وال استریت ژورنال مدعی شد: اعزام ناوهای آمریکا به یمن، برای ارسال پیام به ایران است

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا نوشت قصد نیروی دریایی این کشور از فرستادن یک ناو هواپیمابر به سواحل یمن، فرستادن پیام به ایران است.
به گفته مقامات نظامی آمریکا ، این ناو به جمع فزاینده کشتی هایی ملحق می شود که یک ناوگان کوچک ایرانی را که ممکن است حامل تسلیحات برای شیعیان حوثی در یمن باشد تحت نظر دارند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی به قلم دیون نیسنبائوم نوشت:مقامات نظامی آمریکا گفتند حدود 9 فروند کشتی ایرانی را تحت نظر گرفته اند که مشکوک به حمل سلاح برای یمن ، یعنی در کشوری هستند که عربستان سعودی ، رقیب منطقه ای ایران ، در تقریبا یک ماه گذشته حوثی ها را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.
مقامات آمریکایی گفتند ورود ناو «یو اس اس تئودور روزولت» تعداد کشتی های نیروی دریایی آمریکا در خلیج عدن را به 12 فروند افزایش خواهد داد. همزمان با وخیم تر شدن اوضاع یمن ، کشتی های عربستان سعودی و مصر نیز در این خلیج مستقر شده اند.
مقامات آمریکایی از نیات ناوگان کوچک کشتی های ایران بی اطلاع هستند. اگر کشتی های ایران بخواهند به سمت یمن بروند، این ممکن است به یک رویارویی خطرناک در خلیج عدن در این هفته بینجامد. مقامات آمریکایی انتظار ندارند که ملونانان آمریکایی بخواهند خود را به عرشه کشتی های ایرانی برسانند.
کشتی های عربستان سعودی و مصر پیشتاز جلوگیری از تلاش های بالقوه ایران برای ارسال سلاح به داخل یمن از راه دریا بوده اند و نیروهای این دو کشور ممکن است بخواهند ناوگان ایران را رهگیری کنند.
یک مقام نظامی آمریکا گفت :«همه چیز به این بستگی دارد که کشتی های ایرانی چه بکنند. اگر آنها بخواهند به سمت یمن بروند، ممکن است اندکی رویارویی رخ دهد.»
ایران منکر ارسال سلاح برای شیعیان حوثی است که از قبل بخوبی مسلح شده اند و بخش های بزرگی از یمن را با یورش به انبارهای مهمات و تسلیحات این کشور تحت تصرف درآورده اند.
این روزنامه نوشت آمریکا و عربستان از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن حمایت می کنند که ماه گذشته با پیشروی حوثی ها از کشور گریخت.
مقامات دفاعی آمریکا از اظهار نظر درباره محموله احتمالی کشتی های ایرانی خودداری کردند. اما ارتش آمریکا به ویژه نگران این احتمال است که ایران بخواهد موشک های سطح به هوا برای حوثی ها بفرستد. چنین موشک هایی جت های جنگنده عربستان و متحدانش را که یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داده اند به خطر خواهد انداخت.
یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت :«ما کشتی های ایرانی را که ظاهرا می کوشند سلاح و تجهیزات به دست حوثی ها برسانند تحت نظر داریم. ما معتقدیم ارسال چنین چیزهایی اوضاع را بیش از پیش بی ثبات خواهد کرد.»
این روزنامه افزود حرکت ناو هواپیمابر روزولت در کمتر از یک هفته پس از تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی جنگجویان حوثی صورت می گیرد. هدف از این قطعنامه قطع کردن راه ارسال تسلیحات برای شورشیان و پایان بخشیدن سریع به جنگ در این کشور اعلام شده است.
وقتی عربستان بمباران یمن را از ماه گذشته شروع کرد، برخی از حملات هوایی برای منهدم کردن راههایی در این کشور بود که ممکن بود بتوان از آنها برای رساندن تسلیحات بیشتر برای حوثی ها استفاده کرد.
حملات تحت رهبری سعودی ها در روز دوشنبه برخی انبارهای مهمات و تسلیحات حوثی ها را هدف قرار داد که موجب انفجارهای مهیب در صنعا و کشته شدن دست کم 19 نفر شد.
جان ارنست سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت آمریکا «شواهدی را مشاهده کرده که حاکی است ایرانی ها به حوثی ها در یمن اسلحه و تجهیزات نظامی دیگری می رسانند که فقط به خشونت بیشتر در این کشور می انجامد.»
با این حال،‌مقامات وزارت امور خارجه آمریکا می گویند مناسبات ایران با حوثی ها محدود بوده است. مقامات آمریکایی معتقدند هرچند شیعیان حوثی از ایران آموزش و اسلحه دریافت کرده اند، بیشتر سلاح های آنها از بازار سیاه گسترده یمن و مقامات نظامی فاسد در ارتش ملی این کشور به دست آمده است.
این روزنامه نوشت ایران از زمان سقوط دولت یمن در ماه ژانویه مناسباتش را با شیعیان حوثی تقویت و نخستین پروازهای مستقیم میان صنعا و تهران را برقرار کرده است.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت :«ما معتقدیم که حوثی ها استقلال خود را در تصمیم گیری ها و جابجایی ها حفظ کرده اند. اما از زمانی هم که حوثی ها در یمن پیشروی کرده اند شاهد این نیز بوده ایم که ایرانی ها مناسبات خود را با حوثی ها تقویت کرده اند. »
مقامات دفاعی آمریکا گفتند نیروی دریایی این کشور دو ناوشکن ، سه کشتی آبی خاکی و سه کشتی مین روب در دریای عرب دارد و امیدوار است حرکت ناو روزولت نیز پیامی به ایران بفرستد.
افزایش حضور آمریکا در این منطقه کمتر از سه هفته پس از آن است که ملوانان یک ناوشکن آمریکایی در جستجوی محموله تسلیحاتی خود را در دریای سرخ به عرشه یک کشتی با پرچم پاناما رساندند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 1
    خبر نداره این روزنامه پر تیراز که این امریکایی ها از اول انقلاب جمهوری اسلامی در خلیج فارس تشریف دارند