هر چقدر این گرمای روزهای بلند تابستان سرحال‌تر و طولانی‌تر می‌شوند، در مقابل این ذخایر آبی تهران هستند که هر روز بیشتر بیشتر آب می روند تا عاملی برای هراس از قطعی آب شوند.

لیلا شریف: منابع آبی تهران به آخرین ذخایر پس انداز خود رسیده‌اند و آنقدر از این پس انداز مصرف شده است که مسئولان ذخیره و توزیعش زبان به هشدار گشوده‌اند و 40 روز دیگر را به عنوان نقطه پایان این پس انداز ارزشمند ذکر کرده‌اند.

 

اگر باران نبارد

این روزها همه، حتی معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب تهران از نگاه امیدوارانشان به آسمان برای حل مشکل کم آبی تهران سخن می‌گویند. نگاهی که در صورت بارانی نشدن، معنایی به جز تمام شدن ذخایر آب مردم تهران تا 40 روز دیگر به همراه ندارد.

«علیرضا نوذری پور» در کنار تأکیدش بر نگاه امیدوارانه‌اش به بارش باران تا آخر تابستان، در پاسخ به این موضوع که «اگر باران نبارد، با بحران آب تهران باید چه کرد؟» به برخورد با مشترکین پر مصرف و مدریت فشار آب در تهران اشاره کرد.

مدیریت فشار اصطلاحی است که این روزها در کنار تأکید مسئولان سازمان آب بر قطع نکردن آب منزل شهروندان بسیار شنیده می‌شود و از این مدیریت جدید به عنوان جایگزین قطع آب یاد می‌کنند.

اما در تاریخ 13 مرداد، آب برخی از مناطق تهران به طور منظم قطع شد، نکته‌ای که به سرعت با تکذیب از سوی سازمان آب و فاضلاب روبرو شد و مسئولان آب و فاضلاب این مشکل را به گردن تاسیسات خانگی انداختند.

اما این گفته به دلیل زمانبندی مشخص قطع آب این شهروندان، چندان قابل قبول نبود. در واقع این قطعی آب در کنار استفاده از مدیریت فشار، ذهن را به این سمت می‌کشاند که آیا مدیریت فشار همان واژه تلطیف شده قطع آب نیست؟

 

بانک آب تهرانی‌ها

یک میلیارد متر مکعب، میزانی است که از منابع آبی مختلف شهر تهران برای ساکنینش ذخیره می‌شود. 4 سد لار و لتیان در شرق تهران و امیرکبیر و طالقان در غرب تهران از جمله مهم‎ترین ذخایری هستند که به طور معمول وظیفه تأمین 75 درصد از آب تهران از طریق آب‌های سطحی را به عهده دارند و 25 درصد باقی مانده نیز بوسیله آب‎های زیرزمینی جاری در چاه‎ها به بانک آب تهرانی‌ها سرازیر می‌شود.

در این میان هر چقدر که بارندگی در طول سال کمتر باشد، درصد میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند به نحوی که «علیرضا نوذری‌پور» معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرآنلاین از افزایش استفاده از ذخایر زیرزمینی و رسیدن به رقم 41 درصد برای استفاده از آب چاه‌ها و همچنین کاهش ذخیره 4 سد تهران به میزان 403 میلیون متر مکعب خبر داد.

سد لار و لتیان که در شرق تهران قرار گرفته‌اند، وظیفه تأمین آب مردم این منطقه از شهر را برعهده دارند. وظیفه‌ای که به دلیل کاهش بارندگی در چند سال گذشته با اخلال روبرو شده است. بنابر گفته نوذری پور در حال حاظر این دو سد فقط 71 میلیون مترمکعب از ذخایر خود نگه داشته اند. ضمن اینکه نسبت به 2 سال گذشته 4 سد تهران با 500 میلیون مترمکعب کاهش ذخیره آبی دست و پنجه نرم کردند.

 

سد ماملو آخرین سد برای نجات خشکسالی تهران

سد ماملو که از سوی نوذری پور به عنوان اخرین سد تهران معرفی شد، چند وقتی است که به دلیل مشکلات مالی و فنی آغاز به کارش با تأخیر روبرو شد. این سد در شرق تهران و روی رودخانه جاجرود واقع شده است.

این روزها سد ماملو به منبعی برای امیدواری دست اندکاران تامین آب تهران تبدیل شد و تا جایی که نوذری پور در میان هشدارهای کمبود آب اظهار امیدواری کرد که با افتتاح این سد و به راه افتادن تصفیه خانه شماره 7 تهران -تا اوایل فصل پاییز- تا حدودی از نگرانی‎های کمبود آب شهروندان تهرانی کاسته شود.

 

راه حل بحران؛ تصفیه خانه و حفر چاه‌های جدید

به کارگیری تصفیه خانه شماره 7 -که در اطراف سد ماملو قرار دارد-، حفر چند حلقه چاه‌ جدید در شرق تهران، افزایش فرهنگسازی در میان مردم و همچنین افزایش قیمت آب از جمله راه‌‌هایی بودند که نوذری‌پور از آنها به عنوان حل بحران آب تهران یاد کرد.

حفر حلقه‌های جدید چاه در شرق تهران نکته‌ای بود که نوذری‌پور عملیاتی شدن آن را نیازمند همکاری شهرداری برای عبور از این برهه دانست و افزود: در حال حاضر باید تلاش کنیم که در این شرایط خاص از تمام ظرفیت‌های آب زیرزمینی برای حل بحران بهره ببریم. اجرای این اقدام نیازمند صدور مجوز و همکاری شهرداری است.

 

افزایش قیمت؛ سدی در برابر مصرف زیاد آب

هر شهروند تهرانی نزدیک به 340 لیتر در مصرف خانگی آب استفاده می‌کند، این در حالی است که در کشورهای پرآب این رقم به 110 تا 120 لیتر برای هر نفر می‌رسد. در میان دلایل مختلفی که برای پرمصرف بودن مشترکان آب تهرانی وجود دارد، نوذری پور واقعی نبودن قیمت آب را یکی از دلایل اصلی می‌داند و در این رابطه متعتقد است که واقعی کردن قیمت آب، می‌تواند همچون سدی مانع افزایش مصرف شهروندان شود. براساس گفته این معاون شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هر متر مکعب آب برای این سازمان نزدیک به یک هزار تومان هزینه برمیدارد اما با قیمت 350 تومان به شهروندان فروخته می‌شود. نکته‌ای که نوذری پور آن را ریشه اصلی مصرف بالای شهروندان می‎داند.

«ذخایر تهران برای جمعیت آن کافی نیست» نوذری پور این موضوع را یکی از دلایل تشنگی تهران دانست و گفت که به دلیل بالا رفتن بیش از ظرفیت، جمعیت تهران با وجود آنکه از تمام ذخایر آبی استفاده میشود، باز هم با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

 

خانه‌های ویلایی شمال تهران؛ پرمصرف‌ترین‌ها

این روزها مصرف بیش از حد آب شرب در مناطق شمالی شهر، به بلای جان سایر شهروندان تبدیل شده است. بنابر گفته این معاون سازمان آب و فاضلاب، هستند افرادی که در میان تمام بی‌آبی‌ها و خشکسالی شهرشان از آب آشامیدنی برای پر کردن استخر خانه‌شان استفاده می‌کنند و برخی خانواده‌ها نیز رکورد 200 مترمکعب مصرف اب در ماه یعنی رقمی حدود 10 برابر مصرف عادی یک خانواده را برای خود ثبت می‌کنند.

نوذری‌پور با تأکید بر این موضوع که هدف سازمان قطع آب نیست از برقراری محدودیت آبی برای شهروندان پرمصرف و همچنین پیگیری پیشنهاد وضع جریمه نقدی برای این قبیل شهروندان خبر داد، تا شاید این هشدارها راهی برای تشنه نماندن شهر تهران شوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    70 1
    مسئولین مثلا فکر کردن جریمه نقدی برای ویلایی نشینان عزیز بازدارنده است؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      54 3
      آره اگه مبلغش درشت باشه . مثلا 3 بار مصرف بیش از حد مجاز ، مصادره ویلا
    • حميد IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      94 1
      شوخي مي كنه 50 درصد اين ويلا نشينها خود مسئولين محترم و خانواده و فاميل گراميشون هستند.آّب ما ممكنه قطع بشه ولي دوستان نه
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      27 3
      اين برچ ها بيشتر اب هدر ميدهند،اين همه استخر دارند و ابشون را هر 3 روز يكبار عوض ميكنند،در حاليكه كه تو اين مدت 20 نفر هم از اين امكانات استفاده نمي كنند
    • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      18 1
      مگر ويلايي هم در تهران باقي مانده،همه شده اژارتمان،مگر چند تا از اين ويلا ها استخر دارند،مشكل اين برج ها هستند كه سونا و جكوزي و استخرشان اب مصرف مي كنند ،هفته اي يكبار اب عوض مي كنند
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      37 0
      سرايدار خيلي از ساختمان ها هر روز دارند اسفالت يا پيادروي سيماني جلوي ساختمان را اب ميدهند،يا براي جارو كردن يك برگ از اب استفاده مي كنند،چرا با اين ساختمان ها برخورد نمي كنيد؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      34 0
      اين ساخنماني هايي كه دارند ميسازند،24 ساعته اب را باز ميذارند و اب داره تو كوچه هدر ميره
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    30 1
    1 تعرفه بصورت تصاعدی بالا رود مخصوصا برای کسبه هر روز با مواردی مواجه هستیم که کسبه حتی برای انتقال آشغال های در مغازه به جوب از شیر آب استفاده می کنند .افزایش شدید تعرفه راه مهم توجه است 2 آموزش استفاده بهینه از آب در منازل 3 هشدار های مناسب در مورد کمبود آب
  • حميد ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    37 1
    منتظر باشيد تاكمتر از ٥ سال ديگه اب براي خوردنم نيست . مسئولين ١ درصدم بفكر نيستن اب رو از عمق ٢٠٠ متري ميكشن بيرون وبجاي استفاده صحيح ٨٠ درصد ان رو اصراف ميكنن
    • امیرازقم IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      30 0
      5ماهه دارند میگن آب کم مصرف کنید آب کم مصرف کنید ولی شما و امثال شما برای شستن قالپاغ ماشینتون یک ساعت آب میریزید . داداش مشکل از خودتونه من هم ماشین دارم من هم تو گرمای جهنمی قم زندگی میکنم ولی درست مصرف میکنم میدونی هر دقیقه شیر آب بازب باشه 7/5لیتر آب مصرف میشه در ساعت هم میشه 450 لیتر در ماه میشه 13500 لیتر در سال میشه در سال میشه 162000لیتر این در حالی است که ما روزانه یکساعت از آب استفاده کنیم. ما مردم مشکل داریم به گردن دولت نندازید خیلی خوشتون میاد سیاسیش کنید؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    38 0
    خيلي وقتها صبح و عصر انسان هايي ديده مي شوند كه با آب تهران حياط و پياده رو را مي شويند و ...
  • جواد A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    19 19
    هی میگفتن بچه تهرون بچه تهرون ... بیا الان بچه تهرون آب نداره واسه خوردن...
  • حجت IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    36 2
    سازمانهای دولتی و نظامی چی؟ اونا از همه بیشتر آب مصرف می کنن و هدر می دن
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 3
    در این جور مواقع بحرانی نیاز به یک عزم جدی و انگیزش عمومی برای گذر از وضعیت پیش امده است. تجربه نشان داده است که حضور افراد و چهره های محبوب و خوش نام در تشویق و ترغیب افراد به انجام کاری بسیار مفید است. هنرمندان ، ورزشکاران ، اساتید دانشگاه،.... از جمله کسانی هستند که می شود از آنها کمک گرفت. ساخت یک تیزر،کلیپ و یا پیام ساده از زبان انها که از رسانه ملی پخش شود کار سختی نیست. مهران مدیری، علی دایی، دکتر قمشه ای و دهها نمونه دیگر..
  • داريوش A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    7 0
    سيستم ابياري درخت و گل هاي حياط رو با سيستم ابياري قطره اي با صرف تنها ١٢٠ هزار تومان انجام دادم .دوش گرفتن رو تعطيل و با لگن و تشت حموم ميكنم .به دخترم ٢.٥ سالم ياد دادم اب بازي و دست شدن فقط با بابا يا مامان باشه تا شير اب هدر نره.اين كمترين كاري بود كه انجام دادم ولي همه بايد دست به دست هم بديم
  • احمدی A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    2 0
    بهترین گزینه تعیین میزان مصرف سرانه وباقیمت خیلی مناسب است ماذاد بران باقیمت تصاعدی محاسبه گردد.ضمنا فکری هم برای تعویض لوله های شبکه فرسوده بشه
  • علی A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    6 1
    واردات آب ؟ خجالت بکشید آّب پر مصرف ها را قطع کنید درست میشود
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    7 6
    بابا این یه موردو گرون کنید.اینو بخدا راضی ایم.مملکت داره خشک میشه.اگرم گرون نمی کنید یک حد معقول رو با همین قیمت در نظر بگیرید از اون بالا تر رو تصاعدی گرون کنید.ما خودممون رو می کشیم تو خونه صرفه جویی می کنیم میریم تو کوچه میبینیم ملت با آب گردو خاک کوچرو می تکونن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    8 2
    قيمت آّب را قيمت واقعي كنيد شايد اثر كند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    6 1
    وای
  • بی نام A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    هر کولر آبي در روزي بيش از 200 ليتر تبخير دارد حداقل 2 ميليون کولر آبي در تهران.... بايد مثل همه دنيا سيستم کولرهاي گازي جايگزين شود و براي اين کار بايد برق ارزان ارائه کنيم.