چالش فیس‌بوکی "دماغ طبیعی من" / سرهای بالا بدون بینی‌های سربالا

چالش جدیدی که در شبکه‌های مجازی راه افتاده، تبلیغ و طرفداری از طبیعی بودن است؛ طبیعی بودن بینی و نسپردن آن به تیغ تیز جراحی.

فهیمه حسن‌میری: "دماغ طبیعی من"؛ کمپین متفاوتی است که به تازگی در شبکه‌های مجازی راه افتاده. در این کمپین، قرار است زنان ایرانی که بینی‌شان را به تیغ جراحی نسپرده‌اند، با فرستادن عکسی برای این صفحه، از طبیعی بودن، معمولی بودن و همرنگ نشدن با جماعت، طرفداری کرده و کسانی را که در دوراهی عمل جراحی زیبایی یا مقاومت در برابر این وسوسه هستند را به مکث بیشتر برای تصمیم‌گیری دعوت کنند.

در این فراخوان آمده است: "معمولا تلقی از زیبایی را برآیندی از سلیقه‌های عمومی شکل می‌دهد که نسبی و به تناسب جامعه و زمان متفاوت است. گاه معیارهای زیبایی از طریق تبلیغات، رسانه‌ها یا شیوه های دیگر، چنان بر اذهان تحمیل می‌شود که رسیدن به زیبایی قراردادی به هرقیمت ممکن به خواسته و آرزویی همگانی تبدیل می شود. زیبا بودن، گویی که وظیفه ازلی و ابدی زنان باشد، فشار روانی زیادی را بر زنان جامعه تحمیل می‌کند. البته این مشکل مختص جامعه ایران و زنان ایرانی نیست اما شمار بالای جراحی‌های زیبایی خصوصا زیباسازی بینی، نمایشگر عمق مساله در کشور ماست. چند درصد از دختران و زنان ایرانی هنوز بینی خود را به تیغ جراح نسپرده‌ و تن به تعریف‌های تحمیلی نداده‌اند؟ اگر علاقمندید، عکسی از بینی طبیعی و جراحی نکرده خود بگیرید و برای ما بفرستید. لزومی برای نمایش تمام چهره‌ خود ندارید. عکس‌های شما در آلبوم عکس این صفحه به نمایش گذاشته خواهد شد. با تشکیل آلبومی از عکس بینی‌های طبیعی، اعتراض می کنیم به باوری که زیبایی را تنها در یک شکل و فرم خاص تعریف می‌کند و آن را با تیغ جراحی بر صورت‌های ما می‌نشاند."

در پی این دعوت، افراد زیادی با فرستادن عکس، بازنشر این مطلب در صفحه‌‌ شخصی‌شان و لایک زدن و نظر گذاشتن، از چنین حرکتی استقبال کرده‌اند و البته مخالفت‌هایی هم با آن صورت گرفته است. مخالفان این حرکت، به "حق تسلط فرد بر بدن" اشاره کرده و معتقدند نباید افراد را از چنین تصمیم‌هایی که درباره بدن خودشان می‌گیرند بازداشت. بعضی از مخالفانی که در این صفحه نظر گذاشته‌اند به مواردی اشاره می‌کنند از جمله این که "از نظر چهره شناسی ایرانیها تقریبا بینی های بزرگی دارن"، "وقتی علم اونقدر پیشرفت کرده که میشه با جراحی زیبایی بینی که مشکل داره رو بهتر کرد، چه اشکالی داره"، "عقیده دارم هر کسی حق داره برای ظاهر خودش تصمیم بگیره و اگر جراحی بینی بهش حس بهتری می ده هیچ مخالفتی باهاش ندارم" ....

در مقابل، حامیان این حرکت می‌گویند مساله فراتر از سلیقه شخصی افراد بوده و انواع عمل‌ جراحی زیبایی که روز به روز هم دایره وسیعتری پیدا می‌کند، از طرف جامعه به افراد تحمیل می‌شود. بعضی از نظرها به مواردی از این فشارهای هنجاری اشاره می‌کنند: "من بینیم رو عمل کردم نه بخاطر اینکه خوشگل بشم، دلیل اول به خاطر اینکه از دست متلک گفتن‌های بعضی از هم استانی‌های بی‌فرهنگم راحت بشم"، " در جامعه ما آدم‌ها دقیقا بر اساس شکل و ظاهر برخورد و رفتار میکنند و هرچی خوشگلتر باشی انگار بهتری هستی"، "شوهر من معتقده چند وقت دیگه منو می ذارن تو موزه، چون احتمالا تنها کسی ام که هم بینیم زشته و هم علاقه ای به عملش ندارم". درواقع به عقیده حامیان این چالش، چنین حرکت‌هایی لازم است تا تلنگری به زنان و مردان جامعه زده شود و آنها را درباره این که چقدر از این عمل‌ها به افراد تحمیل شده و حتی کسانی که تمایلی به این کار ندارند را درگیر می‌کند آگاه کند.

مشکل ما، نپذیرفتن تفاوت‌هاست

دکتر مریم رسولیان، روانپزشک با بیان این که اقدامی مانند فراخوان عکس‌ چهر‌‌ه‌هایی با بینی عمل نشده، می‌تواند در طرح اجتماعی موضوع موثر باشد، به خبرآنلاین می‌گوید: با این حال نباید توقع داشته باشیم که با چنین تلنگرهایی، وضعیت کاملا تغییر کند. شرایطی که امروزه با آن مواجهیم و شاهد روند رو به رشد انواع جراحی زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس و لیپوساکشن هستیم تنها به یک علت به وجود نیامده که حالا تنها با چنین حرکتی متوقف شود.

این روانپزشک درباره این که چرا گرایش به جراحی زیبایی مخصوصا جراحی بینی در بین زنان ایرانی به این میزان رو به افزایش است، می‌گوید: در جامعه‌ای که افراد سعی می‌کنند با استانداردهای تطبیق شده حرکت کنند، از نظر آراستگی ظاهری با سلیقه غالب در جامعه هماهنگ شده و خودشان را با دیگران همسان کنند، باید دانست مشکل فراتر از یک سلیقه شخصی است که کسی بخواهد اعضای بدنش را به تیغ جراحی بسپارد. این که یک عده از افراد از حق تسلط بر بدنشان استفاده کرده و بخواهند عمل جراحی انجام دهند جای خود دارد اما هنگامی که با یک اپیدمی مواجهیم باید از نظر روانشناسی و همچنین جامعه‌شناسی آن را ریشه‌یابی کرد.

او به "همسان‌سازی" اشاره می کند و توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد جامعه‌ ما در شرایطی قرار گرفته که پذیرش عقیده، روش زندگی و حتی سلیقه متفاوت افراد نیز وجود ندارد، در چنین وضعیتی افراد سلب هویت شده، تفاوت‌های فردی کمرنگ می‌شوند و تنوع قابل پذیرش نیست، همه باید همانند هم باشند تا مورد مقبولیت قرار بگیرند. می‌توان گفت نوعی خشونت روانی ایجاد می‌شود و افراد به دلیل پذیرفته شدن از سوی دوستان و آشنایان و گاهی با تحمیل آنها مجبور می‌شوند ظاهرشان را تغییر دهند. این در حالی است که در یک جامعه سالم، افراد فرصت این را دارند که با سلایق متفاوتشان زندگی کنند، افکار و ایده‌هایشان را بروز دهند، تنها با ظاهرشان سنجیده نشوند و بتوانند با انواع فعالیت‌های دیگری که در جامعه دارند به خودشکوفایی برسند و نیازشان برای دیده شدن و مطرح شدن را برطرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره می‌کند: میل به دیده شدن یک میل طبیعی است و اگر فرصت‌های سالم و درستی برای بروز آن وجود نداشته باشد، این میل به بیراهه می‌رود. درواقع اگر قرار است این رویه را اصلاح کنیم و نگوییم چرا بیشترین میزان جراحی و بیشترین میزان استفاده از لوازم آرایشی را داریم، لازم است زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و همانطور که در کشورهای دیگر افراد می‌توانند خواسته‌ها و سلایقشان را مطرح و پیگیری کنند، در کشور ما هم چنین فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی فراهم شود.

دکتر رسولیان درباره میزان کارایی و تاثیرگذاری اقداماتی مانند فراخوان عکس "دماغ طبیعی من" نیز می‌گوید: این که یک معضل اجتماعی از این طریق مطرح می‌شود جای توجه دارد اما باید هشیار بود که خود این حرکت یک عکس‌العمل اجتماعی ناشی از احساس منفی، انتقام‌گیری یا نادیده گرفتن تصمیم شخصی افراد و سرزنش کردن کسانی که عمل زیبایی انجام داده‌اند نباشد. گاهی روش‌هایی که برای یک مبارزه اجتماعی در پی گرفته می‌شود ممکن است هدف درستی داشته باشند اما به بیراهه روند به عنوان مثال در این حرکت، نباید ارزش‌گذاری خاصی صورت بگیرد بلکه باید فرصتی باشد که افراد به خودآگاهی برسند و بپذیرند که می‌توان متفاوت بود و تسلیم فشارهای هنجاری جامعه نشد. اینگونه فضاها فرصت خوبی برای کسب خودباوری افراد هستند اما کافی نیستند و لازم است اقدامات زیربنایی‌تری صورت بگیرد و سیاستگذاران با درک این هشدارها، اقدامات لازم را برای گذر از این مشکل انجام دهند. لازم است یادآوری کنم این معضل لاینحل نیست و با کمی تدبیر و برنامه‌ریزی می‌توانیم از آن عبور کنیم.

نه تحمیل کنیم نه سرزنش

دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک نیز با اشاره به پیشینه عمل‌ جراحی بینی و فراگیر بودن آن در کشورهای مختلف می‌گوید: بیش از ۵۰ سال است که عمل جراحی بینی در تمام جوامع انجام می‌شود، در آن زمان در کشورهای خارجی نسبت به این که چرا کسی می‌خواهد چنین عملی را انجام دهد آزمایش‌های جسمی و روانی زیادی انجام می‌شد و این عمل به سختی انجام می‌گرفت اما طی سی سال گذشته این موضوع عمومیت یافته و بررسی‌های کمتری پیش از عمل روی بیمار انجام می‌شود.

او درباره شیوع این عمل در ایرانی‌ها به خبرآنلاین می‌گوید: ما با موارد متعددی از درخواست برای عمل جراحی زیبایی بینی روبه‌رو هستیم که اصلا لزومی برای جراحی در کار نیست و از نظر علمی و پزشکی نیازی به انجام عمل نیست. این موارد بنا به تمایلات و درخواست اشخاص است و افراد گمان می‌کنند با این کار می‌توانند وضعیت شغلی یا ارتباطی‌شان را بهبود بخشند، موفقیت‌های بیشتری به دست بیاورند، زیباتر شوند و روحیه بهتری داشته باشند.

این متخصص تاکید می‌کند: این موضوع مثل سایر کشورهای دیگر، در ایران نیز در بین زنان طرفداران بیشتری دارد به طوری که می‌توان گفت از هر ۱۰ مراجعه کننده، ۹ نفر زن و یک نفر مرد هستند. البته مدتی پیش این روند در مردها افزایش یافته بود که الان دوباره به همان نسبت طبیعی برگشته و از آنجا که اصولا زنها بیشتر به ظاهرشان توجه نشان می‌دهند، همچنان آنها هستند که بیشترین متقاضیان جراحی زیبایی بینی هستند.

دکتر کلانترهرمزی همچنین از آرام‌تر شدن روند جراحی بینی خبر می دهد: در سه چهار سال گذشته شاهد فروکش کردن تب جراحی زیبایی بینی در بین زنان هم هستیم که نشان می‌دهد آگاهی‌رسانی‌ها بیشتر بوده است. الان مشورت‌پذیری مراجعه‌کنندگان بیشتر شده و هنگامی که با مراجعه‌کننده‌ای صحبت کرده و به او می‌گوییم نیازی به عمل جراحی ندارد، از این کار منصرف می‌شود در حالی که در گذشته با اصرارهای بسیار بیشتری روبه‌رو بودیم.

او همچنین از این می‌گوید که بعضی از افراد مراجعه‌کننده به ویژه زنان، خودشان راضی به انجام عمل نیستند و به اصرار دوست، همسر یا سایر اعضای خانواده برای جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند.

دکتر کلانترهرمزی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک جراح، با چنین عمل‌هایی موافق است یا مخالف، تاکید می‌کند: جراحی زیبایی یک رشته علمی مبتنی بر تجربیات و موفقیت‌های فراوانی است که باید در جای خودش مطرح شود. من به طور کلی با هرگونه افراط یا تفریط مخالفم. معتقدم از سویی باید آگاه‌سازی در سطح وسیع‌تری انجام شود تا افراد به دلیل چشم‌وهم‌چشمی یا همسو شدن با هنجارهای جامعه، این عمل را به خودشان تحمیل نکنند و از سوی دیگر معتقدم نباید افرادی را که به هر دلیل فیزیکی یا روحی به چنین عمل‌هایی نیاز دارند محروم و آنها را سرزنش کرد.

دماغ طبیعی من؛ بدن طبیعی من

گفته‌های این متخصص درباره آرام‌تر شدن موج جراحی بینی در ایران، اظهار امیدواری درباره این که می‌توان از این فضای ایجاد شده عبور کرد و مثال ملموس‌تر آن یعنی طراحی صفحه‌ای اعتراضی به نام "دماغ طبیعی من" و استقبال و همراهی زنان در فرستادن عکس‌های بینی طبیعی‌شان به این فراخوان، می‌توانند این امیدواری را ایجاد کنند که زنان ایرانی در حال گذر از التهابی به نام جراحی زیبایی بینی هستند که چندین سال است ایجاد شده و شدت گرفته است.

با این حال نگرانی‌های دیگری مطرحند که از کنار آنها هم نمی‌توان به سادگی گذشت؛ نگرانی از رواج انواع جراحی‌های زیبایی در نقاط دیگر بدن، کاشت‌ها و تزریق‌های گوناگون، انواع و اقسام روش‌های لاغری و رژیم‌های افراطی و ...

اگر کمی جدی‌تر به هر کدام از این موارد که به وفور در اطرافمان تبلیغ می‌شوند نگاه کنیم، می‌بینیم هشدارهایی هستند که گوشزد می‌کنند باید ریشه‌ای‌تر به این مساله نگاه کرد. گوشزد می‌کنند ببینیم فضاهای علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی چرا و چقدر خلوت شده که مطب متخصصان زیبایی اینطور شلوغ‌ شده؟ ببینیم مشکل کجاست و اعتماد به نفس زنان ایرانی کجا گم شده که می‌خواهند آن را در کلینیک‌های جراحی زیبایی پیدا کنند؟

ببینیم چه شده که مقاومت در برابر عمل زیبایی روحیه‌ای قهرمانانه لازم دارد؟ در رسانه‌هایمان، در تلویزیون و سینما، چقدر زنان موفق معرفی می‌شوند که به جای پروتز و لیزر و تیغ جراحی، با نتیجه تلاش‌هایشان احساس رضایت می‌کنند؟ چقدر فرصت‌ برای دیده شدن پیش پای افراد گذاشته می‌شود که توجه افراطی به ظاهرشان نداشته باشند و هویت فردی‌شان را از روش‌های دیگری نشان دهند و تقویت کنند؟ این حرکت‌ها گوشزد می‌کنند که ببینیم باید چکار کرد که در آینده، به جای کمپینی برای دفاع از "بینی طبیعی"، نیاز نباشد به حرکتی اجتماعی برای دفاع از "بدن طبیعی" برسیم؟

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    ما در اين قضيه نيز مثل بقيه امور دنبال افراط و تفريط هستيم. خدا همه ما را به راه راست هدايت كند.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      48 25
      من بچگی دماغم تو تصادف شکست و سالها شکل خیلی بدی داشت، تنفسم مشکل داشت، مسخره میشدم و واقعا روی روحیات و اعتماد بنفسم اثر بدی گذاشت تا 18 سالم شد و عمل کردم و مشکلم حل شد خدا رو شکر. نمیدونم این حرکت ها و مزخرفات رو تو اینترنت علیه جراحی زیبایی کی راه میندازه ولی میدونم ما تو همه چی یا سیاه مطلقیم ییا سفید مطلق.
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      28 8
      چالش قشنگی نیست چون خیلی ها هم هستند که مثل من در اثر سانحه مجبور به جراحی شکستگی بینی و پس از اون جراحی ترمیمی و زیبایی شدند و اگه جراحی نمیکردند چه بسا جون خودشون و زندگی آیندشون با خطر جدی روبرو می شد . در نتیجه این چالش و جو روانی اون برای کسانی مثل من و یا افراد مشابه من که کم هم نیستند با توجه به مراقبتهای اشتباه والدین از کودکان تو ایران ممکنه تو تصمیمشون برای عمل نکردن تاثیر منفی بزاره و زندگیشون نابود کنه . بنده به شخصه به تمام کسانی که مشکل تنفسی دارن یا در اثر سانحه بینیشون از فرم طبیعی خارج شده 100 درصد توصیه میکنم که 100 درصد بینیشون عمل کنن و یک عمر از این تصمیمشون شاد و سرافراز باشن .
    • بی نام A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      17 2
      آقای بی نام دوم ، وضعیت خودتون رو با بقیه مقایسه نکنید . در چنین مواردی جراحی بینی واقعا نیازه . اما کسانی هستند که هیچ مشکلی ندارن ولی فقط برای چشم و هم چشمی دنبال این کارا می رن
    • بی نام A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      11 0
      این که دیگه عمل ترمیمی هست و نه زیبایی
    • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      14 1
      اگر ماهم مثل همه دنیا فقط در مواردی که لازم هست و مشکل حاد و جدی وجود داره دست به اینطور اعمال جراحی می زدیم الان رکورد بیشترین جراحی زیبایی رو نداشتیم . واقعاً جای تاسفه . اتفاقاً خوبه که چشم دیگران یکم باز بشه و بیخود و بی جهت و فقط بخاطر یکم زیباتر شدن اینکارو انجام ندن . دکترای عزیز هم که فقط فکر جیب خودشون هستن و کاری ندارن که اصلاً احتیاجی به جراحی هست یا نه
    • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      15 2
      جراحی در اثر شکستگی لزوما نباید با سربالا کردن بینی همراه باشد ، بلکه در این مورد فقط انحراف و کجی استخوان و ایراداتی از این قبیل رفع می شود.
  • 001 A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    64 5
    بحث های جدید بعد از بحث عربستان. مردم رو در گیر فضای مجازی کردند
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    85 22
    مگه دیگه دماغ دست نخورده هم پیدا میشه؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
      2 0
      دماغ من :
  • بی نام RO ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    من با کسی که بینی اش رو عمل کرده اصلا نمی تونم 5 دقیقه حرف بزنم چون اولین مشکلم اینه کسی که با بینی اش این کار رو میکنه با عقایدش چه میکنه؟ اصلا عقیده ای داره؟ یعنی عقاید من خوب نیست هر چی مد باشه خوبه.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      مزخرفترین نظری که یه نفر میتونه درباره ی عمل بینی بده همین نظره . عزیز من آخه بینی چه ربطی به عقاید داره ؟؟ بینی رو عمل میکنن تا به نظر خودشون زیباتر بشن همینطور که مدل موهارو تغییر میدن و اصلاح میکنن تا زیباتر بشن , مدل لباس و ... . میل به زیبایی طبیعیه , حالا ممکنه یکی از روش نادرست بره سمتش , که انجام کار نادرست برای هر انسانی امری طبیعیه
    • مژگان IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      کار خوبی میکنی شما. اصلا کسی که بینی رو به عقاید ربط میده نباید حرف بزنه در کل
    • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      12 48
      میشه بگی جراجی زیبایی به چی ربط داره؟ به تلقی شما از زیبایی.که این تلقی یک عقیده است.حالا خود خواسته تولید شده یا جامعه تولیدش کرده.خبر منتشر کن تا این خانم متوجه شه ربط عقیده به جراحی زیبایی رو
    • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      24 55
      مژگان خانم ، کامنت رو خیلی سطحی خوندی و خیییلی سطحی تر جواب دادی. اندکی تامل.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      41 9
      مگه عقاید نباید اصلاح بشن؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      42 19
      پس شما با کسی که مرتبه و به خودش و ظاهرش و مدل لباس و مو و ... میرسه هم صحبت نکن چون این رسیدگی برای اینه که ظاهر زیبایی داشته باشه . کلاً با آدمهای ریخت و پاش و کثیف در ارتباط باش
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      27 17
      خداوکیلی کلی با نظرت شادم کردیو خندیدم دمت گرم.خدا شماهارو از کشور ما نگیره که ما سوژه دیگه نداریم واسه چرتو پرت شنیدنو حرص خوردنو خندیدن
    • لیلا A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      9 1
      مشکل اینجاست معیار زیبایی درجامعه ی ایرانی دچار اختلال شده وقتی هنر پیشه ها و مجریان تلویزیون خودمون رو با بینی عمل کرده و ابروی برداشته با مدلهای ترکیه ای با صورت های دست نخورده و اتفاقا بینی های بزرگ چه مرد چه زن مقایسه میکنم فکر میکنم چرا سلیقه ی ایرانی اینطور شده ک مورد تمسخر همه ی دنیا شدیم
  • میلاد IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    69 6
    کار بسیار قشنگی هست که واقعا نیاز به ایجاد همین کمپین هائی شدیدا امروزه تو جامعه ما احساس می شه
  • بی نام RO ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    86 18
    جراحی بینی روی افرادی با اعتماد به نفس پایین تاثیر خیلی مثبتی داره. لااقل از این نظر میشه تایید کرد.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      30 6
      بهتره بگیم اعتماد به نفس کاذب ایجاد میکنه براشون، چون اصل اعتماد به نفس از درون انسان میاد وکسی که بخاطر بینی عمل کردن اعتماد به نفس پیدا کنه فقط یه توهم پوشالی داره. این طرز فکر اشتباهه.
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    97 9
    خیلی هم عالی، من در این کمپین شرکت می کنم. چون به عنوان یک خانم جوان ایرانی اصلا موافق این همه جراحی زیبایی و مخصوصا جراحی بینی نیستم. من از ظاهر طبیعی صورت خودم لذت می برم....بابا آدم تو خیابون دیگه یه دختر یا پسر با صورت طبیعی پیدا نمیکنه...آخه داریم به کجا میریم؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      16 5
      .......ما هم همینطور.
  • آشناس IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    29 3
    این گونه اعمال نشان از ضعف دربرقراری ارتباط وعدم خود باوری واعتماد به نفس است که در اغلب افراد جامعه وجود دارد اکثر افراد جامعه فکر می کنیم هر چه اشخاص زیباتر باشند مورد قبول ودارای ارزش واحترام بیشتری خواهند بود وقضاوت دیگران در مورد آنان بهتر خواهد بود زیبایی خوب وپسندیده ست به شرط آنکه طبیعی وخدادادی باشد نه بادستکاری واعمال جراحی مختلف برروی سروصورت وسایر اعضای بدن ، بسیار چهرهای زیبا وفریبنده بودند که دست به قتل وجنایت وسرقت وتجاوز زدند ونیز کسانی که با چهره ای نه چندان زیبا اما منشاء خیر و خوبی وخدمت به دیگران بودند وجالب استکه استفاده مجریان وهنرپیشگان با بینی های سربالا در سینما وتلویزیون موجب نشر بیش از پیش این اعمال شده است
  • بی نام JP ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    58 18
    فکر کنید من یک صورت ریز داشتم با بینی بلند ک خیلی تو اعتماد به نفس من تاثیر گذاشته بود. ولی بعد این عمل اعتماد به نفسم بسیار بالا رفت و تونستم پیشرفت بسیاری تو زندگیم داشته باشم و الان یک کشور دیگه استاد دانشگاه هستم. اگر از اول تو یه کشور دیگه بودم شاید این مسیله برام مهم نبود ولی تو ایران، حتی دوستامم به روم میاوردن ک بینیت اصلا به صورتت نمیاد و برای من ک دختر هم بودم این مسیله واقعا عذاب بود. به نظرم اگر عملی برای زیبایی لازم هست باید خذا رو شکر کنیم تو دوره ای زندگی میکنیم ک این عمل ها براحتی انجام میشه. ولی مشکل عمل ها و تزریق های غیرضروری افراد زیادی هست. به نظرم یک فعالیت روانشماسانه حرفه ای برای دخترهای داخل ایران لازم هست
    • محمد IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      33 4
      نکته ی قضیه همین جاست. اونی که فقط بینیشو عمل کرده عمل بینی رو موجه میدونه و تزریق و موارد دیگه رو اضافی. اونی که گونه میکاره کاشت گونه رو موجه میدونه و بقیه کارها رو اضافی و الی آخر. در کل دست زدن به چهره ی طبیعی هرکسی یک تصمیم شخصیه. اگه فرهنگ جامعه بالابره هم این عمل ها قطع نمیشه فقط شاید کمتر بشه.
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      27 9
      مشکل شما بینی شما نبوده مشکل شما فکر شما بوده.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    17 7
    الان دقیقا ما کجا داریم میریم؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    31 3
    هیچ گروهی به اندازه ایرانی بحث چالش های عکس ... رو به سخره نگرفته ما شور همه چیز رو در اوردیم یک شخص گفت چالش سطل آب یخ، بعد دنبال اش: چالش صورت بدون آرایش چالش عکس با مادران چالش عکس سیاه و سفید چالش دماغ طبیعی من چالش بعدی چیه؟ ا
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    42 6
    چرا زنان ایرانی الان که پسرای دماغ عملی بیشترند
  • x A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    34 3
    دختر دايي من يه دختر خوشگله وقتي كه شنيدم دماغش رو عمل كرده واقعا شوكه شدم اولين باري هم كه ديدمش بهش گفتم تو واقعا چي تو صورتت ديدي كه اون دماغ رو عمل كردي؟ فقط خنديد و گفت نه لازم بود از اين صفحه حمايت ميكنم چون ديدم آدم هايي رو كه دماغشون به صورتشون مياد. حتي عيبي هم نداره اما تحت تاثير جو موجود دماغشون رو عمل كردن. دختر دايي من شانس باهاش يار بود كه الان يه دماغ بي نقص داره و باز هم خوشگله. ولي خيلي ها هستن كه عمل دماغشون خيلي بد بوده و بارها و بارها ناچار به جراحي شدن.... واقعن ارزشش رو داره؟ ضمن اينكه با عمل مخالف نيستم چون براي بعضي ها اين عمل لازمه و عيب دماغشون بيشتر از اين حرفاست...
    • مهدی A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      19 0
      دقیقا من هم زیباترین دختری را که می‌شناختم دماغش را عمل کرد، الآن خیلی خیلی ببخشید ولی واقعاً شبیه وزغ و قورباغه شده ...
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    13 1
    دختر دايي من يه دختر خوشگله وقتي كه شنيدم دماغش رو عمل كرده واقعا شوكه شدم اولين باري هم كه ديدمش بهش گفتم تو واقعا چي تو صورتت ديدي كه اون دماغ رو عمل كردي؟ فقط خنديد و گفت نه لازم بود از اين صفحه حمايت ميكنم چون ديدم آدم هايي رو كه دماغشون به صورتشون مياد. حتي عيبي هم نداره اما تحت تاثير جو موجود دماغشون رو عمل كردن. دختر دايي من شانس باهاش يار بود كه الان يه دماغ بي نقص داره و باز هم خوشگله. ولي خيلي ها هستن كه عمل دماغشون خيلي بد بوده و بارها و بارها ناچار به جراحي شدن.... واقعن ارزشش رو داره؟ ضمن اينكه با عمل مخالف نيستم چون براي بعضي ها اين عمل لازمه و عيب دماغشون بيشتر از اين حرفاست...
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    25 2
    به نظر من آدم باید شانس داشته باشه حالا من که بینی قشنگی دارم و همه میگن خوشبحالت طبیعی زیباست چه گلی به سرزدم؟؟ شانس نداشته باشی هیچ نداری
  • پ A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    13 6
    خوشم میاد همه با هم درگیرید ... ایول ایول
    • میم US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      16 11
      حداقل ما با هم درگیریم. تو که با خودت درگیری
  • جراح زیبایی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    8 7
    این عکسی که گذاشتید بینی طبیعی نبوده وعمل شده است
  • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    13 1
    عمل زیبایی بینی هم مثل هر پدیده دیگه ای می تونه خوب باشه یا بد. اگه واقعا کسی مشکل تنفسی داشته باشه و یا بینی اش آنقدر بدترکیبه که واقعا چهرش رو خراب کرده ، خب عمل بینی چه اشکالی می تونه داشته باشه؟ولی اگر تنها به علت مدگرایی و توجه بیش از حد به مساله ظاهر باشه ، با توجه به مشکلاتی که میتونه برای فرد ایجاد کنه فکر نمی کنم کار عقلانی ای باشه.
  • عابد A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    15 3
    مضحکه خوب معلومه اونی که عمل کرده هرطوری هم که شده میاد نظر میده این کار درستیه چون یه تصمیمی بوده که گرفته انجامش داده و دیگه جسارت اینو نداره بگه "لازمم نبود بینیم رو عمل کنم" قابل توجه کسانی که انتقاد میکنن باید بگم منظور این نیست کسی که مشکل تنفسی داره تصادف کرده یا بینیش ضایعه اضافی داره و درکل بیمار به حساب میاد نباید عمل کنه اتفاقا این فرد حتما باید عمل کنه چون بیمار به حساب میاد ولی موضوع اصلی اینجاس که فرق بین بیمار با غیر بیمار تشخیص داده بشه در ایران 99 درصدشون بیمار نیستن فقط به خاطر مسائل روانی که من اسمشو بیشتر میذارم "هوس" بینیشونو عمل میکنن. هرچند بیش از حد تحت تاثیر مسائل روانی بودن هم نوعی بیماریست که باید پیگیری بشه...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    9 0
    به جای این کارای مسخره به فکر پول درآوردن باشین به فکر آینده خودت باش اینکه چکار کنی بعدا در آسایش و رفاه باشی
  • بی نام GB ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    14 2
    آقام میگفت نشونه مرد دو چیز هست سیبیل و دماغ. از آقام مردتر ندیدم
  • بی نام EU ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    3 6
    من كه عمل كردم
    • نفس A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      2 3
      منم عمل کردم دماغم زشت بود .الان خوب شده اگه دماغم قشنگ بود عمرا عمل میکردم ولی ظاهرش افتضاح بود..
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    2 3
    ادمی که از ظاهرش ناراضیه صورتشو تغییر میده. یعنی کفران نعمت بعدشم که تنگی نفس ومشکلات دیگش تغییر شکل صورت یعنی مشکل روانی
  • m A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    7 2
    این چیزا مشکل شخص نیس مشکل جامعس.....وقتی دخترا ب سمت پسرای ابرو برداشته و پسرا ب سمت دخترای عملی و ب اصطلاح زیبا میرن و یک درصد هم ب عقل و شعور طرف اهمیت نمیدن بایدم این چیزا باشه و برن دماغشون رو عمل کنن