چند سالی است که تعادل جمعیتی جوانان در سن ازدواج به هم ریخته، بطوریکه تعداد دختران در سن ازدواج که در گذشته کمتر از پسران بود یکباره تغییر کرده و این بار تعداد دختران بیشتر از پسران شده است. بررسی‌های آماری سازمان ثبت احوال هم نشان می دهد که تعداد دختران جوان در سن ازدواج بیشتر از پسران آماده ازدواج است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجرد بودن دختران تحصیلکرده سبک زندگی آنها را هم تغییر داده به طوریکه اکثرا به دنبال زندگی مجردی می روند و اگر در گذشته این موضوع در خانواده ها یک امر ناپسند بود امروز آن را قبول دارند ودیگر بنگاههای املاک هم به راحتی روی شیشه ها کاغذهایی دارند که نشان از اجاره خانه به دختران مجرد دارد.

در همین زمینه گزارش و گفتگوهایی در خبرآنلاین با عناوین" چرا دختران مجرد زیاد شده اند؟ مقصر کیست؟" و "چرا آسیب‌های مردانه، زنانه شده‌اند؟" منتشر شد. مخاطبان در این گزارشها نظراتی را بیان کرده بودند که قابل تامل بود. از این رو دکتر امید علی‌احمدی، جامعه شناس خانواده و استاد دانشگاه در یک یادداشت به تحلیل آنها پرداخته است.

رشد نسبت و تعداد دختران ازدواج نکرده و برخی دلایل آن

نظرات خوانندگان خبرآنلاین بر مطلب "چرا دختران مجرد زیاد شده اند؟ مقصر کیست؟" که در خبرآنلاین انعکاس یافته بود و تنوع پاسخ ها و مشارکت ایشان برای ارایه پاسخ، انگیزه ای شد برای نوشتن این مطلب کوتاه که شاید بتواند ضمن انعکاس نظرات همه مشارکت کنندگان، پاسخی مبتنی بر مطالعات گوناگون در حوزه ازدواج و خانواده، باشد.

اگر به فرض محال که دیگر امروز خیلی هم محال به نظر نمی رسد، فردی پس از بیست سال از خواب بیدار شود و به خیابان محل خود برود، به یقین یکی از تفاوت های مهمی که ملاحظه خواهد کرد این است که حضور دختران و زنان در جامعه چند برابر گذشته است. به راستی دختران و زنان چرا و چگونه از خانه خارج شدند؟ و علت حضور بیش از پیش ایشان در کوچه و خیابان و فضاهای عمومی و دولتی، در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاها چیست؟

در جامعه سنتی و تاریخی ما چه چیز زنان را پایبند خانه می کرد؟ البته پر واضح است که زنان در جامعه روستایی و عشایری ما همپای مردان فعالیت می کردند و این فقط در شهرها و مناطق سنتی بود که حضور زنان در خیابان و فضاهای عمومی منع می شد یا حداقل مقبول نبود، به یقین آنچه از همه بیشتر زنان و دختران را در خانه نگاه می داشت نوعی تقسیم کار اجتماعی بود که به هر دلیل از جمله ناامنی زنان را خانه نشین کرده بود و مردان را عهده دار امور خارج از خانه.

ساختار خانواده به گونه ای بود که حجم بزرگی از وظایف خانگی مربوط به پرورش کودکان و شوهر داری و کارهای خانگی فاقد درامد مستقیم یا غیر دستمزدی را بر عهده زنان و دختران می گذاشت و حجم این وظایف به قدری بود که قسمت اعظم وقت زنان را می گرفت و باقی صرف گفت و شنود می شد که خود کارکردهای اجتماعی فراوان داشت.

با از بین رفتن یا کم اهمیت شدن کارخانگی درآمدزا مثل صنایع دستی، قالیبافی و دامداری و مانند آن وقت عمده ای برای زنان باقی ماند که طبعا با پیدایش و اوج گرفتن رسانه های گروهی، صرف استفاده از آنان می شد. انقلاب فرصت دیگری بود تا برخی مطالبات زنان که از انقلاب مشروطه رو سوی عمومی شدن داشت، وجهه ای عمومی تر به خود بگیرد و زنان را هرچه بیشتر به کوچه و خیابان و مسجد بکشاند. سالهای بعد از آن به تریج امکان تحصیل زنان در مقاطع بالاتر فراهم شد و کار به جایی رسید که شمار و نسبت زنان در حال تحصیل در دانشگاه ها از مردان فزونی گرفت. نباید از یاد برد که توسعه آموزش عالی توسط دانشگاه آزاد در این امر تاثیر بسزایی داشت.

اینک جامعه با رشد قابل توجه حضور زنان و مطالبات اجتماعی آنان روبروست. این مطالبات بخشی معطوف به حق انجام فعالیت های اجتماعی و کسب شغل و پیدا کردن استقلال مالی است و بخش دیگر معطوف به تغییراتی است که در درون خانواده باید روی دهد. مردان به تدریج، با تغییر نسل و مواجه با واقعیت توانایی هاو خواست های زنان برای ایشان در امور مختلف جا باز کردند و برخی از نقش ها و سمت ها و پایگاه های صرفا مردانه شکل و شمای دوجنسیتی گرفتند. اما در درون خانواده مردان پافشاری بیشتری برای حفظ پایگاه های سنتی خود دارند و نسبت بزرگی از مردان هنوز پذیرای تقاضاها و مطالبات زنان نیستند. زنان برای مواجه به شرایط جدید و ایجاد زمینه های مساعد برای ایفای نقش های امروزی تر، به جای عوض کردن پدر و برادر درصدد ایجاد محیط های خانوادگی عادلانه تر و برابری خواه ترند. بنابراین، از یک طرف مردان به دنبال حفظ مواضع سنتی خود در خانواده اند و از سوی دیگر دختران در شرف ازدواج به دنبال شرکایی هستند که حق آنان را برای داشتن مواضع نسبتا مشابه با مردان به رسمیت بشناسند. این وضعیت متناقض یا پارادوکسیکال به زیان ازدواج تمام شده، سن ازدواج را بالا برده و حضور دختران را در جامعه هر چه بیشتر و به صورتی محسوس، افزایش داده است.

به فرایند مورد اشاره فوق باید تشدید سرعت مدرنیسم و خلقیات آن را باید افزود. فردیت و عقلانیت و تقدس زدایی از امور از جمله خانواده و ازدواج و قواعد آن، از جمله ابعاد و خصلت های این فرایند عظیم و جهانی است. نسبت دادن اوصاف عظیم و جهانی طبعا به معنای درست بودن این فرایند ها نیست چرا که هر کسی می داند که برای حفط خانواده باید تمام قد در مقابل تعابیر مدرن از زندگی که نافی خانواده باشد باید ایستاد مگر آن که طرحی جایگزین برای خانواده و ازدواج در نظر باشد که تا امروز چنین طرحی توسط هیچ فرد یا سازمانی به صورت علمی یا ایدئولوژیک ارایه نشده که قابلیت اجرا داشته باشد و بتواند جایگزین آنان شود.

پاسخ خوانندگان گرامی همه درست است با این ملاحظه که بزرگمهر گفت: "همه چیز را همگان می دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند." اما مهمترین تفاوت ارای مردم و دانشمندان در این جاست که عموما مردم در هنگام بحث در باره علت های بروز یک پدیده به چند عاملی بودن پدیده ها، تفاوت نسبت اثر عوامل و نسبیت امور کم توجهی می کنند و سعی می کنند یک عامل را به عنوان علت العلل یک پدیده معرفی کنند و از آن دفاع کنند. مهمترین توصیه در این هنگام "کنترل" است. به این معنی که در هنگام بحث در باره علت یک پدیده با خود بیندیشند که اگر تحصیل در یک امر مانند ازدواج موثر است، در نظر بگیریم که با فرض داشتن دو نمونه مثلا دو فرد که هر دو دارای تحصیلاتی مشابهند چه چیز باعث تفاوت رفتار آنان می شود. بدین ترتیب معمولا ما به وجود متغیرهای دوم و چندم نزدیک می شویم و این وضعیت یعنی چند عاملی دیدن پدیده های اجتماعی، به واقعیت پدیده های اجتماعی نزدیک تر است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    توقعات دخترا واقعا بالاس هم پسر خوب می خوان هم ماشین هم خونه هم شغل خوب هم پول ... هم اینکه مهریه و.. هم زندگی ام باید دست اونا باشه و هرچی دلشون خواست بکنن ...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      70 18
      بشینن تا بیاد.......
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      78 28
      وجدیدا علاوه بر مهریه بالا حق طلاق هم میخوان خیلی جالبه
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      57 18
      دقیقا. همه چیز را با هم می‌خواهند.
    • کمدین IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      41 8
      زنان نمی خواهند که بشنوند آن چیزهایی را که شما به آنها فکر می کنید. زنان می خواهند که بشنوند آن چیزهایی را که خودشان به آن فکر می کنند البته با یک "صدای ژرف"
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      47 68
      نظرات آقایون رو میخونم بیشتر ازشون نا امید میشم، سطح فکر رو نگاه کن.... جهان ششمی..... دخترا واسه چی باید با همچین آقایونی ازدواج کنن؟؟ مگه خدا ازشون برگشته
    • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      34 13
      18:03:36 خانم محترم مهریه در دوره کنونی ابزاری است در مقابل حق طلاق مرد.چه منطقی وجود دارد که هر دو مورد در اختیار یک طرف باشد.لطفا بر پایه احساس نظر ندهید.اگر منطقی وجود دارد توضیح دهید
    • بی نام A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
      28 7
      به عنوان یک زن می گم که خانمها احساس امنیت ندارند.شما یه نگاه به عقدنامه بنداز,تمام حقوق متعلق به آقایونه,تا هم تکون می خوری یک حکم عدم تمکین میگذارند تو دستت.خانمها فقط یک مهریه دارن.اگه اینهمه حقوق ویژه آقایون نبود کسی مهریه نمی خواست.تازه اونم که با کلی اما و اگر.من خودم اعتقادی به مهریه نداشتم ولی خواهرم با یک آقا عقد کرد و طبق عقاید ما مهریه هم نخواست,با اینکه اون آقا هم وضع مادی خیلی خوبی داشت,کمی بعد از عقد زد زیر همه چیز و رفت و حتی تلفن هم جواب نمی داد.ما رو هم مسخره می کرد و نشانی یک ده را داده بود که من اینجا زندگی می کنم اگه منو می خوای بیا اینجا.دو سال تمام با زندگی خواهر من بازی کرد و طلاق نمی داد,دست آخر هم با یک معجزه خواهرم تونست طلاق بگیره.به نظر من که قوانین باید اصلاح بشن
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    حداقل یک میلیون نفر از دختران ایرانی شبا خواب می بینن پسر بیل گیتس قراره بیاد خواستگاریشون
    • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      47 35
      دمت گرم , عجب چیزی گفتی
    • همت A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      49 30
      ایول خوب اومدی دمت گرم
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      27 4
      متاسفانه بیل گیتس پسر نداره فقط یه دختر داره
    • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
      30 3
      والا ن پسر گناهکاره نه دختر ،کار باشه هم پسر ازدواج میکنه هم دختر
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    56 19
    راست میگه خب منم الان مشکل دارم با این قضیه قرار باشه صبح برم سرکار شب خسته بیام بعد زنمم خسته باشه شام نداشته باشیم زنم حال حرف زدنم نداشته باشه چه فایده ای داره ؟بعدحقوق مرده واسه زندگی حقوق زنه واسه خودش این انصافه؟خوش به حال قدیمیا زندگیشون بهتر بود یک طرف مردان به دنبال حفظ مواضع سنتی خود در خانواده اند و از سوی دیگر دختران در شرف ازدواج به دنبال شرکایی هستند که حق آنان را برای داشتن مواضع نسبتا مشابه با مردان به رسمیت بشناسند.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      72 23
      پس حق طلاق حق حضانت بچه. زن میره بیرون اجازه بگیره.اگه شوهر نخواد نباید کار کنه. باید از شوهرش تمکین کنه ، حقوق مربوط به ارثیه و نابرابری غیر انسانی تو مساله دیه و هزاران حقوق دیگه که توی قانون اومده.حالا شما آقایون چشمتون به یه حقوق زنا که باید مال خودشون باشه و مهریه اشونه. تازه مهریه هم که محدوده به ۱۱۰ تا و هزار تا شرط و شروط جدید. مطمینم که تا چند وقت دیگه این دو تا حق رو هم که ما خانما داریم ازمون میگیرن و خیال شما آقایون راحت میشه. ما زنا تو ایران همونایی هستیم که حتی حق دیدن یه مسابقه والیبال رو هم نداریم...
    • رر A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
      4 4
      خانما لطف کنن به جای مهریه های کلان توی شروط ضمن عقد حق طلاق و حق کار بیرون رو از همسرشون بگیرن اگر انقدر پافشاری دارن روی این موضوع درضمن درباره حضانت گفته بودید که نیاز به روشن شدن دارید حق حضانت فرزند چ پسر چ دختر تا 7سالگی با مادره و پسر تا 15 و دختر تا 9 با پدر هست و بعد از اون خود بچه تصمیم میگیره پس پرواضحه که 14سال حق حضانت مادر بیشتر از 10سال پدرهموارد خاصیم که احتمالش هست شما در جواب من بگید رو پیشاپیش بگم که در صورتی که فردیجنون یا اشتهار به فساد داشته باشه یا اعتیاد و ... حق حضانت ازش سلب میشه
  • مقدم A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    76 16
    "دختران دنبال شریکی هستند که حقشان را به رسیمت بشناسد" ولی بیشتر دختران نپذیرفتند که هر حقی در پی خودش مسولیت هم دارد نمیشود حقی داشت بدون مسولیت. مزایای زندگی مدرن و سنتی را هم زمان می خواهند که امکانپذیر نیست و مشکلساز شده.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      57 13
      همسر من هم میخواد خارج خانه کار کنه و هم میگه از قدیم خرج خانه وظیفه ی مرده.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      9 16
      اره درسته . به نظر من خیلی چیزها در زندگی حقه . گرفتن نفقه . گرفتن پول در اضای شیر دادن به بچه .گرفتن مهریه و .... برای خانم ها و ازدواج موقت و مجدد .ممنوع کردن خروج همسر از خونه و ... برای مرد اما باید توجه کرد اگر قرار باشه همه به دنبال حق و حقوقشون برن که دیگه زندگیی پایدار نمیمونه .اصلا زندگی تشکیل نمیشه که پایدار بمونه .حالا یکسری انتظارات نا بجا هم که نه در قانون هست نه از نظر اخلاق درسته برای قبل و شروع زندگی وجود داره که اینها روهم خانم ها انتظار براورده شدنش رو دارن که نه با تفکرات اسلامی جور درمیاد نه با مدرنیته .اما به خاطر کم کاری رسانه ها وخانواده ها در جامعه مونده
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      17 22
      خوب شمام بگوی حق منم هست که بهت این اجازه رو ندم .اگه گفت مهریه شمام بگو ازدواج موقت
    • یه دختر A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      21 13
      اون دخترایی که دنبال حقوق برابر هستند، اونقدر شعور دارند که مسئولیت برابر رو هم بپذیرند.
  • فرشته A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    52 24
    دختری 27 ساله هستم ,چندی پیش پسری 31 ساله از طریق یکی از دوستان که نسبت فامیلی نزدیکی با این ایشان داره به من معرفی شد,این آقا استاد دانشگاه و در عین حال یک بازاری موفق است ,از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار میباشد,از نظر خصوصیات اخلاقی نیز بسیار مورد تعریف و تمجید اطرافیان می باشد,اما از نظر ظاهری به دلم نچسبیدو به همین دلیل جواب رد به ایشان دادم,به نظر شما اشتباه کردم؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      41 13
      اگه به دلت ننشسته اشکالی نداره...اما اگه شک داشتی بهتر بود قبول میکردی...در کل سخت پیدا میشه که پسری که هم درآمدش خوب باشه و هم اخلاقش و هم قیافش بیاد خواستگاری..چون هیچ کس همه چیز تموم نیست...در ضمن سن شما هم داره میره بالا و احتمالا اون پسر دیگه نمیاد دختر 28 یا 29 ساله رو بگیره...میره یه جوون تر میگیره
    • ahmad A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      23 8
      نه.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      86 11
      من هیچ نظری ندارم چون نه شما رو میشناسم نه اون آقا رو.ولی اگر واقعا همه چیزش خوب بوده جز قیافه و به همین خاطر بهش جواب رد دادین کار خوبی کردین.چون طرف رو از زندگی با آدمی مثل خودتون که اینقدر ظاهربین هست نجات دادین
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      30 4
      نه .اما همین اقایون هم به خاطر توقعات خانم ها تا سالها مجرد میمونن تا اونهارو براورده کنن وبه این شکل و ظاهر میفتن . اگر شما حاضر باشی با یه پسری که فقط یه درامد ی داره اما از نظر شکل ظاهر مناسب هست رو قبول کنی فکر نمیکنم ایراد از شما باشه .بالاخره همون قدر که ظاهر برای اقایون مهمه برای بعضی خانم ها هم مهمه اما توقع همه خوبی ها در یک نفر غیر منطقی و غیر عقلانی هست . اینم توجه داشته باشید خیلی از خانم ها به خاطر ایراد گرفتن های بی مورد و... درسنین بالا هنوز هم مجردند .
  • بی نام TR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    23 8
    جامعه شناس عزیز از کدام دانشگاه فارغ التحصیل هستید با این نگرش؟؟؟ کمی تامل کنید با انصاف قضاوت کنید.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    79 34
    دختران امروزی بسیار پر توقع هستند. مثلا دختری که مدرک فوق یا دکترا داره انتظار ازدواج با برد پیت رو می کشه
    • سعید A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      75 22
      حالا نه اینکه پسرا بدشون میاد با آنجلینا جولی ازدواج کنن؟
    • رضا IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      12 10
      سعید تو اینوری هستی یا اونوری؟
  • فرهاد IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    17 0
    ممنون بایت پاراگراف اخر
  • اميد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    67 12
    دوران زندگي مشترك تموم شده و به دوري دوستي تبديل شده.
  • حمید EE ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    43 1
    با این روند داریم به سمت سبک زندگی کامل غربی میریم.
  • حمید IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    41 23
    متاسفانه دختران دنبال مردانی هستند که هم باخانواده شوهر قطع رابطه کنند وهم هرچی خانم می گه بگن چشم ودرعوض مردبیچاره نوکر خانواده زنشون بشه .کل تصمیمات زندگی هم با زن باشه .خانمها اینرو حق خودشون می دونن
  • mohi IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    46 46
    با سلام دخترای امروزی دنبال تنوع هستند و به یک نفر قانع نیستند .در کل دو چیز رو در جامع امروزی دارن میکشن و هیچکس هم صداش در نمیاد یکیش غیرت مرد و حیای زن . من یه جوان 23 ساله هستم و تصمیم گرفتم ازدواج نکنم بزارین تا میتونن خودکشی کنند با ریخت و لباساشون تهش که چی میرسن به پوچی. میدونم این نظرم مثل نظرات قبلی نشر پیدا نمیکنه.ولی بازم گفتم بگم .
    • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      25 24
      شوما هنوز مونده تا خیلی چیزا رو بفهمی. به سنت نمیخوره این حرفا
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    7 1
    هرروز یه چیزی میگید
  • history A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    15 2
    مهم اینست که شاخص های سنتی نهاد خانواده در چهارچوب ازدواج نمی تواند اجرا شود. دیگر پسر نمی خواهد فشارهای مشابه پدر را تحمل کند دیگر پسر می داند اگر پدرش از گذشته تاکنون به هر زحمتی بوده توانسته خانواده را مدیریت کند، او حتی به هر زحمتی که هم شده نخواهد توانست. دیگر پسر می داند هیچکسی عمر خود را گارانتی ندارد و باید از این چند صباح با تنهایی هایش خلوت کند.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    27 20
    حق دو طرفست اگه خانم ها حق و حقوقی که اسلام در نظر گرفته رو میخوان باید حق ازدواج مجدد و موقتو هم قبول داشته باشن اگر حقو حقوق مدرنیته رو میخوان باید حق متقابل اون که درامد و خرج برای زندکی به طور مساوی و تقسیم اموال به طور مساوی رو قبول داشته باشن و حذف شدن مهریه .نفقه .حذف شدن خرجو مراسم عقد و عروسی و پاتختی و... یا تقسیم مساوی اون .نمیشه خانم ها هم شترو بخوان هم خرماشو .جور در نمیاد
    • یه دختر غمگین A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      24 3
      حرفتون تا حدودی درسته. فقط متقابلا شما هم اگه میخوای مهریه برداشته بشه، باید حق طلاق رو به خانمها بدید. ضمن اینکه مسئله ی ارث رو چجور حل میکنید؟
    • بی نام A1 ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
      17 6
      من یه دختر در سن ازدواجم و به جز خودم کلی دوست مجرد و گاهی متاهل دارم و می بینم که انتظار ماها چیه؟ چرا آقایون سعی دارن خودشون راجع به تفکرات خانم ها اظهار نظر کنن و به اصطلاح خودشون ببرن و خودشون بدوزن؟ جامعه باید قبول کنه دیگه دوره و زمان باج گیری مردونه و قوانین عهد بوقی ضد زنان به پایان رسیده. اگه قانون حق طلاقو برای ما قائل بشه، شمار خیلی کمی باقی می مونن که مهریه بخوان. اگه جامعه منصفانه در مورد پرداخت حقوق و استخدام خانم های تحصیل کرده برخورد کنه، ما هم دوست داریم خودمون خرج خودمونو دربیاریم و آقابالاسر نداشته باشیم به عنوان یه دختر مجرد ترجیح میدم تو همین تنهایی بمونم تا اینکه با یه مرد سنتی که خودشو محور عالم می دونه و فکر می کنه برای آب خوردنم باید ازش اجازه گرفت، زندگی کنم
  • مینا IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    57 33
    خبر آنلاین چرا نظر دخترا رو تایید نمیکنی تا پسرا اینهمه از خود راضی نباشن وقتی دنبال دختر ۱۴ساله با ۴۰ سال سنشون میرن وقتی از دختره میپرسن خونتون چند طبقه است وقتی دنبال پدرزن پولدار و کارخونه دار هستن وقتی دنبال فقط زیبایی دختر هستن وتوجهی به کمالات دختر ندارن خب نتیجشو هم باید ببینند از قدیم گفتن هر کی دلش ماهی بخواد باید رنج رو یخ نشستن رو تحمل کنه,
    • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      6 12
      یعنی شما ماهی نمیخوایین .اگه اینطوریه شما چه رنجی رو قراره برای بدست اوردن ماهی به جون بخری . چنتا شو بگو
    • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
      3 6
      به نظرتون مثبت دادم ولی محض اطلاع من برخلاف گفته های شما از یه خانواده متوسط رو به بالا رفتم سراغ یه دختر معمولی از یه خانواده با وضعیت مالی ضعیف، دور از جونتون محل سگم هم نذاشتن. واقعا نمی دونم بعضی از دخترها چه تصوری از خودشون و جامعه دارن؟
  • مقیمی A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    31 10
    تا قبل از عقد خوبند و هیچ حرفی از این حقوق نمی زنند ولی چهره واقعی شان را بعد از عقد با ببینی که خرشان از پل گذشته
    • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
      30 9
      این حقوق بعد عقد بوجود میاد ایکیو, تازه اونوقت میبینن که چیو با چی عوض کردن, در ضمن اگه لازمتون نیست ازدواج و زندگی با یه خانم, کسی براتون کارت دعوت نفرستاده وگرنه باید حقوقشو رعایت کنید تنها حقی که مانده و آقایونم بهش آگاهن مهریه است که اگه اونم یکم زور بگین ازشون میگیرین و از طرف مفت و مجانی کار میکشین و میفرستین خونه باباش و میرید سراغ یکی دیگه, خبرآنلاین یه نگاهی هم به آمار نظرات بنداز همش نظر آقایونه و چون تاییدکردی فکر میکنن همه جا باید اونا حرف بزنن,,
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    60 4
    باکمال احترام وتایید نظرات هم خانمها هم آقایان و تکذیب همزمان آنها ,به عرض برسانم آنچه این همه مجرد و طلاق روی دست ما گذاشته خودخواهی است که در کامنتهای بالا هم معلوم است هیچ جنسی نمی خواهد حرف مقابل را گوش کند وحداقل جایی به او حق بدهد این عشق کل کل نسلی ترسناک ساخته همان بهتر ازدواج نکنند اینها همه منتظر کسی هستند که مسولیت را از دوششان بردارد نیست عزیزم نیست
  • نامدار A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    9 1
    حالا هی نظرسنجی های سیاسی بگذارید که آیا استیضاح قانونی مجلس کار خوبیست ؟ همه مشکلات نشات گرفته از آموزش های غلط و غیر متناسب در مدرسه هاست
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    16 2
    باور کنید ریشه این مشکل وضع اقتصادیه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    18 15
    همیشه خبرآنلاین نظر دخترهای فمنیست رو منتشر میکنه یکبار هم نظر آقایون رو منتشر کرده. واقعا دخترهای این دوره خیلی بی انصاف و ضد مرد شدن.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
      17 19
      چرا فکر میکنید "فمینیست" یعنی ضد مرد؟ انقدر گول سریالهای صداوسیما رو نخوریم چارتا کتاب بخونیم ترجیحا به زبان اصلی
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
      10 14
      من مطالعه کردم. فمینیسم هم ضد مرد هست و هم ضد بشریت.
  • میلاد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    15 5
    دقیقا توقع دخترا بالا رفته من جدیدا خاستگاری رفتم هم خونه دارم هم ماشین هم کار . دختره گفت باید خونه سمت غرب تهران کرایه بدی بیا سمت ما چند تیکه هم با شماست باید با نظر ما بخری مهریه 800 تا شما بگید این وسط نقش من چی بود
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    27 1
    خدا کند ادم گیر ادم بد ذات ونا نجیب وبی منطق نیفتد چه دختر وچه پسر