۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸

محمدعلی اینانلو

کارت دعوتی به دستم رسید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که روز شنبه پنجم مهر برابر بیست و هفتم سپتامبر که روز جهانی گردشگری است در مراسمی که در سالن اجلاس سران برگزار می شود شرکت کنم، روی کارت Guest Vip  نوشته شده بود یعنی که «میهمان ویژه» و شماره من 282 بود، همه برنامه هایم را تنظیم کردم که در این مراسم شرکت کنم چرا که بیش از بیست سال است که به عنوان فرد رسانه ایی و هم به عنوان دارندة آژانس مسافرتی و هم به عنوان نخستین دارندة موسسه تخصصی آموزش راهنمایان تور در این حوزه فعالیت دارم.

علاوه بر آن اکثر دوستان فعال در زمینه گردشگری را می دیدم و هم شخصیت هایی همچون رئیس مجلس، اعضای شورای شهر و آقای دکتر سلطانی فر رئیس میراث فرهنگی که از زمان ورزش ایشان را می شناسم می دیدم اما موفق به شرکت در این مراسم نشدم.

چون به دزدی گردو رفته بودم! نخیر اشتباه نخواندید بنده در این سن و سال به مراسم شبانه دزدی گردو رفته بودم.

یعنی که می خواستم از این ماجرا فیلم بگیرم. چرا که چندسالی است دزدی گردو باب شده، شما هر گردویی را که تحویل بدهید پانصد تومان می گیرید، ده تا می شود پنج هزار تومان، صدتا می شود پنجاه هزار تومان، به همین راحتی!

می خواستم با دوربین دید در شب از این ماجرا فیلم بگیرم، برایم جالب بود و غم انگیز.

چندسالی است که شغل بعضی از جوانان ما شده گردو دزدی، پارسال گردوهای باغ یکی از دوستانم را در «کنی بن لاریجان» دزدیدند و امسال در «آوج همدان».

البته نگذاشتند فیلم بگیرم حتی به شرط شطرنجی کردن تصاویر اما تکنیک دزدیشان را برایم توضیح دادند. بسیار خلاقانه بود؛ یکی از جوانها لخت می شود و در تاریکی میرود بالای درخت، آنچه را که با دست لمس می کند می چیند، باقی را در تاریکی با بدن لختش حس می کند، آرام و بی صدا می چیند اما پرت نمی کند چون افتادن گردو صدا دارد و ممکن است صاحب باغ بشنود، سر یک لوله پلیکای ده متری را در دست دارد که سر دیگرش پای درخت در داخل یک گونی است، گردوهای چیده شده را یک یک به داخل لوله پلیکا می ریزد که از آن طرف در داخل گونی است، کارشان که تمام شد آرام از درخت پایین می آید، لباسش را می پوشد، گونی های گردوی دانه ایی پانصد تومان را کول می کند و آرام در تاریکی شب غیب می شوند...

جمله معترضه: دوستان عزیز، مسئولان محترم این یک خلاقیت است، این خلاقیت ها را به شوخی نگیرید، همین خلاقیت اگر با مدیریت درست در جهت مثبت هدایت شود می شود نفر اول فیزیک یا ریاضیات، اگر غلط هدایت شود می شود دزد گردو که اولی جذب دانشگاه های خارج می شود و دومی بیخ ریش خودمان می ماند و تبدیل می شود به خلاقیت های بزرگتر در راه های خلاف.

بگذریم، در نقطه دیگری از ایران که استان فارس تمام و استان یزد شروع می شود، جایی است به نام «بوانات» که صدها هکتار باغ و جنگل گردو دارد اما از این منطقه که پر از گردو های پانصد تومانی است، حتی یک مورد دزدی گردو هم گزارش نشده، چون جوانهای آنجا به جای گردو دزدی جذب گردشگری شده اند، باغ ایشان میلیونها گردو می دهد، اما از آن باغها استفاده دیگری هم می برند، توریست ها در یک گشت سه ساعته به تماشای باغ‌های گردو می روند و تنها برای دیدن، نه چیدن و دزدی گردو پول می دهند.

تا این لحظه که این مطلب را می نویسم فکر می کردم که «نتوانستم» به جلسه بزرگداشت روز جهانی جهانگردی بروم، اما بیشتر که فکر می کنم می بینم که «نخواستم» بروم، در این جلسه مسلماً حرفهای خوب زده شد، ملاقاتهای خوب انجام شد، لابی های کوچک انجام شد اما کدامیک از این حرفها به صورت عینی و عملی به کار جوانهای خلاق این کشور خورد، کدامیک از این حرفها که بیست سال است ادامه دارد به درد این خورد که جوان خلاق دزد گردو را از راه ایجاد اشتغال، درآمد، مدیریت و راهنمایی درست تبدیل به نفر اول فیزیک و ریاضی کند؟

والله که این جوانان حیف اند...

6/7/1393

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    26 1
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • بی نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    18 6
    من هم بچه كه بودم از باغ همسايه باغ خودمون گردو مي دزديدم به خاطر هيجانش البته به بابام مي گفتم بابام پولش رو به صاحب باغ ميداد،خلاصه از كمبود تفريح و هيجان به اين كار دست مي زديم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    27 2
    مطلب جالب و تامل برانگیزی بود. ممنونم آقای اینانلو
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    13 12
    روز شکار پیرزنی با قباد گفت.....
    • بی نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      1 0
      کز آتش فساد تو جز دوده و آه نیست
  • بی نام RO ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    7 16
    آموزش گردو دزدی توسط شکارچی دوست دار طبیعت.................
  • بی نام A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    6 1
    خیلی برای من جالب بود... منتها یه جاشو خوب متوجه نشدم. من دماوند زندگی میکنم و باغ گردو داریم، منتها اینجا گردوهای ما رو دونه ای 50 تومن میخرنالبته کیلویه میخرن ولی دونه ای بخای حساب کنی میشه 50 تومن میخاستم بدونم من دارم ارزون میفروشم یا اونجایی که اقای ایرانلو رفتن گردوهای خاصی داره...؟ ولی در کل مطلب زیبایی بود و درد جامعه رو نشون میداد
  • هنرمند A1 ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 1
    اقا نميشه حالا نفر اول هنر بشه؟حتما يا رياضي يا فيزيك
  • بنده خدا IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    3 2
    آقاي اينانلو شما ديگه چرا ؟ آوج جزو استان قزوين است .
  • علی A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 1
    یاد دوران نوجوانی خودم افتادم که گردو دزدی می کردیم اما برای بازی .
  • دهقان A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    2 1
    گردو پسکی pasaki در بوانات فارس رسمی است که بعد از برداشت گردو جوانان برای چیدن وریختن گردوهای باقی مانده مجازند با اجازه صاحب باغ ، اما گردو دزدی قباهت داره والله
  • عباس IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 1
    دزدی دزدیه چه یک گردو باشه یا یک دانه پسته، چه یک خودرو یا لوازم منزل ،مهم قباحت وزشتی کار است که مالی از مردم را اگرچه ارزش آن ناچیز هم باشد بدون رضایت مالک آن تملک کنیم .این سنت وتفریح بدلیل زشت بودن نفس عمل آن باید منسوخ شود.البته ما روزمره وعادی براحتی بدون اینکه به آن فکر کنیم اموال مردم را تصرف ودزدی می کنیم وقتی میوه درشت وسالم را رو می چینیم ومیوه ریزوکرمووخراب را زیر وبا نشان دادن میوه خوب میوه خراب را هم داخل پاکت مشتری می ریزیم وپول میوه خوب را ازمشتری می گیریم یا کم فروشی می کنیم ویا درمعامله تقلب می کنیم مثلا برنج پر محصول ارزان رابجای برنج عطری گران داخل کیسه می کنیم یا داخل کباب کوبیده بجای گوشت نان خشک و در کالباس وسوسیس بجای گوشت آشغال گوشت قاطی می کنیم و...همه اش دزدی است.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    7 1
    چقدر عالی گفتی، آقای اینانلو تحقیق و پژوهش ما هم متأسفانه به نوشتن مقالات، خلاصه شده و به عمل ختم نمی شود. بد نیست هر نهاد دولتی، و دانشگاهی، معیار خود را برای موفقیت این بداند که آن فعالیت، و یا تحقیق، تا چه اندازه دردی از جامعه دوا و مشکلی را حل می کند. بسیار ممنونم.
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      2 1
      اتفاقا ایشان هم کار تحقیقی پژوهشی در باب شکار تروفه می کنند هم درعمل یکی از مبلغان و پیشروان و شکارچیان شکار تروفه هستند وحرف وعملشان با هم یکی است