دکل گم شد/ پرونده برای دکلی که می گویند لولو آن را برده است

افشای تخلفات دولت‌های نهم و دهم تمامی ندارد. آخرین خبر، به گم شدن دکل نفتی مربوط می‌شود که در سال 1390 از یک شرکت ترک به قیمت حدود 80 میلیون دلار خریداری شده و هنوز به ایران انتقال نیافته است.

پاییز سال گذشته بود که نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نامه ۱۴ تن از نمایندگان به هیات رییسه مجلس در طی گم شدن یک دکل نفتی به مبلغ حدود ۸۰ میلیون دلار خبر داد؛ دکلی که به گفته وی، «دین» نام دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نادر قاضی‌پور در این باره عنوان کرده بود که «این دکل در سال ۹۰ از یک شرکت ترک به قیمت حدود ۸۰ میلیون دلار خریداری شده و هنوز به ایران انتقال نیافته است.» (این‌جا)

همچنین علی مروی، رییس کمیسیون انرژی مجلس در همین ایام اعلام کرد که «خرید دکل‌های نفت که توسط شرکت تاسیسات دریایی در دوره مدیریت قبلی اتفاقی افتاده است، شباهتی به یک تخلف دارد.» به گفته وی، «ممکن است تخلفی در زمینه خرید دکل‌های نفتی اتفاق نیفتاده باشد و شرکت تاسیسات دریایی که مسوولیت این موضوع را بر‌عهده داشته، قصد تخلف نداشته باشد؛ اما این موضوع قطعی نیست و باید کارشناسانه بررسی شود.» (این‌جا)

این اظهارنظر رییس کمیسیون انرژی مجلس و همچنین خبر دستور رییس مجلس برای پیگیری این پرونده این قطعیت را به وجود آورد که پیگیری‌های جدی انجام شود و نتیجه آن به سرعت مشخص خواهد شد. هر چند از آذر ماه سال گذشته که چنین اظهارنظرهایی مبنی بر پیگیری مفقود شدن دکل «دین» و همچنین ورود سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به مساله مطرح شد (این‌جا)، این پرونده راکد ماند و خبری از نتیجه پیگیری ها منتشر نشد.

نادر قاضی‌پور گفته بود؛ «سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور به من اطلاع داد که در زمینه مفقود شدن دکل نفتی ایران، پرونده‌ای در سازمان تشکیل و موضوع پیگیری می‌شود.»

پس از این مدت، حالا وزير نفت نيز خبر گم شدن دكل حفاري ايران را تاييد مي‌كند و از تشكيل پرونده‌اي در اين خصوص خبر مي‌دهد. بیژن‌نامدار زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا خبر مفقود شدن یک دکل نفتی ایرانی در زمان فعالیت دولت گذشته صحت دارد؟ گفت: «موضوع مفقود شدن دکل نفتی متعلق به ایران واقعیت دارد و با پیگیری و شکایت ما پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.» (این‌جا)

گفته می‌شود ردگيري‌ها حاکی از آن است که  دكل حفاري «دين» سر از يكي از كشورهاي همسايه درآورده است. (این‌جا)

در این شرایط، حسین امیری‌خامکانی، سخنگوي كميسيون انرژي مجلس گفته است که «پس از اتمام تعطيلات مجلس، موضوع دكل دين در دستور كار قرار خواهد گرفت تا ابعاد ماجرا معلوم شود.» به گفته وی، «هنوز گزارش جامعي در مورد مساله دكل گم شده ارائه نشده است؛ از اين رو كل داستان در پرده‌اي از ابهام قرار دارد، اما آنچه که از اين كلاف سردرگم مشخص است، اين‌كه دكل خريداري شده هيچ‌وقت به ايران نيامد. البته اين مساله در دولت سابق رخ داد و حالا دولت يازدهم بايد پيگيري كند و موضوع را به سرانجام برساند.» (این‌جا)

به هر حال در این شرایط، ماجرای دکل گم شده و اتفاق عجیبی که در رابطه با آن رخ داده، به این جا رسیده که امروز مردم به طنز بگویند «دکل را لولو برد».


22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هاشم IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    اینها مشتی پرونده سازی برای پاک مرد ایران، محمود احمدی نژاد است. درود بر دولت پاک رویان و صدیقان.
    • ???? ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
      5 0
      ???? ??? ???? ???? ?? ????
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    53 1
    کش ندید ولش کنید بنده خداها شاید نیاز مالی داشتن
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    10 0
    راستش این حرفا اینقد عادی شده که اصلا فکر نکنم دیگه واسه کسی مهم باشه.تنها ناراحتی مردم هم واسه اینه که فردا پولی رو که بابت دکل دادن به ی نحوی از ما مردم توسری خور میگیرن.یا آب گرون میشه یا برق یا گاز.
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    10 0
    پیشنهاد میکنم برای مرده یا زنده دکل جایزه تعیین بشه حتما پیدا میشه اگه هم نشد برای لولو جایزه بذارن