صادق: امام مخالف بستن رسانه ها بود/ دولت اسیر عملیات روانی نمی شود

مشاور رسانه ای رئیس جمهور تاکید کرد: شخصیت امام (ره) باید برای نسل هایی که زمان ایشان را درک نکردند به درستی معرفی و شناسایی شود.

محمدرضا صادق، مشاور رسانه ای رئیس جمهور با پایگاه خبری جماران گفتگویی داشته که مشروح آن در ادامه می آید:

* با توجه به گذشت بیست و شش سال از رحلت حضرت امام(ره) به نظر شما نسل امروز جوان ما چه وجوهی از شخصیت حضرت امام را بشناسند بهتر است ؟

- به نظر بنده ، شخصیت چند بعدی و متعالی امام راحل می بایست همراه با تبیین شرایط روزگار حیات آن بزرگوار برای نسل هایی که زمان ایشان را درک نکرده اند، به درستی معرفی و شناسانده شود. امام تنها یک فقیه و یا فیلسوف نبودن، بطوریکه شاگردان برجسته ودیگر نزدیکان صدیق ایشان نقل می کنند در حوزه های گوناگون معرفتی، معنوی وعملی تسلط و اشراف به هنگام و ممتازی داشتند. باید این ابعاد برای نسل جدید وآیندگان بازشناسی شود و رسانه ها نقش و رسالت خود را در این زمینه ایفا کنند مخصوصا سایت جماران و پرتال امام خمینی(س) در این مسیر پیشتاز باشد و بطور مستمر بازشناسی ابعاد شخصیتی و اندیشه های حضرت امام را به زبان و ادبیات روز انجام دهند.

از باب یاد آوری عرض کنم که حتی در زمان حیات امام راحل بسیاری از زوایای اندیشه ای و شخصیتی ایشان برای مریدان بی شمارش ناشناخته بود، مثلا کمتر کسانی در جامعه ای که عاشق امام بود به تسلط ایشان در حوزه ادبیات، وسرایش شعر و بحث های ادیبانه آگاه بودند تا اینکه پس از رحلت ایشان گوشه هایی از این جنبه آشکار شد که البته به نظر بنده به خاطر تواضع، اخلاص و پرهیز از صحنه های نمایشگرانه ای بود که امام خودشان مراعات می کردند. یک مقدار هم شاید به دلیل التهابات دهه اول انقلاب بود که موضوعات و مسایل متنوع دیگری مطرح بود.

* به نظر شما ما باید کدام بعد و چهره از امام را ترسیم کنیم ؟

- با توجه به اینکه امام در حوزه های گوناگون اندیشه ای، زیست فردی و اجتماعی از ویژگی‌های ممتازی برخوردار بودند، لذا نمی توان فقط به یک بعد از شخصیت امام پرداخت. مثلا صرفا فقاهت یا رهبری سیاسی و یا استقامت و مبارزه انقلابی و امثالهم. امام در حوزه ها و قلمروهای مختلف دارای اندیشه وتوانایی های بسیار نابی بودند که تبیین وترسیم تنوع وچیستی این ابعاد خود پروژه ای مهم است و باید برای نسل امروز وآیندگان انجام شود.

به نظر بنده باید مشابه آنچه که در دنیا مرسوم است و برای شناخت اندیشه های بزرگان کرسی های دانشگاهی و مراکز معظم پژوهشی ایجاد کرده اند، مکتب علمی وسیره عملی امام خمینی را با قرائتی صحیح به همان گونه که ایشان قرائت راستین اسلام ناب را در بحبوحه تضادهای اندیشه ای والتقاطی آن زمان مطرح ساختند، بازشناساند، مخصوصا در شرایط کنونی که تفکرات ضد اسلام به نام اسلام ارایه می شود. بازشناسی دیدگاه‌ها و ابعاد گوناگون نگرش و سیره امام شفابخش است .

*آقای صادق، در دهه اول انقلاب هم در بخش رسانه ای کشورمان شما فعال بودید. در آن زمان بخش هایی از حرفهای امام را به صورت گزیده پخش می کردند یا یک جاهایی به صورت مکتوب ارائه می کردند که این موضوع باعث شده بود برخی به دنبال ایجاد این تصور باشند که امام اساسا با فضای باز رسانه ای و فعالیت حرفه ای رسانه ای خیلی موافق نبودند! با توجه به تجربه ای که شما در حوزه رسانه دهه اول انقلاب داشتید این موضوع می تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد ؟ نگاه امام به رسانه ها چگونه بود ؟

- بنده قادر نیستم در قالب چند جمله فشرده در یک مصاحبه این چنینی حق مطلب را درباره این بعد از شخصیت امام ادا کنم، ولی در حد مختصر و اجمالی عرض می کنم که حضرت امام دارای زوایا و افق دید بی بدیلی بودند، امام در دوران اوج گیری نهضت خود موفق شدند با بهره گیری از پتانسیل و ابزارهای اطلاع رسانی در یک فرصت نسبتا کوتاهی جهان را تحت تاثیر اندیشه ها واکنش های خود قرار دهند. امام در زمان رژیم ستم شاهی هنگامی که از تبعیدگاه عراق حرکت کردند و نگذاشتند ایشان از عراق به کویت بروند با دور اندیشی ژرف خود، کنش اعجاب برانگیزی را نشان دادند وبه قلب اروپا هجرت کردند و در یک روستا در فرانسه مستقر شدند و طوری عمل کردند که هم انقلاب را در داخل ایران با رسانه اعلامیه و نوار صوتی و اطلاعیه عمومی رهبری می کردند وهم افکار عمومی جهان را مدیریت می کردند.

پس از پیروزی انقلاب خاطره ای را بعضی مدیران رسانه ای که خدمتشان رسیده بودند نقل می کردند که امام به آنان گفته بودند " آن مقداری که شما تصویر من را برجسته می کنید و خبر من را تیتر یک می کنید، صحیح نیست. بروید اقدامات مثلا یک کشاورز که به کشور خدمت می کند تولید کشور را ارتقا می دهد آن را برجسته کنید ". حقیقتا امام شخصییت بی نظیر برای همه نسلها ونسل من بودند. جوان‌هایی که در زمان حیات ایشان به دیدارشان می‌رفتند، وقتی امام شروع به سخنرانی می کرد نمی توانستند احساساتشان را کنترل کنند، واقعا نمی توانستند من قسم جلاله می خورم، خودم توفیق داشتم چندین بار بطور عمومی در حسینیه جماران و دو بار از نزدیک امام را ببینم، چون تمام حواس من متمرکز در چشمم بود که آن سیمای الهی را بتوانم بیشتردرک کنم، انقدر تحت تاثیر قرار می گرفتم که همزمان کلماتی که ایشان می گفتند را فراموش می کردم و بعد از دیدارها از طریق رسانه سخنان ایشان را باز آموزی می کردم یا آن چه که در استقبال سال 57 ویا تشییع و تدفین امام اتفاق افتاد واقعا بی نظیر بود. امام از ابزارهای تبلیغاتی برای تبلیغ خودش اصلا استفاده نمی‌کرد، ولی رسانه ها و ابزارهای تبلیغاتی ناگزیر بودند که این گوهر را بنمایانند.

اینکه بگوییم امام به بستن رسانه و محدود کردن آنها تمایل داشت، صحت ندارد. البته در شرایطی که جنگ را عراق به ایران تحمیل کرده بود وضعیت خاص وًاستثنایی حاکم بود وکشور هم نیازهای خاص خودش را داشت. به یاد دارم در عملیات والفجر 10 و یا در عملیات مرصاد به لحاظ وظیفه ای که در رابطه با امور اطلاع رسانی وتبلیغاتی بر عهده داشتم، بطور ملموس می دیدم که قبل، حین و بعد ازعملیات چگونه امام نظراتشان را از طریق مرحوم حاج احمد آقا رحمه الله علیه برای اینکه افکار عمومی داخلی و خارجی درست هدایت شوند به فرماندهان عالی منتقل می‌کردند با پیامهایی که امام می دادند و نکته هایی که در آنها بود معلوم می شد رسانه ها و وضعیت افکار عمومی را رصد می کنند و معلوم بود خودشان شخصا بررسی می کنند. با اینکه امام تشکیلات پیرامونش یک تشکیلات محدودی بود، ولی با این حال تسلط خود ایشان و البته اتصالات معنوی هم به ایشان کمک می کرد. در دوران دفاع مقدس شرایط بسیار ویژه ای در کشور حاکم بود، ولی حضرت امام به بستن رسانه اعتقاد نداشت، بلکه به اطلاع رسانی صحیح به مردم عنایت داشتند.

* فکر نمی کنید الان رسانه های ما بسته تر از آن دوران شده اند؟

- این را باید مورد به مورد بررسی کنیم.

* ارزیابی‌تان در بحث رسانه چیست؟

- رسانه های ما به لحاظ کمی خیلی توسعه پیدا کردند، شاید دهها وحتی صدها برابر افزایش داشته اند.

* بله، رسانه های ما توسعه داشته است، ولی خیلی جاها نیز به ضرر هم تمام شد؟

- بله، در هر مورد که مراعات منافع ملی و اصول حرفه ای نشود، همینطور است .

دولت در مسائلی که مطرح می‌کند منفعل نمی‌شود

* شما در دولت سمت مشاور رییس جمهوری در امور اطلاع رسانی را به عهده دارید. در این دولت ظاهرا به نظر می رسد خیلی از موضوعاتی که توسط مسئولان دولتی از رسانه ها و صداو سیما پخش می شود، بعد از مدتی بدون هیچ واکنش ونتیجه مشخصی رها می شود از جمله مسئله روغن های پالم، بحث بورسیه ها و حتی بحث پولهای کثیف که آقای وزیر کشور مطرح کرد، ولی الان تمامی این موضوعات و حتی موضوعات دیگر که در سایه سپری می شود. دلیل اصلی این موضوع چیست ؟ این اشکال از رسانه ها و صدا و سیما است و یا خود دولت؟

- این سوال را به این شکل که شما مطرح کردید، قبول ندارم. سعی می کنم با یک توضیح سوال و پاسخ را در هم آمیزم. مثلا تصور بفرمایید یک رسانه یک بخش از یک سخنرانی مفصل از یک مسوول دولتی را منعکس می کند و بعد، آن بخش را برجسته سازی و تبدیل به سوژه خاص می کند و بدین ترتیب می کوشد که هم دولت را منفعل کند و هم تاثیرگذاری که مد نظر خودش هست را ایجاد کند . و این در حالی است که دولت اهتمام اش این است که بتواند وظیفه قانونی اش را انجام بدهد، نه اینکه دنباله رو و منفعل بشود .

دولت درباره بورسیه‌ها مثل یک جناح سیاسی عمل نکرد

* در بحث بورسیه ها چطور؟

- به نظر بنده، این مسئله درحالی‌که بحث حقوقی و از جنس تطبیق ضوابط و قانون بود، مطرح شد؛ ولی ماهیت سیاسی پیدا کرد. اگرشما موضوعاتی از این قبیل که سال گذشته مطرح شد را ریشه یابی کنید، به همان نتیجه ای که گفتم می رسید. دولت در حدی که لازم بود اطلاع رسانی کرد، اما خیلی پژواک پیدا نکرد. ولی آنهایی که می‌خواستند بحث خودشان را برجسته سازی کنند، برداشت های سیاسی خودشان را پیگیری و مرتب تکرار می کنند و یک نکته دیگر هم اینجاست که ما مواضع و برنامه های دولت را باید مستقیم و در شکل رسمی خودش دریافت کنیم.

دولت یک جناح سیاسی نیست که بخواهد یک کنش صرفا سیاسی داشته باشد بلکه دولت وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد و باید برای کشور اندیشه کند. البته در اینگونه موارد رسانه ها می توانند درتنویر افکار عمومی کمک کنند. اگر دولت در موضوعاتی که شما اشاره کردید دیدگاهش را گفت، ولی رسانه ای به همان صورتی که گفتم برجسته سازی کرد و کوشید که دیگران را هم دنبال خودش بکشید آنگاه رسانه هایی که در چارچوب منافع ملی کار می کنند باید حقیقت را آشکار کنند و راه را بر آنهایی که کار سیاسی محض می کنند و مصالح مردم را قربانی آن می کنند ببندند چون رسالت اصلی رسانه تنویر افکار عمومی است .

* با توجه به بیانات رهبر انقلاب، دولت باید اقدامات و کارهای خود را به مردم گزارش بدهد، ولی ما شاهد هستیم صدا و سیما توجهی به این موضوع ندارد، ارزیابی‌تان چیست؟

- توصیه می کنم بروید از مسئولین خود صدا و سیما سوال کنید ببینید چه جوابی می دهند .

* به نظر شما صداوسیما سیاست های خود را که در قبال دولت قبل دنبال می کرد همچنان و در دولت یازدهم ادامه می دهد، چراکه شاهد بودیم صدا و سیما اقدامات دولت قبل را به خوبی پوشش می داد.

- جواب بنده در یک کلام این است" ممنون" .

*آیا اقدامی از سوی دولت در این مورد انجام شده است یا خیر؟

- نکات و موارد لازم از طرق مختلف به مسئولان ذیربط منعکس می شود. امیدواریم در دوره جدید مدیریتی صدا و سیما مسئولان این سازمان بتوانند خواست مردم را انجام بدهند.

* یعنی صدا و سیما آن چیزی که مردم می خواهند را محقق کند نه انچه دولت می خواهد؟

-ما معتقدیم دولت بر اساس خواست مردم پدید آمده است و رسانه هم برای مردم است و باید به خواست مردم پاسخ بدهد .

سخنگوی دولت درباره تغییر کابینه توضیح داد

* اخیرا صحبت هایی از سوی آقای آشنا درباره تغییر کابینه و استانداران مطرح شد که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. ارزیابیتان از این موضوع چیست ؟

- سخنگوی دولت در این خصوص اعلام موضع کرد.

* ارزیابی شما از اینکه نسبت به عملکرد وزارت کشور و شخص وزیر کشور انتقاد می شود، چیست؟

- بنده در جایگاه این نوع ارزیابی نیستم.

دولت در تغییرات کابینه اسیر عملیات روانی نمی شود

* به نظر شما دولت بعد از گذشت 2 سال از عمر دولت، آیا نیاز به ترمیم کابینه احساس نمی شود؟

- دولت کاری را که لازم باشد به موقع خودش انجام می دهد و منفعل و اسیر کنش های عملیات روانی نمی شود.

* شاهد هستیم در سیستم اطلاع رسانی، روابط عمومی و بخش رسانه نهاد ریاست جمهوری و دولت چندین نفر مستقر هستند، اما با این وجود به حوزه رسانه ای و اطلاع رسانی دولت انتقادهایی وارد می شود، وجود چندین فرد رسانه ای برای حوزه اطلاع رسانی باعث موازی کاری و بروز اینگونه انتقادات نمی شود؟

- اینطور که گفتید نیست. اشخاصی هم که از آنها نام برده می شود هر کدام جایگاه خدمتی و وظیفه مشخص ومتمایزی دارند.

*دچار مشکل نمی شوید اینکه هرکسی نظری داشته باشد ؟

- مگر شما در اینجا تفاوت ایده و اختلاف نظر ندارید؟ ولی وقتی به یک تصمیم اداری و یک تصمیم سازمانی بر مبنای سیاست کلی تشکیلاتتان می رسید، همه باید همان را صادقانه وپرتلاش دنبال کنند.

سیاست های دولت باید براساس خواسته های رییس جمهور باشد.

* اینجا حرف آخر را در بحث خبر سردبیر می زند، انجا حرف آخر را چه شخصی می زند؟

- سیاست ها و اقدامات در بخش های گوناگون دولت باید بر همان اساسی باشد که رئیس جمهور تعیین می کنند.

دولت توقعات مردم در سفرهای استانی را محترم می شمارد

* در رابطه با نحوه سفرهای استانی آقای روحانی متاسفانه همان شکل قبل انجام سفر در دولت قبل ادامه دارد و نکاتی که از آن اول مورد انتقاد بود همچنان هست از استقبال مردمی و بحث بنرها و پوسترها و هزینه‌های ناشی از آن و متاسفانه به تازگی ها در دو سفر آخر بحث حضور دانش آموزان در مراسم استقبال که مورد انتقاد بود به این موارد اضافه شده است. چرا درصدد جلوگیری از روش‌های اشتباه گذشته برنیامدید؟

- واقعا اینطور که گفتید نیست. دولت کار خودش را انجام می دهد. وقتی هم که سفر استانی می رود توقعات مردمی برای دیدار ها وبازدیدها وجود دارد که آنها هم باید محترم شمرده شود. شما قاعدتا می دانید که وضعیت‌هایی هم هست که این دولت وارث آنها نیست و تدبیر این است که در بستر زمان و متناسب با خواست مردم اقدامات صحیح سامان داده شود. دولت سعی می کند که کارکردش صحیح باشد. مثلا اگر قرار است تصمیمی برای استانی گرفته شود و خدماتی به واسطه سفر استانی داده شود از قبل مطالعه و بررسی کارشناسی می‌شود. بر اساس امکانات ومقدورات ارزیابی ها صورت می گیرد، سپس اعلام یا شروع یا تکمیل شدنش اعلام می شود. یعنی اگر در این 17 سفر گذشته شما بررسی کنید قول هایی که داده شده متکی به برنامه ریزی های کارشناسی است این یک جنبه از این سفرها است .

در سفر های استانی حق مردم است با رئیس جمهوری و دولتی که انتخاب کردند ارتباط بگیرند. در سفرها بطوریکه مطلع هستید آقای رئیس جمهور دیدارهای گوناگونی دارند؛ مثلا در نشست با نخبگان علما ایثارگران و شخصیت های مختلف می نشینند، آنها حرف می زنند آقای رئیس جمهور گوش می دهد. در سفرهای استانی وزرا و اعضای دولت به شهرستان ها ومناطق مختلف استان می روند و علاوه برکنترل‌ها واقدامات میدانی حوزه های کاری خود نظرات آحاد مردم و نخبگان مناطق را جمع می کنند می آورند و در خلال برنامه سفر به آقای رئیس جمهور گزارش می دهند همچنین شورای اداری تشکیل می شود و برنامه هایی که قبلا بررسی کارشناسی شده نهایی و تصمیم گیری قطعی آنجا اعلام می شود. اینها نمونه هایی از بهبود بخشیدن به روند ها است البته ممکن است در حاشیه هم یک وقت هایی اشکالی همینطور که شما می گویید پدید آید این مثل بقیه کشور است.

23220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =