تحلیل فعالان بخش خصوصی از اثرات توافق هسته ای/ گره ها باز می شود

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند رسیدن به توافق نهایی مساوی رشد اقتصادی، افزایش تولید، آرامش بازار و کاهش قیمت ها در بازارهایی مانند دلار باشد.

 

بهاره چراغی:«درحالی دور جدید مذاکرات ایران با 5+1 در مسقط پایتخت عمان آغاز شده است که احتمال رسیدن به توافقات موجی از شور و شوق و امیدواری در میان فعالان اقتصادی کشور به وجود آورده است. فعالانی که برای آن ها رسیدن به توافق نهایی می تواند به معنی گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین المللی و کاهش و حتی برداشته شدن بخشی از تحریم های اقتصادی و بانکی باشد. تحریم هایی که در سال های گذشته تاثیرات بسیار زیادی بر بازارهای اقتصادی کشور از جمله ارز و طلا داشته و باعث افزایش 3 برابر قیمت ارزهای خارجی همچون دلار شده است.

در صورتي که مسير مذاکرات به سمت دستيابي به توافق هسته اي نهايي حرکت کند، فعالان اقتصادي مي توانند با اميد بيشتري به آينده اقتصاد و سياسي کشور چشم بدوزند. در صورت رفع تحريم ها افق هاي تازه اي پيش روي اقتصاد کشور قرار مي گيرد. براين اساس ميزان تجارت خارجي کشور نيز به شکل قابل توجهي افزايش مي يابد.

این در حالی است که با شروع کار دولت یازدهم از 14 ماه پیش باردیگر ثبات به بازارهای کشور بازگشت و شخص رئیس جمهور و مسئولان وزارت امورخارجه گسترش روابط بین المللی و حل ماجرای هسته ای را در اولویت کاری دولت قرار دادند و از همین رو مذاکرات فشرده با 5+1 شروع شد. مذاکراتی که سال پیش توافق اولیه در مورد آن به امضا رسید و حالا کشورهای 5+1 و ایران به دنبال رسیدن به توافق نهایی هستند.

مهدی پورقاضی، عضو و نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن در خصوص آثار مثبت توافقات هسته ای بر این باور است که اثر روانی توافقات،کاهش قیمت ارز خواهد بود . پورقاضی در ادامه به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:«توافقات هسته ای اگر به خوبی انجام شود پول ملی ما تقویت می شود و همین موضوع باعث می شود که روحیه همکاری و کار کردن بین فعالان اقتصادی بیشتر شود.»

وی در ادامه افزود:« قطعا شرایط کار رونق خواهد گرفت و سرمایه گذاران خارجی رغبت و میل بیشتری برای ورود به اقتصاد کشور خواهند داشت از سوی دیگر قیمت تمام شده کالاها به دلیل اینکه تولید کنندگان می توانند مواد اولیه شان را به راحتی تهیه کنند با کاهش روبه رو خواهد شد.»

عضو و نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن خاطر نشان کرد:« یکی دیگر از مباحثی که در کنار توافقات مثبت شکل خواهد گرفت موضوع رقابت پذیری است. رقابت پذیری بیشتر خواهد شد و رقابت بین تولید کنندگان خارجی و داخلی به وجود خواهد آمد.»

وی با اشاره به تناقضاتی که ممکن است به وجود آید گفت:« شاید تولید در تناقض گیر کند و به دلیل اینکه تولیدکنندگان خارجی که شرایط همکاری برایشان فراهم شده است رقیبی جدی برای تولیدکنندگان داخلی شوند و همین امر ممکن است که باعث ورشکستگی بعضی از بنگاه های تولیدی کشور شود اما این نکته را نباید فراموش کرد که صنایعی که در فاز رقابت بوده اند قطعا بسیار قوی تر خواهند شد.

همچنین عوض محمد پارسا، فعال اقتصادی درخصوص توافقات هسته ای و آثار آن بر فعالیت های اقتصادی در کشور به خبرآنلاین گفت:«بزرگترین اثری که توافقات هسته ای می تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد این است که تحریم های بانکی برداشته شود زیرا بسیاری از مبادلات آسان تر صورت خواهد گرفت.»

وی در ادامه افزود:« بخش صنعت فعال خواهد شد زیرا همانند گذشته می توانند با اعتبارات اسنادی کار کنند. از دیدگاه من اگر تحریم های نفتی به قوت خود باقی بمانند باز هم مهم نیست اما مشکلات بانکی می تواند سهم زییادی از مشکلات را حل کند و بخش عمده آن در صنعت و تجارت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

این فعال اقتصادی در ادامه اظهار کرد:«لغو تحریم ها در بازار ارز کشور نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت. اما ما نیازی به تاثیرات آنی که اتفاق بیفتد، نداریم. در شرایط فعلی و در دراز مدت قیمت ارز کشور باید واقعی شودکه تولیدات داخلی ما در مقابل تولیدات خارجی که به راحتی در کشور جا باز کرده اند با مشکل روبه رو نشوند.»

وی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان داخلی گفت:« در چند سال اخیر کشور با تورم شدیدی رو به رو بوده است، تولید کننده داخلی باید این شرایط را تحمل می کرد اما تولیدکننده خارجی با یارانه که خودمان به آنها می دهیم به هیچ عنوان فشاری را متحمل نشده است.»

پارسا در ادامه افزود:«شاید بتوان گفت که با دستان خود به نوعی تیشه به ریشه تولیدکنندگان داخلی زده ایم و در جهت مثبت برای تولید کنندگان خارجی کار کرده ایم.»

به اعتقاد کارشناسان رسیدن به توافق نهایی بین ایران و 5+1 درباره برنامه هسته ای ایران می تواند به گسترش چشم گیر روابط اقتصاد ایران با کشورهای دیگر منجر شود. همچنین برداشته شدن بسیاری از تحریم های اقتصادی کنونی مانند تحریم های بیمه، بانک،نفت و... زمینه های دستیابی به رشد اقتصادی 3 درصدی را نیز فراهم می کند. و همزمان این توافقات می تواند مسیر را برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار ایران هموار کند. کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند رسیدن به توافق نهایی مساوی رشد اقتصادی، افزایش تولید، آرامش بازار و کاهش قیمت ها در بازارهای مانند دلار باشد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    1 0
    مدیرات و دستگاه قدیمی و تفکر دلالی و غیر ملی که تیشه به ریش همه چیز زده.....نه بالا بودن ارزش پول ملی
  • امیر A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 3
    چرا نباید مواد اوالیه را خودمان تولید کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    2 1
    بزک نمیر بهار میاد کومبوزه با خیار میاد