۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۹

روزنامه اعتماد نوشت:

مركز آمار ايران گزارشي با عنوان «قيمت فروش محصولات و هزينه خدمات كشاورزي، زمستان ١٣٩٣» منتشر كرد. تورم محصولات كشاورزي، دامي و خدمات در قياس با زمستان ١٣٩٢، با 23.5 درصد افزايش گزارش شده است. بر اساس گزارش مركز آمار ايران، بيشترين افزايش قيمتي در قيمت پرتقال بوده است كه نسبت به زمستان سال ١٣٩٢ با افزايش 156.9 درصدي رو به‌رو شده است و از ميانگين هركيلو ٧٠٠ تومان به هزار و ٧٩٩ تومان رسيده است.
بيشترين قيمت پرتقال، متعلق به استان فارس است كه به قيمت دو هزار و ٦٥٦ تومان به فروش رسيده و كمترين قيمت هم با قيمت هزار و ٢٨٤ تومان به استان گيلان تعلق دارد. بعد از پرتقال، بيشترين تغيير را قيمت شخم زمين ديم با تراكتور دارد. در اين بخش قيمت ميانگين نسبت به سال گذشته ٥٨ درصد افزايش داشته است. بيشترين قيمت براي شخم زدن زمين‌هاي ديم به وسيله تراكتور متعلق به استان گيلان است كه هزينه آن روزانه برابر است با ١٥٥ هزار و ٥٠٨ تومان و كمترين قيمت اين خدمات با قيمت ٥٧ هزار و ٣٨٨ تومان به استان لرستان تعلق دارد. در ادامه هم ديسك زمين ديم با تراكتور افزايش ٥٤ درصدي را تجربه كرده است. همچنين قيمت نارنج هم با افزايش ٤٥ درصدي نسبت به سال گذشته، در رده چهارم بيشترين افزايش‌ها قرار گرفته است. در زمينه بيشترين كاهش‌ قيمت‌ها نسبت به زمستان ١٣٩٢، گوجه فرنگي 25.5 درصد كاهش داشت.
گوجه فرنگي كه در زمستان ١٣٩٢ هر كيلو ٨١٠ تومان به فروش مي‌رسيد به ٦٠٤ تومان كاهش قيمت داشت. بيشترين قيمت گوجه‌فرنگي در ميان استان‌هاي كشور، به استان كهگيلويه و بويراحمد تعلق دارد كه هر كيلو از اين محصول كشاورزي را هزار و ٩٢٢ تومان به فروش مي‌رسيد و كمترين قيمت هم به قيمت هر كيلو ٥٢٥ تومان به استان هرمزگان تعلق دارد. بعد از گوجه فرنگي، خيار هم جزو محصولاتي است كه قيمتش نسبت به زمستان سال ١٣٩٢ كاهش داشت. اين محصول نسبت در زمستان ١٣٩٣، نسبت به زمستان سال قبل آن، كاهش شش درصدي داشت. هر كيلوگرم خيار در زمستان ١٣٩٢، به طور ميانگين، هزار و ٥٧ تومان خريد و فروش مي‌شد در حالي كه در زمستان سال بعد آن قيمت فروش به ٩٩٤ تومان كاهش يافت. علاوه بر اينها قيمت كارگر وجين كار مرد به ازاي هر روز كار كاهش 1.7 درصدي را تجربه كرد. بعد از آن هم قيمت گاو كمتر از دو سال (پرواري) بدون هيچ تغييري باقي ماند.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =