درحالی که الزام قانونی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد، اما نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از ثبت ۲ ازدواج موقت به ازای هر ۱۰ ازدواج رسمی خبر می دهد.

به گزارش خبرآنلاین؛ دکتر علی مظفری در نشستی خبری دراین باره گفت: متاسفانه شاهد هستیم حتی ازدواج های موقت هم مد شده است. یادم هست که در دوره های قبل گفتند ازدواج های موقت را ثبت نکنید و امروز این توقع وجود دارد که هیچ کس تمایل به ثبت ازدواج موقت ندارد. هم اکنون به ازای هر 10 ازدواج رسمی 2 ازدواج موقت در کشور به ثبت می‌رسد در حالی که آمار ازدواج در 6 ماهه اول در کشور 390 هزار و 109 مورد ازدواج رسمی در کشور بوده است.

مظفری همچنین از ثبت 70 هزار و 323 مورد طلاق در کشور طی 6 ماه نخست سال خبر داد و گفت: مطابق این آمار به طور میانگین ساعتی 2 طلاق در کشور به ثبت می‌رسد. ثبت طلاق در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد داشته است در حالی که ازدواج تنها 4 درصد رشد داشته است.

او با اشاره به وجود نرم‌افزار جامعی که علل طلاق را ثبت می‌کند گفت: با توجه به آمار این نرم‌افزار در 6 ماهه اول امسال دلایل طلاق عبارت بودند از نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده‌ها، تفاوت‌های اعتقادی، رعایت نکردن مسائل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم شناخت کافی از یکدیگر و مشکلات زناشویی.

بخشی از سخنان نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق را به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

- متاسفانه خانواده در کشور ما متولی ندارد، همه مدعی هستند ولی یک وزارتخانه نداریم که نامش را وزارت خانواده عنوان کنیم حتی در وزارت ورزش و جوانان هم معاونت خانواده نداریم که البته از نمایندگان مجلس خواسته ایم نام وزارت ورزش و جوانان را به وزارت ورزش و خانواده تغییر نام دهند.

- آنقدر خانواده در کشور ما مظلوم است که فقط سه سال است دانشگاه شهید بهشتی موضوع حقوق خانواده را در رشته های تحصیلی گنجانده است و این یعنی اینکه مسئولان باید در کنار غنی سازی اورانیوم به غنی سازی خانواده هم فکر کنند.

- بر اساس تحقیقات ما مثلثی سه ضلعی برای دلایل طلاق تعریف کرده ایم که اول مشکلات اقتصادی، دوم مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سوم مسائل اعتقادی دلایل طلاق را در جامعه امروز تشکیل می دهند. البته نباید غافل بود از اینکه سریال های خارجی و تغییر فرهنگ و دیدگاه هم تاثیرگذار بوده است به عنوان مثال در دهه اول انقلاب طلاق بسیار زشت و زننده بود و خانواده از اینکه فرزندش طلاق گرفته آفتابی نمی شد ولی امروز طلاق در جامعه مد شده است.

- در صدا و سیما حتما نیاز به برنامه 90 خانوادگی داریم و باید ساز و کاری دیده شود تا دختر و پسر تحت نظارت و آگاهی خانواده 6 ماه قبل از ازدواج ارتباط فرهنگی و اجتماعی داشته تا با همدیگر آشنا شوند.

- 92 درصد طلاقها در 8 سال نخست زندگی رخ می دهد، مجلس نمی تواند مسئولی را احضار کرده و از او سئوال کند چرا طلاق افزایش داشته است؟

- به جای اینکه در سند ازدواج حکایت های سعدی که در مورد مادرزن و مادرشوهر و ازدواج موفق صحبت شده یا به جای احادیث و روایات و آداب زندگی، شرایط طلاق را عنوان کرده ایم و جالب تر آنکه دختر و پسرهایی که می خواهند ازدواج کنند نمی دانند کتاب به روز شده روابط زن و مرد نوشته رهبر معظم انقلاب چقدر می تواند کمک کند.

- نبود تناسب میان دختر و پسر و خانواده ها، دین دار نبودن زوجین و پایبندی به اعتقادات و همچنین عدم شناخت از روابط زناشویی مهمترین دلایل طلاق است.

- 66 درصد از مردان ایرانی بعد از ازدواج دنبال این می روند که چگونه با همسرشان رابطه زناشویی داشته باشند.

- تهران، کردستان، فارس و اصفهان قهرمانان طلاق کشور هستند.

- متاسفانه وضعیت دفترخانه ها آنقدر بد است که اگر بیایند و دفترخانه های ازدواج و طلاق را به دفترخانه های اسناد رسمی بدهند سنگین تر است آنها بیمه دارند ما نداریم، آنها بازنشستگی دارند ما نداریم، آنها می توانند امتیازشان را بفروشند ما نمی توانیم. این در حالی است که هر دفترخانه در تهران 14 واقعه طلاق و ازدواج را ثبت می کند یعنی باید حداقل 2 میلیون و 800 هزار تومان درآمد داشته باشد تا زنده بماند ولی تعرفه 200 هزار تومانی تایید شده ما را 110 هزار تومان اعلام کرده اند و این موجب شده بسیاری از سردفتران چند شغله شوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 321062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    110 1
    خپ بگو به ازای هر ۵تا ۱دونه دیگه
    • صاحب EU ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      15 6
      می خوای بگه به ازای هر دو و نیم ازدواج رسمی نیم ازدواج موقت؟؟؟دیگه ایراد نبود بگیری؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    35 1
    جوانی که نه موقت دارد و نه رسمی چه کند ؟!
  • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    96 2
    من که دیگه از پس خرج خودمم بر نمیام چه برسه به ...
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    80 0
    چند تا ازدواج موقت هم ثبت نشده است؟ چند تا از ثبت شده ها هم متاهل هستند؟
    • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      63 0
      شاید بهتر باشد بگوییم بیشتر ازدواج های موقت، متاهل هستند. البته در کمال تاسف!
  • همشهری IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    من خودم ازدواج دائم کردم اما به حدی عذاب می کشم که روزی هزار بار میگم کاش ازدواج موقت بود تا یک اسم رو با خودم نمی کشیدم
    • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      12 28
      منفی
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      56 9
      همشهری! آن هایی که رو به ازدواج موقت می آورند، آدم های صاف و ساده ای نیستند. فکر نکن که ازدواج موقت، مشکلات ازدواج دائم را ندارد. ازدواج موقت را هم نباید دست کم گرفت!
    • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      46 7
      همشهری جان حواست باشد که بعضی ها با ازدواج موقت کاسبی می کنند و اگر به تور آن ها بخوری به حدی عذاب می کشی که روزی هزار بار می گویی کاش ازدواج دائم بود که این قدر راحت نمی باختم.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    177 0
    اگه حساب موقتهای ثبت نشده را حساب کنید عدد شما برعکس می شه!
    • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      72 2
      من فكر كنم خيلي از ازدواج هاي موقت ثبت نميشه.
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      18 0
      فکر نکن. مطمئن باش.
  • بی‌نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    143 0
    اکثر ازدواج ها از لحاظ «عاطفی» موقتی شده
    • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      35 0
      کاملا حق با شماست. امروزه تعداد زیادی از کسانی که طلاق نگرفته اند و به خلاف نرفته اند و به ظاهر مشکلی هم ندارند، در واقع رویه سوخت و ساز را پیش گرفته اند و خیلی وقت ها از رفتارشان با دیگران این امر کاملا مشهود است.
  • میثم IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    146 1
    من 32 ساله با این گرونی و طلا و جواهر و خونه فلان متری پراید 17 میلیونی با سکه هایی که مشابه بودجه کشوره و توقعات طرفین چطور میتونم ازدواج کنم.پس بهتره همینجوری این عمرمو بگذرونم برم ببینم اون دنیا چی به سرم میاد.
    • بی نام US ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      16 18
      اون دنيا هم ميگن چرا از فرصتي كه خدا بهت داد استفاده نكردي پس از اين عمرت استفاده خوب كن تا بعد
  • سعيد IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    79 1
    متاسفانه مسئولين بجاي عمل كردن به وعده هاشون فقط شعار ميدن و آمار اعلام ميكنن،، مني كه بخوام ازدواج كنم وقتي اين آمارو ميبينم دلزده ميشم،، مسئولين محترم بزرگترين عامل ازدواج نكردن جوونا نداشتن شغل مناسب و امنيت شغلي، نداشتن مسكن، مخارج بالاي ملزومات زندگي و بعد مسائل ديگست،، تازه اگه بدنبال تحكيم خانواده هستيم ازدواج موقت رو بايد حذف كنيم چون فقط مساله جنسي در ازدواج موقت مطرح هست و بنيان خانواده رو نابود ميكنه،، با تشكر لطفا نظرمو بذار
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    23 0
    عجب آمار تکان دهنده ای تازه بگذریم از اکثر ازدواجهای موقت که ثبت نشده اند !!!!
  • حقگو A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    7 0
    البته این را یکبار دیگر خوب بخوان: *************** دلایل طلاق عبارت بودند از: نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده‌ها، تفاوت‌های اعتقادی، رعایت نکردن مسائل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم شناخت کافی از یکدیگر و مشکلات زناشویی. ************* این را میگویند مربع طلاق نه مثلث طلاق!!! پس تیترت رو درست کن.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      7 0
      مسايل اقتصادي وفرهنگي هم كه جايي ندارند...
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    28 3
    خانواده سالم است که یک جامعه سالم را می سازد و خانواده سالم، یک خانواده دائمی است درحالی که ازدواج موقت، خانواده ای موقتی است. چه دستاوردی دارد؟ آیا فرزند یا فرزندان متعادلی به جامعه می دهد و ده ها مسئله اجتماعی، فرهنگی، قانونی، بهداشتی و اقتصادی دیگر را که می تواند برای طرفین به دنبال داشته باشد، در پس خود پنهان نکرده است؟ پس از پایان موعد ازدواج موقت، خانواده شکل گرفته همانند خانواده از هم پاشیده طلاق می شود.
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    34 5
    موافق هستم. اگر به دنبال تحکیم خانواده هستیم، ازدواج موقت باید حذف شود چون خانواده ای سست را تشکیل می دهد نه خانواده ای محکم. خانواده حاصل از ازدواج دائمی احتمال دارد بر اثر طلاق فروبپاشد ولی خانواده حاصل از ازدواج موقت حتما پس از پایان موعد ازدواج موقت، از هم می پاشد.
  • بی نام و نشان IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    12 1
    مثلث برمودا
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      4 1
      دو سر آن زوج متاهل رسمی با ازدواج دائم است و سر سوم آن ...
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    14 2
    مشكل جاى ديكه اس تقصير مردم و اختلافات اعتقادى و اين جيزا نندازيد اكر واقعا دلتون به حال جوونا ميسوزه بريد مشكل اقتصادو حل كنيد خودتونم ميدونيد مشكل اصلى جيه
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    9 2
    گفته : باید ساز و کاری دیده شود تا دختر و پسر تحت نظارت و آگاهی خانواده 6 ماه قبل از ازدواج ارتباط فرهنگی و اجتماعی داشته تا با همدیگر آشنا شوند!! ارتباط فرهنگی و اجتمایی آخه؟ بعد یک دختر و پسر بعد از گذشت 15-20 سال از سن مناسب برای ازدواج، خانوادشون (اون هم نه خودشون) با هم آشنا میشن بعد تازه 6 ماه هم همدیگر را محک بزنند و حالا اگر فهمیدند به درد هم نمیخورند باید دوباره این پروسه از اول طی بشه و 15 -20 سال دیگه صبر کنند تا خانوادشون یکی را براشون انتخاب کنه.. خود من الان نزدیک سی سالم هست و خانواده هم به فکر نیستند یعنی نمیتونند باشندو دانشگاه تک جنسیتی و محیط کار مردانه هم اجازه آشنا شدن با هیچ دختری را به من نمیدهد حالا 5 -6 سال دیگه که شاید یک مورد جور شد تازه 6 ماه هم بخواهیم آشنا بشیم
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    32 22
    من 17 ساله ازدواج کردم به خدا بهتر از ازدواج هیچ نعمت دیگری نیست جوانا از این حرفا نترسید فقط توکل و ایمان به خدا داشته باشید
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      8 0
      ازدواج نعمت نیست روش است
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    17 28
    این همه رابطه نا مشروع صورت میگیره چرا برای این روابط نگران نیستید و فقط با نوع رابطه منطقی ترش( موقت و شرعیش ) مشکل دارید ؟ خودتون رو بخواب زدید ؟ الان اگه این یه ازدواج موقت حذف بشه بره سمت رابطه نا مشروع خوشحال میشید که سرعت مساله رو پاک کردید ؟
    • بی نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      21 1
      چرا خودتان را گول می زنید! ازدواج موقت همان صیغه است که از قدیم بوده و اتفاقا بنا به دلایلی زیادی از همان قدیم هم نزد عموم مردم، ناپسند تلقی می شده است.
    • amir US ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      6 0
      ببخشید یعنی چی رابطه ناشروعی که شرعی تره؟! یعنی به قول شاعر یه چیزی میگیا! راستی رفیق صورت مسئله رو پاک میکنن؛ سینتیک شیمی دبیرستان نیست که سرعت مسئله رو پاک کنن.
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    22 0
    آقايون مسئول كلاشونو بزارن بالاتر
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    10 23
    اصلش خيانته .. تو آمارتون هست !؟ بيظرفيتي جماعت (جديد نسوان بر گرفته از سريالهاي جهت دار ماهواره ايه ) . تو آمارتون هست ...!؟؟
    • تهرانی A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      25 1
      چه ربطی داره صرفا به نسوان !! خیانت هم در مورد مردها صدق میکنه هم خانمها
  • جی اچ A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    14 9
    چشم من که اب نمیخوره مسئولین کاری انجام بدن .اگرم بدن مثل پروژه های هست که 10 15 سالی طول میکشه تا به ثمر برسه .به نظرم چه شرایط محیا باشه وچه نباشه باید ازدواج موقت فرهنگ بشه .هرچند همه میدونن ازدواج دائمی که دونفر در اون به ارامش برسن به صدها ازدواج موقت می ارزه .اما با فرهنگ وشرایط اقتصادی فعلی و... ازدواج دائم نمیتونه ضامن آرامش باشه .(مخصوصا برای پسر ها)
    • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      16 2
      ازدواج موقت، اسمش رویش است. فقط یک مسکن موقت است. مسکن هیچوقت مشکل را حل نمی کند و صد البته که عوارض خاص خودش را هم دارد! هر چه هم که بگذرد باید دوزش را بالا ببری چون تاثیرگذاری اش کم می شود. بعد ممکن است یک وقت خدای ناکرده به تسکین های موقتی معتاد شوی!!!
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
      10 0
      جی اچ عزیز! ازدواج موقت هم نمی تواند ضامن "خوش بختی" و از همه مهم تر، "خوش نامی" افراد باشد.
  • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    15 6
    وقتی ازدواج موقتی صورت میگیرد و مرد راضی به ثبت آن نمی شود باید چه کرد؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      20 0
      هیچی. خود کرده را تدبیر نیست.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    48 3
    من دو ماهه ازدواج کردم.قبل از اون خیلی از ازدواج کردن می ترسیدم و نظرم منفی بود ولی الان مطمئنم که یک انتخاب درست یک آرامش بزرگتر برای هر دو طرف به همراه داره.این آرامش کم کم قدرت حل تمام مسائل و مشکلاتی را به آدم میده .من نمیفهمم ازدواج موقت یعنی چی.هیچ برداشتی به جز بحث جنسی توی ذهن من نمیاد و فکر می کنم نتایج منفی و آسیب های اجتماعی آن بعد از تمام شدن رابطه خیلی پر رنگ تر از اون آرامش موقتی هست که دو طرف دنبالشن.ای کاش از تشکیل درست یک زندگی نمیترسیدیم چرا که من خودم به چشمم دیدم که واقعا چه جوری همه چی خیلی قشنگ جور میشه بعد از یک انتخاب درست!!!
    • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      11 1
      با نظر شما درباره ازدواج موقت موافق هستم. هزار درصد!
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    29 0
    ازدواج موقت بیشتر از تمام تسکین های موقتش، بدنامی برای فرد می آورد. آبروریزی می آورد. بابا ازدواج موقت یعنی یک مدت با این، یک مدت با آن، تعدد شرکای زندگی و هزار و یک مسئله عاطفی، قانونی، اجتماعی، مالی و ... دیگر که مدت ها و شاید تا پایان عمر، فرد و اطرافیان را گرفتار می کند. بعضی اوقات حتی بازماندگان فردی که ازدواج موقت داشته و فوت کرده است، هنوز مجبور به پس دادن عواقب و پس لرزه های ازدواج موقت آن فرد هستند و یک «خدابیامرزی» هم برای طرف نمی ماند!
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 2
    سلام چرادختری که ازلحاظ مالی مشکلی نداردوخودش میتواند خانواده ای راداره کند وپسری که توانایی مال نداردومیخواهد دختر به امرپیامبرعمل کند وباهاش ازدواج کند پسر شک میکند .چرا شک ودودلی همیشه اذهان راپرازبذبینی میکند .پس نگید پسرها توان ازدواج ندارند
    • شروین A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      7 2
      کجاست این دختر؟ شما نشان من بده! شمایی این دختر ؟!
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    1 0
    تهران، کردستان، فارس و اصفهان قهرمانان طلاق کشور هستند.
  • محمد A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    5 0
    کسانی که قانون صیغه را نوشتن و به تصویب رساندند وازان دفاع میکنند حاضرند دختر خواهر یا مادر خودشان را در صورت شرایط داشتن صیغه انهارا برای یک ماه یا یک ساعت به صیغه دیگران در اورند یااین صیغه برای نادارها وناچارها ومستضعفین است