ایرنا نوشت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت، توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه را در راستای رونق صادرات و واردات در کشور دانست و گفت: حجم تجارت بین دو کشور طی پنج سال آینده باید به 30 میلیارد دلار برسد که این موضوع بدون تجارت ترجیحی امکانپذیر نیست.

محمدرضا نعمت زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایران هم اکنون با هشت کشور موافقتنامه تجارت ترجیحی دارد و در مورد ترکیه نیز از 10 سال پیش مذاکرات در این خصوص شروع شد و در دولت قبل توافقنامه به امضا رسید اما اجرای آن برای دولت یازدهم ماند.

وی هدف از این قرارداد را رونق صادرات و واردات با کشور ترکیه عنوان کرد و گفت: رسیدن به حجم تجارت با ترکیه به میزان 30 میلیارد دلار طی پنج سال آینده بدون قرارداد ترجیحی امکان پذیر نخواهد بود البته ممکن است در اوایل اجرای این قرارداد برخی از بنگاه ها متضرر شود اما هدف ما ارتقای بخش ها است که امیدواریم در آینده بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

نعمت زاده با بیان اینکه در مجموع تجارت ترجیحی به نفع هر دو کشور است، گفت: بالا بودن برخی تعرفه ها هم اکنون یک واقعیت است و به همین دلیل شاهد قاچاق در کشور هستیم، هرچند در حال حاضر دو سوم پارچه و 100 درصد پوشاک به کشور قاچاق می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در مذاکرات مختلف نظرات خود در خصوص تجدید نظر لیست کالاهای صادراتی ترکیه به ایران اعلام کردم حتی در دیدار با اردوغان رییس جمهور ترکیه از وی درخواست کردم تا بازنگری های لازم را در لیست کالاها اعمال کند که در نهایت بعضی از کالاها مورد تجدیدنظر قرار گرفت.

پس از مذاکرات متعدد دولت های گذشته با کشور ترکیه سرانجام توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه از اول ژانویه 2015 اجرایی شد تا در آینده سطح مناسبات دو کشور به رقم 30 میلیارد دلار برسد.

در این توافقنامه تعرفه 125 فقره کالای ایرانی و 140 فقره کالای ترکیه برای گسترش همکاری های اقتصادی کاهش پیدا می کند. بدین ترتیب ترکیه برای ورود اقلام مشخصی از کالاها و محصولات کشاورزی ایران به ترکیه، تعرفه های خود را کاهش خواهد داد و در مقابل ایران نیز برای ورود اقلام مشخصی از تولیدات صنعتی ترکیه، تعرفه های خود را پائین می آورد.

البته انعقاد این قرار داد از همان روزهای نخست با انتقاداتی از سوی تولیدکنندگان داخلی مواجه شد چرا که معتقد بودند با این توافقنامه ترکیه قرار است بسیاری از تولیدات صنعتی خود را با تعرفه های اندک به ایران صادر کند، این در حالی است که طرف ایرانی فقط کالاهای کشاورزی خود را با کاهش تعرفه به کشور ترکیه ارسال می کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تجارت آزاد منطقه‌ای IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    15 0
    درود بر شما، با این‌کار راه سود قاچاقچیان را بستید، امیدوارم بتوانید ادامه دهید، هرچند بعید می‌دانم.