امروز رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در یک نشست خبری در مورد افزایش سرطان در کشور، خطرات پارازیتها و عدالت در سلامت توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ایرج خسرونیا در نشست خبری بیست و پنجمین کنگره پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه مطابق اعلام وزارت بهداشت در سال 88، 70 هزار مبتلا به سرطان در کشور شناسایی شدند گفت: دلیل اینکه تعداد مرگ و میر سرطان در ایران بالاست برای این است که افراد دیر به پزشک مراجعه می کنند.

او گفت: با روند افزایش 20 تا 30 درصدی ابتلا به سرطان و اینکه هر سال حدود 90 هزار مورد مثبت مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می شود، انتظار وجود 400 هزار مبتلا به سرطان در کشور را امسال داریم.

خسرونیا گفت: سرطان پوست و سینه در میان مردان و زنان ایران زیاد است به طوریکه 23 درصد مردان سرطان پوست و 14 درصد سرطانهای دستگاه گوارش است.

او در مورد میزان شیوع سرطان پستان در میان زنان هم گفت: سرطان پستان در حدود 30 تا 32 درصد است. متاسفانه سرطانهای دستگاه گوارش در کشور روز به روز در حال افزایش است. به خاطر تغییر فرهنگ غذایی، استعمال دخانیات و همچنین استفاده از ماده ای به نام ناس در مناطق شمالی و شرقی کشور، باعث سرطان معده می شود.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر با کوچکترین مشکل فرد به پزشک مراجعه می کند گفت: اما در ایران به دلیل خود درمانی ، توجه نکردن و البته گوش کردن به حرف همسایه و دیگران دیر مراجعه می کنند و گاهی دیگر نمی شود کاری کرد.

خسرونیا گفت: 14 درصد سرطانها در ایران منجر به مرگ می شود اما این آمار در ژاپن، آمریکا و کانادا، زیر 10 درصد است. سرطان پانکراس به عنوان بدترین نوع سرطان در کشور است که استعمال دخانیات، عامل اصلی ابتلا به این نوع سرطان است. در هیچ کشوری دکه های روزنامه فروشی، سیگار نمی فروشند اما در کشور ما آزاد است درحالیکه کشیدن سیگار و استفاده از قلیان عامل ایجاد سرطان است، برای همین در کنگره علل شیوع سرطان در کشور بررسی می شود.


عدالت در سلامت

رئیس انجمن متخصصان داخلی گفت: من عدالت در سلامت را در درمان سرطان دنبال می کنم و باید آن دارویی که در تهران مصرف می شود، در تمام نقاط ایران وجود داشته باشد.

خسرونیا گفت: به نظر من باید یک سال را برای سلامت نام گذاری کنند نه هفته سلامت. البته با توجه به شایسته سالاری که در وزارت بهداشت حاکم شده و مدیران شایسته ای در نظام سلامت هستند به نظر می رسد با بودجه هایی داده شده، اتفاق خوبی در این حوزه رخ دهد و با توجه به دستورات مقام معظم رهبری مشکلات حل شود.

او در مورد تاثیر پارازیت و امواج بر روی سرطان گفت: امواج ماکروفر، موبایل و آنتن به هرحال برای بدن مضر اما هنوز آمار دقیقی در ایران از طرف مراجع بهداشتی و درمانی برای این موضوع اعلام نشده است.

 

گسترش بیماری های عصبی و روان‌تنی

در ادامه کیوان الچیان دبیر بیست و پنجمین کنگره جامعه متخصصان داخلی کشور گفت: کشور ما به سمت میانسالی و پیری می رود، به همین دلیل تلاش داریم تا بیماری های این گروه مانند هپاتیت، دیابت و بیماری های اورژانسی را شناسایی کنیم.

او تاکید کرد: رسم است که هر درد سالخوردگان را می گویند از پیری است، اما باید بدانیم هر دردی درمانی دارد و اگر بتوانیم پیشگیری را جایگزین کنیم بسیاری از هزینه های وزارت بهداشت و نظام سلامت کاسته می شود. ترویج شیوه زندگی سالم وظیفه ماست. خوشبختانه اکنون شناخت ما نسبت به سرطان ها افزایش پیدا کرده است .

الچیان بر ضرورت استفاده از میوه، لبنیات وسبزیجات در برنامه غذایی افراد تاکید کرد و گفت: بررسیها نشان می دهد که با قرار گرفتن این چند قلم خوراکی در سبد غذایی مردم، می توان از بروز 40 درصد سرطانها پیشگیری کرد.

او ادامه داد: مصرف غذاهای فست فود در کشور ما رو به افزایش است و باید منتظر بیماری های اعصاب و روان در خانواده ها باشیم .

دبیر کنگره با بیان اینکه مشکلات اقتصادی سبب مشکلات اعصاب برای مردم شده گفت: باید به آرامش خانواده و خودمان بیشتر اهمیت بدهیم چون در جامعه ما بیماری های روانی ، اعصاب و روان رو به گسترش است.

او گفت: یک درصد هر جامعه ای اسکیزوفرن هستند، اما فقط ٦ هزار تخت روانپزشکی در ایران وجود دارد.

 

کنگره پزشکان

بیست و پنجمین کنگره پزشکان متخصص داخلی ایران که قرار است از 30 اردیبهشت تا 2 خرداد ماه امسال در مرکز همایش های رازی برگزار شود.هر سال ١٥٠٠ تا ٢ هزار شرکت کننده و بیش از ١٠٠ استاد از دانشکاه های کشور و مراکز تحقیقاتی کشور در این کنگره حضور دارند. همچنین ٢٦٠ مقاله و پژوهش به دبیرخانه رسیده است که ٢٣٠ مقاله انتخاب شد و از این تعداد، 60 مقاله برای سخنرانی انتخاب شد. همچنین جلسات پرسش و پاسخ هم برگزار می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 1
    چه ميزان از داروهاي ضد سرطان توليد داخل است کدام اقلام وارداتي است؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    هی آمار دادن که مشکلی رو حل نمیکنه ، خب جلوشو بگیرین ، مثلن من چیکار میتونم بکنم جز اینکه هی غصه بخورم. آقا تو رو خدا انقد آمار ندین