ایرنا نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نباید با شواهد حسی غیرعلمی، در خصوص اشتغال قضاوت کرد، بلکه هر یک درصد رشد، یکصد هزار شغل ایجاد می‌کند که خوشبختانه با خروج از رشد منفی اقتصادی گام‌های ارزشمندی در توسعه اشتغال برداشته شد.

علی ربیعی روز سه‌شنبه در مراسم معارفه مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر که در محل این صندوق برگزار شد، افزود: پیشانی دولت تدبیر و امید سیاست‌های رفاهی است که این مهم در گفتمان عمومی دولت مشهود است.

به گفته وزیر کار، یکی از برنامه‌های جدی دولت یازدهم که پیگیری می‌شود کاهش نرخ تورم، خروج از رکود و کاهش نرخ اشتغال بوده که موفقیت‌های چشمگیری را طی یکسال فعالیت خود در کارنامه دارد.

وی تاکید کرد: کنترل نرخ تورم نمی‌بایست با ادامه رکود همراه می‌شد که خوشبختانه با اتخاذ تدابیر ارزشمند توانستیم به همراه کاهش نرخ تورم از رشد اقتصادی منفی رهایی یابیم.

ربیعی ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی تدبیری‌های سال‌های گذشته وارث کسری ۵۶ درصدی بودیم که با توجه به این کسری انتظار نمی‌رفت به این زودی بتوانیم به نرخ مثبت رشد اقتصادی برسیم.

وی تعداد بیمه شده‌های ۶ ماه نخست امسال را بیش از ۳۹۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: در صورتی که نزدیک به ۶۰ هزار بازنشسته و ۲۰ هزار نفر هم در مدت یادشده در کارگاه‌ها تعدیل شده باشند باز ۲۹۵ هزار نفر به تعداد بیمه شده‌های کشور اضافه شده است.

وزیر کار افزود: افزایش تعداد بیمه شده‌ها به غیر از افرادی است که در خوشه‌های صنعتی و یا تعاونی‌ها به کار مشغول شده‌اند.

وی با اشاره به طرح تولید کفش چرمی که به تازگی در شهر مشهد افتتاح شد، گفت: قرار است برندی از ترکیه گرفته شود تا بتوانیم کفش‌های تولیدی توسط کارگران ایرانی را به بازارهای بین‌المللی صادر کنیم.

وی توضیح داد: برنامه‌های وسیعی برای اشتغال در بخش‌های دوخت پوشاک، ساخت زیورآلات و تولید کفش‌های چرمی در دست اجرا داریم که با راه‌اندازی آن‌ها میزان فرصت‌های شغلی طی سالجاری افزایش خواهد یافت. هنوز تعداد اشتغال‌های یادشده در بیمه لحاظ نشده است.

به گفته ربیعی، علیرغم مشکلاتی که از گذشته به این دولت رسیده در ایجاد ۴۰۰ هزار فرصت شغلی موفق بود.

دولت سیاست‌های رفاهی را سرلوحه کارهای خود قرار داده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر اقدامات ارزشمند در جهت توسعه حمایت‌های اجتماعی را هدف قرار دادن ۷.۵ میلیون نفر برای بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: تاکنون ۵.۶ میلیون نفر دفترچه درمانی توزیع شده و بقیه در حال مطالعه است.

وی از توزیع سبد امنیت غذایی به ۷.۵ میلیون نفر خبر داد و گفت: در مرحله دوم اجرای طرح امنیت غذایی ۹.۵ میلیون نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وزیر تعاون تاکید کرد: دولت در صدد است افرادی که کالری مناسب دریافت نمی‌کنند و دچار سوء تغذیه هستند، تحت پوشش امنیت غذایی قرار گیرند.

وی هدف از اجرای طرح امنیت غذایی را مبارزه با فقر غذایی عنوان کرد و گفت: این سیاست بخشی از سیاست‌های رفاهی دولت یازدهم است.

بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند

ربیعی یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی، بیش از ۶ میلیون نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی و حدود ۶ میلیون نفر (۱.۳ میلیون خانوار) تحت پوشش صندوق‌های بیمه هستند که در مجموع حدود ۵۰ میلیون نفر می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همانگونه که همه ایرانیان از دفترچه‌های درمانی برخوردار می‌شوند با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت یازدهم، ایرانیان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیز قرار خواهند گرفت.

سیاست‌های دولت در زمینه بهزیستی

ربیعی اظهار داشت: همچنین وزارت کار در صدد است که پشت نوبتی در زمینه بهزیستی را دیگر فرد و یا خانواده‌ای تجربه نکند.

به گفته وی، سیاست‌های رفاهی مشخصه دولت یازدهم است و دولت نمی‌خواهد صورت مسئله را پاک کند بلکه در صدد است که به حل مسائل اجتماعی که برای مردم بسیار رنج آور است، بپردازد.

سیاست‌های اخلاق دولت یازدهم

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به بحث اخلاقی کردن روش‌ها و گفتمان‌ها پرداخت و افزود: این دولت تابع اخلاق است و از رویه‌های نامناسب گذشته که از سوی برخی از مسئولان انجام می‌شد، بشدت پرهیز می‌کند.

وی سیاست‌های اخلاقی دولت را سیاست نانوشته‌ای که از سوی همه مسئولان مراعات می‌شود، عنوان کرد و گفت: این دولت از روش‌های توده‌ستایانه دوری و همواره سعی می‌کند که برنامه‌های خود را در عین شفافیت با محوریت اخلاق‌مداری به انجام برساند.

سیاست‌های رفاهی بیمه روستائیان و عشایر

وزیر کار سیاست‌های صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را ارتقا زندگی مردم در مناطق روستایی و عشایری کشور ذکر کرد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته طی یکسال گذشته ارزش دفترچه‌های درمانی روستاییان چهار برابر رشد یافته است.

ربیعی ادامه داد: با تسویه بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌ها، هم اکنون روستائیان می‌توانند با دفترچه‌های درمانی از همه داروخانه‌ها داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی اظهار داشت: دولت در صدد است که بیمه‌های اجتماعی روستائیان و عشایر تا پایان امسال از ۱.۳ میلیون خانوار به ۶ میلیون خانوار افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید در خصوص مشاغل روستایی کار بیشتری انجام شود، هم اکنون قرار است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش‌های خود را برای مشاغل روستایی افزایش دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دو روستا در استان‌های کرمانشاه و ایلام تولید قارچ و نان روستایی با بسته بندی در شرایط کاملا بهداشتی راه اندازی شده است، هرچند باید بهره وری در مناطق روستایی افزایش یابد.

ربیعی گفت: متاسفانه آگاهی نسبت به بیمه اجتماعی روستائیان اندک است که باید برای توسعه این نوع بیمه، تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان آنکه می‌توان با تبلیغات بصری و رو در رو روستائیان و عشایر را نسبت به این موضوع حساس کرد، افزود: هم اکنون پوشش بیمه روستائیان و عشایر در برخی از استان‌ها بسیار اندک است لذا دفاتر کارگزاری‌ها برای پوشش بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در استان‌ها باید فعال‌تر شوند.

وی گفت: صنایع دستی و صندوق مهر رضا(ع) را باید با بیمه‌های اجتماعی روستائیان و عشایر پیوند بزنیم.

سیاست‌های رفاهی، سیاست‌هایی مقدس است

ربیعی با اشاره به تقدیس اقدامات رفاهی گفت: کار برای مردم همواره منزلت بالایی دارد. کار برای مردم موجب رضایتمندی می‌شود.

به گفته وزیر تعاون، توسعه‌ای که فقط عده‌ای خاص از مواهب آن برخوردار شوند، قابل قبول نیست، باید محرومیت و فقر را از چهره اجتماعی بزداییم زیرا مردم استحقاق زندگی در شرایط رفاهی با ارزش‌تری را دارند.

وی در پایان این نشست با معرفی محمدرضا رستمی به عنوان مدیرعامل جدید صندوق بیمه‌های اجتماعی روستائیان و عشایر، وی را فردی شایسته برای قبول این مسئولیت عنوان کرد و از زحمات سیدعباس حسینی سرپرست قبلی صندوق قدردانی کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =