۲۸تیر ۹۴؛ روز بلوا / پرونده‌ای برای سیل و طوفان غیرمترقبه

بلایای طبیعی روز ۲۸ تیرماه در ایران که به شکل طوفان و سیل ظاهر شد در شهرهای مختلف، ۱۱کشته به جا گذاشت.

طهورا شهبازی: روز جمعه هفته گذشته بود که سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت های آب و هوایی خبر از گرد و خاک در شهرهای مختلف کشور داد. اما پیش بینی هواشناسی در مورد وضعیت هوای تهران کاملا درست از آب درآمد. در این پیش بینی آمده بود روز یک شنبه نیز استان تهران کمی ابری با افزایش ابر و باران‌های پراکنده و در پاره‌ای نقاط با باد و گرد و خاک همراه خواهد بود. بیشینه و کمینه دمای این روز نیز 37 و 25 درجه سانتی گراد پیش‌بینی می‌شود. (اینجا)

در روزهای بعد نیز اعلام شده بود عصر یکشنبه در پاره‌ای از مناطق پایتخت، وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود که حداکثر سرعت آن ۱۵ تا ۲۰ متر بر ثانیه و ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی می‌شود. (اینجا) طوفانی که ۲۸ تیرماه در هوای تهران و لابه لای شاخه های درختان پیچید و در مناطقی آنها را به روی زمین خم و وسایلی را بلند کرد. يشترين سرعت وزش اين طوفان در فرودگاه امام خميني(ره) و مناطق جنوبي پايتخت 85 کيلومتر بر ساعت و فرودگاه مهرآباد 80 کيلومتر بر ساعت ثبت شده است. که عکس هایی از تهران شدت آن را به تصویر کشیده است. (اینجا)

با وجود پیش بینی ها و اعلام های مختلف توسط سازمان هواشناسی اما انتظاری که از سازمان مدیریت بحران کشور می رفت چیز دیگری جز عملکرد روز طوفان بود. در این رابطه سازمان آتش نشانی اعلام کرد که هیچ اطلاعیه ای در این باره اعلام نشده بود تا آمادگی کامل داشته باشد اما کارشناس سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با آنا گفت: ساعت 12 روز گذشته اطلاعیه‌ای از سوی سازمان هواشناسی منتشر شد که درباره وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در تهران هشدار داده بود.(اینجا)

طوفان بعد از ظهر یکشنبه تهران تنها به شکستن درختان، واژگوني داربست ها و قطع کابل هاي ارتباطي محدود نشد بلکه عواقب بدتری نیز داشت. (اینجا) به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع نزدیک به 30 حادثه عملیاتی در پی طوفان اخیر پایتخت رخ داده است. سید جلال ملکی دراین‌باره گفت: درپی وقوع طوفان در پایتخت و برابر آخرین آماری که تا لحظاتی پیش، از ستاد فرماندهی آتش‌نشانی پایتخت اعلام شده است، تاکنون حدود 30 حادثه عملیاتی در پایتخت رخ داده که منجر به اعزام آتش‌نشانان شده است.

همچنین جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از ریزش کوه در جاده امامزاده داود خبر داد :‌ در پی این حادثه جاده مسدود نشده اما تردد در آن به کندی انجام می‌شود. سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از انسداد محور هراز درپی ریزش کوه خبر داد که به مسدود شدن این جاده منجر شد. (اینجا)

از طرف دیگر پرواز 18:30 شرکت آسمان از یزد به تهران به علت طوفان شهر تهران، بجای فرودگاه مهرآباد در فرودگاه امام خمینی فرود آمد. بر اساس آنچه یکی از مسافران گفته، پرواز در حین مسیر با تکان های شدید ناشی از طوفان روبرو بود و این موجب ترس مسافران شد. (اینجا)

اما تناقضاتی در اعلام آمار مرگ و میر به چشم می خورد. سازمان پزشکی قانونی تا ظهر امروز اعلام کرده بود که این طوفان هیچ خسارت جانی نداشته است. پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: بر اثر طوفانی که یکشنبه ۲۸ تیرماه شهر تهران را در نوردید تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است. (اینجا)

این سازمان در ساعت 14 امروز از ارجاع اجساد 11تن از کشته شدگان سیل و طوفان شب گذشته به این سازمان خبرداد و اعلام کرد: تا کنون اجساد 11 کشته حادثه طوفان روز یکشنبه، 28 تیرماه 1394 به مراکز سازمان پزشکی قانونی در استانهای تهران و البرز منتقل شده است. در میان اجساد منتقل شده شش جانباخته مربوط به استان تهران و 5 جانباخته دیگر نیز مربوط به استان البرز است. (اینجا)

بعد از طوفان تهران طوفانی شدید در یکی دیگر از شهرهای تهران پیچید. محمدرضا شيرغلامي كارشناس پيش‌بيني هواشناسي استان يزد در اين رابطه گفت: بيشترين وزش طوفان گرد و خاك بامداد امروز مربوط به بخش‌هاي مركزي يزد و عمدتاً عقدا با سرعت 97 كيلومتر، ميبد با سرعت 94 و يزد با سرعت 86 كيلومتر بر ساعت بوده است. او از تداوم ورزش شديد باد و گرد و خاك در اغلب نقاط استان خبر داد و گفت: پيش بيني مي‌شود وزش باد در 24 ساعت آينده در برخي نقاط به 80 تا 90 كيلومتر نيز برسد. (اینجا)

در بحبوحه درگیری شهرها با طوفان های مختلف بود که سیل شهرهای مختلف ایران را فراگرفت. (اینجا و اینجا)بارندگی شدید، توفان و رعد و برق در شب گذشته موجب جاری شدن سیل در مناطق 5 و 22 شهر تهران و همچنین روستاهای واریش و وردیج در منطقه کن و سولقان شد که بروز این حادثه خسارات سنگینی را در منطقه برجای گذاشته است. (اینجا

معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج هم طغیان رودخانه کرج را عامل وقوع سیل در روستاهای سیجان در جاده چالوس ذکر کرد و گفت: سیل 25 خودرو را با خود برده و تا کنون اطلاعی از سرنوشت سرنشینان این خودروها در دست نیست. 

محمدتقی ایرانی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه خسارت های وارده سنگین است و اکنون به طور دقیق نمی توان میزان آن را اعلام کرد. (اینجا)

بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در بسیاری از مناطق شهر سقز خساراتی بر بازار و منازل مسکونی بر جایی گذاشت. معاون فنی و عمرانی فرماندار سقز گفت: بخشی از بازار سقز و چند خانه مسکونی در حاشیه شهر آسیب دیده اند. صابر زارعی با بیان اینکه بارش اخیر باعث مشکلات ترافیکی در سطح شهر شد و تردد را با مشکل مواجه ساخت، گفت: به احتمال زیاد خسارت مالی به 20 درصد از گذرهای پایین دست وارد شده باشد. (اینجا

فیلمی از ویرانی های سیل اخیر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که در آن سیل بخشی از جاده دسترسی محلی در جوار رودخانه را تخریب کرده و آنرا در ۶ثانیه ویران می‌کند. (اینجا)

 سیستان و بلوچستان نیز از این قاعده مستثنی نبودند.به طوری که اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: رشد ابر، رگبار، رعد و برق، تندباد موقتی، تگرگ احتمالی و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه ها از عصر امروز در مناطق جنوبی استان پیش بینی می شود. در اطلاعیه سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان آمده است: "بر اساس تحلیل آخرین نقشه های هواشناسی و تصاویر ماهواره با تشدید جریانات جنوب شرقی، در نواحی جنوبی و ارتفاعات جنوب شرقی استان از امروز تا پایان هفته در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابر و در برخی نقاط رگبار، رعد و برق، تند باد موقتی و احتمال تگرگ پیش بینی می شود." (اینجا)

بر اساس اعلام  سازمان پزشکی قانونی تعداد فوت شدگان در حال افزایش و  11 جسد، آمار اولیه قربانیان طوفان روز گذشته است که به دستورقضایی و برای یافتن علت مرگ و تعیین هویت به پزشکی قانونی ارجاع شده اند. به گفته پزشکان قانونی تهران و البرز کار تشخیص هویت اجساد منتقل شده به این ادارات کل آغاز شده است.

همزمان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: در منطقه سنگان نیز 6 نفر که در درون پروژه تونل‌سازی مشغول به کار بودند با ورود سیل به این تونل کشته شدند که در میان آنها یک تبعه چینی و یک تبعه افغان هم دیده می‌شوند. در آخر اسامی ۵ نفر از فوتی‌های سیلاب و طوفان اعلام شد. (اینجا)

ویرانی های طوفان و سیل تعجب برانگیز از یک طرف و عملکرد ضعیف سازمان های مرتبط از طرف دیگر واکنش های بسیاری را در بر داشت. تا جایی که نایب رییس شورای شهر تهران خواستار ورود قوه قضاییه و سازمان بازرسی به موضوع سیل تهران و البرز و بررسی تمام ابعاد این حادثه شد. مرتضی طلایی پس از بازدید از مناطق سیل زده سولقان در شمال غرب پایتخت عده‌ای با رانت و سوءاستفاده از مسئولیتی که داشته اند اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق کردند. (اینجا)

نارضایتی ها از عملکرد اورژانس و دستگاه های مرتبط دیگر صدای اعتراض اعضای دیگر شورای شهر را نیز بلند کرد. اقبال شاکری صبح امروز در جلسه شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان در دو روز اخیر و در پی طوفان در شمالغرب تهران گفت: پد بالگرد امامزاده داوود (ع) تبدیل به پارکینگ شده و اورژانس اعلام کرده است که از تلفن مردم متوجه طوفان شده است. (اینجا)

رحمت اله حافظی نیز در تذکر امروز خود در شورا از عملکرد ضعیف مدیریت بحران شکایت کرد و گفت: وجود آمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف از 12 تا 60 نفر مفقود، 8 تا 12 کشته، 200 تا 3 هزار نفر روستایی در محاصره سیل و 5 تا 60 خودروی گرفتار سیلاب، بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد. (اینجا)

البته در یک ماجرای مقصریابی برای بی اطلاع بودن مدیریت بحران و مردم از احتمال وقوع سیل و طوفان، نتیجه همیشگی بدست آمد: «کی بود، کی بود، من نبودم!» (اینجا را بخوانید)
۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    67 2
    کشتید خودتونو با این ستاد بحران
  • مهدی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    41 1
    حالا اولشه وقتی کوهها ،جنگلها، تالابها وحتی مزارعی که ممکنه ی مقدار جلوی فرسایشه خاکو بگیره تخریب میکنیم و ویلا و خونه میسازیم نتیجش میشه این . اگه آقایون جلوی شهرداری که رشوه گرفته پروانه مسکونی داده ،خونه ای که در منطقه غیر مسکونی ساخته شده و.... رو میگرفتند نتیجه این نمیشد. من امیدوارم که اینجور بلایای طبیعی دیگه نیاد ولی ایمان دارم با روند زندگی که ما ایرانیها برای خودمون پیاده سازی کردیم و همیشه خودمونو حق میدونیم بازم میاد و هر دفعه بدتر شاید درس بگیریم که طبیعت تحمل دستکاری رو نداره .
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    18 1
    هر که با طبیعت درافتاد ورافتاد
  • دكتر ميثم FI ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    18 7
    اقايون و خانمهاي مهندس و بساز بفروش ، بنا، تاسيساتي ، هواشناس و غيره كه فقط بلديد از دكترها ايراد بگيريد و به طنزشون بخنديد نتيجه ي كارهاتون رو با يه طوفان تحويل بگيرين
    • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
      0 0
      بنده مهندس برق هستم و از هر گونه طنز در مورد مهندسین برق حمایت می کنم طرف کامنت گذاشته و ناخواسته به بی جنبه بودن خودش اعتراف کرده این سیل 20 تا کشته داد خرابکاری شما دکترها جان هزاران نفر رو سالانه میگیره
    • بدون نام ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
      1 0
      خدا اينقدر بيكار نيست كه به خاطر برخوردن به بعضيا جون پانزده نفر رو بگيره
    • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
      1 0
      شما کار خودتو درست انجام بده بقيه هم ياد بگيرن
  • حسین ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    3 1
    قدی که خبر انلاین نگرانه واسه ما نگران نبودید:(
  • پریسا A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    6 0
    طبق گفته کارشناسان بین المللی بدلیل گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی ،جهان به سمت حوادث طبیعی بزرگ مثل سیل و زلزله و طوفان بیش از گذشته پیش میره. بنابراین پیش بینی چنین اتفاقاتی برای کاهش تلفات بسیار مهمه. پس تجهیز سازمان هواشناسی به ابزار جدیدتر یا تغییرات اساسی برای کاربردی کردن اطلاعات این سازمان که این قابلیت را به ما بده تا بتوانیم جلوی تلفات را بگیریم بسیار مهم و ضروریه.شک نکنید باز از این حوادث خواهیم داشت پس به یک سازمان هواشناسی قدرتمند و مدیریت بحران چابک نیازمندیم.
  • میم A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    10 0
    وقتی یک اخطار هواشناسی داده میشه، آیا مدیریت بحران با هواشناسی چک نمیکنه که ریز جزئیات این اخطار چیه؟ یعنی با هم تبادل اطلاعات درباره اخطار یا هشدار ندارن و لحظه ای یا ساعتی با هم چک نمی کنن؟ آیا هواشناسی فقط به یک برگ کاغذ اکتفا میکنه؟
  • ایرانی.... IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    17 0
    میگم یکی بیاد این ستاد بحران رو نجات بده............. چطوره؟
  • سینا IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    10 14
    وقتی کدخدای واقعی جهان رخی نشان میدهد یعنی در عرض 10 دقیقه همه چیز تیره و تار شد حالا بشینید آسمون ریسمون بافی کنید و بگید ماجرا طبیعیه و همه جای دنیا....
  • پارسی A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    من کارشناس نیستم اما همین که چند ساعت بارون رو با اون شدت دیدم حدس زدم که سیل بیاد. بارها تو اخبار دیده و شنیدیم که بعد از چنین ساعت باران شدید رودها طغیان کردن و این پیش بینی برای آب و هوای ایران با این نوع کوه و خاک و تو این فصل به نظر من هوش زیادی نمیخواد. کافی بود پلیس راه با همین دید محیطی تصمیم بگیره و حداقل برای احتیاط جاده رو ببنده یا مدیریت بحران گوش به زنگ باشه و هشدار احتیاط بده.حتی اگه اتفاقی هم نیافته خودش یه نوع مانور حساب میشه برای سازمانهای در گیر در بحرانها.
  • كامبيز ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    عزيزان براي بارهزارم ادم متخصص بزاريد براي ستادبحران اين اقاي نجار اگه فرز بود اينقد فربه نبود
  • سارا A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    با سینا موافقم .ستاد بحران و هواشناسی و ... باد رو هوان . برو به فکر خربزه باش که ...
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    سلام‏ ‏من‏ ‏می‏ ‏گم‏ ‏هواشناسی‏ ‏باید‏ ‏خبر‏ ‏می‏ ‏داد‏ ‏که‏ ‏نداد‏ ‏وقت‏ ‏به‏ ‏فکر‏ ‏خودشون‏ ‏همین
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    شاید غربیها نقشه های ماهواره ای قلابی برامون میفرستن
  • حسن ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    1 0
    ديگر وقت ان شده كه امريكا سيل و توفان هايش را به ايران صادرات كند.به هر حال همه چيزمان بايد توافقي شود