میزان نوشت:آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه علوم انسانی امروز در مغرب زمین دنیوی و سکولار است، گفت: ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم و این درحالیست که برخی از مدعیان روشنفکری در این زمینه تردید کرده‌اند و از ابتدای انقلاب ساز مخالف زدند.

«آیت‌الله صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضائیه و رئیس هیات امنای دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در این دانشگاه که صبح امروز برگزار شد، با تبریک ایام سال جدید تحصیلی و فرارسیدن دو عید بزرگ و ایام ذی‌الحجه اظهار کرد: جا دارد در اینجا یادی از آیت الله مهدوی کنی کنیم که در مسیر ایجاد و گسترش این دانشگاه نقش داشتند و انشاالله خداوند روح ایشان را با ارواح طیبه شهدا محشور بگرداند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بحث پیشرفت دانشگاه راهبردهای 12 گانه‌ای را ابلاغ کردند که هرکدام نیاز به بحث دارد و در هر یک نکته مهمی نهفته است و ما امیدواریم بتوانیم به عنوان خادمین همه دانشجویان و استادان در این مسیر حرکت کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در اینجا قصد دارم آنچه که مرحوم آیت الله مهدی کنی در یک چشم‌انداز ترسیم کردند و در فرمایش مقام معظم رهبری آمده است را برجسته کنم و به عنوان یکی از راهبردها و مسیر اصلی دانشگاه به آن تاکید کنم.

علوم انسانی امروز در مغرب زمین دنیوی و سکولار است

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در مسیر اصلی این دانشگاه مهمترین مسئله، مسئله علوم انسانی است که در عالم امروز نقش برجسته‌ای دارد و از منظر دینی نیز مسئله مهمی است. علوم انسانی امروز در مغرب زمین دنیوی و سکولار است و در اینکه ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم برخی تردید کردند، مخصوصا برخی مدعیان و روشنفکران که از ابتدای انقلاب ساز مخالف زدند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: تز بی‌طرفی علوم از مغرب زمین آمده و چیزی است که سال‌های سال جامعه‌ای که به سمت سکولار می‌رفته آن را وسط میدان آورده است.

وی با بیان اینکه در زمینه علوم انسانی تلاش‌های جامعی را انجام نداده‌ایم و خسارت هایی را نیز دیده‌ایم، گفت: علوم انسانی سکولار را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند با این ادعا که این علوم مثل وحی هستند و نکات ثابت شده‌ای را دارند و متاسفانه در مرحله توجیه خصوصا در علومی مثل جامعه شناسی، روان شناسی و علوم کلامی نتایج عجیبی را به بار می‌آورند.

وی ادامه داد: با این اوصاف فرد مومنی که در دانشگاه کار می‌کند، گویی در 2 دنیای متفاوت مشغول به فعالیت است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه ما نمی‌گوییم در مباحث فیزیک و ریاضی نام‌های الهی مطرح شود، افزود: ما معتقد به چنین مساله‌ای نیستیم؛ اما در بیان علوم انسانی این مساله بسیار مهم و حیاتی است. ما معتقدیم که در بحث‌های فیلسوفانه غربی از کانال‌های مختلفی پیش داوری‌هایی به ساحت علم انجام می‌شود و این در فلسفه علم امری واضح است.

آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از افرادی که نگاه اثبات گرایانه و پوزتیوسیتی به علوم دارند، اظهار کرد: این دیدگاه‌ها قدیمی است و فیلسوفانی مثل هایدگر معتقد بودند که علوم مطلق مربوط به مباحث فیزیک و ریاضی است.

ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم، ادامه داد: به این منظور باید به ماهیت و اهداف علم برگردیم و ببینم که آیا دین در این زمینه‌ها سخنی برای گفتن دارد یا خیر؟ و در بررسی‌ها به این نتیجه می‌‌رسیم که محال است دین در این محورها صحبتی برای گفتن نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین اظهار کرد: در علومی مثل روان شناسی صحبت‌ها و محورهای دین قابل شهود است و این درحالی است که تئوری‌های بنیادی روان شناسی از جمله فروید با توجه به اینکه در ضمیر خود دیدگاه مادی به انسان دارند نگاه و تصویرشان نیز مادی است.

فروید تصور مادی از حقیقت انسان داشت

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به صحبت‌هایی از فروید در خصوص انسان گفت: او در حالی از رویاهای انسان و تصویر محتوایی آن سخن می‌گفت که تمامی بحث‌های علمی اش متاثر از نگاه مادی وی به قضایا بود. او تصور مادی از حقیقت انسان داشت به همین خاطر تمامی تفاسیرش نیز مادی بود.

وی ادامه داد: در علوم انسانی مجبور هستیم، نگاهی به انسان داشته باشیم و می‌بینیم که فروید در این محورها حرفی برای گفتن نداشت.

باید پژوهش‌هایی در ماهیت علوم انسانی و بعد معارف اسلامی انجام دهیم

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به راهکارهایی برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید پژوهش‌هایی در ماهیت علوم انسانی و بعد معارف اسلامی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید کار جهادی در این زمینه را شروع کنیم، تاکید کرد: نمی‌توانیم ادعای علمی را بدون شنیدن و بررسی رد کنیم. سخن خود غربی‌ها را هم باید در بستر علمی و نگاه خودشان بررسی کرد. نمی‌توانیم ساده انگارانه درباره ادعاهای علمی نظر دهیم و به همین منظور باید در باب علوم انسانی تولید علم صورت گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه در ماهیت علم گروهی از متخصصین باید فعالیت کنند، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف باید کار کارشناسی کرده و نتایج بررسی‌های پژوهشی را به جامعه منتقل کنیم.

خروجی فعالیت‌های دانشگاه امام صادق (ع) باید تولید علوم انسانی اسلامی باشد

رئیس هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع) این دانشگاه را مورد توجه مقام معظم رهبری دانست و گفت: این دانشگاه در مسیر تحول علوم انسانی باید گام‌های مهمی را بردارد و امید است خروجی فعالیت‌ها تولید علوم انسانی اسلامی باشد و این دانشگاه به محلی برای رجوع نخبگان تبدیل شود.

وی به یکی از محورهای سخنان مقام معظم رهبری در مورد دانشگاه امام صادق(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: در سخن مقام معظم رهبری تاکید شده بود که این دانشگاه باید افراد و مدیران لایق را برای نظام تربیت کند، برای رسیدن به این هدف باید علم در کنار عمل لحاظ شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: برای اینکه یک مدیر لایق برای نظام باشیم، فقط عالم بودن کافی نیست؛ چرا که این تنها یک رکن اساسی است و رکن دیگر انسان بودن به معنای واقعی کلمه است که راهش توجه به عوالم انسانی است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه اولین رکن مورد پذیرش در دین توحید است، تصریح کرد: باید هر انسانی به این مسئله توجه کند که در زندگی شخصی چه مقدار به حق متعال اعتقاد دارد، حق تعلیم انسان باید در این چارچوب باشد.

هیچ غفلتی بالاتر از این نیست که انسان خالق خود را نادیده بگیرد

وی با بیان اینکه هیچ غفلتی بالاتر از این نیست که انسان خالق خود را نادیده بگیرد، گفت: انس انسان با حق تعالی مسئله‌ای اساسی است و اگر انسان می‌خواهد به سعادت برسید توجه به حق تعالی امری ضروری در رسیدن به این هدف است.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با تاکید بر توجه انسان به عوالم دیگر افزود: وقتی ما می‌گویم «یا خیر مونس و انیس» نباید به این معنا باشد که تنها خود و یا جمع را ببینیم بلکه باید به حق تعالی توجه کنیم و او را غائب ندانیم. به همین منظور باور به عوالم دیگر از جمله این توجهات است.

وی ادامه داد: مرگ برای فنای انسان نیست بلکه باید باور کنیم که ما در مسیر انتقال به یک عالم دیگر هستیم و همان طور که انسان از مادر متولد شده و از دنیای جنینی خارج می‌شود، از این عالم به یک عالم دیگر پس از مرگ نیز منتقل خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما باید باور داشته باشیم که این حیات و زندگی تمام می‌شود و پس از آن یک راه بی پایان در مقابل ما قرار دارد به همین منظور باید به فکر اندوخته‌های خود برای دنیای پس از مرگ باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی به خطبه 183 نهج البلاغه و بند 3 آن که در آن وصیت به تقوا شده اشاره کرد و گفت: خداوند به تقوا وصیت کرده و تقوا چیزی است که خداوند آن را از خلق می‌خواهد، آن خدایی که شما در محضر او هستید نسبت به او تقوا روا دارید و همه وجود شما در دست و قبضه ید اوست.

وی ادامه داد: در این خطبه آمده که شما وسط راه هستید و در سفر از خانه‌ای هستید که خانه شما نیست، بنابر این باید توشه برگیرید و تقوا پیشه کنید.

رئیس دستگاه قضا در پایان دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) را به جهاد علم و عمل توصیه کرد و گفت: در ابتدای سال تحصیلی کمر به فراگیری علم ببندید و با جهاد و زحمت و تلاش علم بیاموزید و با دو بال علم و عمل در مسیر تعالیم الهی قدم بردارید.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459338

برچسب‌ها