به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، دولت این کشور به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از خبرگزاری فرانسه، جیکوب لیو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در سخنانی ضمن ارزیابی شیوه و نتیجه بدست آمده از تحریم هسته‌ای جمهوری اسلامی، مدعی شده است که موفقیت تحریم‌های ایالات متحده در بدست آمدن توافق بین‌المللی با ایران "درس‌هایی" در پی داشته که می توان از آنها در موارد دیگر هم استفاده کرد.

لیو به خبرنگاران گفت که "دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد."

کارشناسان گفته‌اند که در چنین صورتی، ممکن است ایالات متحده ممنوعیت قبلی استفاده ایران از روش "انتقال یو - ترن" را لغو کند.

از آنجا که ایران و آمریکا ارتباط مستقیم بانکی ندارند، تا قبل از تحریم‌های هسته‌ای، نقل و انتقالات دلاری ایران با سایر کشورها از طریق بانک‌های کشور ثالث صورت می گرفت. با تشدید تحریم بانکی ایران توسط آمریکا، دولت ایالات متحده این شیوه معاملات را رسما ممنوع کرد و بانک‌های کشور ثالث در صورت اقدام به اینگونه انتقالات، در معرض اقدامات تلافی‌جویانه ایالات متحده قرار می‌گرفتند.

این محدودیت فشار قابل توجهی را بر ارتباط مالی ایران و سایر کشورها ایجاد کرد زیرا دلار، به عنوان ارز معتبر بین‌المللی، به طور گسترده در مبادلات بین تمامی کشورهای به کار می رود و بسیاری از طرف‌های تجاری ایرانیان نیز مایل به دادوستد به دلار هستند.

در پی حصول برجام، تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران تخفیف یافته اما بخشی از تحریم‌های یکجانبه که به دلایل دیگر وضع شده همچنان برجاست.

هفته گذشته، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری، نسبت به اعطای مجوز مبادلات دلاری به ایران استفاده از روش یو - ترن ابراز نگرانی کرد.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی CA ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 2
    دلتون به چی خوشه؟؟ نقد برداشتیم در تاسیسات هسته ای رو بستیم حالا باید منتظر بمونیم که آیا دولت فخیمه ایالات متحده اجازه نقل و انتقال با دلار میده یا نه؟؟ این یعنی خسارت محض