خبرگزاری نسیم نوشت:

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته بهداشت، اظهار داشت: هفته سلامت چهارمین روز خود را پشت‌سر می‌گذراند. از نعمات بزرگ خداوند به انسان سلامتی است که مثل تاجی روی سر همه قرار دارد و تا هنگام بیماری ارزش آن را کمتر می‌دانیم.

هاشمی افزود: همه باور داریم انسان سالم محور توسعه است و اگر انسان بیمار بود نه امنیت دارد و نه پیشرفت و باید تلاش کنیم بیمار نشویم. در فرمایشات بزرگان دین النظافت من‌الایمان آمده است که نظافت همان بهداشت است و امام (ره) و مقام معظم رهبری و مراجع بارها بر امر بهداشت و پیشگیری تأکید داشته‌اند و در برنامه‌های مختلف پنج ساله به بهداشت توجه شده است اما در جامعه به بهداشت کمتر توجه می‌شود.

وی یادآور شد: بیماری‌ها عمدتاً بر بیماری‌های غیرواگیر است و سلامتی مردم عموماً در دست سایر دستگاه‌ها و خودشان است.
هاشمی با اشاره به اینکه بیکاری و اشتغال در سلامت اثرگذار است، افزود: بعد از تصادفات علل مرگ نزاع‌ها در داخل و خارج از خانه است و موضوع اشتغال و اعتیاد نیز خیلی مهم است.

وزیر بهداشت گفت: کشاورزی و صنعت بر سلامت مردم اثرگذار است و در دهه‌های گذشته کمتر شاهدیم که طرح‌هایی که به اجرا در می‌آید پیوست سلامت داشته باشد و سیاست‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تأکید شده است طرح‌های بزرگ ملی پیوست سلامت داشته باشد.

وی ادامه داد: ما مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه و مرکز بهداشت نمی‌کنیم در هیچ اتوبانی پایگاه اورژانس پیش‌بینی نمی‌کنیم و مجوزی برای استخدام پرسنل نداریم چرا که آن روزی که می‌خواستیم اتوبان تولید کنیم پیوست سلامت نداشت.

هاشمی با اشاره به منطقه عسلویه افزود: عسلویه خیلی افتخارآمیز است اما مردم آنجا نیز باید نفس راحت بکشند و از امکانات بهداشتی برخوردار باشند.

وزیر بهداشت افزود: موضوع سلامت موضوع فرابخشی و ملی است و در بین دستگاه‌های قضاییه، مجریه و مقننه بوده و بخشی مربوط به آحاد جامعه است.

وی گفت: اگر می‌پذیریم پیشگیری مهم است و اضافه وزن پیدا می‌کنیم در نتیجه بار بیشتری توسط اندام‌ها تحمل می‌شود و باید مواد بیشتری برای سوختن چربی‌ها ترشح شود که در نهایت این ماده کم می‌آید و باعث بیماری قند، سکته قلبی و مغزی و از دست دادن کلیه‌ها می‌شود.

هاشمی یادآور شد: بیش از 25 میلیون نفر در ایران اضافه وزن پیدا می‌کنند و فشار خون یکی از عامل مرگ‌ومیر است و 50 درصد مردم نمی‌دانند فشار خون دارند.

وزیر بهداشت با طرح این پرسش که چرا فشار خون می‌گیریم؟ گفت: چون مصرف نمک ما دو تا سه برابر مصرف نمک دنیاست و میزان روغنی که استفاده می‌کنیم بالاست و باعث سکته می‌شود.

وی یادآور شد: اگر واقعاً به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت‌های بیمارستانی نیست و معلولیت‌ها کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد باید همه به مقوله بهداشت و پیشگیری توجه کنند که البته وظیفه دولت است که امکانات را برای همه فراهم کند.

هاشمی با اشاره به مصرف دخانیات در کشور گفت: اگر کسی سیگار می‌کشد لااقل به خودش ضرر بزند نه به دیگران و این خیلی بد است که در کشور مبالغ زیادی برای سیگار استفاده می‌شود و 90 درصد سرطان‌های ریه به دلیل مصرف دخانیات است.

وزیر بهداشت ادامه داد: صدا و سیما برای نشاط و بالعکس آن خیلی مؤثر است و قوه قضاییه نیز برای ایجاد آرامش و آسایش نقش دارد و خوشبختانه دولت در این دوره سلامت را یکی از اولویت‌های خودش قرار داده است.

وی یادآور شد: مهمترین بخش خدمات دولت در روستاها،حاشیه شهرها و نقاط دورافتاده خدمات دولت در این حوزه است و امیدواریم در سال 94 ارتقا یابد و بخشی از مشکلات مردم در این حوزه ارتقا پیدا کند.

هاشمی اضافه کرد: وقتی شروع کردیم با بحران دارو مواجه بودیم اما امروز دارو است اما به لحاظ پوشش بیمه و دسترسی افزایش پیدا کرده است، با کمبود 300 قلم دارو مواجه بودیم که الان به 27 قلم رسیده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    4 1
    با مدیریت میتوان به ژاپن هم رسید فقط مدیریت و تلاش
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    15 3
    وقتی حقوق من که در یک روستا معلم هستم یک میلیون تومان است و حقوق پزشک عمومی که در همان روستا مشغول شده ده میلیون تومان است چطور فشارم بالا نباشه
    • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
      1 0
      تو هم درس بخون دكتر بشو اون وقت حقوق تو هم ده ميليون ميشه فقط زحمت داره عزيزم با تبلي براي ادم پول درست نميشه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    7 4
    چرا به قلیان خانه ها دولت مجوز میده؟
  • رضا A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 1
    چرا نمی گویید مربوط به گرد و غبار عراق است.چرا نمی گویید مربوط به انواع استرسهای زندگی است که نا خواسته گریبانگیر مردم شده. چرا نمی گویید مربوط به زنجیره غذایی ناسالم است که تولید میشود و هزار چرای دیگر که شما خود را به بی خبری زده اید.
  • نیما RO ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۴
    0 0
    باید مصرفو استفاده از هر گونه ماده دخانی مثل سیگار در اماکن عمومی و پارکها و .. ممنوع بشه و کار فرهنگی صورت بگیره به شکلی که کسی که سیگار میکشه به عنوان ی فرد ضعیف تو جامعه شناخته بشه .