دفاعیات فانی در مجلس : بودجه آموزش و پرورش تا 24 درصد رشد داشته/ سیاست خود را کیفیت بخشی اعلام کردم

پس از سخنان مخالفان در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، علی اصغر فانی در دفاع از خود پشت تریبون علنی مجلس رفت.

به گزارش خبرآنلاين اهم اظهارات علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در ادامه مي آيد:

ابتدائا اشاره مي کنم به اهميت آموزش و پرورش که در فرمايشات عزيزان هم مشاهده شد. آموزش و پرورش بزرگترين فصل مشترک دولت و ملت است. آموزش و پرورش 40 ميليون مخاطب مستقيم دارد. 13 ميليون دانش آموز، 26 ميليون اوليا دانش آموزان و يک ميليون فرهنگيان. آموزش و پرورش با داشتن 13 ميليون دانش آموز و يک ميليون فرهنگي بزرگترين نهاد کشور است. در 22 ماه اخير حداکثر تلاش را در سراسر کشور از معلمين ، مسئولان ، مديران کل و مسئولان ستاد وزارتخانه داشته اند. آموزش و پرورش يک نهاد سرمايه اي است نه هزينه اي. سهم بودجه آموزش و پرورش در سال هاي گذشته نشان مي دهد که در 22 ماه اخير سهم آموزش و پرورش دو و يک دهم درصد رشد داشته است. اين نشان مي دهد که آموزش و پرورش تلاش کرده که سهم خود را افزايش دهد.

عزيزان نماينده مي دانند که هر يک دهم درصد رقم قابل توجهي است. رشد بودجه آموزش و پرورش در سال هاي 92 تا 94 از 5 و سه دهم درصد رشد،تا 24 درصد رشد داشته است. آموزش و پرورش، استراتژي هايي را اعلام کرده است. من از همين تريبون در راي اعتماد اعلام کردم که آموزش و پرورش سياست خود را کيفيت بخشي کرده است. سياست هاي 5 گانه اعلامي آموزش و پرورش، ساماندهي ، توسعه عدالت و ... است. به برخي از دستاوردها نظر شما را جلب مي کنم:

رشد خدمات آموزشي با توجه به عدالت آموزشي . در 17 ارديبهشت 93 که خدمت مقام معظم رهبري رسيديم، يکي از مطالبات ايشان تهيه نقشه راه تحول نظام آموزشي بود. وزارت آموزش و پرورش به دنبال مطالبه رهبري نقشه راه تحول را تهيه کردم و در اسفند گذشته آماده شده است. من لازم مي دانم که عرض کنم که در راستاي انسداد مبادي بي سوادي ما موفق شديم که تحت پوشش دانش آموزان ابتدايي به 98 و نيم درصد در سال تحصيلي جاري برسانيم. براي عدالت آموزشي بايد عرض کنم که ما در کشور 110 مدرسه تک دانش آموزه داريم. 4800 مدرسه داريم که زير 5 دانش آموز دارد. دولت و آموزش و پرورش براي تعميم آموزش و اجراي عدالت آموزشي هزينه هاي زيادي را متقبل شده است. براي اولين بار در اين مدت آيين نامه مدارس عشايري و مناطق محروم به تصويب رسيده است. در دوره متوسطه يک تحت پوشش دانش اموزان از 78 درصد به 94 و سه دهم درصد افزايش يافته است.

سياست بعدي که ما دنبال کرديم، ساماندهي نيروي انساني بود. امسال در جشنواره بهره وري وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر شناخته شده و لوح تقدير دريافت کرده است. از همه همکارانم تشکر مي کنم. من بايد اين نکته را عرض کنم که کاري ما در ساماندهي نيروي انساني داشتيم بيش از 1000 ميليارد تومان صرفه جويي براي وزارت داشته است که ما اقداماتي را براي کيفيت آموزش کرديم. اجراي مرخصي زايمان بانوان فرهنگي پس از سه سال از تصويب به 9 ما افزايش داديم. از قبل ساماندهي توانستيم قانون مديريت خدمات کشوري حق شغل را از 800 امتياز به 1500 امتياز افزايش دهيم. 

من عرض مي کنم که همکاران بازنشسته فرهنگي بيش از 100 هزار بازنشسته را با پيگيري هاي انجام شده موفق به برقراري شديم. در حوزه تامين و تربيت نيروي انساني در حال حاضر 64 هزار دانشجو معلم در 98 پرديس مشغول به تحصيل هستند. ما توانستيم برنامه راهبري دانشگاه فرهنگي را به انجام برسيانيم.

در ادامه فعاليت هاي آموزش و پرورش بايد از طريق کميته اي که در جلسه غير علني گذشته داشتيم بتوانيم راهکارهايي را در جهت بهبود معيشت فرهنگيان و برنامه هاي اجرايي سند تحول و همچنين تامين منابع براي اصلاح و بازسازي 35 درصد فضاهاي آموزشي و همچنين تبديل به احسن کردن فضاهاي آموزشي براي افزايش منابع در آموزش و پرورش و تدوين بسته آموزش براي دانش آموزان روستايي و مناطق محروم و تلاش براي افزايش بخش غير پرسنلي در آموزش و پرورش باشيم.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =