مصیبت‌های باران برای خوزستان/ بازگشت عامل ناشناخته و نفس تنگی به اهواز

روزنامه شرق نوشت: دو سال پس از بروز اولین نشانه‌های تنگی‌نفس اهالی برخی از شهرهای خوزستان هم‌زمان با اولین بارش پاییزی، امسال هم همین اتفاق رخ داد.

در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته پس از بارش باران، تنگی‌نفس، حدود هفت‌هزارنفر را راهی بیمارستان‌ها کرد. عامل بروز این مشکل تنفسی برای اهالی خوزستان با وجود گذشت دو سال از شروع ماجرا هنوز به صورت دقیق شناسایی نشده است. اگرچه رسانه‌ها در خبرهای اولیه در این‌باره از بارش باران اسیدی سخن به میان آوردند اما مدیرکل اداره هواشناسی خوزستان به‌صراحت اسیدی‌بودن باران را رد کرده است.
در سال ١٣٩٢ وقتی این مشکل در خوزستان خود را نشان داد، خبرنگار «شرق» برای پیگیری ماجرا راهی اهواز شد و در سلسله‌گزارش‌هایی به این موضوع پرداخت. در یکی از گزارش‌ها با دکتر محمدعلی عصاره‌زادگان، متخصص ایمونولوژی و مولکولار آلرگولوژی ساکن شهر اهواز، گفت‌وگو شد که او در آن مصاحبه نظریه‌ای را مطرح کرد که به نظر می‌رسد وقوع دوباره این ماجرا تأییدی بر آن نظریه باشد.

دکتر عصاره‌زادگان گفت: «از حدود ٢٠ سال پیش در برخی کشورها پدیده‌ای به نام آسم بعد از توفان و رعدوبرق، یعنی مراجعه افراد آسمی بعد از توفان و رعدوبرق به دلیل حمله‌های ناشی از تنگی‌نفس گزارش شده است. آسم بعد از توفان و رعدوبرق تاکنون در بسیاری از کشورهای دنیا رخ داده است، از کانادا و استرالیا تا اروپا، به‌خصوص در انگلستان تاکنون موارد زیادی از آن گزارش شده است. پدیده‌ای که در شهر اهواز رخ داد تا حدودی شبیه به این موضوع بود. انتشار مواد آلرژیک مثل گرده‌های علف‌های هرز و گیاهان مختلف یا هاگ قارچ‌ها و... در هوای پس از باران در اهواز موجب بروز چنین مشکلی برای شهروندان شده است».

او همچنین به این نکته اشاره کرد: «در شهرهای با هوای آلوده مثل اهواز و تهران ریه افراد، ریه عادی و سالمی نیست، ریه ساکنان این شهرها به دلیل سال‌ها تنفس هوای آلوده و آلاینده‌های مختلف از حالت عادی خارج شده است. مطالعات نشان داده‌‌اند که ریه افرادی که برای مدت طولانی در تماس با آلاینده‌های صنعتی بوده‌اند دارای آستانه پاییني برای پاسخ به محرک‌های عامل حملات آسم بوده و پاسخ آن به این محرک‌ها شدیدتر است. همان‌طور که ریه یک جانباز شیمیایی بر اثر تنفس گازهای آلوده آسیب دیده است، ریه مردم خوزستان و اهواز هم به دلیل سال‌ها تنفس آلودگی‌های مختلف، ریه سالمی نیست؛ چیزی شبیه به ریه جانبازان شیمیایی، البته به نسبت بسیار زیادی آسیبی که این ریه‌ها دیده‌اند خفیف‌تر است. البته به‌همین‌دلیل نباید فراموش کنیم که ریشه ماجرا فقط به تنفس عوامل آلرژیک موجود در هوای بعد از باران خلاصه نمی‌شود بلکه ورود چنین مواد آلرژی‌زایی به ریه‌های ناسالم و به‌شدت تحریک‌پذیر شهروندان شاید عامل اصلی این موضوع باشد. جالب اینکه بخش عمده‌ای از آنهایی که در این قضیه دچار مشکل شده‌‌اند کسانی بودند که از بدو تولد ساکن اهواز بوده‌اند».

در دو روز گذشته وقتی خبرهای اولیه پیرامون مراجعه حدود هفت‌هزارنفر از اهالی خوزستان به بیمارستان در پی مشکل تنگی‌نفس منتشر شد، دکتر ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز، درخصوص علت این پدیده با اذعان به اینکه علت قطعی برای این موضوع نمی‌توان مطرح کرد، به ایسنا گفت: «مسلم است موادی در هوا وجود دارد که می‌توانند در هنگام بارندگی مجاری تنفسی را تحریک کنند و باعث اسپاسم و گرفتگی مجاری تنفسی شوند».

نظری با توصیه به مردم استان درباره اینکه حین بارندگی کمتر از خانه خارج شوند و پنجره‌های خانه را ببندند، تأکید کرد که به‌خصوص افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی، خانم‌های باردار، افراد سالمند و کودکان لازم است که کمتر در معرض هوای آزاد قرار بگیرند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید. وی همچنین گفت: «در ابتدا باید به این نکته توجه شود که به صورت غلط اصطلاح «باران اسیدی» در ارتباط با بروز این پدیده در میان مردم رایج شده است درحالی‌که حداقل درباره بارندگی‌های امسال و سال قبل براساس اندازه‌گیری PH آب باران، اطمینان داریم که این باران‌ها اصلا اسیدی نبوده‌اند».

طبق گزارش رسانه‌ها، بیش از ٩٠ درصد مراجعان به اورژانس‌ها به‌صورت سرپایی درمان و از بیمارستان مرخص شدند و تعداد کمی که نیاز به درمان‌های بیشتر داشتند نیز تحت درمان‌ قرار گرفتند.

علاوه‌براین هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، با اعلام اینکه جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شد و موضوع آلودگی‌های هوایی و مسمومیت‌هایی که منجر به تنگی‌نفس شهروندان و مراجعه آنها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده است، مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این زمینه، شورای هماهنگی مدیریت بحران تصویب کرد آمار دقیق مراجعات مربوط به پدیده تنگی‌نفس توسط دانشگاه علوم پزشکی رصد و گزارش شوند.

بالدی همچنین با اشاره به گونه‌ای درخت موسوم به کنکارپوس که احتمال می‌رود منشأ مسمومیت باشد، گفت: تصمیم گرفته شد هرس این‌ گونه از درختان توسط شهرداران برنامه‌ریزی و انجام شود.

شواهد نشان می‌دهد اشاره مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به یک گونه درخت، تأییدی بر نظریه مطرح‌شده توسط دکتر محمدعلی عصاره‌زادگان باشد. خود او هم در مطلب کوتاهی که برای «شرق» ارسال کرده است چنین چیزی را تأیید می‌کند. دکتر عصاره‌زادگان در این‌باره نوشته است: «آنچه شایان توجه است رطوبت بالا و پایین‌بودن سرعت باد و هم‌زمان‌شدن اولین باران با اوج تراکم گرده گیاهان آلرژی‌زا در هواي اهواز است. این موارد فرضیه بنده را که در تاریخ ١٩ آذرماه ٩٢ در روزنامه «شرق» به چاپ رسید تأیید می‌کند. علاوه‌براین توصیه‌هایی که معاونت درمان استان جهت پیشگیری از تنگی‌نفس و مشکلات تنفسی ارائه داده‌‌اند دقیقا همان مواردی است که بنده در گزارش تحقیقات خود به ریاست دانشگاه تحویل داده بودم».

وی همچنین درباره وضعیت بروز احتمالی دوباره این مشکل در خوزستان نیز گفته بود: «در حقیقت هرجایی که من این فرضیه را مطرح کردم گفتم که نگرانی اصلی‌ام از سال‌های آینده است، اگر بخواهیم تشبیهی داشته باشیم، اتفاقی که امسال رخ داد به نسبت چیزی که سال آینده و سال‌های بعد ممکن است روی دهد مانند دود آتشفشان و گدازه‌های آتشفشان است. یعنی چیزی که امسال رخ داد در حد دود و علائم اولیه فعال‌شدن یک آتشفشان بود، این را فقط باید یک هشدار بدانیم، ممکن است در سال بعد اگر تدابیر پیشگیری‌کننده اتخاذ نشود تعداد افراد مراجعه‌کننده و مبتلا به این مشکل آن‌قدر زیاد شود که تمام مراکز درمانی شهر به دلیل مراجعات بیماران از ارائه خدمات بازبمانند و البته اگر تکلیف این موضوع مشخص نشود همیشه باید استرس داشته باشیم که آبان‌ماه‌ها در اهواز چنین حادثه‌ای رخ دهد، تازه اگر بارندگی‌ها در مهر روی دهد چون تراکم گرده‌ها بیشتر است مراجعات هم بیشتر خواهد شد».

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    30 1
    حداقل هزینه ها رو رایگان کنن.واسه تهرانیا واصفهانیا که این کارو کردن.واقعا سرسام اوره.نفت واب رو از خوزستان رو بردین سلامتی مردم وجونشون رو از شون نگیرید دیگه.
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    22 0
    بارونش اسیدی بوده.خودشون میدونن ومطمن هستند
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 0
    خوشم می آد ازاین بارعلمی مسئولین محیط زیست . شاید ازهوا باشه شاید ازدرخت باشه شاید هم از دود آتیش هیزم ننه قمرباشه . یک کلمه بگو نمی دونم خلاص
  • مجید A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    3 0
    بعد از حدود یکسال کناره گیری از مطالعه سایتهای داخلی و کامنت گذاشتن مجبور شدم بار دیگر ورود کنم. لطفا این همه دروغ نگید.منشا این باران اسیدی بنزین های سرطان زا و آلاینده ایست که در داخل تولید میشود . این بنزینها در هیچ یک از شهرهای پرجمعیت و نورچشمی ایران استفاده نمیشود و همه آنها را چپانده اند به خوزستان و دقیقا از زمان توزیع این بنزین در خوزستان مشکل ریوی مردم به خصوص در اهواز که خودروی زیادی را در خود میبیند افزایش یافت.
  • مجید A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 1
    دلایل دروغین این آلودگی که توسط مسولین ارایه شده: 1 رطوبت بالا:جل الخالق.اگر این طور بود که نصف کره زمین باید می مردند. 2سوزاندن نیشکر:این کار فقط سالی دو بار انجام میشود ،آن هم در اول بهار و اول پاییز نه در آبان ماه.ثانیا اکثر این نیشکرها از پنج دهه پیش در استان وجود داشته اند و هیچ وقت سبب بارش باران اسیدی نشده اند. 3 آتش زدن لاستیک:ببخشید چند میلیون لاستیک آتش زده شده؟ببخشید در تمام بارانهای اهواز لاستیک آتش زده میشه؟ 4صنایع نفت و گاز:البته این صنایع آلایندگی دارن اما در هیچ جای دنیا از جمله خوزستان هیچ وقت سبب بارش باران اسیدی نشده اند. ثانیا این بارانهای اسیدی در اهواز بیشتر از دیگر مناطق استان خود نمایی میکنند در حالی که اکثر مناطق استان تاسیسات نفت وگاز دارند.
  • مجید A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 0
    عامل ناشناخته نیست. توزیع بنزین غیر استاندارد و سرطان زا در پمپ بنزینهای خوزستان که از چند سال پیش آغاز شده عامل بارش باران اسیدی است.بالاخره مجبور به گفتن حقیقت میشوید.
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    1 1
    دولت باید جوابگو باشه .کی میخواین به داد مردم بدبخت خوزستتن برسین