انتقادات نماینده قروه از فانی در جلسه استیضاح

جلسه استیضاح فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم در مجلس ادامه دارد.


به گزارش خبرآنلاین حامد قادر مرزی نماینده قروه و دهگلان استیضاح کننده دیگری بود که سخنان خود را آغاز کرد. وی سخنان خود را با تاکید بر غیر سیاسی بودن استیضاح آغاز کرده و گفت: حداقل وجود بنده در میان استیضاح کنندگان نشان می دهد این استیضاح سیاسی نیست چون من طرفدار دولت بوده و هستم و در روز رای اعتماد هم به ایشان رای مثبت دادم و در رای آوری ایشان هم نقش داشتم. اما ایشان به اعتقاد من از برنامه ای که آن روز اعلام کردند فاصله گرفتند.
وی در ادامه به 7 مورد از موارد استیضاح پرداخته و اظهار داشت: اولین مورد ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه اموزش و پرورش است. قشر فرهنگیان ما به رفتار صادقانه اعتماد خواهند کرد. همه اوضاع درامدی دولت و کشور را می دانیم. اما چرا معلمان به خیابان ها امدند و تحصن کردند. وزیر آموزش و پرورش ای کاش در یکی از این جمع ها حاضر می شدید و اوضاع را صادقانه توضیح می دادید. شما به هیچ استانی نرفتید تا حرف انها را بشنوید و پاسخ دهید. عدم حضور ر شما در جمع فرهنگیان متحصن در واقع بی محلی به فرهنگیان است.
وی ادامه داد: مورد دیگر در عملکرد آقای فانی ناتوانی ایشان در جلب توجه دولت برای اختصاص منابع به مدیریت مدارس است.هزینه های جاری مدارس امروز مدارس ما آنچنان زیاد نیست اما برای تامین این ها هم مشکل دارند. در حوزه انتخابیه حوزه انتخابیه من بسیاری از مدیران به گدایی افتادند. این شرایط را ما نم یپذیریم چرا که مدارس باید رایگان باشد. به علاوه در مدارس شبانه روزی چندین و چند بار در دو سه سال گذشته تعطیل شدند. چون مدیران انها گفتند ما پول چای و قند و هزینه های جاری شما را نداریم که بدهیم.
او ادامه داد: مورد سوم ناتوانی وزیردر جلب دولت در افزایش فضای اموزشی مناطق محروم است. ایا مدارس مناطق محروم را دیده اید؟ بیش از 50 درصد از مدارس حوزه انتخابیه من نه در شان معلمان و نه در شان دانش اموزان هستند وهر لحظه ممکن است دیوار انها بر سر دانش اموزان خراب شود. بعضی از انها سرویس بهداشتی ندارند. شما می دانید چند ردصد از دانش اموزان ما در کپرها درس می خوانند؟.
قادری ادامه داد: عامل دیگر استیضاح ناتوانی در جلب نظر دولت در تامین معیشت فرهنگیان بازنشسته و دادن امتیارانی به آنها مثل سایر ارگان هاست. ما شاهدیم وزیر و ساختار مدیریتی وزارت اموزش و پرورش این دیدگاه مقایسه معلم با کارمند را نتوانسته پاک کند. نتوانسته به بدنه ای که مخالف ارتقا کار معلمان است بفهمانند ارزش کار معلمان با کارمندان متفات است. امروز با اجرای طرح تحول سلامت یک پزشک عمومی بیش از ده میلیون حقوق می گیرد. اما چرا شما نتواستید برای معلمان این کار را بکنید. در حالی که یک پزشک عمومی شش سال درس می خواند اما یک معلم برای اینکه مدارک خود را دریافت کند گاهی بیش از هفت سال باید وقت بگذارد.
وی افزود: نداشتن برنامه مدون برای بهروه وری سیستم اموزشی و پرورشی مورد دیگر از دلایل استیضاح است. در حال حاضر یک میلون نیروی رسمی داریم و حدود 40 هزار کلاس درس هم فعال می شوند. در مجموع حدود 500 هزار نفر از این نیروها به کلا سهای درس می روند اما ان 500 هزار نفر دیگر در بخش های غیر اموزشی کار می کنند. چرا در این وزارتخانه توجهی به این مسئله کوچک سازی نشد؟ امروز تنها یک ششم از بودجه صرف اموزش و پرورش می شود.ما انتظار داشتیم این بزرگی وزارتخانه را تعدیل کنند.
وی با بیان اینکه هدف از برنامه های پرورشی چیست گفت: هدف از پرورش ترتیب دانش اموزان برای پذیرش مسئولیت در فردا است. امروزه 176 هزار مطلب جدید وارد فضای اموزشی می شود. بخشی از انها مخالف فرهنگ ماست. اما شما برای مقابله با انها و برای اماده سازی فرزندان ما برای حضور در مسئولیت های اتی چه کرده اید؟
وی در پایان اظهار داشت: هیچ نظارتی بر تقسیم محل کار معلمان نمی شود و این باعث شده بهره وری معلمان پایین بیاید و اعتراض و نارضایتی آنها را در پی داشته است.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =