روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:به کارگیری تعبیر حق‌الناس در مورد مساله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و تاکید بر فراهم کردن شرایط برای آنهایی که صلاحیت انتخاب شدن را دارند از سوی رهبر انقلاب، تاکیدی بر اجرای قانون و اعلامی مجدد برای التزام دستگاههای مسئول به رعایت حق مردم بود

چرا که کسانی که با ادبیات دینی آشنا هستند می‌دانند این واژه متضمن معنای خاصی است و از اهمیت توجه و رعایت آن حق حکایت دارد، اهتمام ویژه‌ای که شرع مقدس اسلام، پیروان خویش را در حفظ ورعایت آن به روشهای گوناگون ومخصوص به خود برانگیخته است مانند اینکه درغالب موارد تزاحم، حق الناس را بر حق الله مقدم داشته است، تا مردم را به رعایت حقوق یکدیگر وادار و از تعدی و تجاوز باز دارد وبه آنان اعلام کرده است:اگر قصور و تقصیر در قلمرو حقوق خود را هم ببخشد، در قلمرو حق الناس بدون رضایت صاحبان حق نمیبخشد و توجیهات و بهانه‌هایی مانند: ضیق وقت و یا اشتغال به انجام فرایض دیگر مانند نمازدر اول ویا حج و.... را که گاه در مورد حقوق خویش پذیرفته است اما در مورد حقوق مردم به دلیل اهمیت ومخالفت این بخشش با امتنان بدون تبعیض بر بندگان خویش نپذیرفته است.
از آن جمله این دستورات روایتی است که: مردی از امام صادق(ع) پرسید: شخصی بر من حق مالی دارد و به او بدهکارم ولی نمیدانم کجاست، زنده است یا مرده؟ محل زندگی او و وارثی هم برایش سراغ ندارم، چه کنم؟ حضرت فرمود: «به دنبالش بگرد.»(فرد با بهانه نمودن ضیق وقت) عرض کرد: خیلی طول میکشد، آیا از جانب او صدقه بدهم؟ بار دیگر فرمود: «به دنبالش بگرد.» (وسائل الشیعه، ج18، ص362)
ویا در کتب فقهی آمده است:در صورتی که زمان پرداخت بدهی فرا رسیده باشد، و طلبکار طلب خود را مطالبه کند یا به تاخیر آن راضی نباشد، به دلیل اهمیت حق الناس بر حق الله، احتمال تقدم ادای دین برحج وجود دارد. (العروه الوثقی، ج2،437)
با این مقدمه که البته در برابر جایگاه علمی فقیهان و حقوق دانان شورای محترم نگهبان توضیح واضحات بود اما از آنجا که سخنگوی محترم شورای نگهبان در بیان دلایل عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای انتخاباتی ضیق وقت ویا به تعبیر خود ایشان " فرصت کمی که داشتیم" را به عنوان یکی ازتوجیهات ذکر نمودند سوالاتی در اذهان ایجاد نموده است. مستدعی است در صورت وجود فرصت پاسخ دهید.
یکم: شکی نیست به موجب قانون احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به شورای نگهبان سپرده شده است اما آیا این تشخیص و یا احراز صلاحیت دیگران را تکلیف و وظیفه می‌دانید و یا حق خود و یا حق نامزد انتخاباتی و توجیه ضیق وقت در صورتی که حق نامزد انتخاباتی وتکلیف شما باشد چگونه با این بهانه توجیه می‌شود؟
دوم: با توجه به ضیق وقت برای بررسی پرونده داوطلبان در این فرصتی که در اختیار داشتید ملاک انتخاب افرادی که پرونده آنها بررسی گردید چه بود؟ آیا مرجحاتی را دراختیار داشتید و یا به حکم القرعه لکل امر مشکل قرعه زدید؟
سوم: آیا در صورت اعتراض به رد صلاحیت که حق قانونی وشرعی داوطلبان است، وقت برای بررسی شکایات وجود دارد؟
چهارم:اگر جواب سوال سوم منفی است که طبق قاعده و عقل باید منفی باشد چرا فرصت بررسی شکایات محدودتر و عمل بازنگری در پرونده‌ای که اصلا بررسی نشده سخت‌تر است، سخن از وجود حق اعتراض به چه معنی خواهد بود؟؟؟
پنجم: در جایی که رد صلاحیت و یا به تعبیر شما عدم احراز صلاحیت، مستند به جرم و تقصیر داوطلبان نبوده و معلول معضلی به عنوان " ضیق وقت" شما سروران عزیزاست که برخی به دلایل اشتغالات فراوان در ادارات و نهادهای مختلف فرهنگی وعلمی و اقامه جمعه ووعظ وخطابه و تدریس و.... دارید. امری طبیعی است،.پاسخ دهید، چگونه تعارض آن را با حق الناس بودن فرصت انتخاب شدن ومبانی جمهوریت نظام و قانون اساسی وروح آن است مرتفع می‌نمایید؟؟ که در ذیل به برخی از آن موارد اشاره می‌گردد:
الف: حق مردم را در انتخاب داوطلبان از بین می‌برد اما نه به دلیل فقدان فرد صالح بلکه به دلیل نبود وقت کافی برای بررسی صلاحیت فرد احتمالا شایسته‌ای که خود را در معرض قرار داده است.
ب: حق مردم در انتخاب اصلح را از بین می‌برد چرا که‌ای بسا فردی که صلاحیتش بررسی نشده از افراد بررسی شده صالح‌تر بوده باشد.
ج: حق فرد داوطلبی که خود رادر معرض انتخاب شدن و خدمت به جامعه قرار داده است و پرونده او بررسی نگردیده را پایمال نموده است.
د: بی‌هیچ توجیه مستند و معتبری حق جامعه را در بهره بردن از نماینده شایسته از بین می‌برد وکشور را از سرمایه خود محروم می‌نماید.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =