شرق نوشت: درست در روزی که قرار بود نتایج اولیه تأییدصلاحیت‌ها در پایان وقت اداری اعلام شود و سخنگوی شورای نگهبان، آماری از میزان و علت ردصلاحیت‌ها ارائه کند، خبرگزاری‌ها از استعفای او خبر دادند.

اگرچه خبرگزاری‌ها دقایقی بعد به نقل از روابط‌ عمومی شورای نگهبان نوشت که آیت‌الله جنتی با این استعفا موافقت نکرده است. بااین‌حال، نجات‌الله ابراهیمیان، دانش‌آموخته حقوق از فرانسه که یک‌بار پیش از این، در تیرماه، با این سمت خداحافظی کرده بود، دیروز گفت: «امروز استعفای خود را تقدیم آیت‌الله جنتی کردم و دیگر بنده سخنگوی شورای نگهبان نیستم. درباره پذیرفته‌شدن یا نشدن چیزی نشنیده‌ام». درباره علت استعفایش هم گفت«وقت مناسبی نیست که دلیل استعفای خود را بیان کنم. این مسائل جزء مسائل حاشیه‌ای است؛ اکنون زمان انتخابات است و روز پرداختن به مسائل این‌چنینی نیست». خبر غیرمترقبه استعفای ابراهیمیان درحالی بود که خبرنگاران امسال انتظار داشتند تصمیمات جدید شورای نگهبان را بعد از انتخابات، از زبان سخنگو بشنوند؛ تصمیمی مانند اعلام فهرستی از دلایل ردصلاحیت‌ها برای نخستین‌بار. نجات‌الله ابراهیمیان هفته گذشته گفته بود: «امسال قصد داریم آمار تفصیلی از علت احرازنشدن صلاحیت‌ها ارائه دهیم تا مشخص شود چه تعدادی فقط به خاطر التزام عملی‌نداشتن به قانون اساسی و نظام و ولایت فقیه، صلاحیتشان احراز نمی‌شود».

اما مشخص است که سخنگو روزهای عجیب‌و‌شلوغی داشته است. یک شایعه یا خبر ساده کافی بود تا خبرنگاران دست از سر ابراهیمیان برندارند. از ماجرای امتحان‌دادن و ندادن سیدحسن خمینی در آزمون خبرگان تا نحوه احراز صلاحیت‌ها و عملکرد هیأت‌های اجرائی و... . در آخرین نشست خبری هم سؤالی که مدام از سوی خبرنگاران مطرح می‌شد و سخنگو مجبور شد چندباره به آن پاسخ بدهد همین بحث آزمون خبرگان بود. خبرنگاران از ابراهیمیان سؤال می‌کردند که چرا آنچه در اطلاعیه مربوط به آزمون ذکر شده با آنچه بعدا از زبان برخی اعضا گفته شده، متفاوت است.

خودش بارها تذکر داده بود که مواضع رسمی شورای نگهبان را سخنگوی آن اعلام می‌کند، اما این روزها او تنها سخنگوی شورا نبود. مواضع شورا را هم می‌شد از زبان سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شنید تا دیگر اعضا. مثلا ره‌پیک دیروز به خبرگزاری صداوسیما گفت: «تا ساعت ٢٤ نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس اعلام می‌شود». این درحالی است که دو روز قبل گفته بود بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان وقت اداری ٢٦ دی به اتمام می‌رسد و دلایل ردصلاحیت‌شدگان به طور مستند به آنها اعلام خواهد شد. او درباره نسبت و درصد کسانی که تأیید یا ردصلاحیت شدند هم گفته بود: «درحال‌حاضر نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه کنیم، چراکه در اثنای کار هستیم و باید جمع‌بندی صورت بگیرد».

به نظر می‌رسد نجات‌الله ابراهیمیان مسیر سختی را در جایگاه سخنگویی، به‌ویژه در روزهای اخیر تجربه کرده است. برای شنیدن این مسیر و دلایلش باید کمی صبر کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    15 1
    احتمالاً حقی ناحق شده.
  • انسانیت IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    10 1
    خود را عاقبت به خیر کرد