اداره کل اوقاف پاسخگوی تخریب «مقبره شاه حسین ولی» باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: اداره کل اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد و اگر برای احیا و توسعه ی این مکان طرحی دارد باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی برسد.

به گزارش خبر آنلاین از تبریز، فرزین حق پرست تاکید کرد: ساخت و سازه‌های سنگین اطراف «مقبره شاه حسین ولی» با بهانه توسعه و احیا نیز هیچ سنخیتی نسبت به احترام به بارگاه معنوی و مقدس یک امامزاده و تبدیل آن به قطب فرهنگی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس مدارک موجود قدمت «مقبره شاه حسین ولی» به دوره صفوی باز می‌گردد و این اثر جزو معدود آثار باقی مانده از دوران صفویه است که در بهمن ماه سال 1385 به ثبت ملی رسیده و اداره اوقاف در سال 91 با قصد ساخت و ساز در محوطه پیرامونی اثر ثبت ملی علیرغم سوابق اداری در ابلاغ ثبتی بودن اثر مذکور ، نسبت به تخریب آن اقدام کرده است .
حق پرست با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان با برون رفت «مقبره شاه حسین ولی» از وضعیت فعلی مشکلی ندارد، افزود: اداره کل میراث فرهنگی به عنوان حافظ میراث فرهنگی استان با اصلاح وضعیت این مقبره هیچ مشکلی ندارد و اساسا بنای تخریب شده باید با راهنمایی کارشناسان میراث فرهنگی و با هزینه اداره اوقاف بازسازی گردد.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی با قصد همکاری، کارشناس و طراح کاردان و با سابقه ای در خصوص بناهای تاریخی به اداره کل اوقاف و امور خیریه معرفی کرده است که آن اداره از همکاری با ایشان به علت اینکه قصد احداث بنای مرتفع که اصالت و تقدس «مقبره شاه حسین ولی» را زیر سوال می برد، سرباز زده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در قبال آثار و ابنیه تاریخی مسئولیت دارد و هر اثری که به ثبت ملی و ثبت جهانی رسیده است به موجب قانون باید تحت حفاظت و نظارت و مراقبت این سازمان قرار گیرد.
وی افزود: هر دستگاهی در چارچوب قانون وظایفی دارد و ما نیز به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم که اگر غیر از این باشد باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.
حق پرست اصلی ترین دغدغه ی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را توسعه جایگاه فرهنگی استان عنوان کرد و افزود: برای تحقق این هدف آماده تعامل با سایر نهادها و دستگاه های اجرایی هستیم.
وی میراث فرهنگی را متعلق به همه مردم دنیا دانسته و حفاظت و صیانت از آن را وظیفه و مسئولیتی همگانی عنوان کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =