توافق هسته ای در مسیر بهارستان / پرونده

توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 یکی از موضوعاتی است که این روزها محور اصلی گفتگوها، نطق ها و تذکرهای نمایندگان مجلس در صحن و راهروهای خانه ملت شده است.

عبدالله احمدی: مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 که این بار و پس از 12 سال در هتل کوبورگ وین به نتیجه انجامید و متنی موسوم به «برجام» مورد توافق طرفین قرار گرفت از ماه‌ها پیش در پارلمان ایران محل بحث و گفتگوی نمایندگان مجلس بوده و نمایندگان بارها و در جلسات مختلف درباره آن به اظهار نظر پرداخته اند.

در این میان، برخی نمایندگان که در فضای سیاسی- رسانه ای کشور به عنوان "دلواپس" شناخته می شوند از قبل ساز مخالفت با مذاکرات و حتی توافق هسته‌ای را کوک کرده بودند اما اکثریت نمایندگان مجلس، دستیابی به این توافق را گام موفقیت آمیزی در اثبات حقانیت جمهوری اسلامی در تبدیل به یک کشور دارای فناوری اتمی می دانند.(اینجا)

 اگر چه پیش از انجام این توافق عده ای از همین دلواپسان تغییر موضع داده (اینجا) و یا سکوت کرده بودند، اما امروز بسیاری از آن ها با توجه به حمایت های حکیمانه رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده و قدردانی ایشان از تلاشی که آن ها در جریان مذاکرات انجام داده اند، (اینجا) راهی جز همراهی و حمایت از آن ها نداشتند. با این وجود عده ای از آن ها بر خلاف سخنان رهبری که در خطبه های نماز عید سعید فطر و دیدار سفرای کشورهای اسلامی مطرح شد و ایشان بار دیگر بر وحدت تاکید داشتند (اینجا) و (اینجا) بر شیپور اختلاف دمیده و در رسانه های خود با در نظر نگرفتن منافع ملی از عناوین تندی همچون "توافقی بدتر ازبد" و "آمریکا، ماشه را چکاند" علیه توافق هسته ای استفاده کردند.

همچنین بعضی از آن ها در مجلس نیز دست از بهانه تراشی برنداشته و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مغایر با توافق دانستند. (اینجا)

نهایتا متن این توافق که امروز توسط محمد جواد ظریف تقدیم مجلس شد(اینجا) در دستور کار مجلس قرار گرفته و مجلس باید بر اساس مصوبه الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای (اینجا) آن را بررسی و تائید کند تا گام دیگر اجرای این توافق تائید آن از سوی شورای امنیت ملی باشد.

البته نمایندگان ضمن تقدیر و حمایت خود از تیم مذاکره کننده اعلام کردند که نگاه کلی مجلس همراهی با دولت در سال همدلی و همزبانی است و به نظر می رسد که دلواپسان در اقلیت قرار دارند. (اینجا)

بویژه آنکه محمدجواد ظریف امروز در مجلس با بیان اینکه در دنیا هیچ کس نمی گوید که ایران تسلیم شد تاکید کرد که در این توافق خط قرمز های مد نظر نظام رعایت شده است.(اینجا)

همچنین علی اکبر صالحی که پس از ظریف پشت تریبون مجلس قرار گرفت در پاسخ به سئوالات علی لاریجانی، رئیس مجلس به نکات فنی توافق پرداخت که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده بود.(اینجا)

در پایان این جلسه برخی نمایندگان معتقد بودند که رویکرد کلی نمایندگان نسبت به توافق مثبت است و بسیاری از دلواپسان نیز قانع شده اند(اینجا) و از این رو برای بررسی متن این توافق که باید در کمیسیون ویژه بررسی شود( اینجا) جای نگرانی وجود ندارد.

گر چه به نظر می رسد اعضای این کمیسیون احتمالا همان نفراتی باشند که طرح پیشنهادی تشکیل کمیسیون را امضاء کرده اند و از قضا هم 15 نفر است (اینجا) اما محمد علی اسفنانی ، عضو کمیسیون حقوقی مجلس بیشتر اعضای احتمالی این کمیسیون را از اعضای دو کمیسیون حقوقی و امنیت ملی می داند.(اینجا)

حال باید منظر ماند و دید که نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه چه تصمیمی برای توافق هسته ای ایران و غرب دارند و آیا آن را تائید خواهند کرد؟

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =