رافائل بخواب که ما بیداریم!

شاید هیچ کشتی غرق شده‌ای در بوشهر به اندازه‌ی رافائل شهرت و محبوبیت نداشته باشد؛ آن هم در شرایطی که بیش از 30 سال از غرق آن می‌گذرد! چرا؟ و حتی مهم‌تر از این چرا آن است که هیچیک از دوستداران محیط زیست و آبزیان بوشهر دوست ندارند رافائل اینک از آب به درآمده یا مجدداً لاشه‌اش جا به جا شود! چرا؟ یادداشت پیش رو به تحلیل این چرا می‌پردازد ...

    هفته‌ی گذشته وقتی که برای شرکت در دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس راهی بوشهر شده بودم، فرصتی دست داد تا با نمایندگانی از سمن‌های محیط زیستی (سازمان‌های مردم‌نهاد) استان هم گفتگو کنم. یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های این فعالان محیط زیستی، عدم جابجایی پیکر غرق شده کشتی غول‌پیکر رافائل بود که ظاهراً هم‌اکنون در ژرفای 7 متری آب‌های ساحلی بوشهر ، جایی که فقط دو کیلومتر با نیروگاه اتمی این شهر فاصله دارد ، آرمیده است.

کشتی رافائل در ساحل منهتن نیویورک

    اینکه چرا می‌خواهند رافائل را پس از سه دهه از آب بیرون بکشند، برمی‌گردد به ارزش سازه‌های فلزی آن که به گفته‌ی دکتر پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تا 15 میلیارد تومان می‌ارزد؛ یعنی دست‌کم پنج برابر هزینه‌ای که باید برای بالاکشیدن کشتی و قطعه قطعه کردن لاشه‌ی آن پرداخت شود. امّا جالب‌تر، دلایل مخالفت دوستداران محیط زیست منطقه با این اقدام است. چرا که ایشان بر این باورند: اینک ساختار کشتی 276 متری رافائل در زیر آب، تبدیل به یک آشیان امن و مناسب بوم‌شناختی برای جانداران خلیج فارس شده و علاوه بر میلیون‌ها ماهی، گیاهان آبزی فراوانی هم در آن رشد و نمو کرده و چهره‌ای متفاوت، رازآلود و یگانه به آن بخشیده‌اند؛ به نحوی که خود تبدیل به یکی از جلوه‌ها و جذابیت‌های بوم‌گردی (اکوتوریسم) زیر آب برای غواصان علاقه‌مند شده و می‌تواند علاوه بر این، برای دانشمندان و پژوهشگران شیلات و محیط زیست دریایی از این منظر هم حایز اهمیت و ارزش باشد. مهم‌تر آن که وجود این لاشه‌ی غول پیکر در زیرآب، اجازه نمی‌دهد تا صیادان سودجو با استفاده از روشی غیرقانونی و مهلک به نام ترال ، تمامی اندوخته‌ی جانوری و گیاهی کف بستر خلیج فارس در این ناحیه را جارو زده و از میان بردارند.

لاشه‌ی غرق شده رافائل در سواحل بوشهر (عکس از رامتین بالف)

    در نتیجه چنین انگیزه‌هایی سبب شده تا دوستداران محیط زیست، در هنگام بازدید پروین فرشچی از او بخواهند تا نظر معصومه ابتکار را به این موضوع جلب کرده و اجازه ندهد تا بوم‌سازگان (اکوسیستم) آسیب‌دیده‌ی خلیج فارس بیش از این آسیب بیند.
    نگارنده هم طی گفتگویی که با سردار فتح‌الله جمیری، فرمانده سپاه بوشهر داشت، مراتب نگرانی دوستداران محیط زیست بوشهر را به نامبرده منتقل کرد و وی قول داد تا از قدرت خویش استفاده کرده و اجازه ندهد تا این اتفاق رخ دهد. حتی ایشان گفت: با دوستان و همکارانش در نیروی دریایی ارتش (ارگانی که ظاهراً مالک کشتی بوده و می‌خواهد لاشه‌ی فلزی آن را از آب درآورده و بفروشد) گفتگو کرده و آنها را مجاب سازد تا از این اقدام صرفنظر کنند.

لاشه‌ی غرق شده رافائل در سواحل بوشهر (عکس از رامتین بالف)

    خلاصه اینکه قصه‌ی غم‌انگیز کشتی مجلل و اشرافی رافائل که زمانی در دهه‌ی شصت میلادی به عروس مدیترانه و اقیانوس اطلس مشهور بود و در کنار برج‌های دوقلوی منهتن طنازی می‌کرد، اینک همچنان در بوشهر داغ است و نه‌تنها عکس‌ها و پوسترهای بزرگش بر سردر برخی از هتل‌ها و رستوران‌های شهر می‌درخشد، بلکه هنوز مردم این شهر از خرید عجیب دومیلیون دلاری محمدرضا شاه پهلوی در بهار 1356 شمسی یاد می‌کنند که به چه نیت آن کشتی عظیم را از ایتالیایی‌ها خرید و آنگاه حتی یکبار هم از آن استفاده نکرد!
    در واقع سال‌های پایانی حکومت وی در ایران، پر بود از اشتباهات تاریخی مردی مغرور که گمان می‌کرد قدرتمندتر و محبوب‌تر از او در منطقه وجود ندارد. به ویژه وقتی که آن سخن مشهورش در آرامگاه پاسارگاد را بر زبان راند و در اوج غرور گفت: کوروش بخواب که ما بیداریم. اما چندی بعد ناچار شد در پرده‌ی تلویزیون اعتراف کند که چندان هم بیدار نبوده و پیام انقلاب مردم ایران را بسیار دیر شنیده است!
    اینبار اما امیدوارم دوستداران آبزیان خلیج فارس، بیدار و هشیار بمانند و اجازه ندهند به هیچ بهانه‌ای پیکر آرمیده در خواب رافائل جابجا شده و تن زخمی خلیج فارس از این جراحت تازه، بیش از پیش آسیب ببیند.

سردار فتح الله جمیری؛ فرمانده سپاه بوشهر که با دوستداران محیط زیست همراه است

    پسین گفتار:

    می‌گویند هنگامی که رافائل برای آخرین بار بندر جنووآ ایتالیا را به سمت ایران ترک می‌کرد، مردم ایتالیا با اشک این منظره را تماشا کرده و از دولت خویش ناخشنود بودند که چرا توان نگهداری از این غول زیبای دریایی را ندارد. سرنوشت تلخ رافائل، گویی پاسخی است به آن آه مردم زادگاهش! چرا که در ایران هم هرگز از این کشتی استفاده نشد و سرانجام هم مورد اصابت موشک‌های هواپیماهای عراقی قرار گرفته و غرق گردید ... منتها شاید لاشه‌ی مغروق و آرام گرفته‌ی رافائل بتواند بیشتر و بهتر از آن روزها که عروس مدیترانه بود، دل زیستمندان دریایی را بدست آورده و سبب آمرزش روح سازندگانش شود! نه؟

تومار دوستداران محیط زیست بوشهر که مخالف بیرون آوردن رافائل از زیر آب هستند

    نکته‌ی دوم این است که نگاه سودجویانه‌ی امروز به رافائل بی‌شباهت به وضعیت محیط زیست ایران نیست! همه می‌خواهند تا او را به یغما برده و به اصطلاح از این نمد، کلاهی برای خود به چنگ آورند و انگار هیچکس به آینده‌ای که در آن رافائل ( بخوان: طبیعت) نیست، نمی‌اندیشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم مهدوی IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    149 5
    من هم آرزو می‌کنم که پیکر رافائل تا ابد به آرامستانی برای آبزیان زیبای خلیج فارس بدل شده و جابه جا نشود. ممنون از این یادداشت روشنگرانه و زیبا.
    • شين A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      58 2
      كشتي رافائل چه سرنوشت متاثر كننده اي داشت ؛‌ اميدوارم آن آه ِ‌مردم ايتاليا در پشت سرش و توانمدي محيط زيستي ها ؛‌ زيستمندان آبي و رافائل ِ‌مهربان را نجات دهد .
  • حمیدی از اصفهان IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    88 4
    عالی بود. آفرین به طرفداران محیط زیست در بوشهر ...
  • كرامتي A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    57 1
    به همين سبب است كه اهميت اقتصاد سبز مي بايست بيش از پيش آشكار شود
  • بندری A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    38 62
    2میلیون دلار خریداری شده حالا لاشش میخوان 5میلیون دلار بفروشن!!!!سال‌های پایانی حکومت وی در ایران، پر بود از اشتباهات تاریخی مردی مغرور
    • علی A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      57 3
      دولت ایتالیا این کشتی را به همراه میکل آنژ به خاطر بی پولی به پایین ترین قیمت به ایران می فروشد و ارزش رافائل هم همان موقع بیش از دو میلیون دلار بوده است
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    31 24
    غروری که به یک ملت مربوط شود و باعث حفظ منافع ملی از جمله میراث فرهنگی( پاسارگاد.. ) گردد نه تنها بد نیست بلکه ضروری است لطفاً غرور ملی مردم ایران را بیش از این خدشه دار نکنید و گزارش خوبتان را خراب نکنید.
    • مرتضی IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      25 8
      هر زمان که پای غرور و تعصب به میان آمده است، درایت و خردمندی پای به فرار نهاده و حاصلش بدبختی و مرگ و جنگ بوده است. مثال بارزش غرور و تعصب کور دیکتاتور خونریز عراق، صدام حسین است. ممنون از خبرآن لاین برای انتشار این یادداشت خوب.
    • بی نام FI ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      13 2
      حرف دل منو زدی ,اصلا این تیکه هیچ ربطی به این گزارش نداشت ...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    16 10
    بیخیال این حرفها صاحب مال کیه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    28 14
    حالا که ما غرور هم نداریم آیا توانسته ایم میراث فرهنگی خود را حفظ کنیم، بیشتر دقت کنید. غرور فی نفسه چیز بدی نیست اگر رئیس جمهور یا یک دولت در چارچوب وظایفش از آن در راستای ارتقائ اعتماد به نفس و عزت نفس ملتش استفاده کند بسیار بجا است و احساس غرور ملی را در مردم ایجاد می کند، فروتنی کردیم وحالا کشورهای همسایه درحال غصب میراث فرهنگی ایران هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    13 0
    ((نکته‌ی دوم این است که نگاه سودجویانه‌ی امروز به رافائل بی‌شباهت به وضعیت محیط زیست ایران نیست! همه می‌خواهند تا او را به یغما برده و به اصطلاح از این نمد، کلاهی برای خود به چنگ آورند)).....مثل بقیه چیزها!!!!!!
  • كاظم IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    10 33
    آنها و اينها بايد بدانند كه امت هرگز از ستيز با غرب و امريكا كوتاه نيامده و نهضت مقاومت و جهاد دشمني با امريكا را تا ابدالدهر ادامه مي دهد
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      21 10
      تو دیگه چی میگی؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
      11 1
      چه ربطی داشت؟ساندیس گرفتی؟
  • shahin IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    7 16
    بیخیال سبد کالا بگیرید حالشو ببرید
  • حمید A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    15 0
    من که بوشهری هستم میگم واقعا خیلی نامردیه که بخوان رافائل رو در بیارن... حتی همین کسانیکه نگاه سودجویانه به این زیستگاه با ارزش دارند اگه کمی فکرشون رو بکار بیاندازند میتونن با راه اندازی تورهای غواصی و اکو توریسم خوب (که با توجه به نادر بودن چنین مکانی در کشور ما و حتی در سطح دنیا میتونه خواهان بسیاری داشته باشه)، به سود دهی بسیار بیشتر در بلند مدت برسند.... با خارج کردن این لاشه بجز ضربه زدن به آبزیان خلیج فارس که با صیدهای غیر اصولی و غیر مجاز هر روز بیشتر در معرض نابودی هستند، چیزی نصیب مردم نخواهد شد و فقط ممکنه عده ای سودجو به خوسته شون برسند (انشاالله که نرسند!)
  • روزبه A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    19 2
    من بوشهری هستم. رافائل برای مردم بوشهر تقریباَ به یک نماد شهری تبدیل شده. مثلا اسم مغازه هاشون رو رافائل میگذارن و یا در ادبیات شعری و داستانهاشون اشاراتی بهش میکنن. متاسفانه عادت کردیم خیلی چیزها رو مادی ببینیم.
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      4 30
      آخه يه تيكه آهن پاره ديگه ادبيات و كلاسيكش چيه ؟
    • بی نام EU ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      0 0
      منم بوشهری ام خیلی ها اطلاعاتی از این کشتی دارند مثل ایتالیایی بودن و غرق شدن تو زمان جنگ ولی خدایی کجا تو ادبیات و شعر و داستان مردم جا داره؟
  • A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    15 0
    آفرين به طرفداران محيط زيست در بوشهر
  • سيمين GB ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    10 0
    لذت بردم از اين نوشته! زنده باد درويش عزيز!
  • مجله اینترنتی لیموترش A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    5 0
    3 بار از کشتی رافائل دیدن کردم... 2 بار پیش از انقلاب و یک بار پس از آن... زیباییش وصف نشدنی بود... پس از غرق شدنش خیلی ناراحت شدم... الان که این مطلب را خواندم حس نوستالژیکی به من دست داد... امروز خوشحالم که رافائل دل زیستمندان دریایی را بدست آورده... مطمئنا در صورت مفید بودن در اکوسیستم دریایی مورد توجه همه طبیعت دوستان و دریا دلان خواهد بود... اگر مالکیت با نیروی دریایی ارتش باشد قطعا ماندگار خواهد شد ... چرا که این عزیزان عاشقان دریا و خلیج فاس اند... زنده باد نیروی دریایی...
  • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    5 0
    خوشبختانه یا متاسفانه من از ناو رافائل در واپسین لحظه های جنگ دیدن کردم این شاهکار عظیم که برای اسکان پرسنل نیروی دریایی خریداری شده بودمتاسفانه عمر کوتاهی داشت و مسئولین هم کوتاهی کردند ونظاره گر غرق شدن این ناو بسیار زیبا شدند.و تازه به فراست افتاده اند که چه کارها که نمی شد انجام داد حیف.!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    برای اینها پول از هر چیزی مهمتره. اگه راست میگن کشتی یونانی رو در ساحل کیش از پوسیدگی و نابودی نجات بدند، بعد سی سال دیگه بگن میخوایم بریم نجاتش بدیم.
  • محمد IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    1 1
    شاه هر چه نبود، دلال خیلی خوبی بود. چه در خرید و فروش نفت چه در خرید دو کشتی رافائل و میکل‌آنژ که اون‌ها رو به نازل‌ترین قیمت از دولت ایتالیا خرید. فقط دو میلیون دلار برای دو کشتی که چند سال پیش از اون تا 90 میلیون دلار قیمتشون تخمین زده شده بود. شاه خوب یا بد خیلی نقشه ها برای خلیج فارس و بنادرش داشت که لزوما از غرورش هم نبود. همیشه هم امت همیشه در صحنه سنگ انداختن. اونم گاهی تند می رفت. کشتی‌ها رو مفت می فروختن، ایران هم پول داشت و شاه هم خرید. زنش هم به خرید آثار هنری از کل دنیا خیلی کمک کرد. هنوز تابلوهایی که از پیکاسو خریده و تو موزه هنرهای معاصر نگهداری می شه تازه و به روزه و هر روز به قیمتشون افزوده می شه. بی انصاف نباشیم دیگه. نمی شه تا یکی اقبال ازش برگشت همه جوره بزنیمش.