مهر نوشت: در نشست «بررسی چالش های آموزشی» طرح پیشنهادی ادغام وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

عبدالوحید فیاضی در نشست «بررسی چالش های آموزشی» با دفاع از طرح پیشنهادی ادغام وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: امیدواریم در برنامه ششم توسعه بتوانیم جایی برای این طرح در نظر بگیریم.

سخنگوی کمیسیون آموزش ادامه داد: در طی سال‌های گذشته علیرغم تغییراتی که در نظام آموزش و پرورش به وجود آمده اما این وزارتخانه همواره مورد نقد و بررسی صاحب‌نظران بوده است و این سوال مطرح بوده که به چه دلیل این وزارتخانه آن گونه که بایسته است رشد و توسعه یافتگی نداشته است.

وی با بیان اینکه در این راستا ما شاهد تحولاتی در نظام آموزشی این وزارتخانه بوده‌ایم، ادامه داد: این تغییر و تحولات یک سری دستاوردهایی را به همراه داشته است ، ولی هیچ‌گاه نتوانسته نظر صاحب‌نظران، معلمان و خانواده‌های ایرانی را جذب کند تا بتوان از آن به عنوان یک آموزش و پرورش موفق نام برد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آموزش و تحقیقات و آموزش و تربیت هر دو از یک جنس هستند، افزود: هدف ما از این طرح صرفاً ادغام دو وزارتخانه و کوچک شدن دولت نیست بلکه ما تلاش داریم که یک وحدتی بین آموزش کشور و مقاطع مختلف آن ایجاد کنیم.

فیاضی با طرح این پرسش که چرا باید در بحث آموزش در کشور شاهد دو نگاه، دو برنامه و همچنین دو سیستم متفاوت باشیم؟، تصریح کرد: آموزش و پرورش خروجی خود را تحویل آموزش عالی می‌دهد ولی در معرض این اتهام نیز قرار می‌گیرد که در مأموریت خود به درستی عمل نکرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشورهایی که این دو وزارتخانه با یکدیگر ادغام شده‌اند نتایج موفقیت‌آمیزی را شاهد بوده‌ایم که از جمله می‌توان به کشور کره جنوبی اشاره کرد، گفت:‌ آنها پیشرفت خودشان را مدیون آموزش واحد و منسجم می‌دانند.

وی به گستردگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت آموزش و تحقیقات اشاره کرد و افزود: درست است که جمعیت تحت پوشش این دو وزارتخانه زیاد است ولی این جمعیت زیاد نباید مانع رسیدگی اصولی به آنها شود و با توجه به اینکه جامعه هدف آنها زیاد است چه بهتر که یک دستگاه واحد ایجاد شود و همه این جامعه هدف تحت نظر یک دستگاه باشند.

فیاضی با تأکید بر اینکه در صورت تحقق چنین موضوعی اقتدار وزارتخانه تشکیل شده در هیأت دولت باید متفاوت از سایر وزارتخانه‌ها باشد، ادامه داد: جامعه‌ای که مدرسه و معلم را ضعیف و کوچک ببیند دانشگاه آن نیز ثمربخش نخواهد بود. تعدادی از نمایندگان مجلس مدت زیادی در مورد این طرح کار کرده‌اند و با توجه به اینکه به نظر می‌رسد فرصت آن نخواهد شد که در مجلس نهم این طرح به نتیجه برسد امیدواریم در مجلس بعدی دوستان نماینده به این موضوع توجه کنند.

وی در پایان گفت: تلاش داریم که در برنامه ششم توسعه جایی را برای این موضوع در نظر بگیریم.

زیرنظام های سند تحول باید هرچه سریعتر تدوین شود

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره سند تحول بنیادین، گفت: سند تحول همچون قانون اساسی برای آموزش و پرورش است و زیر نظام های آن باید هرچه سریع تر تدوین شود.

ابراهیم سحرخیز برخی نکات مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را برشمرد و افزود: در سه دیدار متوالی، ایشان به دانشگاه فرهنگیان و مسائل پرورشی توجهی ویژه داشتند.

وی ادامه داد: ایشان تاکید داشتند توجه ویژه نسبت به ادبیات فارسی داشته باشیم که مورد تاکید قانون اساسی نیز هست.

سحرخیز افزود: تسری دادن زبان انگلیسی به دوره پیش دبستانی خطری جدی و هشدار جدی بود که مسئولان آموزش و پرورش باید بدان توجه کنند.

وی آموزش و پرورش را دیرپا و مستمر و سند تحول بنیادین را نیز فراتر از سند چشم انداز خواند و تصریح کرد: «سند تحول همچون قانون اساسی برای آموزش و پرورش است و زیر نظام های آن باید سریع تر تدوین شود.

سحرخیز که در نشست بررسی چالش های آموزشی در رادیو گفتگو سخن می گفت افزود: در برنامه ششم کاستی به خرج داده ایم و منابع لازم را برای سند تحول پیش بینی نکرده ایم و هم اینک می توان احکام دائمی برای سند تحول را در مجلس پر رنگ تر ببینیم.

وی گفت: آموزش و پروش با زندگی انسان ها سر و کار دارد و نمی توان پیش بینی کرد طی ۲۰ سال آینده نیازمند تغییر و تحول در آن نباشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجوی دکترای مدیریت آموزشب IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    2 1
    انشالله که ادغام دو وزارتخانه آموزش و پرورش در مجلس بعدی با هماهنگی دولت تدبیر و امید و بعنوان یک یادگار بسیار ارزشمند و مهم اجرایی و انجام شود و چند دهه بی تکلیفی و سردرگمی این دو وزارتخانه و خروجی آنها که جوانان هستند برطرف شود.آقای روحانی و نمایندگان عزیز مجلس دهم چشم امید همه اعضا و کادر و پرسنل این دو مجنوعه و مردم و جوانان به شماست.