عضو شورای عالی استان‌ها مطرح کرد: هویتی مستقل با شعار "البرز من" به جای "ایران کوچک"

شورای عالی استان ها از جمله ارگان هایی است که قابلیت ارایه لایحه به مجلس را دارد و تمامی سازوکارهای مربوط به استان زیر نظر این شورا انجام می گیرد، اما متاسفانه در میان مردم واژه شناخته شده ای نیست. این ارگان در واقع از بطن مردم سرچشمه گرفته و چکیده 118 هزار شورای کشور اعم از شوراهای شهر و روستاست که به راحتی می تواند مشکلات مردم را مرتفع کند. در واقع هدف این شورا فقرزدایی و کاهش فاصله طبقاتی در استان های محروم است.دراین راستا گفت و گویی با دکترمریم درهم بخش، عضو شورای شهرنظرآباد، عضو شورای عالی استان ها و نماینده شورای عالی استان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتیم که متن مصاحبه در ادامه آمده است.

الهام جعفری خبرآنلاین- البرز:
-به عنوان اولین سوال چه مشکلاتی بر سر راه شما و شورای عالی استان وجود داشته و دارد؟
زمانی که این شورا به ما محول شد ساز و کار مناسبی نداشت. هدف ما برقراری یک چیدمان و راهکار مناسب برای این شوراست و تلاش های بسیاری در این راستا انجام شد که امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد.
به عنوان نمونه یکی از این مشکلات عدم مکانی مناسب جهت استقرار این شورا در استان بود. در سال‌های گذشته شورا در طالقان متمرکز بود، در حالی‌که باید در مرکز استان مستقر باشد. همچنین درخصوص محل استقرار شورا ،سال گذشته ساختمان استیجاری به ما اختصاص داده شده بود که خوشبختانه امسال با همکاری و مساعدت مجموعه استانداری، فرمانداری و ادارات دولتی قطعه زمینی با بودجه ای که برای این امر پیش بینی شده به شورا اختصاص یافت که در دست بررسی و انجام است و بعد از انجام این روند عنوان شورا به نام «خانه ملت» تغییر خواهد یافت.
مشکل بعدی شورای استان عدم وجود وسیله نقلیه بود که با رایزنی و پیگیری های مختلف قول مساعد را گرفتیم و در واقع ارکان و پایه های اصلی شورا در حال پی ریزی است.
-از جمله برنامه های مطرح شده و قابل پیگیری در شورای عالی استان چه طرح هایی است؟
از جمله برنامه هایی که پیگیر آن هستیم، مساله افزایش تخت های بیمارستانی و رسیدگی به وضعیت بیمارستان های موجود است. در این راستا مجلس نیز بودجه ای را تصویب و در اختیار دانشگاه قرار داده تا بعد از سیاست گذاری در بخش های نیازمند مورد استفاده قرارگیرد، به ‌عنوان مثال شهرداری مشکین دشت، قطعه زمین اهدایی را جهت تاسیس بیمارستان تعیین و دانشگاه نیز شرایط زمین مذکوررا تصویب کرد و به دنبال این اقدام تاسیس و تجهیز سایر بیمارستان های استان نیز در دستور کار قرار گرفت.
از دیگر طرح های قابل پیگیری، طرح زنان سرپرست خانوار است که با همکاری استانداری در استان انجام می‌گرفت. این طرح، طرحی بزرگ است و هماهنگی و همکاری ارگان های مختلف را می طلبد، البته کمی زمان بر است اما امید بسیاری به آن بسته‌ایم.
همچنین از دیگر طرح های اجرا شده در سال گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، خرید 25 دستگاه دیالیز از بنیاد امور بیماری های خاص برای استان البرز است.
از دیگر طرح‌های مهم که در زمره مشکلات استان نیز محسوب می شود، مساله گردشگری است.استان البرز با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و منطقه ای و با وجود جاذبه های خاص توریستی قابلیت تبدیل به یکی از قطب های
گردشگری در کشور را دارد. جاده زیبای چالوس، منطقه زیبای آتشگاه، تپه ازبکی در نظرآباد و روستاهای بسیار زیبا از جاذبه های استان محسوب می شود. حال جای سوال است که با وجود تمامی این جاذبه ها زمانی که توریستی وارد ایران می شود چرا از این قابلیت ها و جاذبه ها بهره مند نمی‌شود؟ چرا جاده چالوس را به شکل زیباتری بهسازی نکنیم و سکونتگاه های مناسبی برای افرادی که ممکن است در جاده بمانند، نسازیم؟
گفتنی است، طرحی که با استقبال شهردار کرج و بقیه اعضای شورا مواجه شد، جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در صنعت توریسم استان البرز است. باید با ایجاد فضاهای گردشگری مناسب، ساخت هتل های زیبا این فرصت را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده تا شاهد درآمدزایی، اشتغال زایی و دیگر مزیت های این امر باشیم. حتی ما می‌توانیم با ساخت یک تله کابین در جاده چالوس، آتشگاه و حتی بام کرج فرصت بسیار مناسبی را برای استان ایجاد کنیم.
از طرح‌های قابل پیگیری در شورا که از نظر ما مساله مهمی است موضوع مهاجرت یا مهاجرنشینی می‌باشد که به یک باور عمومی بدل شده است. بسیاری اعتقاد دارند که البرز شهر هفتاد و دو ملت یا به عبارتی ایران کوچک است، ولی ما البرزی‌ها متعلق به این شهریم و هویتی این‌گونه برای خودمان ساخته درصورتی‌که، البرز ریشه ای به قدمت تاریخ دارد و حتی قدیمی ترین تمدن و خشت های دست ساز از بشر اولیه ازتپه ازبکی به جا مانده اما ما هنوز به آن ایران کوچک می گوییم. چه بهتر که ما شعار "البرز من" را به جای "ایران کوچک" در میان هم استانی های خود تقویت کرده و چه زیبا که هویتی برای خود و البرزمان قائل شویم. همین امر باعث اهمیت بیشتر و تعلق خاطر بالاتر مردم به شهرمان می شود و این نکته ای است که صاحبان امر و متولیان امور فرهنگی ملزم به انجام این کار هستند تا این شعار را زبانزد خاص و عام کرده و نقطه شروعی برای استان زیبایمان باشد.
و به عنوان سخن آخر جا دارد اشاره داشته باشیم که با توجه به سال همدلی و همزبانی، چرا ما همدل و همزبان نباشیم؟ و یقین داشته باشیم که با همدلی و همزبانی می توان مشکلات را از سر راه برداشت و به آینده امیدوار بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =