مروری بر اخبار فناوری اطلاعات در شامگاه چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394:

ایرانسل و رایتل در صدر شکایات از BTSها

سابقه زیان یا بی‌خطری تشعشع آنتن‌های مخابراتی (BTS) قدمتی طولانی در دنیا و ایران دارد. در این راستا با وجود آنکه سال‌هاست بسیاری افراد و نهادها از جمله برخی مسوولان و نهادها صحبت از خطرناک بودن تشعشعات آنتن‌های اپراتورها می‌کنند، اما نتایج سنجش‌های صورت گرفته توسط سازمان انرژی اتمی ایران که در سال جاری انجام شده هیچ موردی مبنی بر غیر استاندارد بودن حدود پرتوگیری آنتن‌ها گزارش نکرده است. جالب آنکه نتایج تمام اندازه‌گیری‌ها مشخص کرده که میزان تشعشعات حتی پایین‌تر از حد مجاز بوده‌اند.
یک مقام آگاه با اعلام این مطلب به خبرنگار عصر ارتباط گفت: در سال جاری میزان شکایات مردمی در خصوص تشعشعات ناشی از اپراتورهای موبایل 391 مورد بوده است که نسبت به سال قبل نزدیک به 90 درصد افزایش داشته است. بیشترین میزان این شکایات در حوزه سازه بوده و البته شکایاتی که به فاصله دکل‌ها مربوط می‌شود نیز درصد بسیار پایین‌تری را شامل شده است.
وی گفت: به لحاظ میزان شکایات مردمی که از هر یک از اپراتورها به دلیل تشعشات آنتن‌هایشان صورت گرفته است باید گفت که بیشترین تعداد شکایات از آنتن‌های شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل بوده که با 161مورد شکایت 41 درصد کل شکایات مردمی را شامل می‌شود.
به گفته وی بر خلاف تصور عمومی، اپراتور اول با وجود گستردگی شبکه‌ای که در کشور دارد حتی پس از ایرانسل در رتبه دوم نیز قرار نگرفته است.
این مقام آگاه گفت: پس از ایرانسل، شرکت رایتل با 117 شکایتی که از آن شده 30درصد کل شکایات مربوط به تشعشعات آنتن‌ها را موجب شده است که با توجه به کمتر بودن تعداد آنتن‌های رایتل نسبت به همراه‌اول و ایرانسل از یک سو و عمر کوتاه این اپراتور با وجود اتکا به تجربیات دو اپراتور دیگر، آمار بالای شکایات مردمی از آنتن‌های رایتل قابل تامل است.
وی ادامه داد: همراه اول هم با 59 شکایتی که از آن شده وضعش از دو اپراتور دیگر به مراتب بهتر است و در مجموع تنها 15 درصد شکایات مربوط به این شرکت بوده است.
به گفته وی از 14درصد باقی‌مانده هم10درصد آن مربوط به شکایاتی است که مشخص نشده از آنتن‌های کدام اپراتور بوده است و 4 درصد را هم شرکت‌های ارتباطات مبین‌نت و مشارکتی اصفهان به خود اختصاص داده‌اند.
این مقام آگاه تاکید کرد: تنها 6مورد ا ز شکایات حساسیت برانگیز شده‌اند؛ اگر چه در این 6مورد هم استانداردها رعایت شده است اما چون نسبت به نتایج اندازه‌گیری دیگر سایت‌ها به حد زیادی میزان تشعشعات آنها بالاتر بوده است توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. به همین دلیل قرار شده شرکت ارتباط مشترک شهر با اپراتورهایی که صاحب این 6دکل هستند هماهنگ کند تا اپراتورهای مربوطه شرایط دکل‌های خود را ارتقا و بهبود بخشند.
گفته می‌شود کمیته‌ای به نام کمیته تشعشعات نیز برای بررسی تشعشعات موبایلی وضررهای احتمالی آن‌ها تشکیل شده‌است. این کمیته از نمایندگانی از وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان حفاظت حیط زیست شکل گرفته است.
بر اساس گزارش‌های رسیده به عصر ارتباط، کمیته بررسی تشعشعات متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و سازمان حفاظت محیط زیست، سطح شهر تهران را در چند مرحله بررسی کرده و قرار شده همین کار را در دیگر کلان شهرها هم به طور ماهانه صورت دهد و نتایج بررسی‌های خود را به وزارت ارتباطات اعلام کند.
با وجود نتایج تحقیقاتی که در پی آمد و مشخص می‌کند که تشعشعات آنتن‌های موبایل بی‌ضرر هستند لذا جمع‌آوری برخی دکل‌ها از سوی شرکت مشترک ارتباط شهر با استناد به این موارد قابل پذیرش نیست.

 


آی‌سیما، تلویزیون تعاملی موبایلی ارایه کرد

تمامی مخالفت‌ها و سلیقه‌گرایی‌ها در ارتباط با توسعه تلویزیون تعاملی در ایران مانع هرز رفتن سرمایه پیمانکار این پروژه نشد و آی‌سیما به عنوان اولین پیمانکار آی‌پی مدیا، بر روی پلت‌فرم موبایل به شکل OTT عرضه شد.
به گزارش تسنیم، تقابل دیدگاه‌های رقابتی بر سر ارائه مجوز تلویزیون اینترنتی و آی‌پی.مدیا در کشور بین سه نهاد وزارت ارتباطات، ارشاد و سازمان صداوسیما، ایران را در حال حاضر از این خدمت نوین عقب انداخته و از سرویسی متمایز منع کرده است.
تلویزیون تعاملی خدمات تلویزیونی، رادیویی، برنامه‌های درخواستی، صدا و موسیقی درخواستی، بازی و ارائه سرویس‌های خدمات عمومی را در بر می‌گیرد و از پروتکل Ip برای ارائه مدیا استفاده می‌کند.
دو سال گذشته فاز اول پروژه رسانه تعاملی مهر که بعدها با نام تجاری "آی‌سیما" شناخته شد با سخت‌افزار و نرم‌افزاری تماما بومی آغاز به کار کرد اما در همان مراحل ابتدایی در حالیکه ظرفیت سرویس‌دهی به استان‌های مختلف وجود داشت، به دلیل نداشتن مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوقف شد.
رایزنی‌های صداوسیما با رگولاتوری برای دریافت مجوز بهره‌برداری از شبکه مخابراتی تا جایی ادامه یافت که مهر ماه سال گذشته (93)، قرار شد مجوز به سروش رسانه و شرکت پیمانکار آن جهت ارائه بانک عظیمی از محتوای صوتی تصویری و آرشیو چند ساله صداوسیما از طریق یک لینک اینترنت پرسرعت خانگی، اعطاء شود اما این موضوع در دقیقه 90 کنسل شد.
بعد از این لغو مشکوک، سروش رسانه‌ای‌ها اعلام کردند که آمادگی کامل برای دریافت پروانه داشتند و حتی پیش‌نیازهای مورد نظر رگولاتوری را هم رعت کردند اما رگولاتوری بعد از پنج ماه اعلام کرد " تمام کارها را انجام داده بودیم و سروش رسانه هم قرار بود که بیاید و مجوز را از ما بگیرد اما در زمان مدیریت قبلی سازمان صداوسیما (ضرغامی) منصرف شدند."
بنابراین کلاف سر در گمی که قرار بود بعد از سال‌ها باز شود، پر گره‌تر شد.
اختلافات جناحی و رقابت بر سر منافع بیشتر موجب می‌شود عقب‌ماندگی در این حوزه به حدی برسد که چند سال آینده و زمانیکه هیچ کشوری دیگر از تلویزیون تعاملی صحبت نمی‌کند، ما آن را با آب و تاب برای مردم کشورمان بیاوریم.
دقیقا همچون رفتاری که با نسل‌های سوم و چهارم موبایل (3G و 4G) شد و بعد از عقب ماندگی کامل به سراغ آن رفتیم و بر سر اپراتورها و مردم نیز منت گذاشتیم!
در حالیکه پروانه‌های جدید ارتباطی مدون از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نحوه دریافت پروانه خدمات تلویزیون تعاملی هم اشاره کرده اما رفتار این سازمان بیشتر در جهت مخالفت با تکنولوژی بوده است.
اما در حالیکه هیچ نهادی برای تلویزیون تعاملی ارزش و اعتباری قائل نیست، پیمانکار پروژه آی‌سیما (شرکت توسعه سامانه بهنگام غدیر) برای سرمایه‌گذاری‌های خود اهمیت قائل شده و آی‌سیما را به شکل OTT بر روی تلفن همراه پیاده‌سازی کرده است.
این شرکت اولین سرویس‌دهنده آی‌پی تی‌وی در ایران مبتنی بر اینترانت است که تمام رسانه‌های متداول را تجمیع کرده و یکجا در اختیار مشترکان قرار می‌دهد؛ اما همانطور که گفته شد مجوز بخش ارتباطات به آن داده نشده و اجبارا به سمت پلت‌فرم موبایلی رفته در حالیکه اگر مجوز نهایی را بگیرد هر ایرانی می‌تواند تنها با تهیه یک خط اینترنت پرسرعت و یک دستگاه ستاپ‌باکس، از آرشیو فیلم، موسیقی، ویدئو، بازی آنلاین و تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی روی تلویزیون بهره‌مند شود.
اپلیکیشن اندرویدی سرویس همراه آی‌سیما اکنون بر روی سایت آن قابل دریافت است و به زودی نسخه IOS آن نیز عرضه می‌شود.
دنیای وب به قدری گسترده است که آثار آن را در شکسته کمر پیامک و درآمد اپراتورها در نوروز 94 شاهد بودیم؛ لذا بصیرت مسئولان می‌تواند رویه فعالیت‌های قانونمند و حمایت از حقوق مردم را به دنبال داشته باشد.
آی‌سیما اگر گرفتار سلیقه‌های داخلی نمی‌شد شاید تا الان در منازل مردم بود و پلت‌فرم موبایل نیز کنار آن عرضه می‌شد.

 

تنها 38 درصد ایرانی‌ها اینترنت پرسرعت دارند

شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از منظر توسعه زیرساختهای فناوری از وجود عقب ماندگی این بخش با اهداف برنامه پنجم توسعه در فاصله کمتر از یک سال مانده به پایان این برنامه حکایت دارد.
براساس اطلاعاتی که از سوی نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران منتشر شده است، بخش ICT کشور در حوزه های مختلف با اهداف کمی مورد انتظار برنامه پنجم توسعه فاصله دارد.
نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات، وضعیت عملکردی این بخش و وضعیت مورد انتظار در انتهای برنامه پنجم توسعه کشور را در ۱۳ حوزه و گروه به تفکیک بررسی و مقایسه کرده است.
یکی از گروههای مورد نظر، توسعه زیرساختهای فناوری است که در قالب ۱۲ زیرشاخه مورد بررسی قرار گرفته است و وضعیت عملکردی این شاخص ها تا پایان سال ۹۲ از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران اعلام شده است.
در این شاخص حداقل سرعت اینترنت باندپهن ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه درنظر گرفته شده است که در این اندازه گیری نسبت خانوارهای دارای دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت باندپهن با ۶۳ درصد تحقق، ۳۸ درصد عنوان شده این درحالی است که وضعیت مورد انتظار در انتهای برنامه پنجم توسعه این است که ۶۰ درصد خانوارها دارای دسترسی به شبکه ملی و اینترنت باندپهن باشند.
در بخش ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل، عملکرد اعلام شده با ۲۵ درصد تحقق اهداف، ۱۲۴ گیگابیت برثانیه است که این ظرفیت باید تا پایان برنامه پنجم به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد. در همین حال میزان تحقق توسعه ظرفیت پهنای باند اینترنت داخلی ۴۲ درصد و ۸۴۴ گیگابیت بر ثانیه اعلام شده که باید براساس اهداف مدنظر در برنامه تا پایان سال ۹۴ به ۲ هزار گیگابیت برثانیه برسد و دستگاه مسئول این بخش نیز شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شده است.
در بحث سرانه ظرفیت مشترکان ICT با مسئولیت سازمان تنظیم مقررات، عملکرد این شاخص با ۳۱ درصد تحقق، به ازای هر نفر ۲۶۰ کیلوبیت بر ثانیه عنوان شده که این رقم باید به ۸۳۲ کیلوبیت بر ثانیه به ازای هر نفر برسد.
در شاخص تعداد مراکز داده ( دیتاسنتر) داخلی فعال، میزان عملکرد از فعالیت ۱۸ مرکز و تحقق ۴۵ درصد این هدف حکایت دارد که این رقم باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۴۰ مرکز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران افزایش یابد اما از نظر عملکردی میزان در دسترس بودن سرویس‌های مراکز داده داخلی، سازمان فناوری اطلاعات با عملکرد ۹۶ درصدی با اهداف برنامه پنجم توسعه فاصله ای ندارد.
به گزارش مهر، شاخص های توسعه زیرساختهای فناوری در خصوص نسبت سرویس‌های اینترنت پهن‌باند که با توافقنامه سطح سرویس ارائه می‌شوند عملکرد ۷۵ درصدی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیويی را نشان می دهد.
در همین حال میزان شاخص دسترسی به تلفن خانگی برای روستاهای بیشتر از ۲۰ خانوار فاقد این امکان، حدود ۷۹ درصد اعلام شده که تا رسیدن به مطلوب ۱۰۰ درصدی فاصله زیادی دارد.
وزارت ارتباطات از نظر دسترسی به تلفن عمومی برای روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار فاقد این امکان نیز موفق به اجرای ۸۵ درصد این اهداف شده است.
در بخش تجهیز روستاهای با بیش از ۷۰ خانوار به مرکز خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات - دفاتر ICT که باید از سوی شرکت پست اجرایی می شد عملکرد برنامه از تحقق ۱۵ درصدی این هدف حکایت دارد.
عملکرد وزارت ارتباطات در مورد نسبت جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه تلفن سیار که باید تا پایان سال ۹۴ به ۱۰۰ برسد حدود ۷۰ درصد اعلام شده است و در همین حال، نسبت خانوارهای روستایی دارای دسترسی به اینترنت با ۲۹ درصد موفقیت، حدود ۱۸ درصد است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۶۰ درصد برسد.

 

پیوست فرهنگی وزارت ارتباطات تدوین شد

پیوست فرهنگی پروانه اپراتورهای موبایل باند پهن در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) تهیه شد.
به گزارش فارس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: تصویب این پروژه به استناد ماده 2 قانون برنامه پنج ساله ج.ا.ا. که وجود پیوست فرهنگی را برای طرح های مهم الزامی دانسته، صورت گرفته است.
هدف از انجام این پروژه، تهیه پیوست فرهنگی پروانه اپراتورهای موبایل باند پهن به منظور استفاده از فرصت­‌های فناوری جدید و به حداقل رساندن تهدیدها و آسیب های ناشی از این فناوری در عرصه فرهنگ کشور است.
فناوری باند پهن به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی جوامع در قرن بیست و یکم شناخته می شود. این فناوری، یک فناوری همه منظوره (GPT) بوده و در تمامی عرصه های قابل تصور حوزه اجتماع، اقتصاد و فرهنگ حضور می­‌یابد. تهیه پیوست فرهنگی برای این فناوری در راستای توسعه و تعالی فرهنگ کشور، استفاده از فرصت ها و امکانات ناشی از این فناوری و کاهش تهدیدات و مخاطرات ناشی از آن برای فرهنگ این سرزمین است.
مطالعات این پروژه از شهریور 92 در پژوهشکده سیاستگذاری و مدیریت راهبردی (گروه حقوق و مقررات ارتباطات و فناوری اطلاعات) آغاز و در ادامه با حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان کارفرمای پروژه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) تصویب شد و از تاریخ 1/12/1392 الی 30/8/1393 به انجام رسید.

 


لنزی که اسمارت فون ‌ها را به میکروسکوپ تبدیل می‌کند
محققان موفق به ساخت لنز متفاوتی شده اند که با قرار گیری روی اسمارت فون ها می تواند گوشی های هوشمند را تبدیل به میکروسکوپ هایی قدرتمند کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه هوستون موفق به ساخت لنز نوری متفاوتی شده اند که می تواند دوربین اسمارت فون ها را تبدیل به میکروسکوپ هایی پر قدرت کند. با قرار گرفتن این لنز روی دوربین های اسمارت فون ها می توان عکس هایی با بزرگ نمایی ۱۲۰ برابر در اختیار داشت.

Yu-Lung Sung استاد دانشکده مهندسی و رایانه دانشگاه هوستون در این رابطه می گوید: «با پرداخت تنها سه سنت می توان لنزی را در اختیار داشت که اسمارت فون ها را تبدیل به میکروسکوپ هایی پر قدرت می کند. از قابلیت های این لنز می توان به در دسترس بودن، قیمت مناسب و همینطور نصب ساده آن اشاره کرد. این اختراع جدید می تواند در تسهیل و تفهیم دروس به دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.»

 


ویدئوها را معکوس ببینید
برنامه های بسیاری برای تدوین یا ادیت فیلم در اسمارت فون ها تولید و عرضه می شوند که برخی از آنها بیشتر جنبه سرگرمی و تفریحی دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، از میان برنامه هایی که برای ادیت فیلم ها ارائه شده اند، برنامه Reverse Movie را می توان یکی از برنامه های متفاوتی دانست که نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است. این برنامه می تواند ویدئوها را به صورت معکوس نشان داده بدین معنا که ویدئوها را از انتها به ابتدا در برابر چشمان کاربران نمایش می دهد.

برای مثال، ویدئویی را ضبط کنید که با شروع ضبط در حال باز کردن درب یخچال سپس نوشیدن آب هستید. زمانی که این ویدئو را در برنامه Reverse Movie اجرا می کنید، تصاویر معکوس نمایش داده می شوند و ابتدا در حال نوشیدن آب سپس باز کردن درب یخچال و .... هستید.

این برنامه قادر به معکوس کردن ویدئوها با فورمت های مختلف است. با استفاده از برنامه Reverse Movie و معکوس کردن ویدئوها می توان لحظات مهیج و متفاوتی را تجربه کرد. این برنامه از قابلیت به اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی یا ای میل را نیز برخوردار است. Reverse Movie را می توان بر پلتفورم های اندروید و iOS نصب کرد.

 


شمار گوشی های هوشمند به ۴۰ میلیون می رسد
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز در کشور از هر ۲ نفر حداقل یک نفر گوشی هوشمند در اختیار دارد گفت: برآورد می شود شمار کاربران گوشی های هوشمند تا پایان امسال به ۴۰ میلیون برسد.
به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو سلجوقی با تاکید بر لزوم توسعه پهنای باند با ارائه محتوای مناسب به دلیل فراگیر شدن موبایل باندپهن در کشور اظهار داشت: لازم است دولت در مقوله تولید محتوا از بخش خصوصی حمایت کند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این سیاست را به خوبی اجرایی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با رشد استفاده از موبایل هوشمند، دولت همراه جایگزین دولت الکترونیک می شود گفت: امروز در کشور از هر دو نفر حداقل یک نفر گوشی هوشمند در اختیار دارد و بسیاری از خدمات دولتی را می توان در قالب تلفن همراه ارائه کرد.

سلجوقی ادامه داد: رسیدن آمار ۲ میلیون گوشی هوشمند در سال ۹۲ به ۲۰ میلیون گوشی در سال ۹۳ نشان دهنده فراهم شدن ابزار دولت موبایل است و پیش بینی می شود این عدد در سال ۹۴ به ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور برسد؛ براین اساس اگر محتوا تولید شود کارآفرینی و اشتغال نیز ایجاد می شود؛ چرا که در سال گذشته در بخش تولید محتوا و نرم افزار حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار شغل ایجاد شده است.

 

 

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =