ایسنا نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تفاوت دولت تدبیر و امید با دولت‌های پیشین در این است که این دولت به سیاست‌های رفاهی اعتقاد داشته و مسائل رفاهی که حمایت از توانبخشی و کار برای توان‌یابان بخشی از آن است، برای دولت به‌عنوان یک اصل اساسی و مهم به شمار می‌رود.

علی ربیعی در مراسم «اختتامیه نخستین کنفرانس ملی کارآفرینی اجتماعی در حوزه معلولیت» گفت: دولت‌ها معمولاً به سیاست‌های رفاهی به عنوان سیاست جبرانی نگاه می‌کنند اما در دولت تدبیر و امید ما به هیچ عنوان این نگاه را نمی‌پذیریم.

وی در این‌باره تصریح کرد: در این نوع نگاه در نظر گرفته می‌شود که برای رشد و توسعه کشور عده‌ای در مراتب پایین قرار می‌گیرند و برای جلوگیری از تشدید این وضعیت باید سیاست‌های رفاهی را ایجاد کرد اما این نوع نگاه و این تصویر از رشد و توسعه به هیچ عنوان در دولت تدبیر و امید پذیرفته نیست.

ربیعی ادامه داد: در نگاهی دیگر سیاست‌های رفاهی، جنبه‌هایی از اخلاق را شامل می‌شود به‌گونه‌ای که با آن به عنوان یک صدقه‌ای گسترده و ضعیف‌نوازی نگاه می‌شود و هم‌چنین رویکردهای متفاوت دیگری نسبت به سیاست‌های رفاهی وجود داشته که در گذشته تجربه آن‌ها را داشته‌ایم.

وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی هم‌چنین افزود: سیاست رفاهی دولت تدبیر و امید، توسعه‌ متوازن و جامعه متوازن و ایجاد تعادل در جامعه است و یکی از معانی ایجاد تعادل در جامعه تبعیض مثبت است و ما باید برای ایجاد این تبعیض مثبت در جامعه تلاش کنیم.

وی در این‌باره تصریح کرد: در این نگاه سیاست رفاهی یک حق برای آحاد جامعه است و افرادی که به دلیل مسائل ژنتیکی، برنامه‌ریزی‌ها و ساختارها و مسائل دیگر دچار ناتوانی شده‌اند نیز همگی دارای حق هستند.

ربیعی افزود: این سیاست رفاهی و توازن‌گرایی زمینه‌ساز رشد و توسعه در کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم‌چنین گفت: طبق مطالعاتی که در شورای عالی رفاه داشته‌ایم، تولید سرانه در استان تهران شش برابر سیستان و بلوچستان است و هم‌چنین ۳۰ درصد پوشش بیمه‌ای در استان سیستان بلوچستان و یک‌سوم آن در استان‌های برخوردار قرار دارد.

وی افزود: تعداد زنان سرپرست خانوار نیز به سرعت افزایش یافته و تنها تعدادی از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تعداد زیادی از آن‌ها نیز در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.

وی هم‌چنین به «تولید زندگی» در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: تولید زندگی در استان‌های تهران، اصفهان و البرز هفت سال از استان‌های مرزی بیشتر است.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: سیاست رفاهی‌ که هدف‌دار و دارای تعادل و توازن باشد باید به چنین مسائلی پاسخ دهد و من افتخار می‌کنم که بتوانم در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور صدای گروهی باشم که در جامعه کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط است

وی هم‌چنین معتقد است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط است و در این‌باره اظهار کرد: اعتدال در برنامه‌ریزی به نحوی که منجر به کاهش نابرابری‌های اجتماعی باشد از اهداف دولت تدبیر و امید است.

دولت با عدم کتمان واقعیت‌های اجتماعی برنامه‌های خود را دنبال می‌کند

ربیعی ادامه داد: در این دولت برنامه‌ریزی، مطالعه، هدف‌گیری، تبعیض مثبت و توانمند سازی اجتماعی را به‌عنوان یک حق اجتماعی برای گروه‌هایی که صدایشان شنیده نمی‌شود همواره در نظر می‌گیرد و هم‌چنین با شناختن پدیده‌های موجود و عدم کتمان واقعیت‌های اجتماعی برنامه‌های خود را دنبال خواهد کرد.

وی هم‌چنین به موضوع کارآفرینی اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ارتباط با کارآفرینی بیش از ۴۰-۵۰ سال است که بحث و گفت‌و‌گو صورت می‌گیرد اما کارآفرینی اجتماعی در حدود یک دهه است که مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

ایرانیان همیشه منتظر یک منجی برای حل مسائلشان هستند

ربیعی ادامه داد: برای توصیف کارآفرینی اجتماعی باید به نوآوری، شناسایی فرصت‌ها و جستجوی نتایج اشاره کرد که از جنبه‌های متفاوتی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی را می‌توان از مناظر متفاوتی بررسی کرد اما مهم‌ترین دیدگاه آن مشارکت خلاقانه گروه‌های اجتماعی و هم‌چنین خود توان‌یابان برای تولید و ارائه خدمات و کالا در کشور است و در این دیدگاه معلول به عنوان فاعلی خلاق، کوشا و ایده‌پرداز حضور دارد.

ربیعی هم‌چنین از برخی ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان انتقاد کرد و گفت: ایرانیان همیشه منتظر یک اتفاق بزرگ و یک منجی برای حل مسائلشان هستند در حالی که موتور حرکت جامعه «خودیابی آحاد جامعه» است.

وی در این‌باره تصریح کرد: برای برنامه‌ریزی‌های هدف‌دار باید کوچک‌ترین گروه‌های اجتماعی را متحول کنیم تا بتوانیم شاهد تحولی عظیم در جامعه باشیم.

ربیعی هم‌چنین میزان انسانی بودن هر جامعه را به میزان توجه آن جامعه به گروه‌های توان‌یاب دانست و گفت: حضور توان‌یابان جامعه را تلطیف می‌کند و معلولان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند.

وی در پایان گفت: با توجه به محدودیت‌های ساختاری و مادی نمی‌توان آن‌طور که شایسته ملت است به آن‌ها خدمت کنیم اما این نوید را می‌دهیم که با تمام توان و کار کارشناسی شده و هم‌چنین عدم اتلاف منابع موجود هرآنچه را که در اختیار داریم در خدمت گروه‌های اجتماعی قرار دهیم.


23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 1
    لدقیقا همینطوره الان ما منتظریم یک ناجی بیاد و شما را عوض کنه تا این اشخاصی را که در شرکت انبارهای عمومی گمرکی منصوب کردید هم بروند حقوق امسال ما از پارسال کمتر شده حالا اخراج ها به کنار