حسین مرعشی می گوید امیدوارم با ورود شورای نگهبان، رییس جمهور و رایزنی با مقام معظم رهبری شاهد اصلاح عملکرد هیات های نظارت در بررسی صلاحیت ها باشیم.

زینب صفری: رییس کارگروه استان های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می گوید "بر اساس اخباری که به ما رسیده هیات های نظارت شورای نگهبان در استان ها در بررسی صلاحیت کاندیداها بعضا خارج از ضوابط قانونی برخورد کرده و شاهد رد صلاحیت و عدم احراز صلاحيت طيف گسترده ای از نامزدها بوده‌ایم." مرعشی در سخنانش تاکید می کند: "در خیلی از حوزه‌های انتخابیه حتی یک نفر از کاندیداهای اصلاح طلب را تایید نکرده اند. "

به گفته این عضو ارشد حزب کارگزاران "این شیوه برخورد در بررسی صلاحیت ها بر خلاف سیاست های کلی نظام و سیاست های رهبری معظم در برگزاری انتخابات باشکوه است". سخنگوي حزب کارگزاران، مدعي شد که هیات‌های نظارت خلاف سیاست های کلی نظام، با تنگ نظری دایره انتخابات را در برخي از حوزه های انتخابیه محدود کرده اند. 
مرعشی البته این را هم گفت که انتظار می رود در فرصت باقی مانده؛ با ورود شورای نگهبان و رییس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و رایزنی با مقام معظم رهبری و حمایت ایشان شاهد برخورد با این نوع عملکرد هیات های نظارت در استان ها باشیم.

گفت و گوی خبرآنلاین با وی را در ادامه می خوانید:

امروز اولین روز اجرای برجام است. چه احساسی دارید از اینکه بالاخره برجام اجرایی شد؟

واقعا باید لغو تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران را به رهبری و رییس جمهور و تیم مذاکره کننده ظریف به طور خاص و آقای صالحی، بزرگمردان سیاست ایران و همه ملت ایران، تبریک بگویم. کار ماندگاری در تاریخ شد و سنگ بزرگی از پیش پای ملت ایران برداشته شد. من امیدوارم مدیران اجرایی ایران در بخش خصوصی و دولتی قدردان این شرایط جدید باشند و خیلی با دقت و سرعت استفاده از این شرایط را برای ساماندهی مجدد به اقتصاد ایران با اولویت دادن به اقتصاد مقاومتی دنبال کنند.

جریان های بخصوصی در این مدت تلاش کردند برجام به نتیجه نرسد. الان که برجام در حال اجرایی شدن است فکر می کنید از این به بعد این گروه ها بر چه حوزه هایی متمرکز خواهند شد؟

در دنیا بیش از همه اسرائیل و دولت های ارتجاعی عربی و همینطور تندروهای جمهوری خواه در آمریکا مخالف برجام بودند و هنوز هم تلاش می کنند از هر فرصتی برای ضربه زدن به این روند استفاده کنند. در داخل هم عده ای که عمدتا برداشت های غلطی از روابط بین الملل دارند با هر نوع گشایشی در زندگی مردم و در کار ایران مخالفند. من هیچ وقت نتوانستم بفهمم این ها چه می گویند و چه می خواهند؟ ما از تحریم استقبال نمی کردیم. ما خودمان که خودمان را تحریم نکردیم. دنیا ما را ظالمانه تحریم کرده بود. خوب وقتی این تحریم ها رفع می شود، این برای ما مثبت است. چرا عده ای از این موضوع ناراحتند؟!

بااین وضع پیش بینی من این است که از این به بعد این گروه هر نوع مسئله کوچکی در رابطه ایران و غرب را بزرگ می کنند. آنها از هر فرصتی استفاده می کنند که به این رابطه لطمه بزنند. از  جمله دیدیم که چه استفاده بسیار نابجایی در مورد سفارت عربستان کردند و از قضا همه عقلا و بزرگان نظام را با این کار رنجاندند و به سیاست های منطقه ای کشور ضربه زدند. اینها در نهادهای مختلفی هم حضور دارند و در یک جای خاص جمع نشده اند. در همه نهادها ممکن است چنین افرادی باشند. فکر می کنم هوشیاری دولت و رسانه ها برای نیفتادن در دام این تندروها و فرار از بازی بچه گانه افراطی ها راهکار مناسبی است. مردم باید مثل قبل پشتیبان دولت و نظام باشند.

آقای مرعشی فکر می کنید با اجرایی شدن برجام تاثیر آن را در انتخابات به عنوان مهم ترین اتفاق پیش روی کشور خواهیم دید؟

همانطور که آقای روحانی هم تاکید کرد و من هم باور دارم، برجام یک پیروزی ملی بود. این حرف درستی است. اما این پیروزی ملی را رییس جمهوری که خردگرا و اهل تعامل، گفت و گو و تعادل بود، توانست به ارمغان بیاورد. حتما این موضوع بر انتخاب مردم، انتخاب نه به معنای جناحی آن بلکه انتخاب مردم به معنای کیفی آن اثر  خواهد گذاشت. به نظر من مردم می توانند از این موضوع این پیام را دریافت کنند که اگر کار را به خردمندان بسپارند، خردمندان با هزینه کم مشکلات را حل می کنند. پیام برجام به انتخاب کنندگان انتخاب افراد خردمند و غیرافراطی است.

روز گذشته شاهد پایان یافتن مهلت بررسی صلاحیت ها در هیات های نظارت شورای نگهبان بودیم. خبرهای رسمی و غیررسمی که تا الان منتشر شده است حکايت از افزایش رد صلاحیت ها در این دوره دارد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

بر اساس اخباری که به ما رسیده هیات های نظارت شورای نگهبان در استان ها در بررسی صلاحیت کاندیداها بی قاعده و خارج از ضوابط قانونی برخورد کردند و ما شاهد رد صلاحیت و عدم احراز گسترده صلاحيت‌ها بودیم. به طوری که در خیلی از حوزه های انتخابیه حتی یک نفر از کاندیداهای ما که متفاوت با دیدگاه های خاص هستند را تایید نکرده اند. این کار از نظر ما کاملا برخلاف سیاست های کلی نظام و سیاست های رهبری معظم انقلاب در برگزاری انتخابات باشکوه است و فکر می کنم حتما با عکس العمل به موقع و به جای مقامات عالی رتبه کشور مواجه می شود. 

ما اصلاح طلبان تا این نقطه از مراحل انتخابات خودمان را خیلی سربلند می بینیم. ما تمام تدابیری که باید برای برگزاری یک انتخابات خوب و به دور از دغدغه برای کشور و نظام، اندیشیده می شد را انجام دادیم. در اولین قدم جمع زیادی از دوستان اطلاح و طلب و طرفدار دولت که صلاحیت کافی برای حضور در انتخابات مجلس را داشتند، برای رعایت بعضی از نقطه نظرات و حساسیت ها در نظام؛ داوطلبانه ثبت نام نکردند تا فضای انتخابات، فضای تعاملی باشد و نه فضای تقابلی. در گام دوم هم چهره های زیادی از اصلاح طلبان با مشی های تعادلی و قابل قبول اعلام آمادگی کردند و ثبت نام کردند.

ما فکر می کردیم و هنوز هم فکر می کنیم که این انتخابات فرصت بسیار مناسب برای تقویت نظام برای بازسازی روابط درونی خانواده انقلاب، خانواده نظام و خانواده خط امام بوده و هست. فکر می کردیم که متناسب با تدابیر مناسبی که اصلاح طلبان اندیشیده بودند دوستان ما در شورای نگهبان هم برای تحقق منویات مقام معظم رهبری از این شرایط بهترین استفاده را می کنند و فرصت رقابت در انتخابات ایجاد می شود. تا اینجا هیات های نظارت از نظر ما خلاف سیاست های کلی نظام عمل کرده اند و بدون توجه به قوانین مصوب و حاکم بر انتخابات با تنگ نظری دایره رقابت را در خیلی از حوزه های انتخابیه بسته اند و در بعضی حوزه ها کاملا محدود کرده اند. 

انتظار ما این است در فرصت باقی مانده با ورود شورای نگهبان و ورود رییس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و رایزنی با مقام معظم رهبری و حمایت ایشان شاهد برخورد با این رويکرد هیات های نظارت در استان ها باشیم. ما اصلاح طلبان اطمینان داریم که مردم با راي خود، افراطیون را پشیمان خواهند کرد.

البته ما به هیچ وجه امید خودمان را از دست نمی دهیم. ما در هر شرایطی در انتخابات نقش آفرینی خواهیم کرد و پیش بینی می کنیم مردم این افراد تنگ نظر را پشیمان خواهند کرد.

غیر از رایزنی ظرفیت دیگری برای اصلاح طلبان وجود دارد که شرایط را تغییر بدهند؟

اعتراضات قانونی هم می توان داشت. اما اعتراضات قانونی در مسیری قرار می گیرد که معلوم نیست چه سرانجامی داشته باشد. اینکه در یک حوزه انتخابیه هر کس که متعلق به جناح اصلاح طلبان و حامیان دولت بوده اند را رد کرده اند و حتی یک نفر را باقی نگذاشته اند نشان دهند رفتار خوبی نیست. ما جز رایزنی و اعتراضات قانونی هیچ ابزار دیگری را برای اصلاح این روند مناسب نمی دانیم. به هیچ وجه امیدمان را هم از دست نمی دهیم. مطمئن هستیم این اقدام نامناسب و افراطی هیات نظارت در استان ها مورد تایید نظام و مقامات عالی رتبه کشور نخواهد بود. مطمئن هستم که بخش زیادی از این تندروی قابل اصلاح و برگشت است.

الان آماری در دست دارید که مشخص کند چند درصد از کاندیداهای اصلاح طلبان رد شده اند؟

فقط می توانم بگویم در بسیاری از حوزه های انتخابیه حتی یک کاندید هم برای اصلاح طلبان باقی نمانده و تایید نشده اند. ولی ما ناامید نمی شویم.

شما در این مدت بر موضوع اعتماد سازی میان اصلاح طلبان و نظام تاکید کرده اید. از طرف دیگر در اظهار نظرهای اصلاح طلبان و افرادی مانند آقای رهامی بر موضوع رایزنی با شورای نگهبان برای بهبود روند بررسی صلاحیت های کاندیداهای اصلاح طلب تاکید می شد. ظاهرا هیچ کدام از این اقدامات نتیجه ای نداشته است. دلیل آن را چه می دانید؟

به اعتقاد من این حرکت هیات های نظارت شورای نگهبان نشان داد که برخي از پیشرفت های سیاسی بین المللی و داخلی کشور عصبانی هستند. 

فکر می کنید با نحیف شدن بدنه اصلاح طلبان در انتخابات، اعتدالگرایان به سمت اصولگرایان معتدل خواهند رفت و موضوع ائتلافشان با اصلاح طلبان منتفی خواهد شد؟

فعلا که با کاندیداهای اعتدال و توسعه و اعتدالگرایان همانند کاندیداهای اصلاح طلب برخوردکرده اند. و در این رابطه هیچ تفاوتی وجود ندارد. اما مطمئن باشید مجموعه اصلاح طلبان و یاران دولت در هیچ شرایطی از هم جدا نخواهند شد. هر تصمیمی که گرفته شود قطعا این تصمیم به طور مشترک گرفته می شود.

ترکیب مجلس آینده را با این شرایط چطور میبنید؟

من مطئمن هستم مجلس خوبی شکل خواهد گرفت. 

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =