با برگزاری سی وسومین جشنواره فیلم فجر فیلمی از شاه‌حسینی روی پرده رفت که نشان داد به وضوح با ساخته‌های قبلی این کارگردان همچون «آقای هفت‌رنگ»، «کلاغ‌پر» و «زن‌ها فرشته‌اند» متفاوت است. فیلم موضوعی خانوادگی - اجتماعی را مطرح می‌کند. فیلمنامه را پرویز شهبازی یکی از کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان موفق سینمای ایران نوشته است. این کارگردان در آثار خود و همچنین در فیلمنامه‌هایی که نوشته از جمله «به آهستگی» ساخته مازیار میری، معمولا آسیب‌های اجتماعی را در دل روابط بین شخصیت‌های داستان مطرح می‌کند. او در تازه‌ترین فیلم سینمایی خود «دربند» از دختر دانشجویی گفت که به تهران آمده و با دختر دیگری هم‌خانه می‌شود که این هم‌خانه شدن او را با دردسرهایی روبرو می‌کند.

«خانه دختر» هم با دغدغه‌های اجتماعی نویسنده همراه شده و شاه‌حسینی با شکل کارگردانی خود در این فیلم نشان داد که مستعد و مایل است تا دنیای فیلمسازی خود را از کارهایی که صرفا متعلق به دنیای تجاری است تغییر داده و خود را به عنوان کارگردانی خوش‌آتیه معرفی کند.

در میان امیدهایی که این کارگردان با ساخته خود رقم زده بود، به ناگاه جریان به ضرر او شد و حرف‌و حدیث‌هایی مبنی بر اینکه حساسیت‌ها در مورد این فیلم افزایش یافته، بالا گرفت. در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر و بعد از این رویداد سینمایی هنوز صحبت‌هایی در این زمینه وجود داشت تا آنجا که صحبت به اکران فیلم رسید. قرار بر سر نمایش فیلم در نوبت دوم اکران بهار بود؛ برنامه‌ای که تازه‌ترین خبرها نشان از منتفی شدن آن دارد.

ابتدا شنیده شد سینماهای شهرداری «خانه دختر» را اکران نخواهد کرد. مساله‌ای که در سال‌های گذشته در مورد فیلم‌هایی چون «خصوصی» ساخته محمدحسین فرحبخش و «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی مشاهده شد و در نهایت فیلم‌ها از پرده پایین کشیده شدند. مشابه این وضعیت برای «خانه پدری» هم رخ داد و این فیلم هم ابتدا گفته شد در همان یکی دو سینمای شهرداری و حوزه هنری پخش نمی‌شود و در نهایت یک شبه نمایش آن به پایان رسید.

حالا «خانه دختر» وارد همین مسیر ناهموار شده است. روز دوشنبه 31 فرودین ماه در بخش خبری برنامه‌های صداوسیما گفت‌و‌گویی از سخنگوی شورای صنفی نمایش پخش شد که در آن اشاره می‌شد وضعیت اکران این فیلم روشن نیست و همچنین گوینده خبر فیلم شاه‌حسینی را کاری مشکل‌دار در جامعه ارزیابی کرد.

در وضعیتی که به نظر می‌رسد اکران فیلم با چالش‌های جدی روبرو باشد، محمد شایسته تهیه‌کننده فیلم در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در مورد وضعیت اکران آن صحبت کرد: «در جلسه قبلی شورای صنفی نمایش که هفته گذشته برگزار شد، قرار داد اکران فیلم را به سرگروهی سینما «قدس» ارائه کردم تا فیلم ما بعد از فیلم «استراحت مطلق» به سرگروهی این سینما اکران خود را آغاز کند، اما به دلیل تغییر آیین‌نامه اکران امسال در این شورا قراردادی را نپذیرفتند و این در حالی بود که فیلم ما و فیلم «گینس» متقاضی بررسی قرار داد بودند.»

او اضافه کرد: «از آنجا که سینما «قدس» و «آفریقا» از سرگروهی خارج شدند، روز گذشته در جلسه‌ی اخیر شورای صنفی نمایش تقاضای اکران آزاد را ارائه کردم زیرا اعضای شورا به این نتیجه رسیده‌اند که فیلم‌ها می‌توانند نیمه اول امسال نیز اکران آزاد داشته باشند. اما روز گذشته آقای ابوالحسن داودی رئیس شورا اعلام کردند از آنجا که هنوز آیین نامه تصویب نهایی نشده است، نمی‌توانند قرارداد جدیدی ثبت کنند.»

این تهیه‌کننده سینما اضافه کرد: «فیلم ما پروانه نمایش دارد و تمام سوء تفاهم‌های قبلی را برطرف کردیم و دوباره پروانه نمایش گرفتیم. در حال حاضر آنونس فیلم هم پروانه دارد و پوسترهای آن هم آماده و چاپ شده‌اند و ما مساله توقیف فیلم را تکذیب می‌کنیم. امروز اول اردیبهشت ماه در مراجعه‌ای که به وزارت ارشاد داشتم، گفتند که فیلم مشکلی برای اکران ندارد.»

 

شهرام شاه حسینی کارگردان این فیلم نیز به «ایسنا» گفت: «سال گذشته وقتی فیلم را به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر ارایه کردیم، این هیات بدون هیچ مخالفی «خانه دختر» را وارد بخش مسابقه کردند و هیچ ایراد و اشکالی به آن وارد نشد. حتی به لحاظ مضمونی مورد تشویق هیات انتخاب هم قرار گرفت.»

این کارگردان سینما اضافه کرد: «هیات انتخاب همه بچه مسلمان هستند و شرعیات را می‌دانند همچنان که ما نیز خود مسلمان هستیم و اخلاقیات و عرف جامعه را می‌دانیم.»

شاه حسینی در ادامه از جناح‌های سیاسی خواست برای تسویه حساب‌های جناحی‌شان فیلم‌ها را قربانی نکند. او تاکید کرد: «ما به هیچ وجه وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شویم. می‌دانیم کسانی که امروز وزیر و مدیر هستند، دوره فعالیتشان سر می‌رسد و جای‌شان را به مدیران تازه‌ای می‌دهند، اما ما هنرمندان هستیم که می‌مانیم و کارمان را ادامه می‌دهیم، بنابراین هرگز خود را وارد بازی‌های سیاسی و جناحی نمی‌کنیم.»

شاه‌حسینی با اشاره به برخی سخنانی که درباره محتوای فیلم «خانه دختر» مطرح می‌شود، خاطر نشان کرد: «هرگونه انگ خوردن به فیلم با این مضمون که این فیلم مغایر با اخلاق ایرانی و اسلامی است، را رد می‌کنم؛ چراکه اتفاقا فیلم ما در راستای اهداف همین اخلاق است و امیدوارم دوستان به نقل قول پرویز شهبازی نویسنده فیلمنامه رجوع کنند که می‌گوید این فیلم به تعداد تماشاگرانش برداشت‌های متعدد دارد. همین فشارها و حاشیه‌ها باعث شد سال گذشته فیلم ما را از داوری جشنواره فجر کنار بگذارند. هرچند دوست داشتیم کارمان بهتر دیده شود، اما به احترام آرامش جشنواره از خواسته خود گذشتیم و سکوت کردیم.»

در فیلم «خانه دختر» حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی شاه حسنی، رویا تیموریان حضور دارند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «مرتضی قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    10 6
    سلیقه های شخصی و برخوردهای سیاسی و غیره و غیره به کنار. ما که به عنوان تماشاگر از این همه فیلم اجتماعی خسته شدیم. تو دنیا این همه ژانر ساخته میشه، تو ایران فقط بلدن تو آپارتمان و خونه فیلم بسازن.