درباره حذف فیلم عصبانی نیستم در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر

آنچه در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر بر فیلم عصبانی نیستم رضا درمیشیان گذشت، ماجرایی بی‌سابقه در این محفل سینمایی بود. اینکه فیلمی با رعایت همه مراحل قانونی در رسمی‌ترین جشنواره ملی سینمایی کشور شرکت کند و داوران قانونی آن فستیوال، این فیلم را شایسته نامزدی در ۵ رشته ارزیابی کنند، اما به دلیل واهمه از غوغامداری جریان‌هایی افراطی در حوزه فرهنگ، یک دفعه در آخرین لحظات، قاعده بازی توسط خود متولیان جشنواره به هم بخورد و فیلم با عنوان «انصراف تهیه کننده از شرکت در جشنواره» از مدار رقابت بیرون رانده شود، مصداق بارز حذف صورت مسأله به جای حل مسأله است و نکاتی مانند ترجیح مصالح سینما و به مصالح یک فیلم یا شخص، به شوخی بیشتر شبیه است تا توضیح و حتی توجیه. تا پیش از این در دوره‌های قبلی مواردی بوده در این جشنواره که فیلمی به رغم شایستگی‌هایش، بنا بر برخی ملاحظات، توسط هیأت انتخاب معرفی نشده است و یا اگر هم معرفی شده، توسط داوران مورد توجه قرار نگرفته است که اگرچه فی نفسه امری ناخوشایند بوده، ولی حداقل ظاهری موجه داشته است. اما این بار، دیگر کار از سطوح موجه نما گذشته است و به عمقی قابل تأمل رسیده است که می‌تواند مسیر اوضاع فرهنگی را به وضعیت‌های بغرنج‌تر سوق دهد.
موضوع صرفا شخص درمیشیان و فیلمش نیست. این فیلم هم مثل اغلب آثار سینمایی دیگر دارای ضعف و قوت‌هایی است و خطا است اگر گمان رود دلخوری بسیاری از سینمادوستان از ماجرای اختتامیه، در حد محدود یک فیلم است. دغدغه اصلی، عقب نشینی آشکار متولیان سینمایی کشور در مواجهه با غوغاسالاری‌های محدود رسانه‌ای از جانب اقلیتی معترض است که هر از چند گاهی دنبال هیاهو بر سر مسأله‌ای هستند تا با قرار گرفتن در پشت نقاب‌های ارزشی نمایانه و با لفاظی بر سر واژه‌هایی همچون فتنه و غیره، پایگاه سیاسی خود را تقویت کنند و دکان قدرت خود را رونق بخشند. اگر قرار باشد چنین انفعال‌های زننده‌ای در برابر هیاهومداران ادامه داشته باشد، پس دیگر چه نیازی است تا جمعی انسان محترم و متخصص را در قالب هیأت انتخاب و هیأت داوران برگزینیم و بعد از اعلام نتایج آراء، هر جا از طرف معترضان گرد و خاکی برپا شد، با حذف فیلم‌های تحت حمله، اعتبار خود و جشنواره و داوران را مخدوش کنیم و به محموعه بزرگ سینمادوستان مملکت دهن کجی روا داریم؟ راه ساده تری هم وجود دارد: از سال آینده هیأت انتخاب و داوران را از بین سیاسی نویسان خبرگزاری فارس و رجانیوز و سیمرغ جوان و البته چند تن از شاخص‌ترین اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برگزینید تا دیگر این آبروریزی‌ها هم پیش نیاید و کسی هم وسط مراسم اختتامیه انصراف داده نشود و سیمای جمهوری اسلامی هم با خیالی راحت به پخش مثلا زنده مراسم بپردازد و به سیاق سابق صرفا افراد مونث و آلات موسیقی را سانسور کند و مضحکه‌ای را که امسال در سانسور پی در پی حرف‌های هنرمندان برگزار کرد دیگر تکرار نکند.
سال‌های گذشته که غوغامداری افراطیون فرهنگی در برابر برخی از فیلم‌های قانونی و مجوزدار کار را به تهدید علیه اکران عمومی کشاند، متولیان سینمایی کشور عقب ننشستند و با آنکه در موارد فراوانی به سیاست‌‌هایشان اشکال وارد بود، اما این یک مورد را درست عمل کردند و در برابر غوغاسالار‌ها به مقاومت پرداختند و به حفظ این فیلم‌ها در نمایش عمومیشان مبادرت ورزیدند. آیا انتظار از دولتی که با نام تدبیر و امید به میدان آمده است، نباید دست کم در حد پایمردی متولیان پیشین سینمایی در مقابل گرد و خاک‌های سیاسی باشد؟
در خبر‌ها آمده بود که قرار است وزیر محترم ارشاد توسط نمایندگانی که تا دیروز هشدارهای تهدیدآمیز به ایشان و مجموعه سینمایی تحت مدیریتشان می‌دادند، به خاطر «مدیریت خوب آیین اختتامیه»، مورد تجلیل قرار گیرد.‌ای کاش آقای وزیر به این مراسم نروند. زیر پا گذاشتن عدالت و عهد و انصاف و اعتبار، ولو در ورای شعارهای ارزشی نمایانه، قابل توجیه نیست؛ حتی اگر به قیمت به تعویق انداختن تضعیف پایه‌های صندلی مقام و موقعیت در اثر تهدید به نشان دادن کارت زرد دیگری باشد. ماجرای اختتامیه خاتمه یافت، اما امید است افتتاحیه‌ای نباشد برای عقب نشینی‌های دیگر در برابر غوغاهای پیاپی بعدی.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    23 5
    این مطلب عالی بود و فکر کنم همه سینما دوستان و نه تنها سینما گران از اختتامیه راضی نیستند هم به خاطر حذف ناگهانی و دقیقه نودی یه فیلم و هم به خاطر سانسورهای لوس پخش تلویزیونی که به شعور مخاطب توهین میکرد
    • بی نام FR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      4 6
      اشتباه مثبت دادم.
  • مسیح SE ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    11 4
    عالی
  • بی نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    13 4
    به این می گن از ترس مرگ خودکشی کردن
  • بی نام IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    11 3
    به نظر من افتتاحیه است. متاسفانه.
  • فربد IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    16 7
    آقای ابراهیم حاتمی کیا که سر فیلم شیار 143 آن اعتراض پرسروصدا را به راه انداخت، نسبت به این ظلم آشکار چطور سکوت کرده است؟ فرقی است بین سازنده های این دو فیلم؟
  • ماریه IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
    8 22
    چرا چرت و پرت می گی؟ گرد و خاک سیاسی؟! پشت نقاب ارزشمدارانه؟! فتنه فقط یه واژه است؟؟؟ من نه شاخ و شونه های اونور و می پسندم نه هجوم شماهارو نه راست نه چپ نه مسخره بازی شما نه دغدغه ی اونا ولی تمیز دادن حق از باطل بین شماها خیلی آسونه/ بهتر بگم تو همین قلم زدنای شما و اونا میشه فهمید کدومش عقبه ی فکری قوی تری داره و ادله کدوم غالبه به اون یکی/من از اول تا آخر جشنواره رو آنالیز کردم الحق و الانصاف تمام "ارزش ها" رو به گند کشیده بودید بجای اینکه بذارید منِ نوعیِ مخاطب نقد کنم دست پیش و می گیرید پس نیفتید؟!جمع کنید این لوده بازی و فضاحت رو/در ضمن نگاهت اصلا اندیشمندانه نیست یا قلمتو بردار یا عکستو چون سنخیتی ندارن با هم...!!!!والسلام
    • alireza IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
      11 7
      واقعا خودت هم فهمیدی چی نوشتی ماریه؟!
    • مهران A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
      8 4
      احتمالا آناليزهاي ماريه در جشنواره كار دستش داده و خودش دچار آناليز شده كه اين طور آشفته گويي مي كنه و از هر ده كلمه يازده تاش فحش و بد و بيراهه! فقط كافي است متن متين و موقر آقاي دانش را با هذيان نويسي هاي اين جماعت مقايسه كنيد تا دريابيد وزن سواد و ديدگاه هر يك چقدر است.