کتابی که یک ایرانی دربارۀ رابطه ایران و آمریکا نوشته و سیاستمداران و سناتورهای آمریکایی خواندنش را توصیه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب "ایران و آمریکا، گذشتۀ شکست خورده و مسیر آشتی" نوشته سید حسین موسویان، دیپلمات سابق وزارت خارجه، عضو تیم پیشین مذاکره کنندۀ هسته‌ای و سفیر پیشین ایران در آلمان منتشر شد.  

این کتاب جذاب و خواندنی از سید حسین موسویان که به زبان انگلیسی در ایالات متحده آمریکا نیز منتشر شده، خوانندگان زیادی را در این کشور جذب کرده و اتفاقاً فروش خوبی هم داشته است. هانا هس، یک آمریکایی که این کتاب را خوانده درباره این اثر می‌گوید:

«این کتاب ترکیبی است از خاطره، تحلیل و جزئیات هرگز گفته‌نشده‌ای که مانع برقراری روابط ایران و امریکا شده‌اند. کتابی از سفیر سابق ایران در آلمان و سخنگوی سابق تیم مذاکرات هسته‌ای که توجه سناتورهای امریکایی را به خود جلب کرده است؛ حتی حد فاصل رأی‌گیری برای بودجه سالانه، می‌توانستید این کتاب را روی میز سناتورها ببینید. الیزابت وارن،‌ سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست، کریس کونز سناتور ایالت دلور، و شرود براون سناتور ایالت اوهایو از جمله کسانی هستند که این کتاب را در صحن سنا خوانده و به همکاران خود توصیه کرده‌اند که برای اطلاع از رویکرد ایرانی‌ها به رابطه با امریکا، حتماً آن را بخوانند».

جیم اسلتری، عضو سابق کنگره از ایالت کانزاس نیز دربارۀ کتاب موسویان می‌گوید: «قویاً به همکاران سابق خود در کنگره توصیه می‌کنم این کتاب تأثیرگذار را بخوانند تا دریابند نگاه ایرانی‌ها به روابط با امریکا چگونه است؟»

جیم والش، یک سفیر آمریکایی و پژوهشگر در دانشگاه MIT آمریکا نیز دربارۀ کتاب ایران- آمریکا می‌گوید:

«خواندن کتاب موسویان برای درک مشکلات موجود در روابط ایران و امریکا ضروری و لازم است. به‌ندرت می‌توان کسی را یافت که رویکردهای متفاوت دو طرف به مسائل جهانی را تا این اندازه دقیق توضیح داده باشد».

ولی‌رضا نصر، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه مقیم آمریکا نیز می‌گوید: «خواندن این کتاب برای همه آنهایی که علاقه‌مند روابط ایران و امریکا و آینده سیاست خارجی امریکا هستند، ضرورت دارد».

توماس پیکرینگ؛ سفیر سابق امریکا در روسیه و هند و نمایندة امریکا در سازمان ملل و دارندة عالی‌ترین نشان تاریخ سیاست امریکا که به تازگی تجربه یک مناظره در یکی از موسسات استراتژیک آمریکا با موسویان را داشته، درباره موسویان و کتابش می‌گوید:

"حسین موسویان دوست بسیار خوبی است. او در این کتاب نظریات و ارزیابی‌های قابل تأملی را گرد آورده است. نظریات و ارزیابی‌هایی که ممکن است با تمام آن موافق نباشیم. من حدود چهار سال پیش یا بیشتر او را در جریان بحث جذابی ملاقات کردم که به شکل مفصل آن را در این کتاب آورده است؛ یعنی، حادثة برج‌های خبر در عربستان سعودی. ما بارها همدیگر را به مناسبت‌های مختلف در دانشگاه پرینستون ملاقات و بعدها نیز در جلسات کنفرانس‌ها و پلتفرم‌ها به اتفاق هم شرکت کرده‌ایم.
رابطة ایران و امریکا در دهة گذشته احتمالاً به مرکز مهم‌ترین دغدغه‌های روابط خارجی هر دو کشور تبدیل شده است. 34 سال قهر به عنوان مشخصة اصلی رابطه، آن را به رابطه‌ای همراه با بی‌اعتمادی و سوءتفاهم تبدیل کرده است. هر دو کشور نقش خاص خود را در مسائل بین‌المللی بازی می‌کنند.

ایران یک قدرت اصلی منطقه‌ای، تولیدکنندة مهم نفت، دولتی مسلمان و قدرت مهم اسلامی در منطقه‌ای است که اسلام شیعی نقش برتری در آن دارد. آینده خاورمیانه بسیار به ایران و نقش این کشور وابسته است؛ همان‌‌گونه که به مصر، عربستان سعودی و اسرائیل نیز ارتباط دارد.
ایالات متحده قدرتی جهانی است. موقعیت امنیتی، قدرت اقتصادی و اتکای سنتی به اندیشه‌ها و اصولی که از سال 1776 راهنمای عمل این کشور بوده است، همگی منبع نفوذ منطقه‌ای و جهانی او هستند. هر دو طرف همراه دیگران، نقش حیاتی در آینده خاورمیانه بازی خواهند کرد.
این کتاب در پی نشان‌دادن و برجسته‌کردن دلایلی است که در بالا اشاره شد تا بگوید چگونه و چرا روابط به این نقطه رسیده است."

بخش‌هایی از مقدمه نویسنده را می‌خوانید:

"روابط سیاسی ایران و امریکا، بعد از انقلاب اسلامی 1357 از پیچیده‌ترین نوع روابط سیاسی تاریخ حکومت‌هاست. امریکا و ایران خصمانه‌ترین روابط تاریخ معاصر را تجربه کرده‌اند. خسارت‌های واردة این تقابل و دشمنی به دو ملت و دو کشور قابل محاسبه نیست.
از دیدگاه من، همة رؤسای جمهور و وزرای خارجه ایران و امریکا بعد از انقلاب اسلامی برای شکستن این بن‌بست تلاش کرده، اما شکست خورده‌اند. ابعاد بی‌اعتمادی، تصویر و تصورات اشتباه، محاسبات غلط و درک‌نکردن صحیح، متقابل و فوق‌العاده وسیع و عمیق است.
به‌جرئت می‌توانم بگویم هیچ رابطه‌ای به اندازة روابط ایران و امریکا دشمن خارجی نداشته و ندارد. اضافه کنم که هیچ رابطه‌ای هم در داخل هر دو کشور با این حجم از مخالفت مواجه نبوده و نیست".

این کتاب 500 صفحه‌ای توسط انتشارات تیسا منتشر شده و قیمت آن 40 هزار تومان است و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد. کتاب علاوه بر داشتن درصدی از تخفیف در نمایشگاه، امکان خرید اینترنتی از طریق سایت انتشارات را نیز دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =