گردشگری ، صنعتی است که جهان آینده به آن امید بسته است صنعتی که می تواند به توزیع متناسب ثروت در جهان نیز بیانجامد.

هادی معیری نژاد- صنعت گردشگری با گردش مالی بسیار بالا توانسته است به عنوان صنعت هزاره سوم خود را بنمایاند و این نوید را به کشورهای فقیر تر جهان بدهد که با تمرکز بر روی این صنعت می توانند در آینده اقتصاد جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.
این صنعت بر اساس آخرین گزارش سازمان گردشگری جهانی UNWTO در شش ماهه اول سال جاری رشد 4.6 درصدی را تجربه کرده است.

در سراسر جهان حدود پانصد و هفده میلیون نفر به عنوان توریست جا به جا شده اند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 22 میلیون نفر افزایش یافته است.

نمودار زیر بیانگر پیش بینی ها در رشد این صنعت است.

گردشگری

رشد قوی شش درصدی درقاره آمریکا و پس ازآن آسیا و اقیانوسیه و اروپا با 5 درصد نوید آینده ای روشن را برای این صنعت می دهد در حالی که جهان اقتصاد یا هنوز در رکود به سر می برد و یا رشد های زیر 2 در صد را در صنایع دیگر تجربه می کنند.

طالب رفاعی دبیر کل سازمان بین المللی گردشگری می گوید :" این نتایج نشان می دهد که گردشگری در حال تثبیت است عملکرد مثبت سال های اخیر، فراهم آوردن توسعه و فرصت های اقتصادی در سراسر جهان را میسر کرده استدر واقع، با وجود چالش های جغرافیایی و اقتصادی، رشد تعداد گردشگران بین المللی تا 5٪ در سال به طور متوسط از سال 2010 ، یک روند است که به رشد بیشتر اقتصادی، صادرات بیشتر و مشاغل بیشتر در کشورهای جهان کمک می کند. "

تا کنون و در شش ماهه اول سال جاری رشد گردشگری بیش از یک درصد بیشتر از پیش بینی این سازمان است.

تصویر زیر بیانگر رشد توریسم ورودی در سال گذشته است.

گردشگری

برای تصویر بزرگ تر روی آن کلیک کنید
همانطور که مشاهده می شود قاره آمریکا با رشد 6 در صدی نسبت به 4 درصد سال 2013 بیشترین رشد را داشته است.

قاره آمریکا رهبر رشد گردشگری در جهان 

قاره آمریکا اعم از شمالی و جنوبی و منطقه کارائیب پیشروی رشد گردشگری در سال 2014 هستند آمریکای شمالی و مکزیک با رشد شش درصدی کارائیب با 5 در صد و بالاخره تحرک توریست ها در آمریکای جنوبی به دلیل جام جهانی فوتبال در این رشد بی تاثیر نبوده است.گرچه کشورهای اروپایی مانند فرانسه اسپانیا ،آلمان هنوز لقب پربازدید ترین کشورهای جهان را یدک می کشند. اما کشورهایی چون ترکیه با رشد بالای خود کگه البته در منطقه اروپا محسوب می شود تحسین فعالان این صنعت را بر انگیخته است.

رشد گردشگری ایران
ایران نیز ارشد جهانی گردشگری بی نصیب نخواهد ماند گرچه کشور ما از لحاظ زیر ساخت ها و فرهنگ پذیرش گردشگر دچار نقایص فراوانی است اما وجود سرمایه های فرهنگی در این بخش نوید آینده ای خوب را برای این صنعت می دهد.

بر این اساس شورای گردشگری جهانی پیش‌بینی کرد: رشد ۱۰درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۴و کسب رتبه ۲۷جهان
شورای جهانی مسافرت و گردشگری با اشاره به ارزش ۱۵.۱هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۴پیش‌بینی کرد این صنعت در سال جاری میلادی رشد ۱۰درصدی را تجربه کند و از این نظر در میان ۱۸۴کشور رتبه ۲۷را بدست آورد.

شورای جهانی مسافرت و گردشگری در گزارشی از عملکرد صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۳سهم مستقیم این صنعت در تولید ناخالص داخلی ایران طی این سال را ۱۵.۱هزار میلیارد تومان و سهم غیر مستقیم این صنعت را ۴۱.۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بر این اساس صنعت گردشگری ایران در سال ۲۱۰۳سهم مستقیم ۲.۲درصدی و سهم غیر مستقیم ۶.۱درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران طی این سال داشته است.

منابع نمودارها و آمار: UNWTO

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    18 1
    مطرح كردن بحث گردشگري براي ايران كلا كار بيهوده و گزافيه، چون صنعت گردشگري نياز به زيرساخت داره اما براي ايران حتي برآوردن مسائل اوليه و پيش پا افتاده اين صنعت نيز امكانپذير نيست، مثلا حجاب اجباري و نبودن شعب برندها و رستورانهاي معروف، در حقيقت ايران در مبارزه اي نابرابر با ساير كشورها سعي در جذب توريست داره
    • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      0 0
      فرض کنید 50 سال دیگه نفت ما تمام بشه انوقت مجبوریم به گردشگری روی بیاوریم
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    9 1
    ترکیه و ایران مقایسه کنید
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    13 0
    تا زمانی که خارجی ها رو به چشم جاسوس نگاه می کنند و اونها رو دستگیر می کنند کسی ایران نماید البته موضوع این نیست دید حکومت به آثار باستانی واقعا ناراحت کننده است
  • مهدی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    5 1
    وقتی خارجیه می بینه در ایران جوون ها به خاطر اجرای کلیپ هپی دستگیر می شن، وقتی می بینه که به خاطر چهار تا تار مو باید به گشت ارشاد و انصار جواب پس بده، و نبود اماکن تفریحی و رستوران 24 ساعته و بین المللی، نبود اماکنی برای شادی کردن، و حتی نبود دستشویی به ایران نخواهد آمد..